Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ArGieVai schreef:als ze dressuurmatig al heel ver is, zou ze wel anders lopen op de foto's, haar rug niet weg drukken, niet gespannen zijn, niet rennen, zou je haar onder controle hebben. Maar uit al je berichten blijkt dat dit niet zo is.
Je opent een topic op HAW om tips te krijgen. Dan krijg je die, en ga je er alleen maar tegenin???
Een paard van 5 is nog in de groei. Daar hoor je in mijn ogen niet meer dan 2 a 3 keer in de week mee te springen, en dan laag. Denk je dat de top springruiters elke dag 1.60 springen om maar een voorbeeld te geven? Dan heb je het namelijk goed mis. Als je techniek op een lage sprong goed is, zal deze ook goed zijn op hogere sprongen. Hoogte zegt namelijk niks.
Daarnaast springt zo goed als niemand elke dag. Als je elke dag balkjes draven meeneemt dan zeg ik ja, dat kan, maar elke dag echt springen? Hoe weinig ook, het is zeer belastend, zeker voor een paard dat nog op de sprong af denderd als een kip zonder kop en al helemaal voor een paard dat nog in de groei is.
Wij geven je hier in eerste instantie alleen tips om het beter te krijgen, die worden al genegeerd, maar nu geef ik je een tip die er voor zorgt dat je paard heel blijft. Het zal je veel verdriet en geld besparen als je minder gaat springen.
Als jij zelf begint met sporten, na een tijdje niet gesport te hebben, kan je ook geen marathon rennen, of hordeloop mee doen. Jij hebt ook tijd nodig om je conditie op te bouwen. Regelmatig een dagje vrij, of een dagje rustiger aan, en voornamelijk de basis is gewoonweg het belangrijkste en deze zit hier gewoon NIET goed.
Schouderbinnenwaarts is een TRUCJE waarmee je uiteindelijk wel je paard losser en fijner kunt krijgen, maar het is in eerste instantie gewoon maar een trucje. Zegt dus niks over hoe ver een paard is in de dressuur.
Om maar een voorbeeld te geven: Mijn paard kan en kent piaffe, passage, appuyementen in draf en galop, wijken, schouderbinnenwaart, travers, galopwissels, maar de basis van zijn dressuur is gewoonweg bagger, en ben ik dus volledig opnieuw begonnen. Ja ik gebruik zijn "trucjes" om hem losser en fijner te krijgen, maar de basis staat gewoon op nummer 1. De trucjes zijn een middel om tot een beter, fijner, losser, gegymnastiseerd paard te komen. Niet om te laten zien wat je allemaal kan. Alles is met een doel "bedacht".
nienke_teun schreef:ik train dit paard als springpaard dus... word ook elkedag hindernissen voor ons gebouwd... ik merk wel aan dr dat ze het zelf heel leuk vind! gister heb ik niet gesprongen maar voor het eerst op haar rug een buiten ritje gemaakt over de weg
en eens in de 2 weken word het parcourse veranderd....
dit stuben zadel ligt idd niet helemaal fijn...
zusi2 schreef:ziet er echt heel goed uit...!!!!
en dat zeker met een jong paard, ik weet niet of ik het beter zou doen.
wat ik je ook wil adviseren is lekker wat balkjes lopen met hem.
voor de rest ziet het er echt super uit.
jullie zijn een veel belovende combinatie
maar soms gooi ik er gewoon wat neer als ik alleen rij
nienke_teun schreef:haha oke met bouwen bedoel ik op bouwen omhoog en omlaagen eens in de 2 weken word het parcourse veranderd....
van dat zadel zal ik naar laten kijken ben nu druk aan het sparen voor een nieuwzadel maar ik kan niet zomaar ff 2000 euro ophoestendit stuben zadel ligt idd niet helemaal fijn...
!
Elk paard heeft een andere rug.. En dat is niet altijd even makkelijk op te lossen door opvullen o.i.d.

Er zitten ook genoeg instructeurs tussen die een heeeeele andere denkwijze hebben dan andere instructeurs... nienke_teun schreef:nou allemaal heel intressant maar ik vind vast wel een passend stuben zadel
, Lukt je vast. Je hebt echt een leuk paard trouwens