Diaz in beweging..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:01

zelf wat meer tenen naar binnen en wat meer druk op de teugels

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:22

Je moet opletten met je teugel,,
Ik vind het idee opzich niet erg, wel goed.Maar houdt wel contact.Dus zeker niet te lang laten.En je kan gewoon druk blijven geven.Niet laten zwieren en verder alleen mee sturen.Want dat moet je met je benen doen.En je moet je handen rechtop zetten ;) Verder zorgen dat je niet voorover"valt"En je schouders ontspannen naar achteren houden.Verder, vindt ik dit echt een prachtig beestje!! <3 (verliefd)

Buffelo

Re: Diaz in beweging..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:27

Wat een leuke merrie!
Ziet er netjes uit, maar het is geloof ik al eerder gezegd, je zadel ligt echt niet goed, veelste ver naar voren naar mijn idee. Ook vind ik dat er inderdaad wel wat meer in de mond gevraagt mag worden. Vind het netjes dat je met zachte teugel rijd, maar je mag echt wel een beetje vragen, probeer voor de rest met je benen te rijden zodat ze niet gelijk hard word in de mond! Je hebt in de krul trekken, en vragen of aanleuning, en met dat laatste is echt helemaal niks mis mee! Goed op weg hoor!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 09:53

Er is inmiddels een ander zadel ;)
Daarnaast is dit mijn bijrijdster, niet ikzelf.

Dit is het nieuwe zadel (boomloos) en ik:

Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:00

Leuke pony zeg! Heb je ook een foto van je nieuwe zadel en een lang been? Nu trek je je been op waardoor je je bekken naar achter duwt en je zadel te klein lijkt...

Rijden ziet er wel goed uit, maar ik denk niet dat dit de manier is. Je paard gooit z'n schouders weg, drukt z'n rug eruit en zet z'n onderhals erop. Een nette aanleuning bevordert de balans en kan je dus het beste meteen opzoeken. Hebben jullie les?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:17

@ Doubtless: Ik zou zeggen een nette balans bevordert de aanleuning ;)

Dus eerst paardje op eigen benen laten lopen, op zoek naar balans, linksom en rechtsom soepel maken. Van die voorkant afblijven. Dan komt de aanleuning vanzelf door van achteruit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:35

Het is een wisselwerking, dus inderdaad ;) van de voorkant afblijven en of het contact simpelweg weggooien vind ik nog een groot verschil. De energie die je er nu in stopt resulteert niet in van achter naar voor, omdat er aan de voorkant niets verwerkt wordt...
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 31-07-12 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:42

Dat lijkt me logisch. Ik zeg ook niet dat dit er nu goed uit ziet. TS moet wel meer gaan DOEN met het paard. Dus werken aan correcte lengtebuiging waardoor binnenachterbeen gaat ondertreden, schouders plaatsen. Je kan dan de voorkant af en toe opvangen, maar het heeft totaal geen nut om het hoofd naar beneden te dwingen of vast te houden. Belangrijkste is dat het paard leert om de bovenlijn los te laten, het lichaam goed gaat gebruiken, soepel wordt, dat doe je door oefeningen te doen, niet door het paard tegen teugels aan te laten lopen. Dan krijg je geen correct lichaamsgebruik. Dan krijg je het plaatsje wat hierboven staat, hangend in de hand, niet op eigen benen en te weinig achterbeen.

Edit: ik denk dat je bedoelt, de energie van achter naar voor, ipv andersom?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:47

Dat bedoelde ik inderdaad haha ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:51

Haha ok dan snappen we het allebei nog ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:55

Ik vind juist dat jullie lekker bezig zijn met Diaz, ze is nog jong zat en die aanleuning kan altijd nog / komt wel! Wat heeft je bijrijdster veel lol :D leuk om naar te kijken!

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:09

Ik vind het er goed uitzien! Je mag wel iets meer contact houden met de mond. Dit houdt niet in dat je er mee moet gaan rommelen, maar 'losgooien' zoals je nu doet help je je paardje ook niet mee

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:09

Veel met Diaz door de bossen gaan rijden! Leert ie van op zn eigen benen lopen :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:22

Ziet er goed uit, maar waarom rijd ze met platte zoolen? Of was dat voor eenmalig? Helemaal met een jong paard zou ik zorgen met een goede, veilige ruiterkleding, gewoon voor het geval dat.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:04

@ Doubtless.. op mij moet je niet echt letten ;) Ik heb geen energie voor lessen of serieus rijden.. ik stap eens in de 2 weken eens voor 10 a 15 minuutjes op.
Bijrijdster heeft elke week op zaterdag les. Niet op Diaz. maar op de manege.

@ Buffelo, bijrijdster rijd netjes met hakjes.. ik had gympen aan omdat ik met die warmte mijn laarzen niet aankreeg..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:30

Denk je dat jouw paard ook niet op jou let? Dat je geen energie hebt voor lessen of serieus rijden betekent niet dat je geen enkele plicht hebt tegenover een jong paard imo. Dan kan je beter die teugels helemaal lang laten en een beetje rondstappen & draven in plaats van dan ineens wel druk op de teugels nemen. Maar dat is mijn mening..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:13

Eindelijk eens iemand die niet in die bek zit te trekken...heerlijk om naar te kijken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:41

Als jullie het paard ooit wel nageeflijk willen krijgen, kan je nu alvast iets doen in de vorm van oefeningen (voltewerk met lengtebuiging bijv.). Niet alleen vrijblijvend rond stappen, draven, galoperen zonder contact. Als het paard correct door het lijf gaat lopen krijg je vanzelf de nageeflijkheid, het paard komt in de hand. Je kan prima het lijf soepel krijgen zonder te veel aan de voorkant te plukken.
Maar wat er vaak gebeurt als het geduld op raakt, als men denkt; nu is het wel tijd om het paard 'aan de teugel te laten komen', dan wordt er vaak druk gebruikt aan de voorkant. Dan wordt het paard TEGEN de hand gereden en is er geen sprake van correct lichaamsgebruik. De nageeflijkheid komt dan niet vanuit het paard maar de ruiter dwingt het af door het paard tegen de hand te laten lopen. Dus om dat te voorkomen zou ik TS en bijrijdster aanraden om nu wel wat meer te oefenen met het paard (losgelatenheid, soepelheid en achterhand gebruik) om te voorkomen dat straks het geduld op is en het paard ineens wel aan de teugel moet.

En als jullie hier tevreden mee zijn en niet meer willen van het paard, ook prima natuurlijk, maar je kan nu nog niet verwachten dat het paard zo vanzelf wel je hand op gaat zoeken (omdat hij zijn lichaam nu nog niet correct gebruikt). Ik zou wel op zoek gaan naar goede instructie als je meer plannen met/verwachtingen van dit paard hebt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:45

Het is maar een moment opname, een foto, maar ik vind ze eigenlijk bij de bijrijdster (de eerste foto's toch?) beter lopen dan bij de foto die later gepost is..