Doorzitten bij hoog opgooiend paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:02

muis_lover schreef:
Ik weet niet of dit al gezegd is maar als ik naar je foto's kijkt lijkt het alsof je zadel wat aan de kleine kant is voor jou, het is natuurlijk belangrijk dat een zadel goed op het paard past maar het is ook zeker belangrijk dat het zadel ook voor de ruiter past. Natuurlijk kan ik het niet exact zien maar laat iemand die je kent en hier een beetje verstand van heeft eens naar kijken. Ook is het misschien zoiezo wel fijn om (als je het geld ervoor hebt) naar een zadel te kijken met een wat diepere zit, dit kan een wereld van verschil maken.

Ik weet dat het inderdaad zo lijkt. Maar door het feit dat ik naar achteren schuif/glij kom ik op de lepel te zitten. Ik heb voldoende plaats voor mijn billenpartij, maar ik glij helaas naar achter. Toch bedankt voor de tip :)

NiKip

Re: Doorzitten bij hoog opgooiend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:13

Als je nu zit op je stoel. Probeer dan eens je bekken te kantelen. Dus: holle rug -> bolle rug.
Als je zo gespannen gaat zitten op je paard moet je proberen je bekken weer de goede kant op te kantelen, waardoor je weer op je billen gaat zitten.
Ook is het fijn om aan het begin jezelf vast te houden aan het zadel. Niet gelijk denken dat je dan een beginner lijkt, het is gewoon een handige manier om het gevoel van het doorzitten door te krijgen :j

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:10

Meid ik denk dat je gewoon wat meer geduld moet hebben. :)
Jullie zijn nog maar aan het opbouwen met rijden. Jij moet nog wennen aan hem en hij moet nog wennen aan het feit dat hij terug aan het werk moet.
Voor hem is het gezien zijn verleden ook al niet makkelijk zijn rug correct te gaan gebruiken. En dat werkt natuurlijk niet mee voor jou om op hem door te zitten.
Maar stap voor stap, eerst wat meer conditie bij hem en wat meer balans bij jou. Dan hop de les in en dat komt wel in orde. Het heeft gewoon wat tijd nodig. Het is niet het makkelijkste paard. En de maand die jullie nu samen rijden is een maand van opbouwen geweest. Komt vanzelf zodra je meer kan 'rijden' ipv opbouwen. Komt goed, komt goed, patience my dear :)

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:20

Och! Dit probleem herken ik helemaal! Heb jaren geen lessen gehad maar ben wel veel gaan rijden (super beroerde zit erin geslopen) en na mijn bevalling werd ik gevraagd om met het paard van mijn man (tuiger) mee te doen in de carousselgroep. Leek me ontzettend leuk, tot ik ging doorzitten (wat me als tiener nooit geen problemen had gegeven). Zitlessen gehad en héél veel spierpijn op plekken waarvan ik het bestaan toen niet eens wist. Voelde me zo knudde eronder. Iedereen kon geweldig doorzitten en ik stuiterde alle kanten op en ik had ongeveer 4 maanden de tijd tot het NK om het voor elkaar te krijgen. Heb geweldige tips gekregen. Waaronder de tip inderdaad het paard nageefelijk te laten lopen (verschil is echt te merken). Maar goed dat is hier al zo vaak gezegd. Verder is het makkelijker om steeds kleine stukjes door zitten te oefenen en dan niet vanuit lichtrijden te gaan doorzitten maar meteen vanuit stap al. Kleine hulpmiddelen voor het begin kunnen ook zijn: rijbroek met (kunst)leren-zitvlak en een bontje om de zit van je zadel, als je het gevoel te pakken hebt kun je gaan oefenen zonder. Mijn grootste probleem was (en af en toe nog is) dat ik te veel ging nadenken bij het loslaten van mijn benen. Op momenten dat we de figuren gingen rijden en ik dus goed op de groep moest letten ging het doorzitten een stuk beter dan wanneer ik solo (met paard dan O:) ) het doorzitten ging oefenen. Je onderlichaam ontspannen, je buikspieren aanspannen en met je bekken meegaan werd mij gezegd, leverde mij ook een groot probleem op. Na een zwangerschap met bekkeninstabiliteit zijn de spieren in m'n been moeilijk te ontspannen en mijn buikspieren? := Tsjah die hadden er net zo goed niet kunnen zitten, die voelde ik in het begin echt niet meer. Hiervoor kreeg ik de tip van een stalgenootje om op het uiteinde van een stoel te gaan zitten benen wat uit elkaar voor je en de stoel dan te kantelen op de 2 voorpoten, en hierbij alleen met behulp van je bekken de stoel heen en weer te laten gaan waarbij je de buikspieren ook aanspant. Veel oefenen, klinkt cliché maar daar komt het toch wel op neer. Succes en alvast heel veel sterkte met de komende spierpijn! ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:27

Op zich is je houding netjes , wat al eerder gezegt je beugels een gaatje langer, dat je dan verkrampt daar ligt du sgelijk het probleem, jij zorgt voor de spanning waardoor het paard zijn rug vast zet en gespannen spieren op mekaar is niet fijn, jij kan niet zitten en het paard voelt het ook als erg naar .

De foto van het lichtrijden ziet er beter uit maar het paard loopt nog niet echt dragend ,wel laag maar dat zegt niet veel hij kan laag lopen en dragen maar ook laag lopen en op de voorhand vallen, zodra jij dan gaat zitten zet hij zit weer vast omdat hij niet kan dragen en jij weer niet kan zitten,
Ben je al met verzameling bezig , dus echt vanuit je zit het paard meer te laten zakken in de achterhand?
Als dat niet het geval is zou je eens aan de gang kunnen gaan met de zijgangen, dus echt de basis, travers en schouderbinnen zijn hele fijne gym oefeningen om je paard zijn achterhand er onder te krijgen tenzij hij technisch goed uit gevoerd word en niet als kunstje gedaan word zoals je hem te vaak ziet helaas.

Dan kun je meer naar verzameling gaan werken met je zit en vanuit je zit weer vnw gaan rijden maar wel zo dat het paard zijn achterhand er onder blijft zetten en jou kan laten zitten in het begin is dat miss nog maar 5 passen dan weer terug naar verzameling en als je weer voelt dat het paard los laat weer uit van linschuiven , vwn is niet perse harder maar ruimere passen voor al de pas naar voren moet ruimer, maar neem het eens met je instructrice door, die zou jou moeten kunnen vertellen waarom je het paard niet uit kan zitten en hoe je het met de juiste techniek kan oplossen, je paard word er sterker van, maar ook jij moet je leren ontspannen en de beweging volgen van het paard en dat is niet van voor naar achter met beide heupen maar van links naar rechts , de rotatie (wat wij als buiging zien) van het paard leren volgen, als je met je zit die rotatie weg haalt kan het paard nooit over de rug zijn achterhand gebruiken en jou nooit laten zitten omdat hem dat namelijk een akelig gevoel geeft , als de rotatie mooi en natuurlijk is dan kun je het ook beter uit zitten, dat is een lange , maar wel heel leuk en leerzaam en uit eindelijk veel beter voor je paard want rug klachten komen er al genoeg voor onder de paarden maar ook ruiters hebben vaak last en zetten zich daar door meer vast of zoeken steun in de teugel wat ook weer erg tegen werkt .

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:29

handig topic, ik ben namelijk ook niet goed in doorzitten, zelf niet op een kleine :Y)
Rijd je wel eens zonder zadel op deze? Hoe gaat dat?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:11

midgie schreef:
Op zich is je houding netjes , wat al eerder gezegt je beugels een gaatje langer, dat je dan verkrampt daar ligt du sgelijk het probleem, jij zorgt voor de spanning waardoor het paard zijn rug vast zet en gespannen spieren op mekaar is niet fijn, jij kan niet zitten en het paard voelt het ook als erg naar .

De foto van het lichtrijden ziet er beter uit maar het paard loopt nog niet echt dragend ,wel laag maar dat zegt niet veel hij kan laag lopen en dragen maar ook laag lopen en op de voorhand vallen, zodra jij dan gaat zitten zet hij zit weer vast omdat hij niet kan dragen en jij weer niet kan zitten,
Ben je al met verzameling bezig , dus echt vanuit je zit het paard meer te laten zakken in de achterhand?
Als dat niet het geval is zou je eens aan de gang kunnen gaan met de zijgangen, dus echt de basis, travers en schouderbinnen zijn hele fijne gym oefeningen om je paard zijn achterhand er onder te krijgen tenzij hij technisch goed uit gevoerd word en niet als kunstje gedaan word zoals je hem te vaak ziet helaas.

Dan kun je meer naar verzameling gaan werken met je zit en vanuit je zit weer vnw gaan rijden maar wel zo dat het paard zijn achterhand er onder blijft zetten en jou kan laten zitten in het begin is dat miss nog maar 5 passen dan weer terug naar verzameling en als je weer voelt dat het paard los laat weer uit van linschuiven , vwn is niet perse harder maar ruimere passen voor al de pas naar voren moet ruimer, maar neem het eens met je instructrice door, die zou jou moeten kunnen vertellen waarom je het paard niet uit kan zitten en hoe je het met de juiste techniek kan oplossen, je paard word er sterker van, maar ook jij moet je leren ontspannen en de beweging volgen van het paard en dat is niet van voor naar achter met beide heupen maar van links naar rechts , de rotatie (wat wij als buiging zien) van het paard leren volgen, als je met je zit die rotatie weg haalt kan het paard nooit over de rug zijn achterhand gebruiken en jou nooit laten zitten omdat hem dat namelijk een akelig gevoel geeft , als de rotatie mooi en natuurlijk is dan kun je het ook beter uit zitten, dat is een lange , maar wel heel leuk en leerzaam en uit eindelijk veel beter voor je paard want rug klachten komen er al genoeg voor onder de paarden maar ook ruiters hebben vaak last en zetten zich daar door meer vast of zoeken steun in de teugel wat ook weer erg tegen werkt .

Daar heeft dit paard nogal moeite mee. Hij heeft artrose in zijn beide achter knieen. Hij moet eerst voldoende spieren krijgen ( hij heeft bijna 2 jaar stil gestaan) zodat die de artrose opvangen. En dan is het nog afwachten in hoeverre hij met zijn achterhand mee kan. Ik ben al blij dat hij nu redelijk regelmatig loopt.
Zijn verleden als manegepaard maakt het voor hem ook al niet makkelijk om zijn rug te ontspannen.
Ik vermoed dat het wel in orde komt zodra ze les gaan nemen. Kwestie van geduld te hebben met hem. Op een maand kan je nog niet veel verwachten. :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:20

Ik heb niet alles door gelezen.Als je zegt dat je in het zadel naar achteren glijdt, ligt je zadel dan wel mooi met het dieptepunt in het midden of ligt ie iets achterover? Verder zou ik het doorzitten laten voor wat het is en eerst lekker rijtechnisch aan de gang gaan. Zodra je paard lekker ontspannen over zijn rug gaat lopen, kun je makkelijker gaan zitten. Wil niet zeggen dat het dan een makkie wordt, maar wel beter. Ook worden je buikspieren dat heerlijk getraind, haha. Succes ermee.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:24

Voorlopig zou ik met dit paard nog niet gaan doorzitten. Daar ben je nog helemaal niet aan toe. Zorg eerst dat dit paard in een lekker voorwaarts tempo, aan het been, met een lichte aanleuning loopt. En daar heb je nog wel wat werk voor te verrichten. Pas als je paard zover is, dan geeft 'ie z'n rug, en laat 'ie je ook doorzitten.

Eerder gaan doorzitten dan je paard het aangeeft leidt alleen maar tot gehobbel van de ruiter en extra spanning bij het paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:46

Tempus schreef:
midgie schreef:

Daar heeft dit paard nogal moeite mee. Hij heeft artrose in zijn beide achter knieen. Hij moet eerst voldoende spieren krijgen ( hij heeft bijna 2 jaar stil gestaan) zodat die de artrose opvangen. En dan is het nog afwachten in hoeverre hij met zijn achterhand mee kan. Ik ben al blij dat hij nu redelijk regelmatig loopt.
Zijn verleden als manegepaard maakt het voor hem ook al niet makkelijk om zijn rug te ontspannen.
Ik vermoed dat het wel in orde komt zodra ze les gaan nemen. Kwestie van geduld te hebben met hem. Op een maand kan je nog niet veel verwachten. :)

Nog meer redenen om te gaan gymmen/rechtrichten TS kijk eens op paardenbegrijpen.nl daar heb ik goeie ervaringen met met b.v paarden met artrose, spat , kissingspines enz enz, is een hele goeie manier om je paard zijn spieren sterk en soepel te maken,
Door zitten hoef niet perse verkeerd te zijn, juist ichtrijden kan belastender zijn als de ruiter bij elke staan zit het paard uit balans haalt, ik zit het liefst door dan kun je gelijk voelen waar je een hulp moet geven.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:28

Een groot bewegend paard kun je bijna alleen maar goed uitzitten als je hem rijtechnisch goed voor elkaar hebt, dus als ie goed gesloten loopt. Verzamelen hoeft pas op M2/Z nivo. Waarschijnlijk kun je hem wel gewoon uitzitten als ie veel verder doorgetraind is. Op dit moment zou ik je paard en jezelf niet pesten door toch perse door te gaan zitten. Voegt echt niks toe aan je training, paard krijgt er waarschijnlijk alleen maar pijn in zijn rug van {waardoor ie zijn rug nog verder gaat wegdrukken en jij nog beroerder komt te zitten}.

bb260

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:13

Ook ik heb dit probleem gehad! Wat bij heel erg hielp, zorg eerst dat hij goed ontspannen loopt. Daarna moet je niet meteen een rondje door willen zitten maar een paar meter, dit moet je gaan uitbreiden naar langer. Voor mij is het ook makkelijker om vanuit stap aan te draven en doorzitten dan eerst lichtrijden en overgaan in doorzitten. Veel succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:22

Wat mij hielp, bij mijn hoog opgooiend paard, is me te concentreren op mijn heupen. Deze laten meebewegen met het ritme van het paard. En natuurlijk het paard verzamelen en ontspannen, wat hier al gezegd is.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:27

Probleem heb ik ook gehad bij mn jonge paard. Ze gooide hoger op dan mn andere paard waardoor ik moeilijk kon doorzitten. Ik bleef het steeds uitstellen maar op een gegeven moment moest ik toch gaan doorzitten van mn instructrice. Een paard dat hoog opgooit zal dit namelijk blijven doen ook als je hem beter voor mekaar hebt. Door te oefenen kan ik nu beter op haar doorzitten. Bij mij had het ook geen zin om te wachten tot ze ontspannen was want zodra ik ging doorzitten ging zij zich spannen. Zorg er in ieder geval voor dat je paard niet heel hard gaat lopen (deed die van mij wel door de spanning) want dat maakt het zitten nog lastiger. Wat ik deed was elke keer kleine stukjes gaan doorzitten en je concentreren op je zit. Ik ging uitproberen hoe ik een houding kon krijgen waardoor het makkelijker werd. Ik ging bijvoorbeeld kijken wat gebeurt er als ik mn schouders iets naar achter deed of mn bekken iets meer ging kantelen, enz, enz. Op dit moment kan ik goed op haar doorzitten dus bij mij was het gewoon een kwestie van oefenen. Bovendien is mn paard er nu aangewend en reageert ze niet meer met spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:33

Je probleem zit hem voornamelijk in je bekken. Deze "ontkantel" je als het ware wanneer je gaat doorzitten. Zonder gekantelde bekken hebben tips als zonder beugels rijden en/of schouders naar achteren houden en/of op je kont blijven zitten helemaal geen zin: je basis is al niet goed. Probeer heel bewust je bekken te blijven kantelen, ook/zeker wanneer je gaat doorzitten. Ik zeg niet dat het daarna direct gemakkelijk is, maar daarmee begint het wel.

En probeer alleen door te zitten wanneer je paard zijn rug goed gebruikt/lekker in de aanleuning loopt. Geen aanleuning = niet doorzitten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:44

Inderdaad, mijn schoonmoeder to be zeg maar, heeft ook zo'n reus staan, het beest heeft echt machtige gangen. Die rijd ik eerst uitgebreid los in stap, alle spieren rustig rekken en strekken, en dan in draf wat schakelwerk om hem bij elkaar te rijden. Pas wanneer hij niet alleen nagevelijk, maar ook over de rug is, kan ik gaan doorzitten, en zit hij heerlijk.

Heel belangrijk is dus, een goede instructrice. Met kneepjes geven, trekken, smokkelen etc. red je het bij dit paard niet. Je moet haar volledig correct nagevelijk rijden, want alleen dan gaat ze over de rug en kun je gaan doorzitten.