Pony inrijden, nu nog erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:06

Mandy_89 schreef:
Hij staat 24/7 op het land dus zijn energie kan hij echt wel kwijt.. denk niet dat hij op stal staat ofzo.
maar ik merk gewoon aan hem dat als hij een aantal dagen rust heeft gehad het juist achteruit gaat.
Daarom dat ik 5x per week met hem werk, zodat hij voor hem gewoon gaat worden.
Zet ik hem nu weer een week stil dan is een hoop werk voor niets geweest.

En kijk eens wat er gebeurt als je een paard wegbrengt, dan staat ie nog geen dag stil.
Daar wordt elke dag mee gewerkt en zit met 2 weken de ruiter er al op.

Dát vind ik te snel.

Er is een goede tussenweg. 2 keer in de week longeren en werken met het zadeltje, beetje hangen etc. Daarnaast nog 1 keer aan het werk dmv grondwerk of wandelen. Het kan ook zijn dat je pony druk is door stress of gewoon veel energie heeft maar het is niet slim om hem daarom maar meer aan het werk te zetten. Heb geduld en neem je tijd. Herhalen herhalen herhalen, elke handeling net zo lang tot de pony de handeling ontspannen ondergaat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:06

Ik denk dat de TS niet doorheeft hoe groot de psychische belasting is die ze de pony aandoet en het gedrag verkeerd interpreteert. Dus we pakken er een analogie erbij:

Stel nu dat ik een 10-jarige kind ineens op een andere school zet, en dat niet alleen, ook nog een school voor hoogbegaafden, terwijl het kind zelf van gemiddelde intelligentie is. Het tempo ligt hoog, het kind moet veel leren. Het kind moet van mij vanaf dag één huiswerk maken en goed presteren op school. Het kind is gestresst, kan alle veranderingen niet overzien, kan zich niet concentreren en neemt de lesstof niet goed op. In plaats van te luisteren naar de problemen die het kind ervaart geef ik het straf en zet ik het meer onder druk omdat hij wel moet presteren! Het kind zal overspannen raken, druk worden en minder goed presteren. Maar hé?! Het kind is druk, dus het heeft teveel energie over, dus het verveelt zich, dus het moet meer doen. Ik zet nog meer druk op het kind!

Dit is in essentie wat je doet TS: de pony is gestresst, daardoor is het druk, maar jij wil het nog meer laten doen omdat het zoveel energie heeft. Je overvraagt de pony, waardoor de stress alleen maar méér oploopt waardoor de pony niet meer goed kan leren en concentreren. Daarnaast maakt de stress het dier angstig, door het hoge tempo dat je hanteert komt de pony in protest. Hij schreeuwt nu naar je dat je te snel gaat, dat hij het niet aankan! De enige vraag die nog rest: wil je daarna luisteren, of luister je liever naar je eigen ego?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:07

Mandy_89 schreef:
En kijk eens wat er gebeurt als je een paard wegbrengt, dan staat ie nog geen dag stil.

Dát vind ik te snel.

>;) Even rekenen...je bent drie weken bezig, vijf keer per week en hebt nu 6x gehangen. Maar als een professional na 2 weken erop zit is het te snel?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:08

Je denkt niet dat hij op stal staat. Je kent je pony toch?

Vergelijk het eens met jezelf als je binnen een week 15 toetsen moet leren en ook nog eens een voldoende moet halen voor allemaal nieuwe vakken. Dat lukt je niet.
Denk net als de rest dat je te snel gaat, teveel verwachtingen hebt en te weinig ervaring met het beleren. Ook al heb je er al een paar gedaan die wel braaf zijn. Hier ontbreekt je gewoon de kennis en ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:17

mylittlejoy schreef:
Mandy_89 schreef:

Dát vind ik te snel.

>;) Even rekenen...je bent drie weken bezig, vijf keer per week en hebt nu 6x gehangen. Maar als een professional na 2 weken erop zit is het te snel?

Nee als je er zelf op zit na een maand ga je te snel en als je na 2 maanden nog niet kunt zitten ga je te langzaam.
In alle gevallen moet je hem naar een expert brengen die hem in 4 weken B-klaar aflevert.

Maar TS, dat een pony angstig is en bokt op beweging van de ruiter is heel normaal. Je kunt hem hieraan laten wennen door wanneer je ernaast staat al veel te sjorren, trekken en rammelen aan het zadel. Zit je erop dan raak je hem overal aan, wiebel je wat heen en weer enz. Als dat allemaal goed gaat kun je gaan lopen en zal hij van het ruitergewicht niet meer zo opkijken.

Bokt hij dan nog dan doe je de longeerlijn eraan en laat hem even bokken, dat zijn vaak 3 of hooguit 4 sprongen en het is voor elkaar.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:22

Breng die pony weg, je hebt er duidelijk niet genoeg verstand van. Kan je zeggen van wel, maar als je hier advies moet vragen denk ik dat je jezelf te hoog inschat.

Je moet niet alle stallen over een kam scheren, omdat jij toevallig ooit bij een paard gezien hebt dat ze verdoving gebruikte op een stal, is dat nu overal zo? :') . Wat is er zo slecht aan verdoving? Paardje voelt er letterlijk niets van en zo voorkom je een hoop onnodige stress. Niet dat ik het zo doe, maar om het helemaal verkeerd en slecht te noemen..

Weet je waarom het inrijden daar zo snel gaat? Omdat die mensen weten wat ze doen, er zo'n 20 in de maand zadelmak maken. Die weten precies hoe ze een paard het makkelijkst een ruiter leren accepteren en nee, dat gaat vaak niet met een harde hand.. Want aan een bang paard heb je niets.. :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:29

anneliesdj schreef:
Nee als je er zelf op zit na een maand ga je te snel en als je na 2 maanden nog niet kunt zitten ga je te langzaam.
In alle gevallen moet je hem naar een expert brengen die hem in 4 weken B-klaar aflevert.

Ik vind na een maand erop zitten, door een professional of niet, sowieso te snel. Maar goed, ik heb de luxe m'n eigen plan te kunnen trekken met m'n paarden, dus ik neem de tijd en ben rustig van longeren tot los kunnen sturen een paar maanden bezig. Ik heb daar hele fijne paarden vol vertrouwen aan overgehouden.

Maar dat hier wordt aangeraden niet zelf verder te klungelen houdt volgens mij meer verband met hoe er met de pony wordt omgegaan dan in welk tempo dat gebeurt.

Citaat:
Maar TS, dat een pony angstig is en bokt op beweging van de ruiter is heel normaal. Je kunt hem hieraan laten wennen door wanneer je ernaast staat al veel te sjorren, trekken en rammelen aan het zadel. Zit je erop dan raak je hem overal aan, wiebel je wat heen en weer enz. Als dat allemaal goed gaat kun je gaan lopen en zal hij van het ruitergewicht niet meer zo opkijken.

Bokt hij dan nog dan doe je de longeerlijn eraan en laat hem even bokken, dat zijn vaak 3 of hooguit 4 sprongen en het is voor elkaar.

Dat sjorren, rammelen en trekken is inderdaad heel nuttig, alleen doe ik het vóór ik begin met hangen. Net zoals naast het paard springen terwijl je het zadel vasthoudt, allemaal van dat soort kleine dingen. Ik vind het trouwens niet normaal dat een pony/paard angstig is voor de beweging en gaat bokken. Ik denk dat er dan toch een stap overgeslagen is, waardoor het vertrouwen ontbreekt. Dat ie eens een keertje ergens van schrikt, a la, maar dit moet toch meer uitzondering dan regel zijn.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:29

Ik zou het zadel gebeuren nog even laten wachten aangezien dit nog te eng is. Aangezien je aangegeven hebt dat je het dier niet wil laten beleren kan ik je alleen een tip geven hoe ik mijn dieren altijd laat wennen aan gewicht op de rug.

Ga tijdens het poetsen op een krukje/krat staan. Hoe reageert het dier dan? Vele paarden zijn gewent aan de mens op de vloer en als je boven ze uitkom dan is het eng.

Ga tijdens het poetsen op een krukje staan in hurkstand zodat je ongeveer even lang bent als normaal als je naast het dier staat. Langzaam je benen strekken zodat je heel langzaam boven hem uit kom. Ondertussen poetsen of lekker kriebelen.
Is hij gewent aan jou "nieuwe" hoogte (kan een paar keer oefenen kosten) dan kan je langzaam aan een beetje hangen tegen hem aan. Ondertussen lekker verwennen met krabbelen of poetsen. Zo opbouwen dat je wat gewicht op de rug kan zetten (geen ellebogen hangwerk). Stukje bij beetje kan je zo gaan hangen dat je half op hem ligt. Vanaf daar steeds een stukje verder tot je kan zitten.

Doe dit nooit alleen laat een ander het dier vasthouden ook tijdens het poetsen, en zodra je meer gaat hangen oefenen in een bak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:32

mylittlejoy schreef:
Citaat:

Dat sjorren, rammelen en trekken is inderdaad heel nuttig, alleen doe ik het vóór ik begin met hangen. Net zoals naast het paard springen terwijl je het zadel vasthoudt, allemaal van dat soort kleine dingen. Ik vind het trouwens niet normaal dat een pony/paard angstig is voor de beweging en gaat bokken. Ik denk dat er dan toch een stap overgeslagen is, waardoor het vertrouwen ontbreekt. Dat ie eens een keertje ergens van schrikt, a la, maar dit moet toch meer uitzondering dan regel zijn.

Als je het desensibiliseren overslaat en ineens van de grond naar de rug van het paard gaat, dan is elk paard bang voor dat gewicht wat beweegt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:35

Ik vind dat angst en paniekreacties (vluchten=rennen) de uitzondering moeten zijn, niet de regel. Als je een paard goed voorbereidt hoort het de ruiter, misschien ietwat gespannen, te accepteren op de rug en vanuit die positie ook te kunnen ontsnappen zodat de ruiter op het juiste moment kan afstappen. Dat gaat in de voorbereiding zitten en dat kost tijd! Zadelmak maken is meer dan een zadel erop knopen en longeren in een halfuurtje. Voordat ik een paard met zadel en losse beugels aan de longe neemt kent hij het longeren, het zadeltje op en afleggen, het rustig aansingelen, het klapperen met de beugels, het longeren met zadel en heeft hij een passend zadel. En ook dan eerst rammelen, sjorren, druk in de beugels, druk in één beugel, ernaast springen, springen met handen op het zadel zonder druk en dan met druk, maar dat komt allemaal pas na het zadelmak maken. En al die kleine stapjes splits ik op in kleinere stapjes die ik pas doorzet als het paard goed ontspant bij de vorige stap. Tuurlijk zijn er mensen die meteen een zadel erop knopen en gaan met de banaan en nu een fijn rijpaard hebben, maar ik denk dat die paarden wel onnodig veel stress hebben gehad en de eerste paar keren flink tekeer zijn gegaan aan de longe, zoals de TS omschrijft ;) Dat komt dicht bij de ouderwetse manier van inrijden; paarden breken.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:42

Stel nu dat ik een 10-jarige kind ineens op een andere school zet, en dat niet alleen, ook nog een school voor hoogbegaafden, terwijl het kind zelf van gemiddelde intelligentie is. Het tempo ligt hoog, het kind moet veel leren. Het kind moet van mij vanaf dag één huiswerk maken en goed presteren op school. Het kind is gestresst, kan alle veranderingen niet overzien, kan zich niet concentreren en neemt de lesstof niet goed op. In plaats van te luisteren naar de problemen die het kind ervaart geef ik het straf en zet ik het meer onder druk omdat hij wel moet presteren! Het kind zal overspannen raken, druk worden en minder goed presteren. Maar hé?! Het kind is druk, dus het heeft teveel energie over, dus het verveelt zich, dus het moet meer doen. Ik zet nog meer druk op het kind!

klopt voor 200%
en dan meer druk er op krijg je dwars kind tja doe dat bij je paard of pony dwars paard of pony en dan ligt het natuurlijk altijd aan het dier(not)
EN NEE ik heb geen geweldig verstand van paarden maar zelfs dit weet ik als paarden leek

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:46

[quote="BlueStar"]Ga tijdens het poetsen op een krukje/krat staan. Hoe reageert het dier dan? Vele paarden zijn gewent aan de mens op de vloer en als je boven ze uitkom dan is het eng.

Ga tijdens het poetsen op een krukje staan in hurkstand zodat je ongeveer even lang bent als normaal als je naast het dier staat. Langzaam je benen strekken zodat je heel langzaam boven hem uit kom. Ondertussen poetsen of lekker kriebelen. En vooral praten met je paard, laat jezelf horen zodat hij ontdekt waar je bent, niet naast hem maar erboven, echter zonder druk/gewicht want je staat nog steeds op het krukje :)
Is hij gewent aan jou "nieuwe" hoogte (kan een paar keer oefenen kosten) dan kan je langzaam aan een beetje hangen tegen hem aan. Ondertussen lekker verwennen met krabbelen of poetsen. Zo opbouwen dat je wat gewicht op de rug kan zetten (geen ellebogen hangwerk). Stukje bij beetje kan je zo gaan hangen dat je half op hem ligt. Vanaf daar steeds een stukje verder tot je kan zitten.

quote]

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:08

ChristaMoor schreef:
BlueStar schreef:
Ga tijdens het poetsen op een krukje/krat staan. Hoe reageert het dier dan? Vele paarden zijn gewent aan de mens op de vloer en als je boven ze uitkom dan is het eng.

Ga tijdens het poetsen op een krukje staan in hurkstand zodat je ongeveer even lang bent als normaal als je naast het dier staat. Langzaam je benen strekken zodat je heel langzaam boven hem uit kom. Ondertussen poetsen of lekker kriebelen. En vooral praten met je paard, laat jezelf horen zodat hij ontdekt waar je bent, niet naast hem maar erboven, echter zonder druk/gewicht want je staat nog steeds op het krukje :)

quote]

Dank ChristaMoor dat vergeet ik vaak nog dat praten erbij hoort, dit komt ook omdat ik altijd de oren van een paards hoofd af klep :D
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 17-07-12 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pony inrijden, nu nog erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:09

Ik prutsmuts ook de hele tijd tegen de beesten, dat werkt goed hoor!

different1

Re: Pony inrijden, nu nog erop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:20

Is het niet zo dat je alles vanaf de linkerkant aan het doen bent?
Op het moment dat je er dan overheen hangt, en hij ziet in zijn rechteroog iets bewegen wat hij niet kent, tja, dan zal hij nogal schrikken en elk paard reageert anders op een schrikreactie.
Ik zou inderdaad een stapje terug doen, en aan beide zijdes van de pony gaan werken, dus alles wat je links doet, doe je rechts ook.
Paarden kunnen geen combinatie maken van de beelden die ze links en rechts binnen krijgen.
En wat betreft de zogenaamde onervarenheid, sorry hoor, maar beter een keer teveel gevraagd dan te weinig en je nek breken.
Zoals ts zelf al aangaf heeft ze voorheen altijd makkelijke dieren beleerd.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:22

Joolien schreef:

wat is prutsmuts? prut weet ik muts ben ik
maar wat is de combie :?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:22

ik denk ook dat het te snel gaat voor je pony. zelf ben ik nu ook met een D pony bezig te beleren. ik ben er nu 2 maanden mee bezig. en ik heb er nog niet eens over nagedacht om er een zadel op te leggen. eerst wil ik haar volledig gecontroleerd aan de lijn kunnen hebben. moet direct reageren en rustig en vertrouwd alles toe staan wat ik van haar wil en vraag. ik heb ook wel paarden gehad waar ik in 6 weken op kon zitten en stap , draf en galop zo mee weg kon rijden.
de 1 heeft meer tijd nodig dan de ander. gun ze die tijd. uiteindelijk zul je het weer terug krijgen wat je ze nu geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:26

petra1970181 schreef:
Joolien schreef:

hahahahahahahha, daar moet staan ouw.prutsmuts _O- Maar de censuur verandert het :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:26

petra1970181 schreef:
Joolien schreef:

_O- sorry. Als je even de berichten erboven leest snap je de context.

Maar om het je makkelijk te maken.
Praten,kleppen, beppen, ouwehoeren, kletsen, babbelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:29

Mandy_89 schreef:
Hij staat 24/7 op het land dus zijn energie kan hij echt wel kwijt.. denk niet dat hij op stal staat ofzo.
maar ik merk gewoon aan hem dat als hij een aantal dagen rust heeft gehad het juist achteruit gaat.
Daarom dat ik 5x per week met hem werk, zodat hij voor hem gewoon gaat worden.
Zet ik hem nu weer een week stil dan is een hoop werk voor niets geweest.

Ik denk jij zegt als hij te lang stil staat gaat hij achteruit dat is heel logisch want dan is het nog niet genoeg bevestigd dat is een reden waarom hij dat zou kunnen doen. Wil niet zeggen dat je hem daarom meer aan het werk moet zetten, juist meer je tijd nemen om dingen te bevestigen en niet elke keer iets nieuws introduceren. Je kan ook dingen heel simpel houden. Bv poetsen, zadeltje op, wat klapperen met de beugels of wat ik heel makkelijk doe is kloppen op het zadel, zadel af en klaar. Je hoeft niet perse elke keer te werken om iets gewoon te maken. Je kan ook heel simpel houden. En wat hier genoemd is met het krukje ook een hele goede en zeker om dit tijdens het poetsen te doen omdat daar de meeste lekker ontspannen zijn en het geen werk is. Je hoeft niet perse te werken met een paard om ze iets te leren.

Ik denk dat je meer een middenweg moet gaan vinden tussen niet teveel te gelijk willen en te snel weer nieuwe dingen erbij halen.
Ieder paard is een individu en dat je 10 paarden zonder enige probleem in korte tijd ingereden krijgt wil niet zeggen dat nr 11 ook zonder problemen gaat, kan zijn dat je gewoon andere technieken moet toepassen omdat het ene paard het andere niet is en de ene meer tijd nodig heeft.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:31

heb alles gelezen maar dacht even dat ze heel wat anders bedoelde.....
als ze te veel prutmuts staat er binnkort hier n foto van n paard met zn hoeven op ze oren of jat ie oordopjes :D

ik klets ook tegen paardjes laatste wat ik zei tegen n paard was me er niet af gooien he (dan lacht me kid van 8 me uit :))

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:33

Effe stapje terug; wel hangen maar niet lopen. Tijdens het hangen paard veel belonen en overal aanraken. Dit een paar keer herhalen over een paar dagen en pas als paard hier geen spanning meer op geeft een paar pasjes naar voren laten lopen.

Ga ook eens op het hek van het weiland staan naast de pony; dan leert ie je al bekijken vanuit een ander perspectief.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:37

Joolien schreef:

Zijn jullie ook altijd zo blij dat ze niet kunnen praten :P

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:39

lizy29 schreef:
Joolien schreef:

ik wel.......heel erg zelfs :j

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:03

petra1970181 schreef:

ik wel.......heel erg zelfs :j

Pfff ik moet er niet aan denken als ze terug kunnen praten, heb ik oordopjes nodig :D