“Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:35

KasporovX herkenbaar is wat je schrijft. Als het om mijn persoontje gaat moet ik er wel aan toe voegen dat ik het meeste hier op BOKT heb geleerd van die mensen waar jij een nare bijsmaak van krijgt. Ze komen betweterig over dat herken ik aan de andere kant vind ik ze verschrikkelijk goed onderbouwd en weten ze zo heel erg veel. Ik heb veel van ze geleerd en als ik in mijn persoonlijke dressuur mapje kijk dan zitten daar de aantekeningen in van juist DIE mensen. Andere mensen die wellicht veel aardiger posten hebben inhoudelijk mij in ieder geval minder te melden.
Ook via PB zullen die mensen altijd je te woord staan en je vragen beantwoorden. Heerlijk vind ik dat :+ .
En de personen waar over gesproken werd van de ene bokker die les kreeg van de andere bokker met name van die twee personen die niet meer posten op BOKT na het besproken filmpje, heb ik zo veel geleerd en door hun heb ik "het stuur" om gegooid. Na een jaar na het omgooien van het roer, heb ik een paardje dat op hele fijne hulpen te rijden is, veel meer al van achteren naar voren gaat (zit nog zat werk aan) en is het paardrijden veel eenvoudiger geworden. Paardje is zeer fijn en dapper geworden in de omgang en dus ook geestelijk erg opgeknapt door klassieke instructie.
Dus ja ik snap je nare bijsmaak want ik denk ook wel eens, van gossie kan dat nou niet wat anders geformuleerd worden, maar nee ik begrijp niet dat je enthousiasme voor de klassieke dressuur daardoor af genomen is. Het gaat toch om de methodiek en niet om de mensen die deze methodiek uitdragen.
Let op hiermee zeg ik dus niet dat IK die mensen niet zou mogen. Want het tegenover gestelde is waar.

jerich0

Re: “Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

De enige die echt een nare bijsmaak krijgen hiervan zijn zij die beweren die overal voor open staan,maar hier niet naar luisteren omdat dit wat de klassiekers vertellen allemaal niet waar is... wie is is dan betweterig??? geloof uzelf dat u "open staat voor alles". Misschien voor hetgeen gemakkelijk is ja...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:34

Ik sta open voor allerlei stromingen, maar mijn rijstijl is grotendeels klassiek. Dat wil nog niet zeggen dat ik alles wat een ander oppert maar voor zoete koek moet aannemen. Ik zit voldoende lang in de paarden om bij zaken vraagtekens te zetten. En teksten als:

Sombra schreef:
Als ik dit zo lees dan lees ik een tekst van iemand die waarschijnlijk niet begrepen heeft wat er precies in de teksten van de 'Klassiekers' staat. En daar ligt het probleem.

Schieten bij mij dan in het verkeerde keelgat. Dat zou dus betekenen dat wanneer je kritiek ergens op heb, je het gewoon dom bent, en het allemaal niet goed begrepen heb. Ammehoela! :wave:

Het gaat er niet om dat ik beweer dat het niet waar is wat allerlei Klassieke Orakels hier op bokt melden:
Anoeska schreef:
Zoals voor alles geldt: C'est le ton qui fait la musique, en dan merk ik in de post van Sombra ook weer heel erg. Zal allemaal best waar zijn wat je zegt, maar het komt bij mij niet aan.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:44

Ik vind het wel vreemd dat ik 'op mijn kop' krijg terwijl jullie dus hetzelfde doen. Jullie verwijten de 'Klassiekers' een heleboel maar WAT nu precies is me nog niet duidelijk.
Wat ik net verteld heb laten jullie heel duidelijk zien. Je begrijpen niet wat ik schrijf anders dan zou de reactie anders zijn. Hoeft niet positief te zijn, dat is niet wat ik bedoel. Maar inhoudelijker. En dat is nou net wat ik probeer te zeggen. Mensen kunnen niet duidelijk zeggen wat ik dan precies verkeerd zeg of doe (o.a mijn eerste zin. Hij komt niet goed over bij jullie. Wat komt er niet goed over en dan graag zonder mij woorden in de mond te leggen of zinnen/woorden te verdraaien).
En dat is nou het hele verschil tussen Dressuur en sneldressuur. Bij sneldressuur weten ruiters en instructeurs niet meer te vertellen hoe, wat, waarom, waarvoor. En bij Dressuurrijden is het niet meer dan normaal dat je weet waarvoor, waarom, hoe en wat je aan het doen bent.

Anoeska, ik zeg nergens dat iemand dom is. Er is een heel groot verschil tussen iets niet begrijpen of dom zijn.
En met dingen niet begrijpen is niets mis, maar als je het zo graag wil begrijpen (anders zou je zo een topic niet openen denk ik) dan moet je er wel voor open staan. En domme mensen bestaan voor mij niet, wel mensen die niet nadenken of niets aan willen nemen of begrijpen. Dan kom je geen steek verder.

Het is niet erg als je dingen niet begrijpt maar als je het echt wil begrijpen doe je daar je best voor. Ik proef bij veel mensen dat ze het niet willen begrijpen maar zich er wel in willen mengen. Dan krijg je dus dit soort dingen. Als je het niet wil begrijpen, dan is dat prima dan ga je verder met waar je mee bezig was en laten we elkaar met rust maar ga niet telkens onrust stoken voor een ander puur door dwars te zijn, wat als JIJ het niet wil begrijpen wil dat niet zeggen dat een ander dat ook niet wil.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:48

Heel specifiek wat me ergert: Jij zegt "de ander heeft het niet begrepen" daarmee geef je aan dat het allemaal aan de ander ligt. Als je bedoelt dat wat je wil zeggen niet goed over komt, open dan met "ik kan het allemaal niet duidelijk genoeg uitleggen". Dan hou je het wat meer bij jezelf.

En sommige dingen hebben niet te maken met niet begrijpen, maar het gewoon niet eens zijn met wat je zegt. Dat wil dan niet zeggen dat het wel goed zou komen als ik het wel zou begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 04-07-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:52

Wat versta jij dan onder sneldressuur?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:57

Anoeska schreef:
Heel specifiek wat me ergert: Jij zegt "de ander heeft het niet begrepen" daarmee geef je aan dat het allemaal aan de ander ligt. Als je bedoelt dat wat je wil zeggen niet goed over komt, open dan met "ik kan het allemaal niet duidelijk genoeg uitleggen". Dan hou je het wat meer bij jezelf.

Nee want ik heb eerder al aangegeven het is uit te leggen in theorie als je iemand tegenover je hebt zitten die de praktijk heeft ervaren of bereid is het in de praktijk te ervaren en daar dus samen naar toe werken. Is dat niet het geval kan ik de theorie uitleggen maar zul je het niet 100% kunnen begrijpen. Ik begrijp hoe jullie het ervaren maar dan kom ik weer, mensen die het wel willen leren die doen daar iets aan en die gaan niet in discussie op internet met het weleens nietes spelletje, die gaan proberen te begrijpen wat ze nu nog niet begrijpen.
En dat mis ik bij veel mensen, ze willen wel in discussie maar komen telkens met hetzelfde maar willen er niets aan doen het dan wel te begrijpen. Dan ben je in mijn ogen meer bezig met dwars te zijn dan te willen leren.
Als je achter het geen staat wat je doet, dat lekker blijven doen, daar is niets mis mee maar ga dan niet continu de discussie aan als je het niet wilt weten.
Dat is ook een van de reden waarom mensen die op de meest juiste manier rijden niet veel op het internet te vinden zijn, omdat het niet via internet uit te leggen is.

Bij de 'sneldressuur' gaan ze lesgeven vanaf filmpjes, wij willen het mensen leren in de praktijk incombinatie met de theorie, door een combinatie voor je neus te hebben en dan niet lekker lui in de stoel te zitten maar iedere pas zien wat er goed of fout gaat en daar op dat moment een passende oplossing voor vinden.

Sneldressuur Loriene, is de huidige Dressuur. LDR/Rolkur/AR etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:58

Wat een vreselijk al maar om hetzelfde draaiend geval is dit topic "Ik heb (stiekem) TOCH gelijk" of dan weer "nee IK maar ieder mag natuurlijk diens eigen mening hebben".
Wat een hokjes/doctrines/theoretisch gepraat.
Wat maakt het uit, ooit wel eens over eclectisch paardrijden gehoord.
Dat is simpelweg: je pakt van iedere "spreker" wat mee, neemt van iedere doctrine/systeem/methodiek hoe het allemaal heet wat mee, en kijkt of het op jouw eigen paard al dan niet goed toepasbaar is.

Waarom moet er uberhaupt volgens "een of ander systeem" per se gereden worden?

Als je goed genoeg weet hoe paarden in elkaar zitten, zich fysiologisch ontwikkelen, wat niet heel veel paarden zo heel verschillend doen, lijkt het me dat je uitzoekt wat voor jou en JOUW paard(en) goed en het beste werkt.

In iedere "methode" zit wel iets, hoe het ook heten mag.

Het is aan iedere paardeneigenaar/ruiter om zich daarin te verdiepen, en er uit te halen wat voor het ene unieke paard "werkt".

Niet een systeem is in mijn optiek zaligmakender dan het andere.

In dat kader valt me ook op dat @Sombra steeds weer spreekt in termen van "wij" of "jullie"
Dat zegt al genoeg.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-07-12 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:59

loriene schreef:
Ik zit ook dik 30 jaar in de paarden.

Wat bedoel je precies met vakuitdrukkingen Sombra.

Ik rij zelf nu niet zo vaak meer,onze dochter des te meer maar heb wanneer ze les krijgt nog nooit woorden gehoord die ik kan beschouwen als vakuitdrukkingen.

Hier beschouwen wij wedstrijden wel om te kijken hoever we in de training zitten.
Over het spectakel gesproken.....1 van onze pony`s is als 3 jr bij ons gekomen,rustig aangereden en mag nu Z2 starten.
Eerst liep hij zoals wij zeggen ...gewoontjes.
Nu loopt hij spectaculair.Dit is gewoon gekomen door goede training en goed les krijgen.
Vind het een beetje vreemd dat jij dat zo op af doet.

Spectaculair omdat de voorbenen je om de oren vliegen of omdat de combinatie ontzettend goed gaat en daarom spectaculair is om naar te kijken?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:01

Sombra schreef:
loriene schreef:
Ik zit ook dik 30 jaar in de paarden.

Wat bedoel je precies met vakuitdrukkingen Sombra.

Ik rij zelf nu niet zo vaak meer,onze dochter des te meer maar heb wanneer ze les krijgt nog nooit woorden gehoord die ik kan beschouwen als vakuitdrukkingen.

Hier beschouwen wij wedstrijden wel om te kijken hoever we in de training zitten.
Over het spectakel gesproken.....1 van onze pony`s is als 3 jr bij ons gekomen,rustig aangereden en mag nu Z2 starten.
Eerst liep hij zoals wij zeggen ...gewoontjes.
Nu loopt hij spectaculair.Dit is gewoon gekomen door goede training en goed les krijgen.
Vind het een beetje vreemd dat jij dat zo op af doet.

Spectaculair omdat de voorbenen je om de oren vliegen of omdat de combinatie ontzettend goed gaat en daarom spectaculair is om naar te kijken?

Allebei ;)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:06

terpentijn schreef:
Wat een vreselijk al maar om hetzelfde draaiend geval is dit topic "Ik heb (stiekem) TOCH gelijk" of dan weer "nee IK maar ieder mag natuurlijk diens eigen mening hebben".
Wat een hokjes/doctrines/theoretisch gepraat.
Wat maakt het uit, ooit wel eens over eclectisch paardrijden gehoord.
Dat is simpelweg: je pakt van iedere "spreker" wat mee, neemt van iedere doctrine/systeem/methodiek hoe het allemaal heet wat mee, en kijkt of het op jouw eigen paard al dan niet goed toepasbaar is.

Waarom moet er uberhaupt volgens "een of ander systeem" per se gereden worden?

Als je goed genoeg weet hoe paarden in elkaar zitten, zich fysiologisch ontwikkelen, wat niet heel veel paarden zo heel verschillend doen, lijkt het me dat je uitzoekt wat voor jou en JOUW paard(en) goed en het beste werkt.

In iedere "methode" zit wel iets, hoe het ook heten mag.

Het is aan iedere paardeneigenaar/ruiter om zich daarin te verdiepen, en er uit te halen wat voor het ene unieke paard "werkt".

Niet een systeem is in mijn optiek zaligmakender dan het andere.

Waarom methodes? Dat begrijp ik dus niet. Dressuur is Dressuur en is geen 'methode', het is een manier om je paard gezond en fit te houden. Je paard te verbeteren mentaal en fysiek en daar zou geen naam aan moeten hangen behalve de naam Dressuur net zoals Springen, Springen heet.
'Van alles wat mee pikken' zou niet hoeven als het totaal plaatje compleet is. Mensen die niet voldoende voldoening vinden in het geen wat ze doen en dus opzoek naar gaan naar andere dingen die hebben niet het totale plaatje dus dat wil zeggen dat de trainingsmethode niet goed is. Een goede trainingsmethode traint paard van staart tot neus (bijwijze van spreken, het HELE paard dus) en de ruiter van top tot teen, ook mentaal en fysiek. Een goede training heeft alles en dat is nooit saai of daar mist nooit iets aan. En dat bedoel ik, iemand die op de juiste manier paarden traint weet antwoord op de vragen waarvoor, hoe, wat en waarom. Omdat er altijd een antwoord op te vinden is.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:08

loriene schreef:
Sombra schreef:

Allebei ;)

Ik zie de benen om de oren vliegen niet als spectaculair/correct. De achterhand blijft dan zo achter.......
Afbeelding

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:11

En dat bedoel ik, iemand die op de juiste manier paarden traint weet antwoord op de vragen waarvoor, hoe, wat en waarom. Omdat er altijd een antwoord op te vinden is.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Onze dochter komt soms ook wel met vragen bij mij.
Dan zeg ik dus....vraag de volgende les aan je instructeur,deze hoort je dat uit te leggen.Soms kan ik haar antwoord geven soms niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:12

Wat mij bij de klassieken opvalt is dat ze vaak welliswaar gelijk hebben,maar zaken die in twee zinnen samen te vatten zijn ,uit bomen over vele alinea`s...hierdoor ontstaat een onleesbare soep,en onbegrip bij de lezer.bovendien komt dat drammerig over,en dat is best jammer,je kunt van dit soort topics veel opsteken,maar als de lust tot lezen je gelijk ontnomen wordt....ik denk dat dat misschien wel de kern van het probleem is....dit geld ook voor het onnodig gebruik van enge termen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:15

Sombra.....jij hebt onze pony niet zien lopen,deze treedt achter wel door en loopt niet zoals het paard op de foto.
Zal wel eens proberen om een foto te maken.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:18

loriene schreef:
Sombra.....jij hebt onze pony niet zien lopen,deze treedt achter wel door en loopt niet zoals het paard op de foto.
Zal wel eens proberen om een foto te maken.

Ik heb het niet over jullie pony ik heb het over de 'spectaculaire' show van tegenwoordig. Dat is niet iets wat mij aantrekt.
Ik zeg hierboven al wat voor mij het verschil is tussen spectaculair en spectaculair ;) :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:21

Echt vreselijk jouw benadering, @Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van (verkapte) intolerantie en arrogantie. Nu weer zou/moet iedereen die overal wat van mee wil nemen incompetent zijn en WEER niet begrijpen wat mensen zoals jij andere mensen bij wil brengen/opleggen.
De arrogantie en zelfingenomenheid alleen al, het spat er wat mij betreft van af
Een totaal plaatje compleet hebben, verschrikkelijk wat een uitdrukking ook weer.
Van alles wat mee pikken, doet men in jouw optiek dus bij voorkeur niet?

We hebben met levende wezens te maken, paarden in dit geval, niet met robots.

Daar zijn niet altijd vaste stramienen voor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:21

Alle "klassiekers" en andere mensen die hun paarden eerlijk willen rijden maar geen stickertje op de rijstijl willen plakken nodig ik uit om op 14,15, 16 september te komen kijken ( of meedoen ;) ) als Bruno Rodrigues da Silva een 3 daags trainingweekend komt geven.
Bruno is lid van het Working Equitation team van Portugal, heeft bij de Portugese school gereden, rijdt paarden ( Lusitano's) en leidt paarden op tot Grand Prix niveau en hoger, is springruiter geweest, stierenvechter, etc.
"Klassiek"?? waarschijnlijk wel, maar hoofdzakelijk eerlijk en duidelijk naar de paarden, discipilne bij paard en ruiter, etc, etc. Wij hebben eerder zo'n klassieke trainer uit Portugal naar Nederland gehaald ( Francisco Bessa de Carvalho) en die reed "gewoon" dressuur en bij de term klassiek keek hij ons hooguit verbaasd aan. Ook zijn paarden lopen op niveau dressuur maar wel met de neus op of net voor de loodlijn, oren hoogste punt, stuwende achterhand, etc.
Gewoon paardrijden , dus. Ik train, als "klassiek" western ruiter overigens ook bij deze heren ( en de "klassieke" western trainer Jean Claude Dysli) en beide stijlen sluiten prima bij elkaar aan omdat het gewoon om geod paardrijden gaat, met respect naar het dier.
Daar gaat het toch om; eerlijk rijden op een soepel, gehoorzaam, blij paard en eerlijk gezegd maakt het mij niets uit hoe je dat noemt. Maar eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij het verhaal van TS; al die "mode termen"als klassieke, academische dressur, Duitse, Spaanse, Portugese en weet ik veel wat voor stijl, rechtrichten, Natural Horsemanship, paarden fluisteren, in balans met paarden, paard als spiegel, etc. etc. etc en iedereen heeft het wiel uitgevonden en doet het op de enige "juiste"?! manier; jammer genoeg schijnt men alom te vergeten dat er 1 hele grote gemene deler is: het paard en de grondslag van alles is hetzelfde of zou dat moeten zijn. Alles heeft zijn plus en minpunten en van iedereen kan je iets leren ( al is soms hoe het niet moet)!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:24

Alleen al omdat meneer stierenvechter is geweest, zou ik afhaken!!
Dat alleen al is natuurlijk niet eerlijk tegenover zowel de stier als het paard!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:36

Heb het filmpje even bekeken ElCid.
Kan het mis hebben maar in het midden van het filmpje mis ik volgens mij een stukje.
Volgens mij moest het paard in het midden ergens overheen lopen en ineens issie ergens anders.
Wel mooi om naar te zien maar een trainingsclinic.....nee.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:40

terpentijn schreef:
Echt vreselijk jouw benadering, @Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van (verkapte) intolerantie en arrogantie. Nu weer zou/moet iedereen die overal wat van mee wil nemen incompetent zijn en WEER niet begrijpen wat mensen zoals jij andere mensen bij wil brengen/opleggen.
De arrogantie en zelfingenomenheid alleen al, het spat er wat mij betreft van af
Een totaal plaatje compleet hebben, verschrikkelijk wat een uitdrukking ook weer.
Van alles wat mee pikken, doet men in jouw optiek dus bij voorkeur niet?

We hebben met levende wezens te maken, paarden in dit geval, niet met robots.

Daar zijn niet altijd vaste stramienen voor.

En dit is nu een typisch voorbeeld van iemand die niet achter het geen staat wat hij of zij doet. Want je hoeft een ander niet zo te beledigen. Je hoeft niet op een ander te schelden.

Ik ben me bewust dat we met levende wezens werken en daarom moet je deze ook opleiden op de manier die het dichtst bij hun staat zodat het begrijpbaar is. Tegenwoordig moet een paard alles kunnen alleen kan de ruiter niet uitleggen wat het paard moet kunnen, hoezo en hoe je dit een paard uit laat voeren. Dat is wat er fout gaat, het paard wordt tegenwoordig in gezet voor de dressuur in plaats van de Dressuur vóór het paard.

Je 'pikt' inderdaad niets van iets mee als het al compleet is. Dit doe je als het niet compleet is en als iets niet compleet is, kan het ook nooit goed zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:46

Gelukkig ben ik heel eigenwijs :D

Ik doe gewoon van alles met mijn paarden: ze lopen voor de koets dressuur/vaardigheid, ze lopen dressuur onder het zadel, ze springen, ze worden aan de (dubbele) longe getraind, aan de lange lijnen, aan de hand, ze lopen in de duinen, bos en op de heide. Ze lopen op de wei en trainen zichzelf, etc. etc. ze zijn lekker veelzijdig en vermaken zich prima.
Ze hebben elke dag te eten, stromend water tot hun beschikking, een droge stal, ze lopen lekker buiten met zijn allen te scharrelen in een veilige omgeving.

Ze glimmen je tegemoet. Wij vermaken ons prima met ze en ze presteren in de ring ook nog. *\o/*

Het kan hun niet zoveel schelen welke methode etc gebruikt wordt, als het maar duidelijk en eerlijk is en geschikt is voor hun lichamelijk en geestelijk kunnen met respect naar hun welzijn en met voldoende rust. :j

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:46

Nou nou Sombra....in de dressuur ben je nooit compleet.
Er is altijd een verbeterpunt,vanochtend na de les sprak ik even met de instructeur van onze dochter,deze zei: ze is op de goede weg,nu kan ze de puntjes op de i zetten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:47

Inderdaad, waarschijnlijk heeft men dan niet het lef gehad om op bijv. YouTube (en vele andere GESPECIALISEERDE FORA IN GEHEEL ANDERE TALEN dan Nederlands, Engels of Spaans), de stierenvechterij MET PAARDEN te bekijken ... "want daar kan men niet tegen". Ik bekijk het wel. Omdat ik wil weten waar ik het over heb, zou ik er ooit iets over willen zeggen.

Het is heel knap, dat wil ik wel zeggen, hoe men de paarden op been kan besturen, om de stieren te ontwijken, echt geweldige rijkunst zie je daar in die situaties, kunnen we hier nog wat van leren in de Noordelijke Contreien, maar waarom die mooi afgerichte paarden blootstellen aan zulke ONNODIGE risico's?
Maak er een mooie rijd-show van met die paarden en de trotse rijkunst, maar niet een stieren-slachterij, en in een aantal gevallen een paarden-slachterij.
Paarden zijn op te leiden en af te richten zo men het wil.

Paarden zijn tot heel veel bereid en in staat.

NAAR HUN VERMOGEN, niet "NAAR EEN DOCTRINE"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:48

Dat wil niet zeggen dat ie neit goed rijdt, Aerdenhout, dat zijn twee verschillende dingen....... vind het altijd een beetje bijzonder om stierenvechten zo af te kraken, terwijl we in NL nu ook niet bepaald chique met ons vee omgaan. Is erg offtopic en niet persoonlijk, maar toch. Die man kan nog best een heel goede ruiter zijn, en als ie paard lekker aan de sjouw krijgt, en de ruiter is qua beeld geen storende factor, vind ik het oké.

Dat mis ik soms in het puur klassieke, 't zal allemaal wel goed zijn en correct en zo, maar het is zó saai...... ik hou erg van een beetje spektakel, en vliegende voorbenen vind ik gaaf, als de achterhand meedoet, en de ruiter rechtop zit, en z'n benen niet alle kanten op flappen. Dan ben je imo toch al beter dan 99,9% van alle Nederlanders.

Sombra schreef:
het paard wordt tegenwoordig in gezet voor de dressuur in plaats van de Dressuur vóór het paard.

let even op het bijzondere hoofdlettergebruik hier :')

Maar dat ben ik niet met je eens, Sombra. Tegenwoordig gebruik je het paard hoe dan ook voor de dressuur, 't is niet omdat je alleen maar buitenrijdt dat je paard stuk gaat, als paard met een vreselijk weggedrukte rug loopt, en de ruiter stuitert, da's anders wat. Maar als je dat niet hebt, betekent dat nog niet dat je dressuurmatig bezig bent.
Als je gericht dressuurlessen neemt, en je leert om je paard niet in de weg te zitten, en een fijne ruiter te zijn, en je gaat echt dressuren, dan heb jij je paard gewoon voor de dressuur. En daar is niks mis mee. Er is pas wat mis mee als je een paard hebt om hem in de krul te trekken, en hem de schuld te geven van wat fout gaat, en het verdomt om je fouten toe te geven, en daarmee winstpunten rijdt, maar dan heb je een paard als verlenging van je eigen ego, en narcistische trekken.
Maar als jij een paard koopt omdat je graag beter wilt worden in de dressuur en je wilt een fijne ruiter worden, en en passant puntjes scoren, lijkt me daar helemaal niks mis mee, zolang je je paard geen geweld aan doet, en het dier is blij en vrolijk, en zit fijn in zijn lijf. Mooi toch? Lijkt me een win-winsituatie, niet echt iets om iemand op af te branden.