Tips voor zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:27

Ruitermak is naar mijn idee een woord wat pas de laatste jaren is verzonnen. Een paard alleen maar laten wennen aan een zadel stelt niets voor,daarom werd dat eerst ook nooit benoemd. En was zadelmak maken de term voor een paard dat met ruiter stap draf en galopje kende en wat grote figuren.

Ik lees hier dat geduld goed is. Daar ben ik het mee eens, maar plaats ook een kanttekening.
Sommige paarden hebben het nodig om verder te gaan in hun opleiding en niet te lang te blijven hangen op 1 punt. Dan gaan ze zich vervelen en dingen verzinnen. Zorg je bij die paarden dat de opeleiding stapje vooruit gaat hebben ze dat niet en gaat het veel beter.

Maar ook daar komt de kunde van de begeleider om de hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:15

Erna_89 schreef:
er is een verschil tussen zadelmak en ruitermak en dat merk ik word in dit topic door elkaar gehaald.
zadelmak is het zadel accepteren, singel hoofdstel stijgbeugels enzo dat het allemaal goed is.
er op gaan zitten is al ruitermak maken. dus eropleunen aanraken terwijl je dat doet en wat er verder bij komt. ( dit alles in rust en onspanning;)

eerst zadelmak en dan ruitermak dus eerst vertrouwen kweken en dan lekker aan de gang in het tempo wat het dier aangeeft. mijn pony was met 2,5 jr zadelmak maar met 3 pas ruitermak en hij heeft nog geen stap verkeerd gedaan. mede dankzij onze vriendschap en hechte band

daarin ga ik volledig met jouw mee Jessix!!

Klopt, maar zadelmak maken is begrijpelijker en iedereen snapt het. Ik zal het proberen te onthouden!

Juangi

Re: Tips voor zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:02

Wat Jessix zegt is heel belangrijk! Ik raad je ook aan om van te voren grondwerk te doen, echt een band opbouwen. Dat is namelijk zo belangrijk bij het inrijden, vertrouw jij je paard en vertrouwt hij jou ook? Ik heb bij die van mij alles op vertrouwen gedaan, een hoop dingen die ik ook niet aanraad om te doen.

Zoals in stal zonder zadel opstappen met een krukje en zo voor de allereerste keer los op zijn rug te zitten. Heel proces ging er aan voor af, maar uiteindelijk kon ik zo opstappen, meneer vond er niks aan (mede door de bix in zijn voerbak, veel interesanter :') )

Als jij en je paard elkaar volledig vertrouwen, zullen er (over het algemeen) geen problemen ontstaan bij het inrijden, doorrijden is lastiger omdat dat echt op ervaring gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:12

Juangi schreef:
Wat Jessix zegt is heel belangrijk! Ik raad je ook aan om van te voren grondwerk te doen, echt een band opbouwen. Dat is namelijk zo belangrijk bij het inrijden, vertrouw jij je paard en vertrouwt hij jou ook? Ik heb bij die van mij alles op vertrouwen gedaan, een hoop dingen die ik ook niet aanraad om te doen.

Zoals in stal zonder zadel opstappen met een krukje en zo voor de allereerste keer los op zijn rug te zitten. Heel proces ging er aan voor af, maar uiteindelijk kon ik zo opstappen, meneer vond er niks aan (mede door de bix in zijn voerbak, veel interesanter :') )

Als jij en je paard elkaar volledig vertrouwen, zullen er (over het algemeen) geen problemen ontstaan bij het inrijden, doorrijden is lastiger omdat dat echt op ervaring gaat.

Ja, we vertrouwen elkaar heel erg. Als veulen is er niet zoveel met haar gedaan totdat ik ermee begon. Doe haar nu al voor het 3e jaar ( en ze is zelf net 3 ) En je merkt echt goed dat ze me erg vertrouwt. Los in een stal staan lijkt me voor haar geen goed plan, ze heeft altijd in een inloopstal gestaan. Ze gaat alleen in de stal als het stortregent of hagelt. Als ik haar daar zou opsluiten en dat zou doen zou ze helemaal door het lint gaan. Ze is nogal een angsthaasje. Vooral omdat het al eens fout is gegaan heb ik liever dat ik genoeg ruimte heb om eraf te stappen en haar weg te laten rennen.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:53

[/quote]

dit klopt als een bus.... loop ik nu zelf tegen aan. leider zijn naast je paard is wat anders dan erop kom ik nu achter. gelukkig heb ik daarbij een lieve geduldige juf die mij alles netjes bijbrengt. ik rijd nu een jaar op hem en hebben nog geen galop aangeleerd. pony moet eerst sterk worden in zn achterhand. ook hierin bepaal ik mijn eigen tempo.

gouden tip:P laat je niet opjagen ook niet tijdens het inrijden en doorrijden ga door op de vertrouwensband en behoud je vriendschap:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:35

Erna_89 schreef:

dit klopt als een bus.... loop ik nu zelf tegen aan. leider zijn naast je paard is wat anders dan erop kom ik nu achter. gelukkig heb ik daarbij een lieve geduldige juf die mij alles netjes bijbrengt. ik rijd nu een jaar op hem en hebben nog geen galop aangeleerd. pony moet eerst sterk worden in zn achterhand. ook hierin bepaal ik mijn eigen tempo.

gouden tip:P laat je niet opjagen ook niet tijdens het inrijden en doorrijden ga door op de vertrouwensband en behoud je vriendschap:)[/quote]

Dankje, dat vind ik heel mooie woorden!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:49

Ik ben van mening dat de beste manier om je paard zadelmak te maken en in te rijden op vertrouwensbasis gebeurd.
Dit betekend dus dat degene die het paard het best kent en alle tijd heeft dit het beste zelf kan doen.
Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent, als je er echt geen kaas van hebt gegeten lukt het natuurlijk op die manier niet.
Maar wegbrengen zou voor mij nooit de voorkeur hebben, omdat die mensen het gewoon snel willen doen, nooit een band met je paard hebben en echt geen half jaar de tijd nemen als het allemaal niet goed en snel genoeg gaat.
Het is gewoon een kwestie van opletten hoe je paard reageert, daar zie je aan of het goed gaat.
Ik heb met mijn paarden nooit problemen gehad, ze vertrouwen me compleet dus of ik er nu opzit of eronder hang dat doet er niet toe.
Idd moet je altijd de ruimte hebben, niet vastmaken of opsluiten, zeker niet met een paniekerig paard.
Gewoon van alles doen, het is schriktraining maar dan ook met op de rug zitten als uitdaging.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:16

MarZarascha schreef:
Ik vraag om tips voor het zadelmak maken, niet voor andere dingen!

:D ;) 1 tip dan ga hem borsten met een plestik zak aan een stok, eerst heel klijn maken , als hij het leuk vind en stil staat ophouden en weer aan raken, zo doorgaan tot je er met een open bootschappen tas (van plastik) helemaal kan aanraken, tot hij stil staat, het liefst alleen aanraken als hij blijft staan, niet door gaan als hij gaat lopen, even stoppen en opnieuw proberen, dit moet hij leren om alle angstige momenten op te lossen door stil te gaan staan, wand dan houden die enge dingen ook op. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:56

montyjansen schreef:
MarZarascha schreef:
Ik vraag om tips voor het zadelmak maken, niet voor andere dingen!

:D ;) 1 tip dan ga hem borsten met een plestik zak aan een stok, eerst heel klijn maken , als hij het leuk vind en stil staat ophouden en weer aan raken, zo doorgaan tot je er met een open bootschappen tas (van plastik) helemaal kan aanraken, tot hij stil staat, het liefst alleen aanraken als hij blijft staan, niet door gaan als hij gaat lopen, even stoppen en opnieuw proberen, dit moet hij leren om alle angstige momenten op te lossen door stil te gaan staan, wand dan houden die enge dingen ook op. *D

Wát heeft dit met zadelmak maken te maken ? Maar wel een goeie tip, heb het ook al een aantal keren gedaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:05

Nou ja, dat heeft best met elkaar te maken, want zadelmak maken is ook desensibiliseren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:12

heel veel, zo kan je je paard leren dat als er iets eng is dat hij gaat stil staan, inplaats hard weg rennen, is best wel handig als hij het niet vertroud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:33

montyjansen schreef:
heel veel, zo kan je je paard leren dat als er iets eng is dat hij gaat stil staan, inplaats hard weg rennen, is best wel handig als hij het niet vertroud.

Ja, maar ik vraag daar helemaal geen tips voor.. :P Ik zoek tips voor het zadelmak maken, in principe is ze niet bang voor de omgeving. Puur voor de ruiter.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 06:48

maak een pop en zet die er op, doe ik ook altijd, kan je ook af laten vallen zodat hij daar ook aan wend, hoe meer gekke dingen je doet hoe rustiger dat hij gaat worden, als je niets fout doe, waardoor hij een pijn prikkel voeld.
zie onze website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:12

Daar had ik ook al aan gedacht.. ;P Maar de laatste tijd ging het erg goed. Zou er woensdag voor de eerste keer op gaan zitten, maar ze is die dag helaas verkocht en gelijk meegenomen. Het klinkt heel ongelofelijk, maar het is wel zo. En ik kan het niet veranderen, ookal zou ik alles doen om het te kunnen. Iedereen bedankt voor de reacties! Meerdere reacties w.b. het zadelmak maken zijn niet nodig, aangezien ik Zarasha niet langer train.. :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:14

Is dit voor jou de eerste keer dat je een paard vanaf de grond af aan gaat opleiden?
Doe dat dan niet alleen en zorg voor goede hulp die dit al vele malen vaker heeft gedaan.
Alles wat nu geleerd wordt is lastig anders te doen, dus foute dingen zijn ook snel aangeleerd en erg lastig te veranderen.
Je geeft al aan dat het paard geen goede ervaring heeft met beleren, daarom dus extra tijd en zorg er in steken en zeker niet alleen aan de gang gaan als je niet de juiste ervaring hebt.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:02

meis toch... al dat werk en geduld..... nu gaat iemand anders er van genieten....
je hebt in ieder geval ervaring op gedaan. pak hier dan de positieve dingen van:)

succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:40

Erna_89 schreef:
meis toch... al dat werk en geduld..... nu gaat iemand anders er van genieten....
je hebt in ieder geval ervaring op gedaan. pak hier dan de positieve dingen van:)

succes!!

Dankje.. ;) Heb er in ieder geval geen spijt van. De jaren met haar waren de mooiste jaren van mijn leven, en dat pakken ze me niet af.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:28

hoi meis

Nou alle tips mbt rust en vertrouwen winnen heb je al gekregen dus daar ga ik mij niet meer tegenaan bemoeien
want daar ben ik het helemaal mee eens. Wat ik jou ook hoor vragen zijn praktische tips.
Hierbij een paar die mij altijd erg geholpen hebben.
Veel zadels hebben twee ringen aan de voorkant. Wat je kunt doen is daar een riempje, bijv. wat onder je neusriem zit of een riempje van een spoor, doorheen doen mocht je ooit door een gekke beweging grip nodig hebben.
Heel belangrijk als je het mij vraagt en ook omdat je zegt dat er niet heel veel geld is, zorg dat het materiaal klopt en heel is! Dus teugeltjes en beugelriemen controleren op de kwaliteit en ook zelf met de juiste spullen te paard gaan.
Beugels vind ik zelf erg belangrijk. Er zijn beugelsoorten waar je niet in kunt blijven hangen, mocht je er ooit naast liggen.

Hopelijk heb je er iets aan en gaat het je lukken met rust en overtuigingskracht.
Zoek zelf het goede moment uit en laat dat nooit door een ander bepalen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:55

Hoihoi,

Dankje! Inmiddels hebben mijn ouders Zarascha voor me gekocht.. Op het laatste nippertje. Maar toch. Maar ook zelf heb ik geen geld voor een trainer.. Maar het gaat nu heel goed. Die van dat riempje vind ik hééél goed. Ga ik ook zeker wat mee doen. Bij de aankoop zei mijn vader: "Als ik een paard koop, wil ik het ook goed doen." Dat heeft hij dus ook gedaan. Een goed wintec zadeltje gekocht ( Ben gek op Wintecs ) Is lekker licht, zit lekker en de boom is verwisselbaar, mocht ze meer bespiering krijgen. We hebben ook een trailer gekocht, dus kunnen ook gelijk aan haar trailerangst werken.. Het gaat helemaal goedkomen. Ondertussen doen we ook parelli, waardoor ze mij met bijna alles vertrouwd.

Dankje voor de tips, ben er heel blij mee!

nynke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:55

Tip voor als je er straks voor de eerste keren op zit: doe een halster met touw om het hoofdstel, als hij er dan een keer vandoor gaat hou je hem tegen met het touw zodat je het bit niet gelijk (of dat nou perongeluk is of niet) streng te gebruiken.;) succes! ik ben ook met zo een bezig!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:02

Dankje, maar dat stadium ben ik al voorbij! De basis zit er al een heel eind in. Door de parelli ben ik er snel doorheen gevlogen. We zijn nu bezig aan de galop. Dit gaat ook al heel goed. Ze vertrouwd me goed. We weten elkaars sterke en zwakke punten. Dat maakt het heel makkelijk.