Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:30

jumpiewumpie schreef:
superwoman schreef:
Heel grappig... :')
Verzamelen is juist de achterhand eronder.
Daarbij is verzamelen nog ver van je bed show met 2 maanden zadelmak, dat wordt pas gevraagd in de M vanwege een goede reden...
Mijn advies is veel begeleiding vanwege je houding, want anders kán je paard ook niet correct gaan lopen.
Daarbij is afleren moeilijker dan aanleren, terwijl je ook nog bezig bent met een paard op te leiden...

Ik moet van mijn instructeur net veel terugnemen, bijna in stap vallen en dan weer verder draven. Het is een springpaard dus ik moet haar echt goed kunnen terugpakken ed., dit als voorbereiding op parcours.

Het is de inzet van het verzamelen, ik begon pas op de lange zijde en daar had ik nog een beetje buiging. :) Heb ik eigenlijk fout bij de foto gezet, sorry! :') Het verzamelen moet ik trouwens ook maar een paar passen doen.

Kom op zeg, dat is ook geen inzet van verzamelen en verzameling krijg je ook echt niet voor elkaar met dit niveau.
springpaard of dressuurpaard, maakt niks uit, elk paard moet terug komen op je zit.(niet "terug pakken" want dat is gericht met de teugels)
Misschien bedoel je dat je het paard meer bij elkaar moet gaan rijden, maar dat komt niet in de buurt van verzamelen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:21

superwoman schreef:
jumpiewumpie schreef:

Ik moet van mijn instructeur net veel terugnemen, bijna in stap vallen en dan weer verder draven. Het is een springpaard dus ik moet haar echt goed kunnen terugpakken ed., dit als voorbereiding op parcours.

Het is de inzet van het verzamelen, ik begon pas op de lange zijde en daar had ik nog een beetje buiging. :) Heb ik eigenlijk fout bij de foto gezet, sorry! :') Het verzamelen moet ik trouwens ook maar een paar passen doen.

Kom op zeg, dat is ook geen inzet van verzamelen en verzameling krijg je ook echt niet voor elkaar met dit niveau.
springpaard of dressuurpaard, maakt niks uit, elk paard moet terug komen op je zit.(niet "terug pakken" want dat is gericht met de teugels)
Misschien bedoel je dat je het paard meer bij elkaar moet gaan rijden, maar dat komt niet in de buurt van verzamelen.

Ik vind je best arrogant overkomen. Ik weet niet of dat de bedoeling is maar ik zeg het je maar voor alle zekerheid.

Mijn paard valt nog een beetje in de hand als ik haar terugneem, da's normaal, ze moet nog leren te remmen op d'r achterhand en niet d'r voorhand. Dat heeft m'n instructeur gezegd (ik verander niet van instructeur) Ik heb mijn paard hélemaal gereden op mijn zit (zie openingspost!!!) en ik ken woord geen dat terugnemen op zit moet voorstellen. Trager rijden, passen verkleinen,... Terugnemen dus, je begrijpt dat ik daarmee bedoel :)

Gaan we nu serieus discussiëren of het nu een moment is waarop ik haar terugneem of net niet of net wel? Ik heb liever dat je gewoon zegt wat ik beter kan doen op een vriendelijke manier. :) No hard feelings!

nienke_teun

Re: Irandesse na 2 maanden zadelmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:26

helemaal mee eens jumpiwumpie altijd dat gezeur van of je iets wel of niet goed zecht enzo en dan heb ik het nog niet over de ladingen commentaar op sporen slof etc. moet je tog allemaal lekker zelf weten wat je doet met je eigen paard! ik vind jullie een leuke combi!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:25

jumpiewumpie schreef:
Ik vind je best arrogant overkomen. Ik weet niet of dat de bedoeling is maar ik zeg het je maar voor alle zekerheid.

Nou dat is wederzijds.
Ik en s6801881 geven iig al aan dat het geen verzameling kan zijn en ook een inzet is het niet gezien hij nog TOTAAL op de voorhand loopt.
Citaat:
Ik heb liever dat je gewoon zegt wat ik beter kan doen op een vriendelijke manier

Dat heb ik in eerste intantiue gedaan door je duidelijk te maken dat je omschrijving niet klopt.

Met terug nemen begrijp ik idd wat je bedoelt, maar ik snap niet wat het te maken heeft met dat het een "springpaard" is.

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:32

Ziet er goed uit hoor voor een paardje die nog maar 2 maanden zadelmak is. Alleen zoals je zelf al toegeeft moet je soms iets rechter op gaan zitten. Ik weet niet of een dressuurzadel daar iets aan kan veranderen, al veranderd een dressuurzadel je zit wel verschrikkelijk. Ik ben echt verliefd op je paardje! <3

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:18

Er moet nog een boel gebeuren, maar ok... Dat is ook niet raar met nog maar twee maanden zadelmak.

Wat je mij even uit moet leggen is waarom een springpaard anders beleerd moet worden als een dressuurpaard ('Het is een springpaard dus ik moet haar echt goed kunnen terugpakken ed....')

Ieder paard wat je beleerd moet in mijn ogen netjes op zit terug leren komen, ongeacht of het een dressuur-, spring-, bosrij paard is. Maar gezien er volgens jou een verschil in zou moeten zitten, zou ik graag weten waarom.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:09

Women2 schreef:
Er moet nog een boel gebeuren, maar ok... Dat is ook niet raar met nog maar twee maanden zadelmak.

Wat je mij even uit moet leggen is waarom een springpaard anders beleerd moet worden als een dressuurpaard ('Het is een springpaard dus ik moet haar echt goed kunnen terugpakken ed....')

Ieder paard wat je beleerd moet in mijn ogen netjes op zit terug leren komen, ongeacht of het een dressuur-, spring-, bosrij paard is. Maar gezien er volgens jou een verschil in zou moeten zitten, zou ik graag weten waarom.

Ik vind niet dat ze per se anders geleerd moeten worden, ik leer ze gewoon zoals mijn instructeur dat zegt. Zijn paarden lopen zowel erg fijn dressuur als dat ze springen.

Het is voor beiden dus sowieso belangrijk, begrijp me daar zeker niet verkeerd in! Maar ik persoonlijk vind, dit wil niet per se zeggen dat iedereen het hiermee eens moet zijn, dat je in een parcours wel eens fataal kan crashen als je pas niet uitkomt en ik het dus wel vrij gevaarlijk vind, terwijl je bij dressuur je paard gewoon wat later terug kan nemen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk in dressuur is hè, en je kan zeker geen deftige dressuurproef rijden als je je paard niet kan terugnemen. :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:34

superwoman schreef:
jumpiewumpie schreef:

Nou dat is wederzijds.
Ik en s6801881 geven iig al aan dat het geen verzameling kan zijn en ook een inzet is het niet gezien hij nog TOTAAL op de voorhand loopt.
Citaat:
Ik heb liever dat je gewoon zegt wat ik beter kan doen op een vriendelijke manier

Dat heb ik in eerste intantiue gedaan door je duidelijk te maken dat je omschrijving niet klopt.

Met terug nemen begrijp ik idd wat je bedoelt, maar ik snap niet wat het te maken heeft met dat het een "springpaard" is.

Arrogant? Dat wederzijdse kan ik niet opmaken uit mijn berichten, moet je me even uitleggen aub. :) Dan zal ik mij verontschuldigen want dat was niet mijn bedoeling. Op het moment van het terugnemen valt mijn paard inderdaad nog een beetje op de voorhand, de horizon ligt scheef dus ze loopt zeker niet TOTAAL op de voorhand (zie openingspost!) Mijn instructeur zegt dat dit normaal is en dat ze moeten leren om te blijven dragen achteraan bij het terugnemen. Eenmaal teruggenomen draagt ze terug :) En dat was het moment van terugnemen en dus niet het terugrijden zelf, zie je?
Ik vond je in het begin trouwens een beetje spottend overkomen. Natuurlijk weet ik nog niet alles. Ik rij geen Z en hoger zoals jij dus het zou leuk zijn als je daar rekening mee hield. Ik merk nog niet elk mini-foutje op dat ze maakt. :') Ik ben nog maar 16, maar ik heb goede lessen/begeleiding en ik sta tenminste open voor kritiek. :) 't Is niet fijn als iemand zó reageert en het zou veel leuker zijn als je dat kan appreciëren.

Ik vind het trouwens extra belangrijk omdat ik, persoonlijk/mensen kunnen er andere meningen over hebben, het gevaarlijker vind in een parcours als in een dressuurproef.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 20:40

P4ralyzed schreef:
Ziet er goed uit hoor voor een paardje die nog maar 2 maanden zadelmak is. Alleen zoals je zelf al toegeeft moet je soms iets rechter op gaan zitten. Ik weet niet of een dressuurzadel daar iets aan kan veranderen, al veranderd een dressuurzadel je zit wel verschrikkelijk. Ik ben echt verliefd op je paardje! <3

Ja die rug hè... Ik heb er wel erg op gelet de laatste training dus we hopen maar dat het in orde komt hè! ;) Ik was er ook echt verliefd op vanaf de eerste keer dat ik d'r zag, 't is echt een schatje! <3

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:47

wat een leukerd!
vind dat het paard iets minder diep mag lopen en jij watmeer naar achter met je rug

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:50

Wauw, knap hoor!

Even een vraagje, nadat het longeren goed ging, wat was jullie volgende stap?
Groetjes Tess

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:21

hackny schreef:
wat een leukerd!
vind dat het paard iets minder diep mag lopen en jij watmeer naar achter met je rug

Goed zien dat ze de commando's kent voor alle 3 de gangen, ze springt bv. meteen aan als ik 'gaaaaalop!' zeg. En dan erop aan de longe en zorgen dat de rem er goed opstaat! Dan stap en draf aan de longe, dan losgeklikt en dan het sturen. En galop eerste keren achter een ander paard in het bos :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 22:46

hackny schreef:
wat een leukerd!

Zullen we op letten! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:48

jumpiewumpie schreef:
Arrogant? Dat wederzijdse kan ik niet opmaken uit mijn berichten, moet je me even uitleggen aub. :) Dan zal ik mij verontschuldigen want dat was niet mijn bedoeling. Op het moment van het terugnemen valt mijn paard inderdaad nog een beetje op de voorhand, de horizon ligt scheef dus ze loopt zeker niet TOTAAL op de voorhand (zie openingspost!) Mijn instructeur zegt dat dit normaal is en dat ze moeten leren om te blijven dragen achteraan bij het terugnemen. Eenmaal teruggenomen draagt ze terug :) En dat was het moment van terugnemen en dus niet het terugrijden zelf, zie je?
Ik vond je in het begin trouwens een beetje spottend overkomen. Natuurlijk weet ik nog niet alles. Ik rij geen Z en hoger zoals jij dus het zou leuk zijn als je daar rekening mee hield. :') Ik ben nog maar 16, maar ik heb goede lessen/begeleiding en ik sta tenminste open voor kritiek. :) 't Is niet fijn als iemand zó reageert en het zou veel leuker zijn als je dat kan appreciëren.

Ik vind het trouwens extra belangrijk omdat ik, persoonlijk/mensen kunnen er andere meningen over hebben, het gevaarlijker vind in een parcours als in een dressuurproef.

Het feit dat je nog niet alles (kan) weet (zoals wat verzameling is) , maar wel aangeeft dat IK het blijkbaar niet goed heb gezien is arrogant.
Misschien vond jij dat ik spottend over kwam, maar ik vond het echt grappig omdat het zo tegenstrijdig was
Dat de horizon niet helemaal recht uit komt op de foto's is geen probleem, er zijn meer dingen waaraan je kunt zien of het paard op de voorhand loopt en daar loopt hij totaal op de voorhand.
Je geeft aan dat je open staat voor kritiek, maar ik zie dat maar ten dele. Je zou nog meer kunnen leren door bijv te vragen ipv bij je verhaal te blijven of iets verdraaien (zoals inzet verzamelen ipv verzamelen en een beetje op de voorhand ivm de horizon).
Tuurlijk moet je nog veel leren, ik ook want ben nog lang niet uitgeleerd. Belangrijk is dat je eerlijk bent tegenover jezelf en de dingen leert zien.
Zoals deze zin
Citaat:
Ik merk nog niet elk mini-foutje op dat ze maakt.

Het gaat erom dat JIJ nog niet alles merkt/voelt en dat JIJ daarop (nog) niet correct kan reageren, paard is niet fout.
Daarbij zijn het echt niet alleen kleine dingetjes die je nog niet opmerkt, wat niet erg is, maar je moet er wel bewust van zijn om ervan te kunnen leren.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:58

jumpiewumpie schreef:
hackny schreef:
wat een leukerd!

Zullen we op letten! :)

ik begrijp het

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:44

Leuk paard ! succ6 samen
ik sluit me aan bij het comentaar hierboven.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 01:08

superwoman schreef:
jumpiewumpie schreef:
Ik vond je in het begin trouwens een beetje spottend overkomen. Natuurlijk weet ik nog niet alles. Ik rij geen Z en hoger zoals jij dus het zou leuk zijn als je daar rekening mee hield. :') Ik ben nog maar 16, maar ik heb goede lessen/begeleiding en ik sta tenminste open voor kritiek. :) 't Is niet fijn als iemand zó reageert en het zou veel leuker zijn als je dat kan appreciëren.

Het feit dat je nog niet alles (kan) weet (zoals wat verzameling is) , maar wel aangeeft dat IK het blijkbaar niet goed heb gezien is arrogant.
Misschien vond jij dat ik spottend over kwam, maar ik vond het echt grappig omdat het zo tegenstrijdig was
Dat de horizon niet helemaal recht uit komt op de foto's is geen probleem, er zijn meer dingen waaraan je kunt zien of het paard op de voorhand loopt en daar loopt hij totaal op de voorhand.
Je geeft aan dat je open staat voor kritiek, maar ik zie dat maar ten dele. Je zou nog meer kunnen leren door bijv te vragen ipv bij je verhaal te blijven of iets verdraaien (zoals inzet verzamelen ipv verzamelen en een beetje op de voorhand ivm de horizon).
Tuurlijk moet je nog veel leren, ik ook want ben nog lang niet uitgeleerd. Belangrijk is dat je eerlijk bent tegenover jezelf en de dingen leert zien.
Zoals deze zin
Citaat:
Ik merk nog niet elk mini-foutje op dat ze maakt.

Het gaat erom dat JIJ nog niet alles merkt/voelt en dat JIJ daarop (nog) niet correct kan reageren, paard is niet fout.
Daarbij zijn het echt niet alleen kleine dingetjes die je nog niet opmerkt, wat niet erg is, maar je moet er wel bewust van zijn om ervan te kunnen leren.

't Is geen piaffe dat je ziet hè. Ik hoef me hier niet goed te praten, 't is wat het is :j Ik weet niet of je jonge paarden inrijdt, maar dan weet je vast ook dat ze moeten leren te remmen op de achterhand? Foto = bewijs volgens mij. Het is dus niet onmogelijk dat ze wat voorover vallen als je 'remt'. Achterbeen komt best nog onder, ze hangt ook nooit of niks dus mijn mening is dat ze niet hard op de voorhand valt. Ja, ze loopt wel wát op de voorhand, maar je overdrijft als je zegt dat ze TOTAAL op de voorhand knalt. Nee dat vind ik niet. :)

Waar heb ik ooit gezegd dat het de schuld is van mijn paard? Ik heb geluk met mijn paard, dat weet ik, ze is echt de beste. Maar iemand die constant onopgemerkte (grote volgens jou) fouten begaat krijgt een paard op een maand niet zo aan het lopen. Verder wil ik best bijleren, maar van dít heb ik écht niks geleerd. Sorry, dan kan je me beter zeggen wat ik kan doen.

Natuurlijk ga je niets van mij aannemen, dat had ik al langer door :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:52

ja ik heb genoeg ervaring met zadelmak maken en doorrijden van paarden.
succes verder (want ik gaan geen wellus nietus spelen)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 11:23

superwoman schreef:
ja ik heb genoeg ervaring met zadelmak maken en doorrijden van paarden.
succes verder (want ik gaan geen wellus nietus spelen)

Bedankt.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:05

het ziet er voor 2 maanden onder het zadel al heel goed uit!
let alleen wel op je contact met het bit als je dat nu al goed doet heb je daar later plezier van!
en let erop dat je je hakken uitdrukt en dat je goed rechtop blijft zitten.
veder houd je handen goed rechtop en ze mogen wat dichter naar elkaar toe plaats ze niet te ver uit elkaar ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:17

corinezomer schreef:
het ziet er voor 2 maanden onder het zadel al heel goed uit!
let alleen wel op je contact met het bit als je dat nu al goed doet heb je daar later plezier van!
en let erop dat je je hakken uitdrukt en dat je goed rechtop blijft zitten.
veder houd je handen goed rechtop en ze mogen wat dichter naar elkaar toe plaats ze niet te ver uit elkaar ;)

Bedankt! Contact probeer ik wel te hebben, maar ik probeer zo licht mogelijk. Handen zijn idd ook niet helemaal in orde. :')

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:34

Wat een gel*l over verzameling. Hoe kun je een paard wat nog niet op eigen benen kan lopen nu al gaan verzamelen ? Ik vind dat de TS het goed aanpakt, en dat het volkomen normaal is dat het paard op de voorhand valt in deze fase van de training.

dieselmegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:13

Jullie zijn een leuke cobie :j ,

Probeer wel op je houding te letten :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:41

dieselmegan schreef:
Jullie zijn een leuke cobie :j ,

Probeer wel op je houding te letten :)

Bedankt! Vandaag heeft m'n lesgever er voor de eerste keer opgezeten en hij zei dat ik erg goed getraind had! Dat ze het sturen allemaal perfect deed en dat ze perfect terug te nemen was, en dat er weinig paarden zijn die op zo'n korte tijd zo liepen. Dus ik ben wel erg trots op haar! *\o/*
Laatst bijgewerkt door jumpiewumpie op 12-07-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:46

sevke schreef:
Wat een gel*l over verzameling. Hoe kun je een paard wat nog niet op eigen benen kan lopen nu al gaan verzamelen ? Ik vind dat de TS het goed aanpakt, en dat het volkomen normaal is dat het paard op de voorhand valt in deze fase van de training.

Ik vind het wel belangrijk dat ze steeds mooi terugkomt in alle omstandigheden, daarom het verzamelen. :) Stel je nu niet te veel voor hoor, het is even wat 'rustiger' draven en dat enkele passen. En bedankt voor het compliment! :D Dat op de voorhand lopen doen ze (bij mij) ook wel allemaal rond deze tijd.