Hoe aanspringen in galop vanuit rustige draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Re: Hoe aanspringen in galop vanuit rustige draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 01:17

Ja, heel erg bedankt! Hij is inderdaad niet echt galop gericht ha ha. Hij is gewoon echt ontzettend lief en daarom wil ik hem ook niet zoveel dwars zitten. Het is een boomloos zadel en daar ben ik echt niet aan gewend. Ik heb hem nu een jaar en denk nu dat ik er nooit aan ga wennen. Maar ik blijf mijn best doen totdat ik iets anders heb. En misschien moet ik weer even zonder bit rijden, dan word ik vanzelf weer wat liever en meegaander in mijn hand (trekken heeft dan immers echt totaal geen zin, nooit eigenlijk, maar ik zie toch dat ik het doe!). Niet omdat ik zo zweverig bent ofzo (niks tegen zweverige mensen overigens en ik wil niet zeggen dat bitloos zweverig is) maar ik denk dat dat voor mijn rijstijl wel even goed is. Ik zit nu teveel in zijn mond. Bedankt voor de tips, met alle tips die ik krijg doe ik iets. En ik ken een instructrice in de buurt maar ik vind het altijd lastig te beoordelen of iemand goed is (dat is misschien wel slecht van me, want je kan vast van iedereen iets leren). Ik ga het in ieder geval proberen en dan zie ik het wel. Ik zal over een maand eens kijken of iemand bereid is mij weer te filmen. Het is zeker confronterend en ik voel me ook wel een beetje kwetsbaar, maar ik wil er toch wel wat van leren. Dus kom maar op! :) Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, toch?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 02:02

wat me vooral opvalt in je posts en filmpje is dat het lijkt alsof je die "verloren" jaren zsm wilt inhalen en daardoor stappen overslaat en teveel wilt van een groen beestje.

wie zegt dat het fout is om vanuit een snellere draf aan te springen of evt een verkeerde galop, wij, de ruiters/instructeurs. voor hem is het zo veel logischer aangezien hij in de wei ook niet vanuit de verzamelde draf aanspringt. groene paarden moet je echt alles leren, tot aan de kleinste hulp en dat kost veel tijd. in de klassiekere opleidingen wordt niet voor niets in het eerste jaar alleen rechtuit gereden en wat overgangen gemaakt. balans onder de ruiter is voor sommige beestjes best moeilijk voor elkaar te krijgen, los van het ras.

voor jouw paardje raad ik je aan om meer op de aanleuning te oefenen, stille verbinding zodat hij het bit aanneemt. de hoofdhalshouding is daarbij niet belangrijk zolang hij niet tegen de teugel loopt. "aan de teugel" betekent met verbinding en dat is de reactie van het paard op de ruiterhand: jij vraagt hem het bit aan te nemen en hij legt zijn mond in je hand. pas dan kan je verder met de rest.
voor een groen paard is een horizontale halshouding met een nageeflijk nekgewricht meer dan voldoende, als je te diep in de krul rijdt, breken ze achter af en wordt het helemal moeilijk. dus lekker voorwaarts naar je hand toerijden, proberen wat contact met de mond te krijgen en houden en dan rustig verder met het aanleren van de gewichts- en buitenteugelhulpen. Zodra hij dit allemaal snapt, is er geen probleem meer omdat hij dan in balans loopt. zie het als fietsen, als je langzaam fietst verlies je eerder je evenwicht en ga je zwalken, als je lekker doorfietst, rij je een rechtere lijn. geldt ook vooor paarden dus altijd voorwaarts denken en rijden.

veel succes

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:04

Het eerste wat ik denk is; heb je les? (sorry als ik daar overheen gelezen heb).

Wees niet teleurgestel dat je de keuze hebt gemaakt om te wachten met inrijden! Die bergen werk die je nu voor ogen hebt, zou je ook hebben gehad als je was begonnen op zn 4e jaar. Alleen nú kan je paardje het veel beter verwerken.
Pak dingen stap voor stap aan, en houdt vooral je geduld. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En daarbij, hij is PAS 6. Je doet het klinken als heel oud, maar je paardje gaat nog heel wat jaren mee!

heel veel succes