nageeflijkheid "vragen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:45

Jacksel schreef:
Joyce... Uit jouw tekst begrijp ik dat jij het paard meerijdt in zijn scheefheid?als je meer druk pakt op de bolle kant (die dan zeg maar zijn buitenkant is) maak je het toch alleen maar makkelijker om scheef te blijven, oftewel de holle kant hol te houden en de bolle kant bol te houden...

Juist het tegenovergestelde. Ik maak van de bolle kant, de holle kant en stel vandaaruit weer recht.
Vb: Als een pony met teveel binnenstelling loopt en ik kan haar niet op twee teugels recht krijgen omdat ze niet goed naar het been luistert (buitenbeen voor rechtstellen of binnenbeen tegen het naar binnenvallen als dat het geval is) dan vraag ik buitenstelling (of stel recht als ik op een volte rijd) of ga ik op het verkeerde been lichtrijden omdat ik op die manier zelf beter in kan werken met mijn buitenbeen en haar recht kan stellen. Of met mijn binnenbeen tegen de dan nieuwe bolle kant zodat ze dat been niet meer kan ontwijken. Ook krijg ik dan weer contact met die binnenteugel.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd...

In de les liep een pony juist door mijn binnenbeen heen met stelling naar buiten, dan moest ik soms juist eerst meer stelling vragen om haar hals zo te plaatsen dat het lichaam als begin positie beter voorbereid is om met mijn binnenbeen in te kunnen werken. Dan moet ik ook gewoon doorvragen omdat zij niet los wil laten.

Maar de eerste manier gebruik ik zelf dus vaak, en helpt mij vooral ook omdat ik moeite heb recht te blijven zitten als een pony of paard scheef loopt... Op deze manier kan ik natuurlijker de hulpen geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:58

ponyzotje schreef:
ja, doe ik beide. ik zei, naar binnen. dus op verschillende handen levert dat verschillende stelling op Haha!
buitenstelling zal ik niet gauw vragen. eenvoudigweg omdat ze dan in hun standaard houding lopen zoals bij beginnelingen. ik vraag pas buitenstellingen als ik zeker ben dat ik ze daar ook goed krijg.
weet je dat het ingewikkeld is? Haha!

Begrijp ik dan goed dat die paarden met beginnelingen steeds met het hoofd naar buiten (getrokken) lopen?

Zo liep de jonge pony die ik nu rijd bij de rijvereniging ook. Toch kan het goed zijn ook buitenstelling te vragen. Als je dan dat contact houd en met je binnenbeen weer recht stelt, heb je het paard recht én aan twee teugels... Veel slangenvoltes rijden en elke keer weer rechtstellen vond ik heel fijn om een paard op twee teugels te krijgen. Ze worden er losser van en tijdens het omstellen moeten ze even door recht (mits je natuurlijk met je benen rijd naar je teugels)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:12

Twee benen, twee handen. Ongelijk druk zorgt voor een scheef paard, een scheef paard loopt uit balans en zal dus ook nooit goed constant nageeflijk kunnen lopen.

Een paard dat moeite heeft met nageven laat je veel wendingen en voltes en overgangen lopen zodat hij soepeler en actiever wordt achter. Ook gewoon op twee teugels en twee benen. Naarmate je paard soepeler wordt zal hij makkelijker nageeflijk kunnen lopen.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-03 10:14

ponyzotje schreef:
hoewel ik dus weet dat het niet zo is, reageer je als een beginneling op manege Haha! Knipoog
het eerste wat ze leren is sturen, binnenhand open. Haha!

En bedankt Haha! Maar helaas leren ze niet op alle maneges zo vriendelijk te rijden, binnenhand open hebben erg veel mensen nog nooit van gehoord. Ik heb gelukkig nooit geleerd om aan de teugels te trekken en daar heb ik sinds 1,5 jaar erg veel profijt van. Want zo kort krijg ik pas echt goed les, misschien nog wel korter. En het valt me steeds meer op dat er op veel verschillende manieren gereden wordt, waarbij er ook methoden zijn die ik IMO niet al te fijn uit zien.. En idd ik zie veel mensen met hun hand opzij gaan, maar dan ook naar achter. dussss Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:56

joyce B"]
[quote="ponyzotje schreef:
ja, doe ik beide. ik zei, naar binnen. dus op verschillende handen levert dat verschillende stelling op Haha!
buitenstelling zal ik niet gauw vragen. eenvoudigweg omdat ze dan in hun standaard houding lopen zoals bij beginnelingen. ik vraag pas buitenstellingen als ik zeker ben dat ik ze daar ook goed krijg.
weet je dat het ingewikkeld is? Haha!

Begrijp ik dan goed dat die paarden met beginnelingen steeds met het hoofd naar buiten (getrokken) lopen?
[/quote]

tuurlijk, ze mogen toch niet naar binnen gaan???? Scheve mond dat is inderdaad zo. recht lopen ze niet en met binnenstelling al helemaal niet. de kinderen kunnen het niet vragen en dan gaat het paardje inderdaad naar binnen, als je 'speelt' met de binnenteugel en niks anders doet.

maaike, ik heb dus op een vriendelijke manege leren rijden. hoewel ik nu denk 'ocharme' als ik een beginnersles zie Haha!, toch zie je op onze manege geen trek- en sleurpartijen. dan zetten ze je gewoon even buiten .
enkel onze groep leert echt rijden, zeggen onze instructrices. wij zijn de enige groep die het willen en er open voor staan. en er klaar voor zijn. (tenslotte rijden we allemaal meer dan 5 jaar te sjokken op die pony's en hebben we er allemaal al lang genoeg van dat we wel horen hoe het moet, maar dat het niet lukt met deze pony's).
dus nu leren we rijden op de buitenteugel, zit en benen. (met rijden op de buitenteugel bedoel ik dus gewoon lopen op 2 gelijke teugels, maar bv een volte ingaan op de buitenteugel). dat zie ik bij sommige eigenaarspaarden nog niet. vnl bij deze die te jong en te groen hun eigen paard kregen. ik vind het OK dan! dat onze instructrices sinds een tijdje inzien dat we verder willen raken.
ook al is dat maar een fractie van wat jullie allemaal doen... ik heb hoop Haha!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:50

joyce B"]
[quote="Jacksel schreef:
Joyce... Uit jouw tekst begrijp ik dat jij het paard meerijdt in zijn scheefheid?als je meer druk pakt op de bolle kant (die dan zeg maar zijn buitenkant is) maak je het toch alleen maar makkelijker om scheef te blijven, oftewel de holle kant hol te houden en de bolle kant bol te houden...

Juist het tegenovergestelde. Ik maak van de bolle kant, de holle kant en stel vandaaruit weer recht.
Vb: Als een pony met teveel binnenstelling loopt en ik kan haar niet op twee teugels recht krijgen omdat ze niet goed naar het been luistert (buitenbeen voor rechtstellen of binnenbeen tegen het naar binnenvallen als dat het geval is) dan vraag ik buitenstelling (of stel recht als ik op een volte rijd) of ga ik op het verkeerde been lichtrijden omdat ik op die manier zelf beter in kan werken met mijn buitenbeen en haar recht kan stellen. Of met mijn binnenbeen tegen de dan nieuwe bolle kant zodat ze dat been niet meer kan ontwijken. Ook krijg ik dan weer contact met die binnenteugel.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd...

In de les liep een pony juist door mijn binnenbeen heen met stelling naar buiten, dan moest ik soms juist eerst meer stelling vragen om haar hals zo te plaatsen dat het lichaam als begin positie beter voorbereid is om met mijn binnenbeen in te kunnen werken. Dan moet ik ook gewoon doorvragen omdat zij niet los wil laten.

Maar de eerste manier gebruik ik zelf dus vaak, en helpt mij vooral ook omdat ik moeite heb recht te blijven zitten als een pony of paard scheef loopt... Op deze manier kan ik natuurlijker de hulpen geven.
[/quote]

Dus als ik t goed begrijp (probeer hier iets van te leren Lachen )ga je zeg maar als t paard rechtsgebogen is, op de rechterhand in contrastelling rijden, om hem recht te richten en dat doe je puur met de buitenteugel?