) Verder wil ik je een tip geven om niet meer te longeren of op een andere manier te longeren voordat je gaat rijden. Ik deed dit ook altijd omdat mijn paard nogal heftig en voorwaarts kon zijn, lekker tijdbommetje zeg maar. Echter gaf mijn instructie aan, dat het paard zijn energie er niet uitloopt als hij mag rennen aan de longe, maar je leert haar wel dat het ok is om op haar tempo te gaan en dat ze even mag uitrazen zoals zij wil.
Sinds ik mijn paard aan de longe ook heb aangeleerd dat hij het tempo moet lopen wat ík aangeef, merk ik zeker ook verschil met rijden!
Verder zou ik met rijden veel overgangen en tempo wisselingen gaan rijden, zeker ook in de stap om die ruimer te maken. Speel ook met de lengte in de hals, in die zin... schuif haar eens uit en pak haar langzaam weer op, meerdere keren in je training op verschillende momenten. De ene keer pak je haar helemaal op en het volgende rondje maar een stukje om vervolgens weer uit te schuiven, wellicht dat dit ook het dribbelen of korte passen kan verhelpen wat ze op foto 1 doet. Succes!