Paard is zooo druk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 06:57

Een paard dat wil lopen, moet je laten lopen. Hem inhouden zorgt alleen maar voor extra spanning, daar wordt het ook niet beter op.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 08:09

anneliesdj schreef:
Hij krijgt geen haver, alleen basisbrok en niet veel. Ze haalt hem uit het land als ze gaat rijden.
Dat zegt dus eigenlijk niets, wat is 'niet veel' basisbrok? En hoe lang staat hij daadwerkelijk buiten overdag?

Hij staat buiten van 8 tot +- 10 ('s morgens tot 's avonds dus, geen 2 uur :+ ). Brok krijgt hij zo'n kwart kilo van per dag.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:13

Ik heb ook een 5 jarige fries en herken wat je schrijft.
Mijn oplossing, ik laat hem een paar rondjes draven in het begin, niet teveel van vragen. Wel bij je houden met rijden en dat gaat heel goed eigenlijk.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:15

Mijn fjord heeft dit ook heel erg gehad. En die bleef druk. Onbewust ging ik er al met spanning op zitten. Ik ben toen veel gaan rijden met iemand op de fiets of langs de bak zodat ik de hele tijd met haar kon praten over koetjes en kalfjes. Daardoor verdween mijn spanning en werd hij ook ontspannen. Dit heeft mij heel erg geholpen. Nu kan ik er met gemak mee weg.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:40

Vaak is dit een probleem dat voortkomt uit het feit dat het paard simpelweg niet aan het been is. Veel mensen denken dan meteen aan een paard dat niet vooruit te krijgen is maar vluchten voor het been is net zo goed niet aan het been. Het is dus vaak een kwestie van consequent zijn met je been en zoals eerder genoemd het stimuleren van lichaamsgebruik en lengtebuiging. Dus ook al gaat je paard hard, niet bang zijn om been te gebruiken. Op het moment dat je dit doet blijf je zelf naar voren denken en ontspan je automatisch waardoor je paard veel minder in de gelegenheid komt om te gaan rennen. Het voelt in het begin wat tegenstrijdig maar uiteindelijk levert dit vaak het beste resultaat. (ik liep tegen hetzelfde aan met mijn jonge fries en die heeft het nu alleen nog op momenten dat ik zelf teveel terug denk en afwachtend ben).

Succes!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:32

Ik heb een aantal tips geprobeerd, o.a. heb ik hem gisteren gewoon even laten lopen zonder in te houden (uiteraard moest hij wel blijven draven en mocht hij niet vluchten). Toen was de gekheid er na een paar rondjes uit en heb ik heerlijk gereden :)

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:27

Bij de plaatstelijk Ruitershop haalde ik altijd een zakje met slobber voor "hete paarden" die gaf ik hem de avond voor rijden en ik moest hem 2 dagen voor uitslaan als het waren :p

claudia_lady

Re: Paard is zooo druk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:51

Ik denk niet dat je Fries echt 'druk' is , je hebt een jong paard dat nog veel moet leren lijkt mij ? Het kan wezen dat je paard nog niet genoeg balans heeft en daarom wat boven z'n tempo gaat lopen . Het kan ook zijn dat hij een oefening moeilijk vind of niet snapt , en daarom wat onder je vandaan begint te rennen . Ik zou je paard eerst even aan de longe doen ( al is het maar 5 min ) zodat je weet dat het frisse er af is. Als je er op zit , dan zou ik het paard elke keer halt laten houden wanneer hij na 3 ophoudingen nog niet terug komt . Dus : paard begint te rennen - halthouden -Paard denkt:rennen heeft geen zin .

Als je paard wel gewoon druk is , dan zou ik hem toch even aan de longe doen !

saskiiaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:36

Anne_GTI schreef:
Dat eerste kwartier niet teveel schakelen maar juist proberen een normale arbeidsdraf in een tempo te rijden en oneindig veel voltes en wendingen rijden. Een heet paard moet je niet aan gaan sleutelen met tempowisselingen in het begin, een luie juist wel. Ik vind dat iig het fijnste werken.

Hier ben ik het mee eens :) Het paard waar ik op reed deed dat eerst ook! Als je merkt dat hij/zij onder je weg wilt lopen, moet je hem/haar direct op een (kleine of 15m) volte zetten. Wanneer je merkt dat ze weer terugschakelt in tempo kun je weer rechtuit gaan en belonen :) Dit werkte bij mij toendertijd heel goed ! :) laat dr ook niet oneindig op de hoefslag rijden, maar probeer er veel mee te doen zodat ze zich daar meer op gaat richten :)

Hopelijk heb je er iets aan! :)