Coco voor het eerst in RT-HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_teun

Re: Coco voor het eerst in RT-HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 06:55

tja mijn istructeur zal wel weten wat goed voor dr is en spring echt niet heel lang hoor pak gewoon wat sprongen mee. dresuurmatig is ze al heel ver ze loopt met gemak een perfecte schouder binnenwaards

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:21

als ze dressuurmatig al heel ver is, zou ze wel anders lopen op de foto's, haar rug niet weg drukken, niet gespannen zijn, niet rennen, zou je haar onder controle hebben. Maar uit al je berichten blijkt dat dit niet zo is.

Je opent een topic op HAW om tips te krijgen. Dan krijg je die, en ga je er alleen maar tegenin???

Een paard van 5 is nog in de groei. Daar hoor je in mijn ogen niet meer dan 2 a 3 keer in de week mee te springen, en dan laag. Denk je dat de top springruiters elke dag 1.60 springen om maar een voorbeeld te geven? Dan heb je het namelijk goed mis. Als je techniek op een lage sprong goed is, zal deze ook goed zijn op hogere sprongen. Hoogte zegt namelijk niks.

Daarnaast springt zo goed als niemand elke dag. Als je elke dag balkjes draven meeneemt dan zeg ik ja, dat kan, maar elke dag echt springen? Hoe weinig ook, het is zeer belastend, zeker voor een paard dat nog op de sprong af denderd als een kip zonder kop en al helemaal voor een paard dat nog in de groei is.

Wij geven je hier in eerste instantie alleen tips om het beter te krijgen, die worden al genegeerd, maar nu geef ik je een tip die er voor zorgt dat je paard heel blijft. Het zal je veel verdriet en geld besparen als je minder gaat springen.

Als jij zelf begint met sporten, na een tijdje niet gesport te hebben, kan je ook geen marathon rennen, of hordeloop mee doen. Jij hebt ook tijd nodig om je conditie op te bouwen. Regelmatig een dagje vrij, of een dagje rustiger aan, en voornamelijk de basis is gewoonweg het belangrijkste en deze zit hier gewoon NIET goed.

Schouderbinnenwaarts is een TRUCJE waarmee je uiteindelijk wel je paard losser en fijner kunt krijgen, maar het is in eerste instantie gewoon maar een trucje. Zegt dus niks over hoe ver een paard is in de dressuur.

Om maar een voorbeeld te geven: Mijn paard kan en kent piaffe, passage, appuyementen in draf en galop, wijken, schouderbinnenwaart, travers, galopwissels, maar de basis van zijn dressuur is gewoonweg bagger, en ben ik dus volledig opnieuw begonnen. Ja ik gebruik zijn "trucjes" om hem losser en fijner te krijgen, maar de basis staat gewoon op nummer 1. De trucjes zijn een middel om tot een beter, fijner, losser, gegymnastiseerd paard te komen. Niet om te laten zien wat je allemaal kan. Alles is met een doel "bedacht".

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:25

Het is een mooi paard, als je het geduldig aanpakt en zorgt dat je goed weet waar je mee bezig bent,
Dan komen jullie er wel.

Nog een klein puntje..
Mensen geven je trouwens advies omdat ze je willen helpen of omdat ze je willen waarschuwen.
Ik snap dat je van de raad van je instructeur uit gaat, maar geloof me, die hebben het ook wel eens fout!
Er zit heel veel verschil in instructeurs, ze hebben allemaal weer een andere visie.
Sta daar bij stil.

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:22

ArGieVai schreef:
als ze dressuurmatig al heel ver is, zou ze wel anders lopen op de foto's, haar rug niet weg drukken, niet gespannen zijn, niet rennen, zou je haar onder controle hebben. Maar uit al je berichten blijkt dat dit niet zo is.

Je opent een topic op HAW om tips te krijgen. Dan krijg je die, en ga je er alleen maar tegenin???

Een paard van 5 is nog in de groei. Daar hoor je in mijn ogen niet meer dan 2 a 3 keer in de week mee te springen, en dan laag. Denk je dat de top springruiters elke dag 1.60 springen om maar een voorbeeld te geven? Dan heb je het namelijk goed mis. Als je techniek op een lage sprong goed is, zal deze ook goed zijn op hogere sprongen. Hoogte zegt namelijk niks.

Daarnaast springt zo goed als niemand elke dag. Als je elke dag balkjes draven meeneemt dan zeg ik ja, dat kan, maar elke dag echt springen? Hoe weinig ook, het is zeer belastend, zeker voor een paard dat nog op de sprong af denderd als een kip zonder kop en al helemaal voor een paard dat nog in de groei is.

Wij geven je hier in eerste instantie alleen tips om het beter te krijgen, die worden al genegeerd, maar nu geef ik je een tip die er voor zorgt dat je paard heel blijft. Het zal je veel verdriet en geld besparen als je minder gaat springen.

Als jij zelf begint met sporten, na een tijdje niet gesport te hebben, kan je ook geen marathon rennen, of hordeloop mee doen. Jij hebt ook tijd nodig om je conditie op te bouwen. Regelmatig een dagje vrij, of een dagje rustiger aan, en voornamelijk de basis is gewoonweg het belangrijkste en deze zit hier gewoon NIET goed.

Schouderbinnenwaarts is een TRUCJE waarmee je uiteindelijk wel je paard losser en fijner kunt krijgen, maar het is in eerste instantie gewoon maar een trucje. Zegt dus niks over hoe ver een paard is in de dressuur.

Om maar een voorbeeld te geven: Mijn paard kan en kent piaffe, passage, appuyementen in draf en galop, wijken, schouderbinnenwaart, travers, galopwissels, maar de basis van zijn dressuur is gewoonweg bagger, en ben ik dus volledig opnieuw begonnen. Ja ik gebruik zijn "trucjes" om hem losser en fijner te krijgen, maar de basis staat gewoon op nummer 1. De trucjes zijn een middel om tot een beter, fijner, losser, gegymnastiseerd paard te komen. Niet om te laten zien wat je allemaal kan. Alles is met een doel "bedacht".

Ik ben het hier enorm mee eens! :)
Wij geven jou tips omdat je een topic opend, maar
alle tips worden genegeerd of er word weer commentaar op geleverd ;)
Nou joh dan heeft het veel zin dat wij tips geven in een RT-HAW topic wat bedoeld
is voor tips? ;)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:33

Laat alsjeblieft naar je zadel kijken, deze ligt te ver naar voren, over de schouders heen en komt los van zijn rug. Dit past dus zeker niet, misschien kan je hem nog wel pas laten maken bij een zadelmaker. Je hebt een leuk en jong paard waarbij een goed passend zadel van groot belang is voor zijn ontwikkeling (voor elk paard natuurlijk). Anders krijg je straks nare problemen die je niet wilt, voor je paard en voor jezelf niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:19

nienke_teun schreef:
ik train dit paard als springpaard dus... word ook elkedag hindernissen voor ons gebouwd... ik merk wel aan dr dat ze het zelf heel leuk vind! gister heb ik niet gesprongen maar voor het eerst op haar rug een buiten ritje gemaakt over de weg :P

Lekker tegenstrijdig, hindernissen staan toch vast? Als ze het vor je bouwen kunnen ze er ook een srafbalkje voor leggen ;)

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 13:44

haha oke met bouwen bedoel ik op bouwen omhoog en omlaag :P en eens in de 2 weken word het parcourse veranderd....

van dat zadel zal ik naar laten kijken ben nu druk aan het sparen voor een nieuwzadel maar ik kan niet zomaar ff 2000 euro ophoesten :P dit stuben zadel ligt idd niet helemaal fijn... :(

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:56

alsnog zijn de balken verplaatsbaar.

Tot de tijd dat je een passend zadel hebt zou je in mijn ogen moeten stoppen met rijden, of een passend zadel lenen van iemand anders.
Je kunt ook kijken naar bijv. een rosner, die zijn goedkoper maar wel met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Moet ook maar net op je paard liggen, maar zijn wel meer minder dure merken die wel kwalitatief goed zijn.

Vind het jammer dat je niet reageert op de lange reactie hierboven, ben wel heel benieuwd wat je er van denkt namelijk. En voornamelijk de reden waarom je elke dag springt.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:07

ziet er echt heel goed uit...!!!!
en dat zeker met een jong paard, ik weet niet of ik het beter zou doen.

wat ik je ook wil adviseren is lekker wat balkjes lopen met hem.
voor de rest ziet het er echt super uit.
jullie zijn een veel belovende combinatie

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 14:49

zusi2 schreef:
ziet er echt heel goed uit...!!!!
en dat zeker met een jong paard, ik weet niet of ik het beter zou doen.

wat ik je ook wil adviseren is lekker wat balkjes lopen met hem.
voor de rest ziet het er echt super uit.
jullie zijn een veel belovende combinatie

bedankt voor je leuke reactie aan die balkjes werk ik hart maar omdat daar ook anderen rijden kan ik niet zomaar de hindernissen gaan afbreken :P maar soms gooi ik er gewoon wat neer als ik alleen rij :P

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:50

nienke_teun schreef:
haha oke met bouwen bedoel ik op bouwen omhoog en omlaag :P en eens in de 2 weken word het parcourse veranderd....

van dat zadel zal ik naar laten kijken ben nu druk aan het sparen voor een nieuwzadel maar ik kan niet zomaar ff 2000 euro ophoesten :P dit stuben zadel ligt idd niet helemaal fijn... :(

Welk zadel wil je dan? Voor veel,minder geld zijn er goede kwaliteit zadels te koop

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 17:40

Koop een goede tweedehands zadel.. Voor 500 euro heb je al een hele goede :) !

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:10

stuben

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:23

en wat als een nieuwe stubben ook niet past? Je kan best verder kijken dan je neus lang is :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:41

Idd, wie zegt dat een stubben op jouw paard past?

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:42

omdat je zadels ook pas kan maken :P

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:47

dan moet de basis van het zadel alsnog passen, en dus zegt pas maken nog helemaal niks.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 22:05

nou allemaal heel intressant maar ik vind vast wel een passend stuben zadel :P

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:30

wees blij dat er mensen zijn die je proberen te helpen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:39

Poeh wat een reacties van de TS.. Jammer, je hebt een erg leuk paard onder je kont!
Maar deze mensen proberen je écht te helpen!
Spijtig dat je niet reageert op de lange post van Argievai, ze bedoelt het allemaal goed als ik het zo lees!

En over zadels passend maken.. Ja dat kan, maar niet elk zadel past op elk paard ;) Elk paard heeft een andere rug.. En dat is niet altijd even makkelijk op te lossen door opvullen o.i.d.
Even om een voorbeeld te nemen: Ook niet bij ieder mens zit een Anky broek lekker! Of een pikeur.. Of een harry's horse.. Dat is heel erg verschillend ;)

Deze reacties zijn echt niet lelijk bedoelt tegen jou, iedereen probeert je gewoon tips te geven! :)

Enne, instructeurs hoeven echt niet allemaal gelijk te hebben hoor ;) Er zitten ook genoeg instructeurs tussen die een heeeeele andere denkwijze hebben dan andere instructeurs...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:38

nienke_teun schreef:
nou allemaal heel intressant maar ik vind vast wel een passend stuben zadel :P

En wat nu als jouw paard zijn rug helemaal geen stubben kan hebben? Of jij er elemaal niet goed in zit?

Sjongejonge TS, we geven je tips en je doet er niks mee. Maak dan voortaan geen HAW meer aan maar maak lekker een ITP ofzo... Ik ga er niet eens meer op reageren :wave:

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:46

Leuk paard, wel zit je wel heel erg naar voren te hangen tijdens de sprong. Probeer wat meer in het zadel te blijven zitten.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:56

oke heimdallr ik zal er op gaan letten :P

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:57

Succes :), Lukt je vast. Je hebt echt een leuk paard trouwens

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:09

dank je ben ook heel trots op dr! ben nu verkeers mak aan het maken en dat gaat super goed:D