Hoe een dribbelaar een beetje rustig krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:25

Het helpt vaak ook om veel ophoudingen te maken, (wel zachtjes!) en veel overgangen rijden. Gewon stukjes laten gaan en weer zachtjes, echt ophoudingen maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:37

Zelf had ik vroeger ook een echte dribbelaar. Ze kwam van de baan en kon alleen maar heel hard. Wat ik toen geleerd heb, is dat zo'n dribbelaar vaak voor geen meter aan de (been) hulpen is. Daarom ben ik ontzettend veel gaan drijven, ook al bleef ze druk. Ze moest in ieder geval een reactie geven op mijn beenhulpen. Toen ze merkte dat het geen zin had om te dribbelen, omdat ze zo toch niet onder het werk vandaan kwam.
Toen ik dit een tijd volgehouden had ( lees een half jaar, ofzo) werd ze zelfs ontzettend sloom.
Let dus goed op, of dat dribbelen niet gewoon een manier is om niet echt aan het werk te hoeven. Daarnaast zijn overgangen natuurlijk ook heel goed, net als het rijden van veel figuren. Doe veel dingen achter elkaar, daardoor wordt je paard beter aan de hulpen, en heeft ze ook minder tijd om te gaan bedenken dat ze wel een zou kunnen gaan dribbelen.
In ieder geval veel succes gewenst!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:01

Dus gewoon maar benen aanleggen en laten racen? Dat heb ik vandaag iig wel gedaan. Gewoon maar als een gek door de bak gegaan en mevrouw had het toen wel bekeken. Nou niet helemaal natuurlijk ze blijft druk! Maar moet ik haar dan elke keer zo laten vliegen? Ze is nu iig onderzocht, hoefsmid is geweest, rijd met gelpad dus aan de gezondheid van haar kan het haast niet liggen. En maar terug komen op de zit.

Maar verdere tips zijn altijd welkom!

machogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:10

als macho dribelt dan laat ik hem juist vrij, als ik hem ga inhouden dan trekt hij juist, dan fokttie zichezelf helemaal op en word hij alleen maar feller.
ik laat hem (alleen met buitenrijden) een beetje zijn eigen tempo bepalen en als ik dan met mensen ga uitrijden die ook ongeveer zoon tempo hebben dan gaat het bijna altijd wel goed.

of ik laat hem zich juist heel erg concentreren bijv. op afbuigen ofzo, dat lukt ook vaak goed.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 21:36

Zij fokt zich ook helemaal op als ik haar ga inhouden. Daarom werk ik haar nu ook vooral met de zit terug. Ik hoef maar een beetje contact te nemen en haar koppie schiet al weer omhoog.... Maar als ik haar vrij laat, houdt ze nooit weer op...... gewoon laten uitrennen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:35

Probeer het is met een touw of hoepel om de hals. Leer haar op het terug komen met je zit terug te koemn. En dan met het touw ligt druk te vragen om terug te komen. Dan hoef je niet aan het bit te komen. Maar gewoon stem commando's kunnen ook heel goed helpen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:55

Tja wat ik met Guus doe is zijn hoofd naar de grond werken, dan maakt hij zich klein en wordt daardoor rustiger. Maar dit vergt wel veel oefen werk in de bak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:30

Op voorgaande reacties :

* bit met punt die in het gehemelte prikt : ik denk dat diegene hiermee een stang met tongboog bedoelde ?

* paard flink laten uitrazen , been geven en bidden dat je het overleefd :
Kan voor sommige paarden een mooie methode zijn.
De ettertjes die willens en wetens te hard gaan om een beetje te pesten en onder het werk uit te komen , dominante slimmeriken , die kunnen heel erg gebaat zijn bij deze methode. Dan wordt het ook niet zo gauw echt gevaarlijk.

Bij een paard dat het uit onzekerheid en wat angst doet ligt dat heel anders !
Die moet je juist duidelijkheid en vertrouwen geven.

Ik heb er zo-1 Lachen .

Als ik haar gewoonweg consequent rij is er niks aan de hand.

Dus heel betrouwbaar , rustig en humoristisch er mee omgaan zelf.
Niet bang zijn of je zorgen maken , maar met liefde , humor en leiding met dat beestje omgaan.
Veel belonen als er iets goed gaat , niet overdrijven natuurlijk Haha!
Maar oprecht trotse , prijzende woordjes en een kriebeltje doen wonderen.
Daarnaast als het paard toch een foutje maakt , meteen duidelijk corrigeren. Zo zacht als nodig.

Dat houdt dus in dat je zelf het ideale tempo in je hoofd hebt dat je wilt , en waarvan je wilt dat DAT het basistempo van je paardje wordt.

Gewoon loslaten van voren , en al lekker relaxed aan het werk zetten ,
prijzen met je stem , bezighouden met gymnastiekjes en oefeningetjes.

Spelenderwijs een drafje meepakken hier en daar , en weer terug in stap voordat het fout kan gaan. Daarmee plant je een nieuwe ervaring van het begrip "draven" in.

Trots natuurlijk als die paar pasjes goed gaan.

Afijn , gaandeweg uitbouwen , en steeds proberen de ontspanning vast te houden en te voorkomen dat er een versnelling / vluchten plaats gaat vinden. Toch versnellen ? Direct kort corrigeren. Even een stevige ophouding met je hele lijf waar gewoonweg een reactie op MOET volgen.

Zo zacht als kan , maar zo hard als nodig.

Even 1 seconde ingrijpen , direct reactie en dus weer alsof er niks gebeurd is ontspannen verder rijden. Paard moet gewoonweg vergeten dat hij rennerig kan lopen.

Ook wat hiervoor al gezegd werd : stap is stap , draf is draf.
Niks ertussen tolereren , dat geeft een paard het meeste rust.

Even een korte , effectieve correctie en weer in alle vrijheid verder met de oefeningetjes en belonenede woordjes verdienen.

Dat werkt naar mijn mening nog altijd het beste.

Een onzeker paard moet je die fout niet laten blijven maken door hem expres te laten rennen.

Een doortrapte smiecht die snapt dat wel ,
maar een onzekere scheitebroek wordt daarvan alleen nog maar onzekerder.
Daarbij moet je vriendelijk en op een zachte manier duidelijk aangeven wat precies de bedoeling is. Echt vragen wat je wilt , en niet via een omweg.

Dat is mijn mening , nu ik zelf zo'n scheitebroek heb Lachen.

Overigens heb ik Rena in het begin gereden met een riem om haar hals.
Kan een broekriem zijn maar ook een beugelriem of iets dergelijks.

Je rijdt gewoon met doorhangend teugeltje op je zit , been , gewicht , en vooral op stem voor de overgangen. Dit gaat aan de hand perfect en onder het zadel weet het beestje dus precies wat je bedoeld en je kunt de overgangen op stem en zit rijden.

Reactie op duidelijke vraag niet goed ?

Even met je hand inkomen want reactie MOET al meteen op die vriendelijke vraag. Basta.

Het kan ook zijn dat je paardje al genoeg heeft aan een rukje aan die halsriem.
Dat is een hele duidelijk rem-hulp die totaal geen ongemak geeft.
Een "rukje" (ophouding) aan de teugels is vervelender ,
en kan juist irritatie en vluchtdrang opwekken.

Dus bij Rena was die riem om de hals erg fijn als vriendelijke en effectieve handrem als er niet direct gereageerd werd.
Daar kun je tenminste nog eens een flinke corrigerende pluk aan geven als ze teveel praatjes krijgt en je je paardje niet meteen overstuur wil hebben , maar toch even de handrem nodig hebt

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:14

Om zeker te weten of het niet aan het zadel ligt, zou je kunnen overwegen om een keer zonder zadel te gaan rijden. Bij mijn paard maakte dat heel veel verschil ! Dat heeft mij toen doen besluiten een ander zadel te kopen. Nu rent en dribbelt mijn paard nauwelijks meer.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 10:35

Wauw pmarena, dit is ongeveer wat ik zocht! Vandaag gaan we weer aan de slag en zal de methodes gaan gebruiken!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:18

Ik zou aanraden om zeker niet te gaan inhouden en te gaan forceren. Laat ze eerst maar op hun tempo lopen zodat ze ook ontspannen. Als dat pas beter gaat kan je stukje vo stukje wa teugels gaan opnemen en vragen, of drijven. veel succes! Lachen *LOL*

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 12:18

Ik heb haar gister weer gereden, maar niet gelongeerd. Dan draaft ze helemaal 'uitelkaar' en dat helpt helemaal niet. Dus gelijk er maar op en ze wilde zo graag galopperen dus maar op de volte en maar gek doen. Toen zij in draf wilde, wilde ik nog graag ff door galopperen. Dus toen vond madam het niet zo heel leuk meer.

Draven ging beter en rustiger. Alleen we reden in een bak (28 bij 60) dus zodra ik op een lange zijde kwam was het weer: VOORWAARTS. Dus maar weer en weer op de volte.

Ze maakt zichzelf zo gek en jaagt zich ook helemaal in het zweet.....

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:00

Mijne was ook zo int begin. Maar echt niet gaan trekken en duwen. Veel overgangen dus. Als ze in draf weer zo snel begint te gaan, direct terug naar stap. Dat ze op jou begint te letten. Als ze in draf iets rustiger gaat, kan je door je stem en gewicht ietsje naar achteren schuiven, nog wat trager laten draven. Maar hou vooral die ontspanning van de teugel en je zit. Ook veel cirkels en oefeningen maken kan helpen, dat ze niet gefocust wordt op vooruit! Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:20

Dat is het moeilijke , je wilt niet gaan inhouden steeds omdat je daarmee nog meer spanning opwekt.

Maar bij bvb. mijn paardje is het dus echt geen optie om haar maar in haar "eigen tempo" te laten lopen.
Want er is geen sprake meer van eigen tempo , als je niet ingrijpt dan gaat het steeds harder en steeds gestresster.

Helaas ziet die van mij niet zelf in dat ze wel mijn voorbeeld kan volgen en gewoon kan ontspannen.

Als ik geen leiding geef dan rent ze binnen no-time als een kip zonder kop , stijf van de stress door de bak.

Dus helaas is dan voor mij de enige optie die open blijft :

direct even kort en effectief corrigeren waardoor weer in een rustiger tempo vervolgd wordt. Bij die reactie meteen weer alles ontspannen en verder rijden alsof er niks aan de hand is.
Weer versnellen ? Direct weer even terugnemen. Helaas.

En dan maar hopen dat op een keer het kwartje valt....
In theorie zouden ze dan na een tijdje "vergeten"zijn , dat ze ook nog rennenrig kunnen lopen.
Gewoonweg omdat je ze dat niet meer laat doen.

Elke keer dat je dat paardje weer uit zichzelf toelaat te versnellen , bevestig je dat gedrag.
Zo zie ik dat tenminste Lachen .

Dom volhouden dus , dan moet op een gegeven moment het kwartje vallen dat er niet gerend mag worden , en het eigenlijk best wel leuk is als je gewoon een rustig tempo aanhoudt :

* Baasje is tevreden en laat dat merken
* Relaxed ritje zonder correcties
* je gaat een stuk vrolijker en frisser op stal
* je komt ook nog eens aan andere leuke oefeningetjes toe , waar je ook weer je baasje tevreden mee kunt maken .
* Baasje gaat tevreden naar huis en laat jou knus en liefdevol verzorgd achter.

Nu nog de kunst om ze dat te laten inzien Haha! .

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:44

NIET TREKKEN!!! maar dat had je vast al begrepen Tong uitsteken

korte kleine kneepjes in de teugel geven, elke halve seconde egt heel snel op elkaar volgend. als ie rustiger word laat je de ruimtes tussen de ophoudingen wat groter, probeer nooit te trekken of sterke ophoudingen te maken want dat maakt het alleen maar erger!

Gewoon rustig zitten veel voltes rijden en kneeden in je teugels, je paard/pony zal er eerst onrustig op reageren (hoeft niet is wel mogelijk) maar daarna doorkrijgen wat de bedoeling is en doen wat je vraagt, succes!! OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:55

pmarena Ik denk dat je zo al een heel eind komt. Dus succes

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 10:01

Citaat:
NIET TREKKEN!!! maar dat had je vast al begrepen Tong uitsteken

Dat is idd een hopeloze zaak, dat doe ik niet! Bij overgangen als ze zich sterk maakt van voren kneed ik de teugels en trek ik niet meer.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:41

mooi zo, maar ik wist wel dat je daar al achter was
dat heb je nl. al gauw door als je op een dribbelaar rijd Tong uitsteken

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:55

Laat haar maar galopperen. Zo hard als ze wil. Totdat ze denkt hee, dat is eigenlijk helemaal niet voordelig dat ik de hele tijd harder wil, word ik moe van en langzamer gaat. En dan zeg jij nee, lopen, jij wilde zo graag lopen. Nog een rondje en dan maak je een overgang terug. Wil ze weer rennen? Geen probleem, hetzelfde verhaal opnieuw. Ze moet er zelf mee op willen houden anders maak je er alleen maar een gevecht van.
Hierbij heb ik het over echt dribbelende paarden die niet ontspannen enzo he, niet over paarden die geen eigen tempo hebben en steeds harder willen. Die moet je inderdaad zo corrigeren als pmarena beschreef.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 12:57

Ik laat haar nu ook galopperen, alleen op mijn commando. Dus als ze zelf weg rent houd ik haar tegen. Na een rondje spoor ik haar aan om in galop te gaan. Ik blijf toch wel zitten Haha! Als ze na -weet ik hoeveel- rondjes weer in draf wil, wil ik nog wel even galopperen (doe ik toch niet zo vaak Haha! Knipoog) en gaan we nog even vrolijk door! Ze wordt daarna steeds rustiger.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:34

Hallo
mijn vorige paardje had ook dit probleem Knipoog
Zij kon ook nooit gewoon stappen en halthouden was helemaal een ramp!
Ik heb geen speciaal tuig gekocht want bij ons was het voornamelijk een vertrouwenskwestie voor haar (pony).
Als ik zelf rustig bleef en vooral niet trekken aan de teugels!!!!! en ging zitten ging het al een stuk beter *LOL* Knipoog Haha! !!!!!
Verder was het vooral een kwestie van volhouden en geduld hebben totdat zij mij ging vertrouwen (nare jeugd)
Heel veel succes verder en hou vol!

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:16

hoi Ik heb zelf ook z'n pony die dat deed als je zelf maar rustig blijf is het grootste gedeelte al opgelost en je moet je paard veel bezig houden niet te lang recht uit en veel voltes rijden bij mij heeft het geholpen. ik hoop dat het snel overgaat bij je paard en dat je een lekker rustig paard krijgt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:52

LuvdaTossa schreef:
Ik laat haar nu ook galopperen, alleen op mijn commando. Dus als ze zelf weg rent houd ik haar tegen. Na een rondje spoor ik haar aan om in galop te gaan. Ik blijf toch wel zitten Haha! Als ze na -weet ik hoeveel- rondjes weer in draf wil, wil ik nog wel even galopperen (doe ik toch niet zo vaak Haha! Knipoog) en gaan we nog even vrolijk door! Ze wordt daarna steeds rustiger.

mooizo Lachen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:03

Ik heb veel zinnige dingen gelezen. Nog een paar aanvullingen:
- Voor ik een paard ga aanrijden, laat ik standaard de tanden controleren. Het is te gek van maanden te sukkelen om dan te ontdekken dat het gewoon haken op de kiezen waren.
- laat je paard zijn stalmoed min. een half uurtje afreageren: vrij in de piste of zoiets? Vervolgens min. een half uurtje laten afkoelen en dan lekker rijden.
- Rijd eens een aantal dagen na elkaar en laat je paard zoveel mogelijk in de weide.
- Als tussenfase zou ikzelf met een tideman rijden; niet te kort aanleggen, gewoon dat het hoofd niet echt hoog kan gedragen worden.
- Als het binnen een paar weken goed gaat, laat je die gewoon weer weg.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 11:53

Het paard komt rechtstreeks uit het land, samen met een 3 jarige merrie. Ze doen altijd lekker gek en ze is dus altijd wel uitgeraasd. Ze staan alleen 'snachts dus op stal en gaan er ook zo vroeg mogelijk weer uit (rond 6/7 uur) Dus ze kan haar actie wel goed kwijt in het land. Ook daar hangt ze altijd de gek uit en gaat ze van de ene naar de andere hoek. Ze staan nu ongeveer op een hectare dus ook genoeg ruimte om uit te leven!

Thideman heb ik geen ervaring mee..... wat houdt het precies in? En hoe werkt het?