ik ken jouw paard ook geloof ik... ik vind dit een net begin hoor, dat lijntje eraan zorgt echt niet voor veel verschil en daarbij loopt je paard keurig op de volte. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik ken jouw paard ook geloof ik... ik vind dit een net begin hoor, dat lijntje eraan zorgt echt niet voor veel verschil en daarbij loopt je paard keurig op de volte. Ansie schreef:Ik kan het toch wel eens zijn met Midgie. Daarnaast krijg ik een gevoel van 'gemakzucht' bij de foto's. Begrijp met niet verkeerd, het is namelijk héél goed om je paard te gymnastiseren. Maar ik krijg hierbij echt gevoel dat er wat teugels aan elkaar zijn geknoopt, paard los en zie maar waar het schip strand, laat hem 't maar uitzoen. En dát noem ik geen trainen. Trainen doe je samen.
Verder vind ik dat je goed bezig bent. Marloes__ schreef:Ik vraag me af waarom je je paard zonder longeerlijn longeert? Aangezien je de longeerhulp nu zelf 'gemaakt' hebt heeft hij geen ring waar te touwen samen komen die ervoor moet zorgen dat het paard niet in de touwen kan gaan staan. Zeker aangezien je paard dit niet gewend is zou ik kiezen voor wat meer controle. Verder is het een fijne longeerhulp voor het rug gebruik, ik gebruik hem voor mijn paard ook. Op jouw foto's zie ik voornamelijk een paard wat zijn rug weg drukt en weg rent. Mijn tip om hem aan de longe te doen om zo het tempo ook te kunnen reguleren. Succes!
midgie schreef:femo schreef:@midgie, op het moment dat je paarden trainen zielig vind, wat heel vaak het geval is. maar dit dus niet.
is dat niet een beetje hypocriet? je houd je paard in een weiland, stal of weet ik veel niet wat? is dat eerlijk dan? hebben ze ook niets over te zeggen.
deze training laat het paard ontspannen lopen, Op een zeer vriendelijke manier.
echt dieronvriendelijk inderdaad...
Idd je houd een paard al in gevangen schap , wees dan in elk geval eerlijk om hem op een fijne maniet te trainen.
Stal is idd helemaal uit den boze zeker als ze maar 2 of 4 uur buiten komen en als het regent helemaal niet dat is ook een verantwoording van de eigenaar,
Het juist trainen van een paard doe je niet met hulpteugels maar juist vanuit de hand, je kan een paard zijn spieren niet juist trainen met hulpteugels, dat is nu eenmaal zo, een paard komt van nature tegen de druk in en zal nooit toegeven aan een hulpteugel ja als hij maar lang genoeg er in hangt dan zal hij wel moeten, maar dan train je hem niet op de juiste manier om hem b.v te leren onder te stappen om jou gewicht te kunnen dragen,
Ik zou zeggen kom eens langs dan kun je zien hoe je paarden wel kan trainen aan de enkelen lijn zonder dwang maar vanuit respect en gevoel, met een hulpteugel aan je paard is je respect naar het dier al weg en ja de mijne leven ook in gevangenschap , maar dan wel dag en nacht buiten in kleine kuddes en ik zit er ook op en train ze ook, maar wel op een manier dat ze hun natuurlijke beweging behouden en niet gedwongen worden in een houding die zo onnatuurlijk is dat het paard er lichamelijk en mentaal aan kapot gaat. Kijk potver eens in de ogen van een paard wat in een gedwongen houding moet lopen, daar word je echt niet blij van als paarden liefhebber, een paard moet voor je willen werken en niet zo getraint worden dat hij het alleen nog maar doet om te overleven, je kan heel veel van een paard eisen maar zijn instinct kun je nooit wegnemen.Dus heb daar respect voor.
Snap dat de meeste dit niet willen horen, iedereen maakt fouten , doe ik ook, maar heb respect en leer van je fouten en ga opzoek naar het besten wat je een dier in gevangenschap kan bieden en dat is niet eenzamen opsluiting en aansluitend vast gezet worden aan hulpteugels.
De longeerhulp laat het paard miss ontspannen ogend lopen voor een onervaren ruiter ,maar technisch klopt het voor geen meter , zulke dingen worden alleen gekocht door mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en denken met dwang een paard mooi te kunnen laten lopen , maar is het niet een kunst om je paard te laten lopen uit eigen vrije wil ? en uit eigen hand en gevoel en vooral respect??
Gini schreef:Ansie schreef:Ik kan het toch wel eens zijn met Midgie. Daarnaast krijg ik een gevoel van 'gemakzucht' bij de foto's. Begrijp met niet verkeerd, het is namelijk héél goed om je paard te gymnastiseren. Maar ik krijg hierbij echt gevoel dat er wat teugels aan elkaar zijn geknoopt, paard los en zie maar waar het schip strand, laat hem 't maar uitzoen. En dát noem ik geen trainen. Trainen doe je samen.
En eigenlijk zeg je nou net het tegenovergestelde van wat Midgie zegt. Wat Midgie noemt het dwang, het paard wordt gedwongen. Jij noemt het "laat hem het maar uitzoeken".
Ik zie hier een paard dat het idd zelf mag uitzoeken op een positieve manier. Trainen is niet altijd lepeltje voor lepeltje allles aan je paard oplepelen. Het paard moet ook zelf initiatief kunnen nemen, moet zelf op ontdekking willen uitgaan. En wij geven daar dan grenzen aan.
Dit paard wordt op een speelse manier zelf uitgenodigd om te voelen hoe ontspanning aanvoelt. Ik zie geen dwang. Ik zie een paard dat een bepaalde grens aangegeven wordt, ja, dat wel. En het paard reageert er voor een eerste keer best goed op.
TS, probeer wel ervoor te zorgen dat de teugel niet verschuift. Ik heb nu de indruk dat doordat de teugel verschuift, er op 1 plek meer druk komt te staan dan de ander? Ik weet niet of dit zo is of dat het een fotomoment is, daar moet je maar eens naar kijken in real life.Verder vind ik dat je goed bezig bent.
Blackxox schreef:Als jij ee goeie ruiter was, weet jij ook dat als je de hulpteugel niet te strak hebt, en er dus bijna geen druk op zit dat een paard dan wel ontspannen loopt. Een paard zonder iets longeren, is nog slechter voor zijn rug want dan gooit ie z'n hoofd helemaal in de lucht, en dat is absoluut oook niet goed voor z'n spieren!
Ansie schreef:Blackxox schreef:Als jij ee goeie ruiter was, weet jij ook dat als je de hulpteugel niet te strak hebt, en er dus bijna geen druk op zit dat een paard dan wel ontspannen loopt. Een paard zonder iets longeren, is nog slechter voor zijn rug want dan gooit ie z'n hoofd helemaal in de lucht, en dat is absoluut oook niet goed voor z'n spieren!
Ik denk dat je je zelf eens moet gaan verdiepen in fatsoenlijk longeren.. wie zegt dat een paard met zijn hoofd in de lucht loopt als je 'm niet bijzet.. jeetje wat kortzichtig zeg.. Als je niks doet als trainer, alleen maar in het midden staat met touw en zweep in de hand, dan krijg je er geen goede beweging uit nee.
Ansie schreef:Tja dat is maar net hoe je het op vat. Ik schrijf inderdaad laat het hem maar uitzoeken, en dan doel ik op zonder enige hulp van de ruiter, maar wel onder dwang dus. Daarom schrijf ik ook, trainen doe je samen. En ik ben het helemaal met je eens dat het paard zelf ook inbreng moet hebben. Dat kan toch juist nog beter als je hem al niet van tevoren in een bepaalde houding dwingt? Laat hem maar uitzoeken hoe hij het best in balans loopt, onder begeleiding van de trainer. Dat is prima te doen zonder bijzet. Hij zal sneller dan je denkt zelf de ontspanning opzoeken, als je maar goede begeleiding geeft zonder dwang.
wat wel en niet goed is. Maar ja, ook dat kost wat tijd. Ik zou het zo in ieder geval niet doen. We zijn het er wel beiden over eens dat je met een longeerlijn eraan meer grip hebt op het achterbeen. Dat is dus al 1 reden om het paard niet zo te laten rennen. Daarnaast hoeft dit paard volgens mij ook niet te wennen aan 'druk', het is toch geen onbeleerd paard? Overigens zou ik al een stap terug proberen te trainen, zorgen dat het paard geen tegendruk hoeft te geven, daar heb je 'm weer, door juist lichaamsgebruik. Je hebt namelijk niks met het hoofd te maken op dit moment. Nog even wat anders over wat je eerder schreef: Een paard over zijn tempo aan de longe te laten rennen zou ik nooit toestaan. Daar ruïneer je de benen helemaal mee.. Blackxox schreef:Als jij ee goeie ruiter was, weet jij ook dat als je de hulpteugel niet te strak hebt, en er dus bijna geen druk op zit dat een paard dan wel ontspannen loopt. Een paard zonder iets longeren, is nog slechter voor zijn rug want dan gooit ie z'n hoofd helemaal in de lucht, en dat is absoluut oook niet goed voor z'n spieren!