Tosca en ik dressuur (tips?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaeekie

Re: Tosca en ik dressuur (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:51

Ik rijd nu bijna alleen maar figuren ;) ga bijna nooit de bak meer helemaal rond, omdat ze dan gewoon begint te klieren.
En over het drijven, ik hoef niet constant been te geven, want als ik 1 keer mijn been er iets aanleg rent ze al

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:52

Ik mis toch echt impuls, vind de achterhand niet echt veel doen.
Probeer meer van achter naar voren te rijden en hem te activeren, dan komt het nageeflijke ook vanzelf

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:59

Lunaeekie schreef:
Ik rijd nu bijna alleen maar figuren ;) ga bijna nooit de bak meer helemaal rond, omdat ze dan gewoon begint te klieren.
En over het drijven, ik hoef niet constant been te geven, want als ik 1 keer mijn been er iets aanleg rent ze al

Ja, dat dacht ik ook al, want ze doet hetzelfde als mijn vorige paard.
Daarom moet je heel streng gaan zijn met je zithulpen, zodat ze leert te stoppen op je zit en niet zo gaat rennen, want zo gebruikt ze haar achterhand niet en komt onder het werk uit.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:01

Maar hoe kan ik haar dan het beste laten stoppen op mijn zit?
Ik probeer wel het meest met mijn benen te rijden, en dat is ook wel te merken als ik bitloos rijd.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:02

Ik bedoel ook niet bij ieder pas drijven, was misschien niet duidelijk. Maar ALS je drijft, drijf dan op het moment dat het binnenachterbeen van de grond af komt. Zo krijg je precies de impuls die je wil hebben naar voor en voorkom je dat het paard gewoonweg gaat rennen als je lukraak been geeft.
Dat bedoelde ik. Want rennen, ja dat doet ze al. Maar het is stuwen en niet dragen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:16

Je kunt je paard leren reageren op je zit, net als op beenhulpen.
Als je een holle rug maakt, betekend dit dat ze moet remmen, gasgeven doe je door een bolle rug te maken.
Daar zul je in het begin heel streng op moeten zijn, (ook voor jezelf) luistert ze niet bij het remmen geef je een duidelijke ophouding, luistert ze niet bij het gasgeven een flinke beenhulp, evt. tikje erbij.
Als je dit consequent toepast, krijg je een heel fijn te rijden paard die op heel lichte hulpen te rijden is.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:14

Doet me erg denken aan mijn vorige pony! Het begon echt beter en beter te gaan vanaf dat we laag en voorwaarts begonnen te rijden, misschien eens proberen? Hij verzet zich nog wat tegen de hand soms, maar dan zou ik eerder loslaten en weer wat voorwaarts rijden zodat je hem weer in je hand rijdt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:19

Ik vind dat je pony helemaal niet lekker loopt :n .. Niet kreupel, maar hij hinkt af en toe.. En knikt wat achter in de heup in.. :) .

Zorg eerst dat je paard 100% op orde is, anders krijg je de pony nooit netjes aan het lopen. Rijden gaat op ontspannig, en niet omdat hij naar beneden moet, omdat dat zo mooi is. :)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:39

Dankjulliewel.
Ik vroeg gisteren aan een vriendin die het gefilmd heeft wanneer het was, maar zei dacht dus dat het al wel 2 tot 3 maanden geleden was :oo
Dus ik zal binnenkort even een nieuw filmpje in dit topic zetten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:15

Ja, das wel leuk, dan gaat het wel gelijk heel snel qua verandering :D