ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:39

Amaris schreef:
http://www.emielvoest.nl/hst/e08m02v/em ... CF0059F656

Kun je een deel van de bitten die niet hielpen niet gewoon op MP verkopen?

Dank je, ik zal de link eens bekijken.
Ja ik heb de meeste bitten al wel verkocht, maar wat een verlies lijd je daaraan ;) ik had een paar K&k bitjes.. Die dingen zijn prijzig... Paard keer gebruiken en je krijgt er nog maar de helft voor... Vind mn portomonee niet echt fijn! Hihi

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:40

Share schreef:
Ok, ik heb pas wel contakt gehad met iemand die een leren bitje aanbood, dat was alleen een opzetbit die ze idd gebruikte op de renbaan. Maar een opzetbit is dan denk ik niet wat ik moet hebben toch?
Ik weet eigenlijk ook niet of het knhs een lerenbit toestaat, zal ik ook eens tjecken!

Zie mijn link. Dat is het standaard leren bitje dat in recreatie wordt gebruikt.
Maar het mag niet op wedstrijden.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:41

Ik zag dat zowel een ongebroken trens als een appelbitje genoemd zijn. ik heb geen idee of het zou helpen, maar ik heb eventueel zowel een ongebroken trensje als een appelbitje liggen, beide maatje 13,5. Ik weet niet of je die een keer zou willen proberen? Mijn ervaring is dat en appelbitje inderdaad vrij snel ruw wordt als ze er echt op kauwen, maar als die vrij stil in de mond ligt gaat het heel lang goed. En je kan dan in ieder geval proberen wat een niet-metaal bitje voor reactie geeft. Mijn appelbitje is dubbelgebroken watertrensje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:44

Ja je wil niet bitloos, maar als je een probleem op wil lossen zul je toch ergens moeten beginnen lijkt mij en als dat bitloos is dan zou ik daar toch even voor kiezen,
Ik ben met een 6 jarige bezig en die wil ook totaal geen bit in, ik probeer het regelmatig maar dan is hij zo met het bit bezig dat hij niks opslaat wat ik hem wil leren, dus ik kies dan toch voor bitloos en probeer het bit later dan maar weer,
Zeker een jong paard is heel goed te trainen zonder bit, want die zijn vaak nog puur in de mond en lijf en reageren heel goed op zithulpen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:44

Wij hebben wel ook te kampen gehad met rug problemen. Maar daarvoor en daarna deed ze het ook. Ook heeft ze maanden geen bitje ingehad om het daarna weer op te pakken, en toen deed ze het ook weer.

Aan de bijzet doet ze het ook, vooral in de overgang terug naar stap. Moet wel zeggen dat als ik de bijzet tussen haar benen doe, ze het minder doet, dan wanneer ik de bijzet bovenlangs zet.

De reacties gaan vlug, ik probeer op elke vraag te antwoorden maar excuses als ik er 1 over het hoofd zie. Ook de leren bitjes ga ik wat meer info over opzoeken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:45

The_Stig schreef:
Doet ze het aan de longe met bijzet ook?

Longeren aan bijzet met bit in is juist helemaal niet goed , voor geen enkel paard dus al helemaal niet voor een jong dier,

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:46

Kan zijn dat je zo gauw mijn reactie over het hoofd gezien hebt, maar bitjes wil ik je best uitlenen voor het proberen. ik weet niet of dat nou de oplossing is maar proberen kan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:49

Share schreef:
Capriole,

Bedankt voor je tips! Een lerenbitje zou ik ook nog wel eens willen proberen, heb van de week heel eventjes gegoogled maar kwam alleen leren bitjes met een kinketting tegen die soms worden gebruikt in de western sport denk ik.

Ik zou een zeem wel eens om mijn bitje kunnen laten naaien, maar geeft die naad dan geen irritatie! En hoe strak of los moet dat dan?

Idereen bedankt! Echt geweldig hoe iedereen meedenkt!

Als je een keer een leer bitje wil proberen ik heb er wel een hangen die je kan proberen voor je er een wil kopen.
Volgens mij woon je niet zo ver bij mij vandaan??

Anoniem

Re: ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:55

Ook iedereen bedankt die pb't! Heb nog niet de kans gehad om overal op te reageren. Aanbod van de bitten passen onthoud ik, mitgie ook bedankt. We wonen idd niet zo ver uit elkaar. Ik neem alle ideen en tips in overweging.. Maar moet even 1 ding tegelijk doen anders wordt het wel heel verwarrend uiteraard!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:34

midgie schreef:
The_Stig schreef:

Longeren aan bijzet met bit in is juist helemaal niet goed , voor geen enkel paard dus al helemaal niet voor een jong dier,

:?

TS, wil je de vraag nog even beantwoorden? Ik ben daar ook wel benieuwd naar! :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:41

Zooist die vraag heeft ze al beantwoord.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:43

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:53

Zooist schreef:
:?

TS, wil je de vraag nog even beantwoorden? Ik ben daar ook wel benieuwd naar! :)

Hoi, ik had hem idd al beantwoord maar hier nog even de quote :j

Citaat:
Aan de bijzet doet ze het ook, vooral in de overgang terug naar stap. Moet wel zeggen dat als ik de bijzet tussen haar benen doe, ze het minder doet, dan wanneer ik de bijzet bovenlangs zet.

Ik longeer meestal met de pessoa.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:08

Ow sorry! :o

Ik zie het nu.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:16

midgie schreef:
The_Stig schreef:

jong paard?Het paard is 5.
Wist je dat juist zonder bijzet longeren helemaal niet goed is?
Dan kun je net zo goed je paard in het land laten lopen,je gymnastiseert namelijk niets.

TS heb je weleens een rubber bit geprobeert?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:18

Die van mij deed het ook. Met bit, zonder bit, met neusriem, zonder neusriem, met het halster om, stang en trens, helemaal niets om. Tandarts, osteopaat, dierenarts etc. Het maakte allemaal niets uit en er werd niets gevonden.
Hij heeft het z'n hele leven lang gedaan (is dik in de 20 geworden) en nooit opmerkingen over gehad op wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-07-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:18

Mijn paard doet exact hetzelfde! Daarbij doet hij ook nog de mond open. Van alles al geprobeerd, van een nieuw zadel, tot foto's van de rug, tot 10tallen bitjes, tot de dierenarts en tandarts aan toe etc. Nu ik bitloos rij is het probleem verholpen. Je zegt dat bitloos niet jullie ding is, maar heb je verschillende optomingen geprobeerd? Het kan zijn dat je paard gewoonweg niet lekker reageert op de optoming die je geprobeerd hebt. :)

(Ik ben geen natural oid, maar ik herken je probleem en wil laten weten dat het bij mij een vrij simpele oplossing was).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:21

Nee, een rubber bit heb ik niet geprobeerd.. Eigenlijk omdat ik een paard ken dat vol blaren zat na gebruik van een rubber bit. Paard maakte ook weinig speeksel aan dus dat ging branden\schuren. Sindsdien ben ik huiverig voor rubberen bitjes...

Geeft niet hoor zooist, maar wat was dan je gedachte erachter?

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:23

Die van mij doet het bij bitloos rijden ook niet, alleen volgens mij mag je op wedstrijd maar t/m de L2 bitloos rijden. En ik men ook. En bitloos mennen vind ik geen optie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:24

Rubberen bitjes zou ik inderdaad niet aan beginnen :n Lastig probleem hoor! Kan het ook niet liggen aan de grootte of dikte van het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:26

Cayenne, fijn om te horen dat je nooit commentaar hebt gehad! Ik hoop dat wij dat ook niet ullen krijgen als we eenmaal zouden kunnen starten.

Mayflower. Bedankt voor je reactie. Het is nie dat mijn paard er zozeer slecht op reageerd maar ik geloof dat je na de l1 ook niet meer bitloos mag starten? Dus ik zoek echt een oplossing met bit omdat ik wel de ambitie heb om verder te komen. Vandaar zoek ik iets probleem oplossends.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:28

Heeft je tandarts ook informatie gegeven over de grootte/dikte van het bit, dat bij je paard zou kunnen passen?
Een (goede) tandarts heeft daar zicht op, en dan kan je al een stuk gerichter gaan kijken naar bitten om te proberen.

Ik wil niet in discussie gaan over bitloos, heb er zelf wel een fijne ervaring mee. Mijn paard had heeeel veel spanning door het bit.
Heb haar toen zonder bit geleerd dat je met rijden ook kan ontspannen, en het heeft maar een maandje geduurd. Daarna wist ze ook met bit te ontspannen. :)
Het zou dus ook een kleine omweg kunnen zijn naar de oplossing, maar dat is voor ieder paard anders!

Verder kan ik je niet helpen, zou zoveel mogelijk bitten uitproberen. Durven vragen en lenen van anderen, dan ben je ook niet zoveel geld kwijt!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:30

Cayenne schreef:
Die van mij deed het ook. Met bit, zonder bit, met neusriem, zonder neusriem, met het halster om, stang en trens, helemaal niets om. Tandarts, osteopaat, dierenarts etc. Het maakte allemaal niets uit en er werd niets gevonden.
Hij heeft het z'n hele leven lang gedaan (is dik in de 20 geworden) en nooit opmerkingen over gehad op wedstrijden.

Ken ook veel paarden die hun mond open doen, een goede jury kan prima zien of het spanning is, of verzet.
Een aantal daarvan lopen ook probleemloos in de Z, je hoort er niks over omdat ze gewoon fijn ontspannen gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:32

Danielle, ook bedankt voor je reactie. Ze heeft idd niet veel ruimte in haar mond dus het bit moet sowieso niet te dik zijn. Mijn paard is best een hittepetit onder het zadel maar kan ook prima ontspannen, ook met bit. Echter doet ze het dan nog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:32

daNiielle_ schreef:
Cayenne schreef:

Ken ook veel paarden die hun mond open doen, een goede jury kan prima zien of het spanning is, of verzet.
Een aantal daarvan lopen ook probleemloos in de Z, je hoort er niks over omdat ze gewoon fijn ontspannen gereden worden.

Die van mij liep er idd ook probleemloos mee in de Z. Het was ook echt geen spanningsprobleem. Zelf stoorde ik me er eigenlijk ook niet aan, al was ik in het begin natuurlijk wel bang dat er iets mis was. Hij nam ook heel makkelijk het bit aan (je hoefde hem maar te laten zien en het zat al in z'n mond. Hij greep hem zelf al vast :') ) dus dat was het probleem ook niet.