Met elastiek rijden (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:08

Is een martingaal daar niet veel handiger voor?

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:13

Ik rij er ook weleens mee bij Solide, niet altijd alleen als ik denk dat ik het nodig heb. Ze hadden mij dit ook aangeraden en ik vind het een fijn hulpteugel. Ik rijdt er dan maar een kwartiertje of zo mee en dan daarna gaat het weer stukken beter..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:46

Taruta... bedankt voor je vriendelijke pb.
Volgens mij had je die reactie ook best in dit topic kunnen zetten.

Ja, ik schreef idd. dat je moet kunnen rijden wil je dat gevoel ervaren.
En ja, ik blijf bij mijn standpunt. Dan kan je best Z2 dressuur zijn geweest, maar dat wil niet altijd gelijk zeggen dat je op ieder paard kan rijden en dat je verstand van hulpteugels hebt! Juist dan verwacht ik van iemand dat zo'n iemand weet dat er meer is als hulpteugels. Dat het altijd beter is om het zonder te doen en om het anders als hulp te gebruiken in plaats van als uitgangspunt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:54

Ik zou er niet mee rijden.. Je moet het tenslotte zelf kunnen.
Als je paard met zijn hoofd in de lucht loopt, moet je les nemen en het zo proberen oplossen en geen omweg nemen zoals bv naar hulpteugels te gebruiken..
Ik ken trouwens wel iemand die een pony rijd, het beest is helemaal verkeerd gereden (door kleine meisjes) en de pony heeft geleerd altijd haar zin te krijgen en te stijgeren.. Die elastiek hangt er alleen aan zodat ze niet kan stijgeren.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:53

Taruta schreef:
O:) dr is helemaal niks fout aan het elastiek!!!!!!!! het helpyt juist om je paard soepeler te maken en om je aard te leren aan de teugel te lopen

Hieruit blijkt wel dat je nog niet helemaal begrijpt wat nageeflijkheid is. Een paard hoef je niet te leren om aan de teugel te rijden. De ruiter moet alleen leren om zo te rijden dat hij dat er uit krijgt. En dat is actief van achter en ontspannen. Een hulpteugel heeft daar helemaal niets mee te maken.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:10

Nou een vraagje aan iedereen wat hebben jullie liever een paard dat altijd maar zijn rug wegdrukt.

Of een paar keer met een hulpteugel rijden ook al gaat ie dan hangen en dan wel zijn rug gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 10:30

geen van beide, want van beide krijgen ze lichamelijke klachten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:21

Pearl_tje, misschien zie ik het verkeerd, maar een paard wat hangt gebruikt zijn rug niet goed. Want als het hangt, dan loopt het dus niet echt op de achterhand, dan hangt het op de voorhand. Dus is er niet het juiste ruggebruik, van achteren naar voren en op de achterbenen.

En zoals hierboven al werd beschreven, een paard hoeft niet te leren om aan de teugel te komen, een ruiter moet leren om aan de teugel te rijden. Als je paard leert dat als het op de juiste houding loopt dat het dan niet wordt gehinderd in zijn mond, dat het dan graag op die plek loopt en dat het dan voor zichzelf al veel makkelijker gaat.
De fout zit dus vaak bij de ruiter of bij verkeerd gereden paarden.
En als de ruiter goed rijdt dan leert het verkeerd gereden paard dit vanzelf en kiest het al snel deze makkelijke manier!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:55

Daar ben ik het weer eens lekker niet mee eens een paard moet je zeker leren aan de teugel te lopen..

Je kunt een topruiter zoals anky op een paard zetten wat het niet wil/kan en dan gaat ie het echt niet direcht doen alleen omdat anky erop zit..

Dus een paard moet het echt wel leren Haha!

Maar bij elk paard is het natuurlijk wel verschillend het ene paard pakt het net iets makelijker op dan de ander..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:58

Sja, het is maar hoe je het ziet. Ik zie het niet als leren, ik zie het als oplossen. Een kwestie van geduld en het beestje weet dan vaak opeens niet beter meer. En dat leren doe je dus naar mijn mening niet door er gelijk van alles aan te hangen.

In principe zijn er maar weinig paarden die niet aan de teugel kunnen. Het is een kwestie van doorkrijgen. Ik bedoel, bijna ieder paard is in staat om zijn hoofd/hals in die houding te zetten. Dus het is eerder een kwestie van niet willen omdat er misschien teveel aan gerukt en geplukt werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:59

Ik durf er om te wedden dat een goede ruiter je paard zonder hulpmiddelen aan de teugel krijgt.
Dit gaat idd niet in 1x, zoals er op bokt vaak geroepen word, kom hem dan maar een keer rijden.
Eerst moet het paard aan het been worden, wat soms al een hele poos tijd in beslag neemt en dan kun je pas verder.

Maar ik ben het helemaal met kleintje eens.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:04

Maar een paard wat iets met de rug heeft kan gewoonweg niet aan de teugel lopen..

Verder kun je elk paard met geduld wel iets leren maar als de ruiters het zelf gewoon niet kunnen en dan onder begeleiding met hulpstukken gaan rijden om het gevoel te pakken te krijgen en ook voor het paard is het best oke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:06

Een paard met pijn aan de rug, daar hoor je simpelweg niet op te gaan zitten!

En het gevoel van nageeflijk rijden krijg je niet met hulpstukken, het gevoel is namelijk nep en voelt totaal anders.
Totaal geen vergelijking.
Maar misschien dat je dat pas leert voelen als je weet hoe het moet

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:16

Ik weet heel erg duidlijk hoe het voelt maar als je al maanden bezig bent en het niet lukt..

En dan een keertje met een hulpteugel gaat rijden en dat daarna het kwartje is gevallen is toch alleen maar goed..

En bij een paardje wat met de rug heeft kun je best mee rijden..
Lange stukken buiten is alleen maar goed voor zo'n paardje...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:17

Kan niet elk paard aan de teugel lopen? Ik denk dat gewoon de ruiter het moet leren, als je het op de goede manier doet, gaat het beestje echt wil nageeflijk lopen.
Ik heb al foto's gezien hier op bokt van paarden die voor de 5de keer onder het zadel zijn en al nageeflijk lopen.

En zoals Kawa zegt, op een paard met rugpijn moet je niet gaan zitten, zo maak je het alleen erger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:20

Maar bij goed gebruik en een keer 15 min. is niks mis.
Maar een paard wat al diep loopt met een strakke slof is not done. (profiel Bloos )
Heeft ook totaal geen nut qua africhting.
En een paard loopt dan niet aan de teugel, maar on de krul getrokken.
Heeft totaal niks met nageelijkheid te maken.

En als een paar pijn heet ga je er niet opzitten.
Als hij de rug wegdrukt door pijn, ga je hem misschien wat leren door longeren, maar niet door er zelf je gewicht nog eens op te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:25

pearl_tje schreef:
Verward

Wat snap je niet?

Edit, is alweer weggehaald, dat snap ik dus niet Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:30

pearl_tje schreef:
Daar ben ik het weer eens lekker niet mee eens een paard moet je zeker leren aan de teugel te lopen..

Je kunt een topruiter zoals anky op een paard zetten wat het niet wil/kan en dan gaat ie het echt niet direcht doen alleen omdat anky erop zit..

Dus een paard moet het echt wel leren Haha!

Maar bij elk paard is het natuurlijk wel verschillend het ene paard pakt het net iets makelijker op dan de ander..

het is dus zeker wel zo dat een goede ruiter elk paard goed kan laten lopen......... en goed lopen hoeft echt niet met de kop in de krul te zijn hoor. De kop in de krul is een gevolg van goed lopen........

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:36

Laten we het zo houden dat elk gezond paard goed kan gaan lopen.

Maar mensen met een paardje die Bijv een zenuwstoornis heeft is het echt veel moeilijker en daar gaat het misschien nooit bij lukken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:36

hallo,
gisteren heb ikop de manege een paardje gezien (hidera waar ik nu ook graag mee rij) en ze moest een halfuurtjebeginners lopen,dus hup rekker(elastiek) eraan,paardje moest op de olte aan de longe, de hele les heeft ze met haar hoofd in de lucht gelopen!daarna moest ze nog een uurtje in gevordert rijden,normaal doen ze de rekker er terug af, maar ,nee, meisje laat hem eraan hangen(is trouwens een vriendin van mij), het hele lesuur heeft ze weer met haar hoofd de lucht in gelopen, ik heb haar uitgestapt(het is de gewoonte dat als je gereden hebt je je paard aan iemand anders overgeeft die hem uitstapt, dat je de hoefslag toelegt, en dan je paardje weer overneemt en naar stal brengt), ik doe die rekker eraf, kruip erop, en na 1 toertje op de hoefsleg loopt ze mooi diep en ontspannen(bijna aan teugel, maar nog niet helemaal)ik geeft haar meer ruimte, en ze liep heel de tijd naar omlaag, terwijl dat dat meisje met rekker haar al een paar toertjes uitgestapt had en ze bleef omhoog met dat hoofd!, dan vraag ik me af, wat is het nut van die rekker dan?het paard loopt beter zonder dan met
(btw, ik vroeg op msn waaraom ze die rekker er niet afgehaald had, en ik kreeg als antwoord: omdat ik vind dat ze daardoor beter loopt en omdat ik me daar beter bij voel Verward )
greetz kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:37

Maar is het dan wel eerlijk om een ongezond paard te dwingen in die houding?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:38

pearl_tje schreef:
Maar mensen met een paardje die Bijv een zenuwstoornis heeft is het echt veel moeilijker en daar gaat het misschien nooit bij lukken..

daar moet je niet eens op gaan zitten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:40

kawa:zou dat kunnen op die site waar kawa's stalletje is , dat jouw merrie twilight te koop staat?bij verkoop staat ze ertussen, of ben ik verkeerd?
grtz kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:41

Heb je goed gezien.
Maar het is niet mijn merrie, ik rij haar alleen.
Als je intresse hebt in een lief paard Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:06

ahzo, wel ik heb wel interesse, maar geen geld, dusseuh, dat zal moeilijk zijn denk je niet?:D