Rijden op mijn nieuwe aanwist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:10

plus je 'stijger' foto, je trekt je hand na je toe! ik zou inderdaad snel opzoek gaan naar begeleiding voor het fout gaat.

plus wat hier al eerder word gezegd, je rijd M. nou, oke. maar mij lijkt het niet waar -O- je hoofdstel zit niet eens goed, zou een M ruiter gerust mogen weten. Je neusriem hoort niet onder zijn neus, maar onder het bot wat je goed kan zien op de foto!! zit zeker een hand verschil in als ik me niet vergis. :o
Laatst bijgewerkt door JLD op 08-07-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:10

Protest en pijn denk. Tuigage zit nogmaals dat ik het zeg niet goed en de amazone moet nog werken aan een onafhankelijke zit met hierbij van achter naar voren rijden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:11

melinda15 schreef:
Aco schreef:
Proficiat met je paardje. Een toffe kruising!
Alleen vind ik het beeld verre van fijn. Je paardje loopt achter de loodlijn en is niet echt ontspannen van wat ik op de foto zie.. En zoals velen al zeggen: Vandaar waarschijnlijk ook het steigeren.
Ik denk als je les zou nemen jullie wel ver zouden kunnen komen. Het ziet er een leuk paardje uit, wees er dan zeker niet te hard mee met je hand.
Veel succes nog.

Bedankt, dit noem ik een aardige reactie! Hier ga ik ook zeker wat mee doen.
Ontzettend bedankt.

Hmm ik denk dat we het allemaal wel aardig bedoelen hoor! (ik in ieder geval wel :D )

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:12

Leuk paard!

Ik vind dat je je hakken eigenlijk wel netjes houdt, ze hoeven echt niet veel lager dan dit.

Heb je dit paard niet proefgereden voordat je hem kocht, gezien je schrijft dat je niet weet wat hij kan en weet?

Probeer je handen rechtop te houden, je hebt nu op de meeste foto's pianohanden, ze liggen vlak. Denk wel dat je ze ongemerkt iets te strak hebt. Dat denk ik, omdat je paard zijn mond open doet op foto 3,4, 10 en 13. Paarden doen dit de druk op hun bit kwijt te raken. Mond open betekent dus eigenlijk dat hij het niet fijn heeft. Ook zie ik op meerdere foto's dat hij zijn hoofd kantelt. Ook dit is een teken van teveel druk op het bit. Gelukkig kan je hier samen met een fijne instructeur wel goed aan werken. Op de foto komt je paard ook wel over als een paard wat iets voor je wil doen.

Je neusriem mag inderdaad iets hoger. Je hoort 2 vingers tussen het jukbeen en je bovenste neusriem te kunnen doen. Hier passen er wel wat meer tussen. Je frontriem kan misschien wel hoger, als je hem om je kopstuk kan doen tussen we 2 bandjes die ik daar zie.

Een combinatie die nog vanalles aan het uitvogelen is dus. Iets wat ik wel met cap, goed schoeisel en een goede instructeur zou gaan doen. Dan gaan jullie samen vast een mooie tijd tegemoet.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:13

Het eerste wat ik dacht NEEM LES ik snap wel dat je paard in verzet komt.. Als je nog iets harder terug trekt als hij omhoog gaat lig je er onder.. Trek fatsoenlijke schoenen en chaps aan zoniet dan laarzen... En zet een cap op je hoofd -O-
Vind je paard trouwens wel super lenig dat hij zich zo makkelijk dubbel laat vouwen.. Ik zie enkel spanning valse knikken en een ''amazone'' die alleen maar met de voorkant bezig is en vergeet dat de moter achter zit... Ga dit paard van je hand af rijden met zo min mogelijk druk. En hang de neusriem een gat of 7 hoger Zadel is ook niet helemaal goed.. ik gok voor wat te breed waardoor die kiept ik zie op verschillende beelden dat de achter kussens niet dragen.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 08-07-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:13

Het lijkt me beter als mensen onderbouwde reacties plaatsen (wat de meeste ook zijn hoor)

Ik vind het een hele gave kruizing, ik denk dat als je hem met meer lengte en ontspanning gaat rijden
(En meer gaat kijken naar een ondertredend achterbeen ipv hoofd in de krul) dat het er heel gaaf uit kan gaan zien.
Nu ziet het er erg geforceerd uit. Buiten dat het de eerste keer is komt het ook gewoon door hoe je rijd.
Je kan niet zeggen dat je niet hard in je handen bent want je ziet duidelijk de verkeerde hals spieren en zijn hoofd te diep.
Misschien dat je onbewust veel druk houd?
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 08-07-12 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:14

Ik bekijk de steiger foto nog een en zie een heel erg bezweet paard
Dat zie ik op de andere fotos niet.
Tenzij hij ineens in zweet uitbrak gok ik dat je ook te lang hebt doorgereden .
Snap dat je graag wilt maar met een nieuw paard zou ik vanuit de rust beginnen en de tijd nemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:15

Jij M niveau..? Onderling ofzo zeker. Ik zou op zoek gaan naar goeie instructie, een passend zadel, je rijlaarzen en een cap. Steigeren is erg gevaarlijk! Verder handen naar voren en met je been vooruit rijden om mee te beginnen... Succes!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:18

*voelt heel veel negatieve reactie aankomen := *

Ga mee met voorgaande reacties. Paard loopt op de voorhand met zijn nek in de krul, totaal niet over de rug en met veel spanning in zijn lijf. Probeer eerst die spanning weg te werken voor je hem in de houding wil laten lopen. Eerst vertrouwen, daar kun je op bouwen. En zoek goede begeleiding :)

Succes met je mooie paard.

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:19

Lante schreef:
Jij M niveau..? Onderling ofzo zeker. Ik zou op zoek gaan naar goeie instructie, een passend zadel, je rijlaarzen en een cap. Steigeren is erg gevaarlijk! Verder handen naar voren en met je been vooruit rijden om mee te beginnen... Succes!

Ik heb toch gezegt geen commentaar of cap / schoenen, is allemaal eigen risico, en heb je dr problemen mee, hou die voor je ;) En ja, ik rij M niveua, op mn andere paardje. :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:20

Je hebt van jezelf een nette houding.
Zeker na te gaan op het zadel waarmee je rijd. +:)+
Ik mis ook erg de ontspanning. Hij word met strakke ferme hand op zijn plek gezet en het fijne is er niet bij.
Hierbij zie je dat hij zijn rug ook niet los laat, houd het strak in zijn lendenen.
Ga meer met hand naar voren rijden om de nageeflijkheid er in te krijgen en hem op eigen benen laten lopen.
Hij heeft al zo'n friezen nek die snel laat zien dat hij met kin op borst loopt.
Op de foto's ben je niet verweg van dat beeld.
Ook hierbij kan ik mij zijn verzet in stijgeren begrijpen. Hierbij houd je ook strak i.p.v teugel voor.
Door opgekropt te rijden en geen ontspanning op te zoeken zal hij dit vaker gaan doen.

Dus, probeer met ontspannin gteugel voor te rijden, voorwaarts neerwaarts en je beeld zal er een heel stuk vriendelijker uit gaan zien.

Succes! :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:23

melinda15 schreef:
Bedankt, dit noem ik een aardige reactie! Hier ga ik ook zeker wat mee doen.
Ontzettend bedankt.

Mijn reactie was ook aardig bedoeld, hoor :)
Ik vind dat je een heel mooi paard hebt, waar je heel veel uit kan halen.
Meer dan je nu op de foto's ziet, nu komt het nog te gespannen over.
Maar er staan al een aantal goede tips in het topic.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:23

melinda15 schreef:
Lante schreef:

Ik heb toch gezegt geen commentaar of cap / schoenen, is allemaal eigen risico, en heb je dr problemen mee, hou die voor je ;) En ja, ik rij M niveua, op mn andere paardje. :)

Ik zou dan bij degene lessen waar je met je andere paard ook lest of heb gelest. :)
Ik denk niet dat je dat jezelf hebt aangeleerd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:24

Je zoekt allerlei excuses bij je paard, terwijl jij als ruiter hier de enige bent die grof de fout in gaat. Je kleding, hè handen, je hulpen, het slecht passende tuig en de enorme mate van spanning en verzet zijn voor mij alarm signalen die mij doen laten afvragen waar je hier mee bezig bent. Het is niet normaal dat een paard na het rijden alsnog omhoog komt, dat valt niet onder de noemer mis communicatie maar die van onkunde.

Ga eens op bokt kijken en lezen hoe het werkt met ontspanning, nageeflijkheid en het van voor naar achter rijden. Want als jij echt M bent gestart in de officiële wedstrijdring zijn er een boel juryleden die zich moeten gaan schamen, eerlijk waar..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:25

Leuk paardje, maar wel eentje waar je je handen zo nu en dan vol aan hebt denk ik.
Je houding is best wel goed vind ik, maar ik kan er eerlijk gezegd niet bij dat je M hebt gereden of op dat niveau rijdt, alleen al de optoming past niet bij dat beeld en een M ruiter zou die 5e foto juist als vreselijk omschrijven en gelijk verwijderen.
Ik zou proberen hem veel voorwaarts neerwaarts te rijden en veel overgangen, maar het lijkt me een sterk paardje dus dan kan best lastig zijn, als hij te sterk wordt op je zit proberen terug te rijden en zodra hij het juiste tempo loopt dit belonen met een hele ontspannen hand.
Ik zou het eerst ook niet te moeilijk maken, simpele dingen als stap draf galop, wat wendingen slangevoltes etc. zodat hij lekker aan het werk gaat maar niet overvraagt wordt.
Ook longeren is denk ik een goede training, vooral die nieuwe methode met zo'n touw (ook simpel zelf te maken) vind ik heel erg goed werken.

Succes en veel plezier met hem.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:31

Op de foto's zie ik een paard dat moeilijk over zijn rug loopt.
Probeer hier aan te werken, anderen voor mij hebben dit ook al aangegeven.
Bij wat meer ruimte geven zie ik het paard zijn hals niet strekken, probeer hierbij stapsgewijs je paard naar beneden te vragen.
Houd goed je been erbij en laat steeds eens stukje teugel 'vieren'.
Om hem sterker te maken in zijn rug zou je ook kunnen beginnen met longeren (met bijzet eventueel) zodat het voor hem en voor jou makkelijker wordt.

Overig commentaar is al gegeven, ik wens je veel succes.

Als laatst, je geeft niet aan of je les hebt, maar iedereen kan les gebruiken bij een nieuw paard, een ander ziet dingen die jij misschien niet ziet en/of voelt!

michelle___ schreef:
Arabesk schreef:
Je ziet ook aan de nekspieren dat hij verkeerd gereden wordt....

Dat wou ik dus net zeggen. :=
Op die stijgerfoto zet hij een onwijze onderhals op..

Alles waarbij de TS zegt "fijn beeld" denk ik "is dit serieus?" ...

Een steigerfoto zegt niet zo heel veel over het rijden in het algemeen, behalve dat het paard staakt natuurlijk (achterliggende oorzaken kunnen daarbij van alles zijn, lichamelijk ongemak of onkunde bijvoorbeeld).
Mijns inziens heeft dit dus weinig toe te voegen aan het topic en heeft Melinda hier weinig aan.
Ik vind het ook erg onpersoonlijk hoe je spreekt over de TS in haar eigen topic. Richt je commentaar op zijn minst aan haar zelf, niet naar de andere bokkers.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:41

Leuk paard! Hij heeft echt leuke gangen en ik zie hem best nog ver in de dressuur geraken. :)

Ik denk dat je paard best gevoelig in de mond is. Hij zal dus de druk op de teugels wel wat proberen te vermijden. Dus als je je teugels korter neemt zal je paard ook opgerichter lopen omdat hij die druk in z'n mond niet wil, het kan zijn dat hij daarom ook stijgert :) De kunst is 'm dus om 'm die druk van de teugels in z'n mond wat te leren. Dit kan je het best door je teugels een 10 centimeter langer te laten en veel overgangen te rijden, dus een beetje middendraf en dan terug arbeidsdraf, hetzelfde in stap en galop, enzovoort. In het begin zal het vast moeilijk zijn om contact te houden met de teugels, maar da's niet zo erg zolang hij niet onder je weg loopt. Loopt hij tóch weg dan kan je best proberen met je zit je paard te rijden. Dus goed je knieën aansluiten en een klein beetje naar voor gaan zitten. Eigenlijk een beetje gaan zitten zoals je zit als je bang bent op een paard, ik kan het niet zo goed uitleggen ;) Als dat goed gaat kan je je teugels nog eens 10 cm langer laten, dat is nog eens wat moeilijker. En zo ga je verder tot je je paard perfect kan rijden met je teugels op z'n langst. Dit is niet gemakkelijk en het duurt zeker ook een tijdje voor je dit klaarkrijgt. Als je met lange teugel gaat rijden dan zal zijn achterbeen nóg beter uitkomen! En als je dan later wedstrijden (?) zal gaan rijden, dan zal je merken dat alles veel vlotter zal gaan als je dit kunt!

Succes maar en veel oefenen hè! Ik duim voor je, want ik denk niet dat het een simpele klus zal zijn als ik zijn friezenbloed daar zo zie! Ik kijk uit naar een topic met lange teugels! :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:48

Leuk paard en goed gelukte kruizing! Friezen kruipen graag achter de LL zoals jouw paard eigenlijk overal doet, je bent te streng met je handen je paard moet meer lengte krijgen en de hals moet echt zakken vanuit de schoft. Als je "stelling" aanneemt kantelt het paard zijn hoofd en je bent ook daar te streng met je handen. Daarbij is op veel foto's duidelijk te zien dat hij zijn rug eruit drukt. Ik vermoed dat je tempo met draven te hoog ligt waardoor hij zichzelf "overloopt". Ook mijn Fries vind het lekker om soort van tuigend de baan door te gaan om onder het werk uit te komen. Dus terugnemen op je zit (ga langzamer lichtrijden en wat zwaarder zitten, maak een schijnovergang en weer verderdraven)

Dus lekker stappen en draven met een langere teugel en de hals laten zakken en vanuit daar schakelen in tempo. Eerst rechtuit en voltes waarbij het hoofd niet mag kantelen. Als hij je hand niet volgt kun je de teugels wat aannemen en vanuit daar je hand laten volgen naar beneden.

Daarnaast wil ik je toch op het hart drukken om passende kleding te dragen, het is niet stoer om met gympen en zonder cap te rijden. Het is onverstandig en je zult jezelf voor je kop slaan als je met gescheurde enkelbanden of een gebroken enkel zit in de zomervakantie omdat je geen schoeisel droeg met hakken.

Veel succes en ik hoop dat je er wat mee kunt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:54

Je hebt het paard pas 2 maanden en je weet niets van hem?
Is het paard bij aankoop wel klinisch (goed) gekeurd?

Sorry maar ik vind ontzettend triest om naar te kijken :\
Paard is er lichamelijk vreselijk aan toe en heeft zeker weten pijn!
Het zadel pas niet goed en ligt op zijn schouders (lijkt me een oud zadel en dus geen passend maatzadel?)
Ook lijkt het me verstandig om er eerst een tandarts osteopaat/manueel therapeut en een goed masseur bij te halen
Laatst bijgewerkt door unamie op 08-07-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:54

aller eerst wil ik even zeggen wat een ontzettend leuke kruising dit is...

maar aan het rijden mankeert helaas een hoop :(:)
aller eerst, controleer je tuig, je neusriem zit veels te laag, je zadel pas totaal niet en ligt ook te ver naar voren.

ten tweede, ik kan het toaal niet met je eens zijn, ik zie nergens op deze fotos een fijn beeld :n
het is een leuk paard, absoluut, en hij heeft absoluut leuke gangen...
maar op dit moment zie ik een paard die onder zijn ruiter uit probeert te rennen, die gewoon weg vlucht voor de ruiter...
vraag je zelf eens af waarom je paard weg vlucht. begrijpt hij niet wat je van hem vraagt? moet je het mischien op een andere manier aan hem vragen? ben je te ruw met je handen? of met je benen?
persoonlijk denk ik dat het een combi is van alles, het zadel ligt voor geen meter dus drukt het dier zijn rug weg, jij wilt hem naar beneden hebben met zijn koppie (want je bent echt alleen met de voorkant bezig en vergeet daarbij het allerbelangrijkste... de motor) hij begrijpt jou niet dus begint te vluchten, jij begint weer tegen te werken met je zit en handen en dan krijg je dit beeld. een dier wat met een valse knik loopt (om zijn ruiter maar tevreden te stellen) een weggedrukte rug heeft en weg vlucht voor zijn ruiter...
niet echt een fijn beeld he... zoals het nu klinkt?

daarnaast is het echt logisch dat je paard omhoog komt. onbegrip, ruwe handen, verkeerd tuig en te lang door gaan kan dit allemaal op wekken...
en geef het beestje is ongelijk...

daarnaast, heb je echt M gereden? als je M rijd waarom zie je dan niet dat dit beeld helemaal niet fijn is?
waarom probeer je hem dan niet lekker van achter naar voren, lang en laag en ontspannen te rijden?
bovendien, waarom rij je dan met een springzadel?

oh en dan nog even een extra opmerking, ik vind het echt ontzettend dom dat je zonder cap en chaps rijd op een dier waarvan je weet dat hij omhoog komt...
wil je dan echt zo graag verongelukken dat je je eigen veiligheid niet in acht neemt?
echt ontzettend dom dit...

oh en tijdens het steigeren, gooi je gewicht naar voren zodat je dier uit balans raakt en wel weer naar beneden moet komen, niet naar achter hangen of aan de teugels trekken (wat je op deze foto dus wel doet) oh en trouwens, als je je cap al niet draagt vanwege het idee dat je niet zo kunnen vallen...
draag hem dan in ieder geval wel om tegen kopstoten te beschermen... je paard slaat met zijn hoofd bijna tegen de jouwe aan...

als ik jou was zou ik toch maar eens les gaan nemen met dit diertje :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:05

hoi kijk als jij m rijd en je paard heeft b dan heb je al een probleem met begrip tussen jullie twee

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:16

Lante schreef:

gut gut, wat een vriendelijk commentaar weer allemaal, en even inhaken op bovenstaande...
Hoezo zou het meisje geen M kunnen rijden? Met wedstrijden zie ik om eerlijk te zijn mensen met een nog mindere onafhankelijke zit en nog sterkere armpjes :+ Helaas zegt M niveau niet dat je de sterren van de hemel kan rijden in alle situaties en op alle paarden :) Het is soms betreurend wat je weg ziet gaan op wedstrijden met een winstpunt. Maar betekend dus niet direct dat de TS loopt te liegen...

Maargoed even HAW waardig:
Cap en laarzen vind ik eigen keuze, daar ga ik niet moeilijk om doen.
Tuig past idd niet, dat kan ook voor veel ongemak worden bij je paard, daar moet je wel snel wat aan doen.
Wel vind ik dat je hem te strak houdt, in zijn hals maar ook lichaam. Hij moet bij je blijven zonder dat je eraan hoeft te hangen.
Leer hem goed kennen, rij op minder druk. Leer hem met veel overgangen te wachten. Dan lukt het je ook om hem met ontspanning terug te krijgen in tempo.
Nu spant hij de verkeerde spieren aan (onderhals, stakke lendenen en kruis) en gaat lopen 'tanken' waardoor jij alleen maar meer te begrenzen hebt.
Jullie kennen elkaar pas net, dus maak meteen duidelijke afspraken met elkaar, gehoorzaamheid en ontspanning zijn erg belangrijk in dit geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:20

Arabesk schreef:
Happie schreef:
Heb je verhaaltje nogmaals gelezen maar weet je ook waar het steigeren vandaan komt? Is het protest, panike pijn of?

Lijkt mij duidelijk, als je zo dubbelgevouwen wordt kom je wel omhoog hoor....

Een tik met de zweep tussen de oren krijgt hem wel omlaag.

Hevonen

Re: Rijden op mijn nieuwe aanwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:36

Een goed ingereden vijftienjarig paard steigert niet zomaar. Dat zijn paarden waarbij gewoon heel wat moet gebeuren voor ze zo de kluts kwijtraken dat ze dat doen.
Jij zit mooi recht op een leuk paard, maar je bent denk ik te streng met je handen. Hij krijgt zo een heel kort lelijk halsje (wat hij niet heeft) en zijn neus zit heel ver achter de loodlijn, terwijl ik altijd heb geleerd dat de neus er minstens net voor moet.

Oefeningen waaraan ik veel heb gehad, was stappen, draven en galopperen met de teugel op zijn langst en zonder beugels. Je paard kan zijn eigen ontspanning zoeken en jouw zit verbetert.

Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:53

c_alsemgeest schreef:
Lante schreef:

gut gut, wat een vriendelijk commentaar weer allemaal, en even inhaken op bovenstaande...
Hoezo zou het meisje geen M kunnen rijden? Met wedstrijden zie ik om eerlijk te zijn mensen met een nog mindere onafhankelijke zit en nog sterkere armpjes :+ Helaas zegt M niveau niet dat je de sterren van de hemel kan rijden in alle situaties en op alle paarden :) Het is soms betreurend wat je weg ziet gaan op wedstrijden met een winstpunt. Maar betekend dus niet direct dat de TS loopt te liegen...

Maargoed even HAW waardig:
Cap en laarzen vind ik eigen keuze, daar ga ik niet moeilijk om doen.
Tuig past idd niet, dat kan ook voor veel ongemak worden bij je paard, daar moet je wel snel wat aan doen.
Wel vind ik dat je hem te strak houdt, in zijn hals maar ook lichaam. Hij moet bij je blijven zonder dat je eraan hoeft te hangen.
Leer hem goed kennen, rij op minder druk. Leer hem met veel overgangen te wachten. Dan lukt het je ook om hem met ontspanning terug te krijgen in tempo.
Nu spant hij de verkeerde spieren aan (onderhals, stakke lendenen en kruis) en gaat lopen 'tanken' waardoor jij alleen maar meer te begrenzen hebt.
Jullie kennen elkaar pas net, dus maak meteen duidelijke afspraken met elkaar, gehoorzaamheid en ontspanning zijn erg belangrijk in dit geval.

Ik verwacht bij iemand die M rijdt wel een bepaalde basis, dus dat je weet hoe een hoofdstel hoort te zitten en dat je weet welke foto's op een slecht moment genomen zijn en hoe je een paard nageeflijk moet rijden. Dat zie ik hier bepaald niet terug, vandaar dat ik even open twijfel of ze wel daadwerkelijk M rijdt. Als dat wel zo is, dan is dat zo, maar ik zie het er helaas niet aan af, maar TS heeft genoeg bruikbare tips om mee verder te gaan en ik neem aan dat ze les neemt/heeft, dus in de volgende foto sessie zien we vast een sterk verbeterd paard. ;)