Lante schreef:Jij M niveau..? Onderling ofzo zeker. Ik zou op zoek gaan naar goeie instructie, een passend zadel, je rijlaarzen en een cap. Steigeren is erg gevaarlijk! Verder handen naar voren en met je been vooruit rijden om mee te beginnen... Succes!
gut gut, wat een vriendelijk commentaar weer allemaal, en even inhaken op bovenstaande...
Hoezo zou het meisje geen M kunnen rijden? Met wedstrijden zie ik om eerlijk te zijn mensen met een nog mindere onafhankelijke zit en nog sterkere armpjes

Helaas zegt M niveau niet dat je de sterren van de hemel kan rijden in alle situaties en op alle paarden

Het is soms betreurend wat je weg ziet gaan op wedstrijden met een winstpunt. Maar betekend dus niet direct dat de TS loopt te liegen...
Maargoed even HAW waardig:
Cap en laarzen vind ik eigen keuze, daar ga ik niet moeilijk om doen.
Tuig past idd niet, dat kan ook voor veel ongemak worden bij je paard, daar moet je wel snel wat aan doen.
Wel vind ik dat je hem te strak houdt, in zijn hals maar ook lichaam. Hij moet bij je blijven zonder dat je eraan hoeft te hangen.
Leer hem goed kennen, rij op minder druk. Leer hem met veel overgangen te wachten. Dan lukt het je ook om hem met ontspanning terug te krijgen in tempo.
Nu spant hij de verkeerde spieren aan (onderhals, stakke lendenen en kruis) en gaat lopen 'tanken' waardoor jij alleen maar meer te begrenzen hebt.
Jullie kennen elkaar pas net, dus maak meteen duidelijke afspraken met elkaar, gehoorzaamheid en ontspanning zijn erg belangrijk in dit geval.