lichtrijden en buigen op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:50

Yamcha schreef:
Nee, bij een stijf paard of een jong paard ga je eerst het voorwaartse waarborgen.
Je zorgt dat ze goed aan de hulpen staan, installeert cruise control, paard moet in dezelfde gang en tempo blijven tot jij iets anders aangeeft. Je zit recht boven je paard, in de rechte lijnen en de wendingen.
Dan in de wending maak je van buitenbeen en buitenteugel een soort muurtje, waar paard niet doorheen kan. En zo plaats je de voorhand voor de achterhand. Binnenhand opzij en naar voren, buitenteugel plaatst de voorhand. Buitenbeen bewaakt de achterhand.
Let op je tempo, op je zit, binnenbeen los en lang. Leer jezelf echt vanaf het begin aan zoveel mogelijk vanaf de buitenkant te werken. Binnenbeen gebruik je zo weinig mogelijk, en als je buiging wil hebben, zet je hooguit meer gewicht op je binnenbeugel. Meer niet, de rest is begrenzen.
Teveel binnenteugel is vragen om weglopen over de buitenschouder. En dat kun je eigenlijk haast niet opvangen. Sturen is met name iets wat je doet vanuit je navel, die bepaalt richting. Je schouders plaatsen de schouders van je paard, jouw heupen plaatsen de heupen van je paard. En dat begint heel basic: met rechte lijnen en wendingen. Geen buiging nog willen, paard wordt vanzelf losser, gaat het zelf steeds meer aanbieden.
Gewoon die voorhand steeds weer voor de achterhand plaatsen.

Kun je hier wat mee?

Ik in ieder geval wel, want ik kampte met hetzelfde probleem. Bedankt :).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:57

saskiakefie schreef:
MirandaFuego schreef:
Ik begrijp het hele probleem niet, met lichtrijden kan ik net zoveel met mijn benen als doorzitten?
Verder is een paard op een grote volte maar licht gebogen.
Wat wel het probleem kan zijn is dat ze niet goed op je hulpen reageert, maar daar zou ik dan voor gaan volte openen/sluiten.
En ik ga met Yamcha mee wat betreft de hulpen, zulke sterke hulpen gebruik je niet, tenminste als je geen piaffe ofzo wil gaan doen.

nee want je binnenbovenbeen komt van t zadel, omhoog..

Als je gewoon een volte rijdt en je hebt de juiste houding dan maakt dat helemaal niet uit.
Het is nl zo dat je paard makkelijk licht kan inbuigen op je zelfhouding, daar heb je geen extra hulp bij nodig.
Pas als je meer gaat verzamelen en dan ga je ook meer doorzitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:37

ambre schreef:
Binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen is uitzwaaien.
Paarden die moeilijk buigen en snel door binnenbeen/teugel vallen laat ik bewust over de schouder vallen.
Dan kun je ze daarna opvangen met buitenteugel en blijft de druk vd binnenteugel.
Buitenteugel dan niet te strak tegen de hals leggen.
Als je moeite hebt met drijven dan moet je blijkbaar teveel druk geven.
Wat scherper aan het been maken dus.

Dat is mijn ervaring ook. De manier van Yamcha is die "uit het Orun boekje". Die snap ik hoor en zo werkt het ook. Maar ik zie op de Orun manier ook heel veel planken rondrijden.
Ik laat net als Ambre paarden die snel op de schouder vallen ook eerst even over de schouder wegvallen. Begrenzing aan de buitenkant: ja. Maar je moet ook wel wat te begrenzen hebben. Voorwaarde is dat het paard het achterbeen "mee neemt"

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:41

Ik kan gewoon binnenbeen geven, ook al ben ik aan lichtrijden. Maakt niet uit of ik sta of zit eigenlijk. Nooit over nagedacht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:52

saskiakefie schreef:
maar dan drijf je elke keer als hij z'n been op de grond heeft staan, dus heeft je hulp geen zin?

Nee, een keer en je been op de plaats houden is buiging aanhouden, been eraf is terug recht komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:13

Urielle schreef:
Nee, een keer en je been op de plaats houden is buiging aanhouden, been eraf is terug recht komen.

Jeetje als ik daar over na moet gaan denken dan kom ik helemaal niet meer aan rijden toe. Ik denk daar helemaal niet bij na hoor.

Muppett

Re: lichtrijden en buigen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:51

Wat ook belangrijk is, is dat je je hand ver opzij doet. Dan zet je hem niet terug en kan het binnen achterbeen onder de massa en naar voren gezet worden door het paard. Je 'wijst' de weg dan ook voor het paard. Buitenteugel eraan en met je binnenbeen iets aandrijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:21

Suzanne F. schreef:
Jeetje als ik daar over na moet gaan denken dan kom ik helemaal niet meer aan rijden toe. Ik denk daar helemaal niet bij na hoor.

Heb je gelijk in Suzanne, allemaal maar subtiel en automatisch.
Maar in reactie op Saskia die dacht/zich afvroeg of je dan bij iedere pas opnieuw die buiging opvraagt met je been, ik niet dus. Ik probeer zo te rijden dat ik een keer vraag en het paard dan aanhoudt tot ik de hulp verander. Dus daaruit moet volgen dat ik dan mijn binnenkuit nog wel aangesloten heb en met mijn heupen mee indraai door te kijken waar ik heenga en mijn schouders mee te draaien op de voltelijn of de hoek van de zijgang tot ik iets anders wil gaan doen. Als ik daar onder het rijden over na ga denken word ik ook tureluurs denk ik :+

Wat Muppett zegt van de binnenhand 'openen' naar binnen doe ik alleen met de paarden die pril zadelmak zijn, wel met de buitenteugel de schouder inzetten of begrenzen, maar de binnenhand doet eigenlijk niet echt iets geloof ik. Met het meezitten in de lijn van de wending/volte/zijgang geef je volgens mij voor het meedraaien van je schouders toch al wat ruimte in de binnenhand.