Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepenteun

Re: Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 07:20

Iedereen bedankt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:53

Ik ben wel benieuwd naar bewijzen dat opstappen zonder krukje niet goed is voor de rug van je paard. Zijn er onderzoeken naar gedaan? Dat het niet goed is voor je zadel op den duur kan ik me nog iets bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:15

Het is niet slecht, maar met krukje is beter ;)
Je hangt immers minder lang, je hoeft jezelf ook minder op te hijsen waardoor het prettiger is voor je paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:35

Afhankelijk van hoe efficient je kunt opstappen, maar veel paarden zetten zich een beetje schrap als de ruiter opstapt en dat geeft dus ongelijke bespiering. Testje dat je daarvoor kunt doen is een elektriekdraadje nemen (dus koperkern met isolatie er omheen) en dat over de schoft van je paard leggen en in de vorm van je paard duwen. Daarna leg je het op bijvoorbeeld een wit vel papier en dan kun je zien of paard links en rechts gelijk gevormd is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:07

Ik denk wel dat opstappen met een krukje beter is. Maar ik doe het nooit, mede omdat mijn paard een ei is en dus niet stilstaat naast het krukje. Nouja wel stilstaan maar zodra ik erop wil zet ze een stapje opzij of naar voren of achteruit. Ben daar vrij lang mee bezig geweest om het wel via een krukje te doen maar was te frustrerend en zonder krukje staat ze wel stil en zit ik er zo op zonder dat ze een pas verzet. Dus ja ik vraag me af wat me paard prettiger vindt.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:25

Iedereen heel erg bedankt nogmaals :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:33

Ik stap met krukje op, en dan stap ik de ene keer links op en rechts af, en de andere keer stap ik rechts op en links af!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:47

ik stap altijd met krukje op(of ja ik gebruik de bakrand), ik ben 1.60 en mijn paard ruim 1.70 wat het voor mijn al een hele klus maakt om goed op te stappen zonder te hangen, daarbij is het inderdaad beter voor de rug van het paard en voor je zadel.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:02

Heel erg bedankt iedereen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:06

Waratje schreef:
Afhankelijk van hoe efficient je kunt opstappen, maar veel paarden zetten zich een beetje schrap als de ruiter opstapt en dat geeft dus ongelijke bespiering. Testje dat je daarvoor kunt doen is een elektriekdraadje nemen (dus koperkern met isolatie er omheen) en dat over de schoft van je paard leggen en in de vorm van je paard duwen. Daarna leg je het op bijvoorbeeld een wit vel papier en dan kun je zien of paard links en rechts gelijk gevormd is.

ok misschien zeur ik nu hoor, maar ik stap in ongeveer drie seconden op en drie seconden af. Dat is dus zes seconden per dag. Als ik vijf dagen in de week rij, is dat na twee weken zestig seconden. Lijkt me sterk dat je daar ongelijke bespiering van krijgt. dan moet je ook op de minuut bijhouden of je op de linkerhand of rechterhand rijdt..
niet dat ik iets tegen het krukje heb hoor.. ieder kiest wat het fijnst is. Ik denk alleen dat de gevolgen overschat worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:57

Probeer het eens, kijk maar wat eruit komt. Er zijn best mensen die zo correct opstappen dat het geen probleem geeft, maar dat zijn er niet veel. Wellicht hoor jij tot die uitzonderingen, best mogelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:03

Supervixen schreef:
Waratje schreef:

ok misschien zeur ik nu hoor, maar ik stap in ongeveer drie seconden op en drie seconden af. Dat is dus zes seconden per dag. Als ik vijf dagen in de week rij, is dat na twee weken zestig seconden. Lijkt me sterk dat je daar ongelijke bespiering van krijgt. dan moet je ook op de minuut bijhouden of je op de linkerhand of rechterhand rijdt..
niet dat ik iets tegen het krukje heb hoor.. ieder kiest wat het fijnst is. Ik denk alleen dat de gevolgen overschat worden.

Ik begrijp je reactie en ik denk ook niet dat het zo zwart/wit is als er gezegd wordt. Maar het is wel zo dat het korte moment dat je "in de lucht" hangt tijdens het opstappen je eigen gewicht x 3 aan één zijde van het paard hangt. Dus als je 60 kg weegt hangt er per keer dat je opstapt 3 seconden 180 kg aan de linkerkant van je paard en aan je zadel.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:09

Waarom je eigen gewicht x 3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:32

Heb ik eens in een onderzoek gelezen. Weet niet meer waar. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, dat op het moment dat je aan je paard "hangt" je gewicht anders wordt dan dat je nog met 1 been op de grond staat. Ik ben niet zo natuurkundig en/of wiskundig onderlegd, maar het klinkt niet onlogisch. Heb wel eens wat wetenschappelijke onderzoeken van Patricia de Cocq gelezen en daar blijkt bijv ook uit dat bij lichtrijden het gewicht per stijgbeugel kan oplopen tot zo'n 90 kg. In de nieuwste BIT staat er ook een heel artikel over haar en haar onderzoek.

Nogmaals ik ben het met supervixen eens dat het zeker niet zo zwart/wit is als hier in meerdere posten gesteld wordt. Als je lekker vlot en soepel opstapt zal het allemaal wel meevallen. Maar als je moeite hebt met opstijgen (en dat zijn er nogal wat als ik sommige posts lees) dan kan het volgens mij geen kwaad om een krukje te gebruiken.

Heb nog even gezocht, maar hier wat meer info:
http://www.klassiekpaardrijden.nl/165/d ... pkruk.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-12 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:36

Mijn paard is nogal groot dus ik moet echt als een gek aan dat zadel hangen om op te stappen.
Doe dat echt al heel lang niet meer, als ik op het hek ga zitten en ik tik op zijn billen parkeert hij zich perfect voor me, dan glijd ik er zo op :)
Hij vind het ook vreselijk als ik gewoon doe, wordt gelijk boos.

Denk dat je beugelriem dan ook uitrekt als je er elke dag inhangt, dan kloppen je gaatjes niet meer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:42

Hier zijn al heel veel jaren onderzoeken van bekend. Het is echt geen pretje wat je je paard in die paar seconden aandoet. En ik ben net door mijn rug gegaan door iets op te tillen. Dat heeft ook maar een paar seconden geduurd. Vele maneges en prive mensen doen het al. En onderweg is er altijd wel iets te vinden waar je kunt opstappen. Was volgens mij ook al eens eerder een topic over op bokt.

hier staat ook uitleg:
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 06-07-12 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:43

NeverGiveUp schreef:
Mijn paard is nogal groot dus ik moet echt als een gek aan dat zadel hangen om op te stappen.
Doe dat echt al heel lang niet meer, als ik op het hek ga zitten en ik tik op zijn billen parkeert hij zich perfect voor me, dan glijd ik er zo op :)
Hij vind het ook vreselijk als ik gewoon doe, wordt gelijk boos.

Denk dat je beugelriem dan ook uitrekt als je er elke dag inhangt, dan kloppen je gaatjes niet meer.

Op maneges kun je dat vooral goed merken vond ik altijd, linkerbeugel was altijd een stukje langer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:12

Vanmiddag net bij de Action een krukje gekocht voor 2,79 :) Zo'n kunststof ding, erg stevig (niet zo heel erg hoog helaas)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:24

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:11

Die hebben wij ook bij de bak staan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:15

wij ook :') elke stal eigelijk die ik ken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 02:01

Ook ik stap op met een krukje en sinds kort ben ik begonnen met ook rechts op te stappen...weet iemand hier waarom we standaard rechts op stappen!?

Ik stap met een krukje op om te voorkomen dat ik mijn paard meteen met een piekbelasting confronteer!
En om te voorkomen dat ik de boom scheef trek, je zet je voet in de beugel en legt in hand op de voorkant van het zadel en de andere hand leg je op de hals van je paard(zo doe je dat ook aande andere kant, alleen moet ik daar nogal eens over nadenken) het is de correcte manier van opstappen!

We hebben ooit geleerd om rechts op te stappen van de oude leermeesters, je had als soldaat namelijk(heel vroegah)je zwaard of sabel aan de linkerkant hangen, als je rechts zou opstappen dan zou dat betekenen dat je eerst dat stuk metaal over het paard moet zien te krijgen en dan je been nog...te tijdrovend dus werdt er links opgestapt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 06:15

Ik heb in het verleden een keer meegemaakt dat een stevige vrouw twee paarden had.
Beide paarden werden op een gegeven moment behandeld door een fysio.
Bleek dat beide paarden verschoven wervels hadden precies onder het zadel.
Vrouw kreeg het advies om nooit meer zonder krukje op te stappen.
Opstappen met krukje vind ik sinds dien ook niet meer dan normaal.
Groot of klein maakt niet uit, zeker bij manegepaarden die meermaals per dag lopen is het dus echt een must om met krukje de ruiters te laten opstijgen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 06:19

Narnia schreef:
Ook ik stap op met een krukje en sinds kort ben ik begonnen met ook rechts op te stappen...weet iemand hier waarom we standaard rechts op stappen!?

Ik meen dat dit uit de cavalerie historie afkomstig is. ALs je je zwaard links draagt (zodat je hem met je rechterhand gemakkelijk kunt pakken) stijg je het gemakkelijkst links op, dan kom je niet in de knel met je zwaard dat voor je hangt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 06:25