Z. voor de 4e keer met S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:13

Leuk paard heb je.
Een paar dingen vallen mij op. Je drijft wel erg veel. Je paard is dus te weinig naar 'voor'.
En hij mag wat meer bergopwaarst bewegen. Hij loopt nog te veel in horizontaal evenwicht.
Op zich een fijn beeld maar alles is nog te veel vrijblijvend.
Veel succes nog verder.

S_en_Z

Re: Z. voor de 4e keer met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 14:14

Dankje Doma classica. Het mag allemaal nog meer, ik weet het. :) gaf ik zelf ook al aan. Vind het heel lastig in dit zadel mijn benen stil te houden met lichtrijden. Ik zit OP het zadel en niet IN het zadel. Hij is boven wijd en onder smal. Ik heb dikke bovenbenen dus krijg mijn onderbenen heel moeilijk om haar heen. Kan ze slecht aansluiten waardoor het heel drijverig oogt.

Ben begonnen met sparen voor een zadel die niet alleen goed op z. Ligt maar ook voor mij prettiger rijden is. Ik help haar zeker wel vaak nog teveel hoor, klopt.. maar ik raak haar met het lichtrijden niet met mijn spoor en voorwaarts is Ze wel. (ze is al een tijdje van de handrem) macht der gewoonte om extra ondersteuning te bieden eh :=

Ze moest dusdanig veel aankomen in bespiering dat ik toen heb gekozen voor een goedkoop goed passend zadel met genoeg ruimte om aan te vullen waar nodig. Nu is ze eindelijk een normaal bespierd paard. Vond het zonde een duur zadel aan te schaffen als ik hem vervolgens te weinig aan kan laten passen. Plus wist toen helemaal niet of ik haar wel leuk vond. Eerste maanden heb ik best wel met mijn handen in het haar gezeten maar toch hadden we "iets" wat me er van weerhield haar terug te brengen.

En dat Ze nu horizontaal blijft als ik gewoon aan het rijden ben daar ben ik al heel blij mee. Ze liep namelijk standaard op de voorhand, kruis hoog en hakje naar de staart wanneer je haar vroeg te zakken met de hals.

Heeft me een tijd gekost voor Ze stabiel over 4 benen bleef gaan. Met trensje werken we wel meer aan bergop weg door veel te schakelen dan voel je haar ook helemaal klimmen.

Bedankt voor je bericht ! En succes kunnen we altijd wel gebruiken :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:40

ik vind het er erg netjes uitzien eigenlijk...je hebt een stille hand en een goede balans.
Prachtig paard!

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:47

Doma_clasica schreef:
Leuk paard heb je.
Een paar dingen vallen mij op. Je drijft wel erg veel. Je paard is dus te weinig naar 'voor'.
En hij mag wat meer bergopwaarst bewegen. Hij loopt nog te veel in horizontaal evenwicht.
Op zich een fijn beeld maar alles is nog te veel vrijblijvend.
Veel succes nog verder.

Ik denk juist dat het geen wat jij hier te veel vindt, te weinig aanwezig is. Het paard zou juist meer in horizontaal evenwicht moeten komen. Het gaat nu nog te veel in natuurlijk evenwicht waardoor de combinatie stang en trens ook nog niet van toepassing is.
Juist als een paard in rijkunstig/horizontaal evenwicht wordt gereden beweegt het paard meer bergop.

Ik mis de losmakende en verzamelde oefeningen. En vooral als je traint met stang en trens is het wel de bedoeling deze ergens voor te gebruiken. De trens bestuurd als het ware het paard en op de stang worden de halve ophoudingen gegeven. Als je met alleen een trens rijdt dient de trens voor beide, daarom dat de stang en trens ook een verfijnend middel is, de hulpen kunnen zo met minder grote (hand)hulpen gegeven worden en daarom is het voor het paard duidelijker.

Vanaf de film zie ik alleen een paard wat in draf en galop en heel af en toe in stap wordt gereden. Ik zie alleen maar rondjes en wat kleine figuren maar geen losmakende en verzamelde oefeningen. Daarnaast zie ik een ruiter die de halve ophouding zeer weinig gebruikt en meelift met het paard in plaats van echt te rijden.
Het paard wordt niet in de houding gereden en daardoor komt het paard constant op de voorhand = natuurlijk evenwicht. Met het rijden van paarden willen wij het paard juist in horizontaal = rijkunstig evenwicht rijden en in de toekomst natuurlijk het liefst in evenwicht op de achterhand.

Het is natuurlijk helemaal niet erg de stang en trens al voor een bepaald nivo in handen te hebben maar dan is het wel de bedoeling dat er wat mee wordt gedaan. Want dan kunnen zowel paard als ruiter pas leren wat een stang en trens voor (verfijnd) verschil maakt.
Dit paard wordt voornamelijk lang en laag gereden waardoor het langer gemaakt wordt dan het zou hoeven, daardoor komt het paard in natuurlijk evenwicht = meer gewicht op de voorhand, en is het onmogelijk oefeningen te rijden. Door het paard direct durchs genick/in de hand/houding te stellen en het paard los te maken door middel van losmakende oefeningen en zo verder door te stromen naar de verzamelde oefeningen krijg je pas echte oprichting en kun je pas voelen wat de stang en trens eigenlijk voor (ver)fijn(end) middel is.

Dit moet je niet zien als een negatief berichtje maar ik denk dat er nog meer uit jullie te halen valt dan dat je nu doet. Als je dit paard lang en laag in dit tempo blijft rijden krijg je straks problemen met de zijgangen, die worden dan niet correct uitgevoerd omdat het paard te veel op de voorhand blijft bewegen.

Van mij iniedergeval ook veel succes gewenst en ik ben benieuwd hoe het jullie straks afgaat in de Z. Hopelijk verschijnen er dan ook weer foto's/filmpjes :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:09

:= ik voel me wel even heel erg speciaal nu.

Ik heb namelijk bijna alle grote discussieerders in mijn HAW die meestal vooral in rijtechnische discussies zitten? := Mis alleen Murphy en aanhang. Zijn jullie Kadankovitch gevolgd door zijn laatste berichten op te snorren?

Sombra, sorry maar het meeste van je bericht vind ik echt zoeken naar iets om te klagen enkel en alleen omdat jullie het nooit eens zijn.

Een aantal dingen hebben we het in het topic al over gehad. Te weinig verzameld e.d. Nog te weinig bij elkaar en opgericht, te weinig bergop. Duh. Van paard word verwacht dat ze naar de hand durft te zoeken enz. (geen zin om 20x te herhalen wat ik allemaal al getypt hebt voor redenen WAAROM)

Ziet het er uit alsof ik met haar mee lift???

Yessssssss!!! *springt gat in de lucht*

Tegen mij werd altijd geroepen "je moet er op zitten en je paard laten lopen zonder Zelf moeilijk te gaan zitten doen"

Sombra, ik snap je wel. Maar ik hou er niet van stang plus stangteugel direct op te nemen en mijn paard in de mond te gaan zitten werken als ze nog geen vertrouwen heeft in de bitten. Het kost me wel degelijk een hoop geduld voor ze de halsboog rond durft te maken (en dan is ze nog nieteens los genoeg in de bovenlijn) De eerste keren wou ze helemaal mijn hand niet lang laag volgen omdat ze het zo spannend vond.

Dan moet ik gelijk al aan halve ophoudingen gaan zitten? Voor dat beetje stappen draven en galopperen op een relaxte manier zie ik helemaal geen nut van halve ophoudingen :) zolang ze op mijn zit is heb ik alleen licht contact met de mond en verder niets.

Laat haar maar lekker in en uitschuiven. Ik zie liever een paard die zich kan verlengen en verkorten dan een paard dat continu krampachtig in de houding moet blijven.

We hebben nog genoeg tijd om met S&T meer te vragen. Ze moet eerst met gewoon trensje sterker en losser worden in haar lichaam voor ik met S&T aan oefeningen ga zitten rotzooien. Mijn doel was lkkr relaxed door de baan gaan met S&T. En dat vind ik gelukt. Vind zelf de aanleuning niet onprettig om naar te kijken.

We gaan gewoon verder met trainen op trens en als ik denk dat ze steeds fijner met S&T kan lopen gaan we af en toe met S&T rijden kijken of we meer kunnen doen. Instructrice vind het prima dat ik heel af en toe een keertje kijk hoe het met S&T gaat maar ze gaf al aan dat ik niet te snel te veel moet willen vragen.

Op de voorhand vind ik erg negatief. Nee ze is niet bergop en gedragen :n ben ik me van bewust en daar werken we aan. Maar dit is niet haar natuurlijke plek en de schoft is veelal het hoogste punt (en dat terwijl in stand haar kont hoger is ;) ) ze is niet bergopwaarts genoeg nee.. Maar het was een paard die nog veel meer op de voorhand ging. Ik ben niet zo'n sterruiter dat ik haar in 1x als een perfect gedragen paard kan rijden.

Bedankt voor het delen van jouw kijk. En filmpjes en foto's komen er uiteraard wel weer :j

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:21

Ik kijk het filmpje en ga ondertussen de opvallende dingen opschrijven, het kan dus zijn dat ik mijn mening bijstel.

Allereerst valt me op dat het tempo van de galop hoger mag, er gebeurt eigenlijk nog wat weinig qua sprongkracht.
Daarnaast mag je tijdens het losrijden, tenminste ik neem aan dat het in het begin losrijden is, je paard lager instellen.
Hierdoor rekt ze haar rugspieren wat op en komt ze mooi over de rug waardoor ze losser in het lijf zal worden.
Je bent lekker veel figuren aan het rijden, is goed voor je paard.
Opzich vind ik je zit netjes, maar je mag nog iets trotser zitten.
Het beeld vind ik erg fijn ontspannen.
Wat je vanaf 01:45 vind ik erg goed, lekker over de rug laten komen!
Probeer dat je handen dichter bij elkaar te houden en dan je teugels iets korter en zo je paard naar beneden te werken, dat moet ook lukken!
Op zich is het een goed begin van de galop-stap maar probeer haar iets meer te verzamelen en het via een volte of wending te doen, dat is wat makkelijker.
Erg fijne stap, mooi vlijtig en ontspannen!
Ik vind dat je meer mag gaan schakelen, wordt ze (nog) beter aan het been, worden de gangen beter en dat houdt haar lekker scherp.
De schouderbinnenwaarts is prima voor een training, probeer haar op de rechte lijn te houden.
Goed dat je het op de binnenhoefslag oefent!
Ik vind het zonde dat je wat onrustig in je benen bent, hierdoor lijkt het juist alsof je elke pas been geeft, wat je juist niet doet (toppie)!
Ook in de draf mag je van mij meer wisselen in tempo en hoofdhalshouding.
Goed dat je halsstrekt! Ziet er aardig goed en ontspannen uit!
Dit is tot 6 minuten, nu ga ik zelf naar stal! :D
Ziet er fijn uit hoor!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:46

Bedankt Splinter :j

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:51

Heey! Ziet er super uit, kan niet anders zeggen! Mooi nageeflijk! Echt super hoe ze nu is in vergelijking met het begin!

Als opbouwend punt zou ik zeggen, probeer iets rustiger licht te rijden; iets dichter bij de zadel blijven zeg maar.
(Laat het paard het werk maar doen zeg ik altijd :j )

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:23

Grappig hoe de meningen en inzichten toch kunnen verschillen he?

Ik heb je eerdere topics en dus de ontwikkeling volgens mij wel vaker voorbij zien komen en ik moet zeggen dat ik Zyalda niet herkende. In positieve zin dan. In mijn ogen hebben jullie sprongen vooruit gemaakt in ontspanning, verzameling en ook kracht en gedragenheid. Vooral in de galop heeft ze een heel fijn constant tempo wat rust uitstraalt. De aanleuning is heel sterk verbeterd en ook op de stang en trens loopt ze redelijk fijn, iets onwennig en voorzichtig maar dat is logisch.

Hou dit vol en bouw het langzaam uit. Meer sprongkracht en afdruk komt vanzelf wel als jullie eraan toe zijn om wat heftigere tempowisselingen te maken en andere oefeningen erbij te gaan pakken. Als je zo door gaat en Zyalda deze basis van de hogere dressuur goed onder de hoef heeft gekregen zie ik jullie ver komen. Spierkracht en pezen lekker rustig mee laten groeien/aansterken, Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd.

Wat betreft je houding en daarmee balans ben je ook een heel stuk vooruit gegaan. Laat als je weer gaat rijden je moeder of je instructrice steevast naar je roepen dat je gewoon rustig stil moet zitten. Op het moment dat je teveel met je zit mee wilt bewegen ben je eigenlijk altijd een stap(je) te laat. Elke beweging die jij mee gaat duwen, hoe minimaal ook, verstoort in feite de balans en sereniteit van het geheel: Eén zijn en bij wijze van met alleen je gedachten de hulpen geven. Alles wat je meeduwt of meebeweegt met je paard om dat ritme te willen volgen loop je letterlijk achter de feiten aan; je paard heeft de beweging al ingezet waardoor je altijd in meer of mindere mate niet synchroon met elkaars beweging loopt.

Binnenbovenbenen, zitbeenknobbels en kijken waar je heen rijdt zijn de dingen die als het goed is op den duur de benodigde minimale aansturing gaan geven, meer heb je niet nodig.

Je hebt een geweldig leergierig mooi paard, en met jouw inzicht en geduld is geen twijfel over mogelijk dat jullie het ver gaan schoppen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 12:24

Hoi Verto!

Leuk om te horen dat je haar niet terug herkend :o

Bedankt voor je complimenten en je overige tips. Ik zal het doorgeven aan mams :j die is er het vaakst bij.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:38

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:49

Ik ben hier niet door Kadankovitch, zoals je wel hebt kunnen merken zit ik met deze beste man niet echt op een lijn :D dus heb ik ook niet de behoefte zijn berichten te volgen.
En ik ben hier ook niet om te klagen op doma_clasica, ik kon me juist altijd heel erg in zijn posts vinden dus is het jammer dat ik nu ineens een verkeerd gebruik zie van termen dus daar even een correctie op :) men moet immers kritisch zijn in het werken met paarden (en niet alleen daarbij).

Wat betreft jouw rijden. Rijden moet er vanzelfsprekend uit ziet maar het moet niet lijken alsof een ruiter meelift.
Ik zeg ook niet dat je direct veel van je paard moet vragen maar als je toe bent aan het rijden met stang en trens, om nou het ruitergevoel beter te leren of omdat je echt op het nivo van verzameling komt doet er niet toe. Je doet de oefeningen die je met trens doet ook met stang en trens omdat deze oefeningen er voor jouw paard zijn. Om hem/haar beter te maken. Ook wordt jij als ruiter beter van oefeningen rijden en vooral met een nieuw bit erbij. Juist door het rijden van oefeningen leer je met de combinatie stang en trens om te gaan.
Zonder halve ophoudingen kun je niet rijden, dan ben je aan het hobbelen. Een paard moet altijd Durchs genick/in de hand/ in de houding gesteld worden als men het paard berijd. Je gebruikt halve ophoudingen niet een keer in de 10 meter maar in sommige gevallen iedere pas. En hoe verder je komt hoe sterker je paard wordt en hoe meer het paard de kracht bezit om in de houding te blijven die wij van hem/haar vragen.

Als je een paard hebt dat geen vertrouwen heeft in het bit is het misschien beter er voor te zorgen dat het paard dit wel met de trens krijgt, dus vertrouwen krijgt in de ruiterhand en dan zal je bij de stang en trens weinig problemen hebben. Het is namelijk niet het wantrouwen naar het bit maar naar de ruiterhand.

Ik heb het ook niet over een paard dat krampachtig in de houding blijft. Een paard moet juist altijd ontspannen zijn in de houding die het gaat met een voorwaarts neerwaartse tendens. De nek moet het hoogtste punt zijn en daarom is langdurig voorwaarts neerwaarts rijden niet de bedoeling. Het is een controle middel, of de aanleuning eerlijk is maar geen oefening an sich.
Je hoeft geen ster ruiter te zijn en je kunt een paard niet in een keer voor elkaar hebben. Maar je moet wel iedere training streven naar een losser en fijner paard. En dat kan alleen door het paard echt te rijden, dus oefeningen waar het paard losser en sterker van wordt. Door het paard lang en laag te laten draven en galopperen wordt je paard niet sterker, beter of losser.

Hiermee zeg ik, nogmaals, niet dat wat jij doet niet door de beugel kan. Ik denk gewoon dat er meer uit jullie te halen valt als je dit paard meer zou gaan rijden.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:08

Kandankovitch, is dat niet die man die veel schrijft maar weinig zegt?

In sommige dingen denken wij hetzelfde maar zeker niet in alles. Het is jammer dat hij zich verlaagd door achter de rug om op het roddelforum Poetsplaats negatief over bokkers te praten. Ik vind het persoonlijk erg sneu dat je daar je geloofwaardigheid moet halen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:45

Doma.. Laten we niet offtopic gaan en het was niet mijn bedoeling om ook maar iemand op de tenen te trappen. Dat doe ik alleen bij pedaalemmers :P

Sombra bedankt voor je toevoeging. Met trens is ze heel fijn naar de hand maar op S&T vind ze de stang nog erg spannend := als ik een film heb van trainen met trens zal ik je dan een link sturen? Wellicht wil je dan nogmaals meekijken en je oordeel geven?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 07:52

Ja dat is goed :) ben benieuwd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:56

Vandaag wel een stuk opgenomen en met wat meer porriemorrie gereden. Vooral de galop getraind (volte 10m, na volte naar voor schakelen en na paar passen weer volte 10m en dat hele bak door herhaald.)

Heb dan wel dat ze wat meer sprong houd in de voltes (voor mijn gevoel, dus ben benieuwd of mijn gevoel ook klopt := )

En lang stuk contra gedaan incl hoeken door. In het begin was ze me te vlug af (ze springt heel makkelijk om) maar na paar keer doorzetten ging de contra incl grote voltes best aardig. Ook nog een stuk contra doordrukken in hoek en van hand veranderen en middengalop meegenomen. En andersom. Galop-vhv middengalop-tempo terug en contra hoek door.

Hier in nageeflijk blijven vind ze nog erg moeilijk. Maar had wel het idee dat ze ook echt sprong maakte ipv dat ze enkel versnelde. Mijn zit was vandaag niet om over naar huis te schrijven volgens mij. Heb een tijd niet kunnen rijden nadat ik op een ochtend wakker werd en zo verstijfd wakker werd dat ik niet meer uit bed kon komen. Ben net aan het afkicken van de diazepam die ze me hebben voorgeschreven) voelde dat ik teveel ging verkrampen, probeerde me losser te laten maar dan ga ik dus alle kanten op in t zadel afentoe :( (althans dat voelt zo)

Daarna was ze erg moe.. Ik ook.. Dus de draf hebben we niet al te veel aan getraind. Ff halsstrekken gedaan wel nog even opgepakt maar toen kakte ze in en dan rijd ik achter de feiten aan en consequent aanpakken had ik zelf geen kracht meer voor.. Dus dat komt morgen wel weer.

Ga nu lkkr zwemmen en van de zon genieten, ga later de film terugkijken op tv en als ik vdweek tijd heb en thuis ben zal ik hem uploaden :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:17

Heb ook even naar je filmpje gekeken. Op zich vind ik het er vriendelijk uitzien. De stang heb je niet (te) strak. De galop ziet er goed uit, vind alleen dat deze nog iets meer sprong mag hebben, maar je zei zelf al dat daar aan gewerkt wordt.

Wat ik mis is een duidelijk antwoord welke klasse je rijdt.
Tuurlijk is het belangrijk om altijd 1 of 2 klasses vooruit te werken, of in ieder geval veel oefeningen van hogere klasses trainen en meepakken.
Echter, als je bv L2 of M1 rijdt, dan zie ik geen toegevoegde waarde in het met S&T rijden.... In mijn ogen is dat iets waar je mee begint als je M2 met winst rijdt. Maar goed, dat is mijn mening....

Je hebt iig een mooi paard, en jullie zijn zeker vooruit gegaan. Maar je traint natuurlijk ook niet voor niets ;)

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:13

Ik lees nergens wat jij nu start met dit paard? Ben ik wel benieuwd naar :)

Maar wat een wereld van verschil! Met die twee filmpjes.
Ziet er allemaal erg netjes uit! Lekker ontspannen en vriendelijk :)

Probeer alleen aventoe echt op je handhouding te letten & iets trotser/rechtop zitten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:01

We starten M1, kan momenteel ivm lichamelijke beperkingen van mijzelf niet langer dan 8 passen doorzitten dus we trainen verder zodat we zoveel mogelijk kunnen doorstarten. De M2 proeven rijden we al in training mee (kan dus alleen nog niet doorzitten)

Ik heb de S&T niet dagelijks of wekelijks in. Af en toe werken we met S&T omdat ik haar de kans wil geven zich wat meer naar iets totaal anders over te geven. Ze vind de stang erg spannend. De stang heb ik net aan op de film. Als ze hem iets meer voelt gaat ze opkroppen en achter mijn handen lopen. Dit wil ik voorkomen. Ze is dus nog niet toe om met halve ophoudingen te gaan werken en werken aan verzameling met S&T.

Als ik haar niet deze kans geef (want naar trens loopt ze wel 100% toe) moet ik haar straks thuis houden omdat we tegen hetzelfde probleem aan lopen. (ik wil zelf graag met S&T vanaf Z1 tenzij ze echt aangeeft straks dat ze niet kan/wil. Dan zal ze gewoon gestart worden op trens)

Echt trainen als in werken met halve ophoudingen, meer verzamelen en werken met verfijnende hulpen gaan we pas later mee werken (als in: als we M1 door zijn/M2 starten) Het is voor nu dus ook helemaal niet mijn bedoeling om iets van haar te verlangen. Enige doel van nu af is af en toe testen hoe ze er op reageert. Of ze wil ontspannen en naar de hand wil dalen en de bitten accepteert. Dan kan straks de stang nog ietsje meer in contact en kunnen we later makkelijker aan het echte werk beginnen.

Het is niet mijn keuze voor ieder paard. Mijn vorige paard heeft pas halverwege het Z1 de s&t in gekregen en ben ik er vanaf het Z2 mee gaan starten. Ben van mening dat ik voor Z. De juiste keus maak. Ik doe niets vreemds en ben voorzichtig dus ik zie het probleem niet zo.

In training rijden we met trens aan meer impuls. Meer door het lijf bewegen en de galop verbeteren.

Had expres al genoteerd dat het simpel rijden is en we absoluut nog geen Z combi zijn

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:23

Ik heb totaal niks tegen een stang en trens, helemaal niet :)
Vind ook niet dat je tegenover de bokkers jezelf steeds moet gaan verdedigen.
Is jouw paard, niet die van bokkers ;)

Maar ben wel benieuwd, waarom je zo dolgraag echt met een stang in de z wilt starten?
Want als ze op een trens zo fijn loopt, hoef je haar niet thuis te houden als ze straks niet fijn op de stang loopt?
Of krijg je de z dan niet gereden op een trens?

S_en_Z schreef:
Als ik haar niet deze kans geef (want naar trens loopt ze wel 100% toe) moet ik haar straks thuis houden omdat we tegen hetzelfde probleem aan lopen. (ik wil zelf graag met S&T vanaf Z1 tenzij ze echt aangeeft straks dat ze niet kan/wil. Dan zal ze gewoon gestart worden op trens)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:25

Ik wil dat ze op beide kan lopen. Op trens trainen en verbeteren en op S&T verfijnen. (het is dus niet mijn bedoeling om vanaf het Z dagelijks met S&T te rijden.)

Niet alleen voor mezelf maar ook voor evt. Verkoop (vooruit kijken)

Als ze met S&T straks echt niet fijn weg komt word ze gestart op trens. Als t niet anders is dan is het niet anders. Proberen kan imo geen kwaad tenzij je er niet mee om weet te gaan.

polle2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:56

Super leuk paard, ik vind dat je er ook heel netjes opzit.
een paar dingen vielen mij op, je galop is heel lekker ontspannen, maar ik zou haar in die ontspanne galop en dat iets lagere tempo meer laten zakken, zodat ze haar rug daarin wat losser laat. ik zie ook weinig buiging in je losrijden, als je een volte rijd stel haar dan een keer door naar links en rechts zodat ze ook op de lengtebuiging losser laat. als je dan vervolgens gaat draven naar het galopperen, mag ze mijn inziens al wat meer gesloten en met afdruk draven. nu heb jij haar eigenlijk nog niet echt in verbinding maar al wel hoger ingesteld. probeer haar dan daarvoor in galop al een paar keer wat meer te zetten, door steeds wat kleinere voltes te rijden en bijvoorbeeld een simple overgang naar stap te maken na een volte tien meter. ze moet dan al wat meer gaan verzamelen. daarna kan je dit verder uitbouwen door haar op kleine voltes iets meer travers te zetten enz.

je gaf aan dat ze makkelijk omspringt? een tip is misschien om haar op de lange zijdes in galop al een keer naar de buitenkant te stellen en voor de hoek weer terug. zodat ze begrijpt dat als jij geen hulp geeft dat ze niet hoeft te changeren, maar alleen een andere stelling moet aannemen. daar wordt ze ook weer losser van in haar hele lijf.

daarnaast zie ik je weinig schakelen. ook in die ontspannen galop kun je haar al op de korte zijde even een paar passen naar voren en de hoek gebruiken of een volte om weer terug te schakelen. dan hoef je nog niet heel erg te remmen maar maak je gebruik van de natuurlijke neiging van je paard om te remmen op voltes en hoeken.

Succes ermee

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:27

Wat een verschil in de filmpjes!

Oja dit is HAW...
Ze mag op zich iets meer bij elkaar, wat meer verzameld.
Nu loopt ze iets wat flauwtjes.
Maargoed, als dit gewoon lekker loswerken was dan +:)+

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:43

ik vind het heel goed dat je hem alvast laat 'wennen' aan S&T! +:)+
zoals je zelf aan aangaf, je ziet genoeg paarden die een paar dagen voor hun Z debuut met S&T moeten lopen.
ook heb je een erg nette zit!
tips kan ik niet echt geven, misschien iets meer sprong in de galop.
voor de rest: +:)+ +:)+ +:)+

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:55

Ik reageer eigenlijk bijna nooit bij HAW. Maar dit verdient een reactie.

Allereerst, wat ontzettend knap dat je bij het 2de filmpje zelf zo ontspannend blijft rijden. Als een paard onder mij zo aan het dribbelen is word ik zelf ook onrustig. Ik zat ook echt te wachten tot ze heel hoog ging bokken. Zo zou ik het denk ik ook aanvoelen als ik erop had gezeten.

Het eerste filmpje. Een heel fijn beeld! Ze loopt wat op de voorhand. Maar dat weet je er vast wel uit te rijden :) . Succes met de wedstrijden!