Fayah mijn stoere draak voor het eerst in galop en ehm bokke

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:37

Lante schreef:
Leuk paardje! Ik denk dat je prima een B proefje kunt proberen als je de galop voor elkaar hebt, het zadel te pas hebt gemaakt en de neusriem niet over het bakstuk heen vastmaakt (stuurt wat lastig haha). ;)
Heel veel succes samen!

Hahah klopt..
Ik zeg doodleuk tegen mijn instructrice we moeten snel weer een les plannen ( we rijden bij hun in de bak het zijn onze buren )ze zit helemaal vast rechts ze reageert erg slecht op mijn hand.. en dit terwijl ze altijd heel licht in de mond is..
Dus zei.. ehm lin je hoofdstel zit een beetje raar :+ oeps :o

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:43

Amaris schreef:
haha die neusriem! ik vind het wel schattig, echt zo'n manegemeisjefoutje (niet dat ik wil zeggen dat jij dat bent hoor!). Komt de volgende keer vast goed.

Vind dat je een ERG stoere merrie hebt! Die bolligheid, ik ga ervan uit dat jullie daar aktief aan werken? Als ze straks wat slanker en gespierder is, is ze volgens mij nóg leukerder!

Haha ehm manege meisje.. Nee die tijd heb ik al 20 jaar achter mij liggen.. begon 20 jaar geleden op de manege.. na 3 jaar kreeg ik een eigen pony..

Laten we eerder zeggen.. hastige spoed is zelden goed..
En moest mijn dochtertje ook in de gaten houden die was ook mee..

Buikje komt door haar "nep dracht dit moet er uiteraard weer af..
Ze was echt super afgetraind.. voor de vakantie :P

In topconditie op de keuring..
[RIJ-ITP] Fayah summer 4 de keer onder zadel op NRPS keuring

Volgens mij lag hiervoor dan het zadel ook niet goed

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog best wel puppy in verhouding nu

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:47

Leue foto's leuk paard ook. Ze oogt inderdaad een stuk groter dan dat ze is. Ik zou gewoon lekker wedstrijden gaan rijden, als je de galop er goed in hebt zitten. Gewoon lekker doen. Nu heb je de kans er voor, je weet nooit hoe het loopt. Dus er voor gaan lijkt mij! Succes alvast. dan horen we natuurlijk graag hoe je wedstrijden gaan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:13

Je schrijft al dat je rustig aan met haar doet, maar ik denk dat het niet raar is als ze een bok geeft als je haar al meteen op een volte zet terwijl ze de galop nog nauwelijks beheerst. Eerst maar eens rechtuit, de bochten zijn voor haar al lastig genoeg om de balans met ruiter te vinden. Beste zou zijn om haar buiten rechtuit te rijden totdat ze sterker is. Mooi paard hoor!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 23:38

Fransje_70 schreef:
Je schrijft al dat je rustig aan met haar doet, maar ik denk dat het niet raar is als ze een bok geeft als je haar al meteen op een volte zet terwijl ze de galop nog nauwelijks beheerst. Eerst maar eens rechtuit, de bochten zijn voor haar al lastig genoeg om de balans met ruiter te vinden. Beste zou zijn om haar buiten rechtuit te rijden totdat ze sterker is. Mooi paard hoor!

Eerste keer galop heb ik ook op het strand gedaan.
Nu galop in de bak draaide de eerste keer gewoon met hoefslag mee. Hup bok . Dus nog 1 keer geprobeerd ( dat was de foto ) . Toen heb ik haar nog een keer in de lengte in galop gezet en op dezelfde baan weer terug genomen om niet de galop met bok te eindigen. Nu blijkt dat ze dit moeilijk vind pakken we eerst rechte stukken . Maar de eerste keer moet je toch ondekken. Alle keren dat ik haar rij heb ik haar nooit in galop gezet 2 weken terug voor eerst op strand en nu voor eerst in bak. Is toch ff aftasten dat wat ze wel en niet makkelijk vind kwa galop

Blablabla11

Re: Fayah mijn stoere draak voor het eerst in galop en ehm bokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:31

Iedereen heeft het hier trouwens over paard maar Fayah is een pony en heeft een stokmaat van 1.51 :p

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:45

ziet erg goed uit lins! Leuk hoor! maar... het zadel ligt nu echt niet goed :n

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:52

Lindy1982 schreef:
Nu galop in de bak draaide de eerste keer gewoon met hoefslag mee. Hup bok . Dus nog 1 keer geprobeerd ( dat was de foto ) . Toen heb ik haar nog een keer in de lengte in galop gezet en op dezelfde baan weer terug genomen om niet de galop met bok te eindigen. Nu blijkt dat ze dit moeilijk vind pakken we eerst rechte stukken . Maar de eerste keer moet je toch ondekken. Alle keren dat ik haar rij heb ik haar nooit in galop gezet 2 weken terug voor eerst op strand en nu voor eerst in bak. Is toch ff aftasten dat wat ze wel en niet makkelijk vind kwa galop

Als je haar longeert in een volte en haar in de galop vraagt doet ze het wel gewoon? Want misschien kun je daar nog eens op trainen, dat ze daaruit meer balans krijgt. Met een ruiter is het natuurlijk altijd weer zoeken hoor, wil ik niet ontkennen. Je kunt het op de grond bijvoorbeeld wel een stukje moeilijker maken, in de galop voltes vergroten en verkleinen, schakelen in de galop, zulke dingen. :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 16:33

Robynne schreef:
Lindy1982 schreef:

Als je haar longeert in een volte en haar in de galop vraagt doet ze het wel gewoon? Want misschien kun je daar nog eens op trainen, dat ze daaruit meer balans krijgt. Met een ruiter is het natuurlijk altijd weer zoeken hoor, wil ik niet ontkennen. Je kunt het op de grond bijvoorbeeld wel een stukje moeilijker maken, in de galop voltes vergroten en verkleinen, schakelen in de galop, zulke dingen. :)

je mag er van mij komen longeren :D Ik begin er niet aan.. ze valt je namelijk aan.. oren plat in de nek tanden bloot en gaan met de banaan..

Heb nu les aangevraagd longeren aan de dubbele lijnen zodat ik wat meer grip over haar heb..
Ze is nog nooit tot aanvallen over gegaan alleen dreigen .. Maar wil het moment van aanvallen ook niet afwachten..
Los ( dus grondwerk ) heeft ze alles behalve moeite met de galop dit doet ze juist het liefst

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:40

o wat raar dat ze zo aanvalt aan de longe?
Ik vind haar nu wel een stuk mooier dan op de keuringsfoto's hoor, houd wel van bredere paarden.
Hoewel er nu wel wat kilo's afmogen inderdaad, maar haar hals is ook een stuk breder nu. Zeker op je laatste foto,wat een guppy daar zeg :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:28

Ik heb werkelijk niks met pony's, maar jemig, zo'n pony wil ik ook wel!
Fijn dat je rustig aan doet, des te langer gaan ze mee.
Ik begrijp dat het door je medische beperkingen lastiger is, maar probeer je armen en polsen te ontspannen.
Op de foto na de bokfoto (geniaal trouwens :D ) kun je een mooie recht lijn trekken vanuit je elleboog naar het bit.
Pony loopt daar ook onwijs netjes en jij ontspant je hand redelijk, wisselwerking natuurlijk. :j
Je vingers staan vaak open dus een harde hand zul je niet hebben, maar je kunt beter meeveren in de beweging als je polsen ontspannen zijn en je handen met de duimen omhoog staan.
Probeer eens je duimen de lucht in te steken tijdens het rijden, dat werkt erg goed weet ik uit ervaring. :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:54

Ja dubbele lijnen is super. Enig idee waarom ze zo nijdig reageert op longeren? Moet toch ergens vandaan zijn gekomen, of begrijpt ze niet wat er gevraagd wordt?
Bij het inrijden van mijn 3 jarige komt de galop nog lang niet, eerst sterk maken in stap en draf, en zeker nog niet teveel rondjes (voltes) draaien , is echt niet goed voor een jong dier wat nog niet zo lang ohz is (ik vind 4 ook nog steeds jong ;) )

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:20

Gimli_ schreef:
Ik heb werkelijk niks met pony's, maar jemig, zo'n pony wil ik ook wel!
Fijn dat je rustig aan doet, des te langer gaan ze mee.
Ik begrijp dat het door je medische beperkingen lastiger is, maar probeer je armen en polsen te ontspannen.
Op de foto na de bokfoto (geniaal trouwens :D ) kun je een mooie recht lijn trekken vanuit je elleboog naar het bit.
Pony loopt daar ook onwijs netjes en jij ontspant je hand redelijk, wisselwerking natuurlijk. :j
Je vingers staan vaak open dus een harde hand zul je niet hebben, maar je kunt beter meeveren in de beweging als je polsen ontspannen zijn en je handen met de duimen omhoog staan.
Probeer eens je duimen de lucht in te steken tijdens het rijden, dat werkt erg goed weet ik uit ervaring. :D

Grappig dat je dat ziet idd na de bok liep ze heerlijk zoals ze normaal loopt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 23:35

Fransje_70 schreef:
Ja dubbele lijnen is super. Enig idee waarom ze zo nijdig reageert op longeren? Moet toch ergens vandaan zijn gekomen, of begrijpt ze niet wat er gevraagd wordt?
Bij het inrijden van mijn 3 jarige komt de galop nog lang niet, eerst sterk maken in stap en draf, en zeker nog niet teveel rondjes (voltes) draaien , is echt niet goed voor een jong dier wat nog niet zo lang ohz is (ik vind 4 ook nog steeds jong ;) )

Puur dominantie ze denkt dat ze een hele dame is vooral nadat we de leider van de kudde verkocht hadden ons nieuwe paard zet haar niet op der plek en ze gaat zich nu steeds stoerder voelen

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:02

Lindy1982 schreef:
Fransje_70 schreef:

Puur dominantie ze denkt dat ze een hele dame is vooral nadat we de leider van de kudde verkocht hadden ons nieuwe paard zet haar niet op der plek en ze gaat zich nu steeds stoerder voelen

Heb je dan geen zweep waarmee je haar een keer een flinke tik kan verkopen? Want onder het zadel kan een paard ook dominant zijn, misschien bokt ze daarom wel. Ik heb zelf ook een heel dominant paard maar zo'n paard moet je gewoon eens een keer een paar flinke tikken verkopen. Klinkt misschien barbaars, maar dat is niet zo. Als ze op de grond niet naar je luistert zal ze dat in het zadel ook niet doen, heb ik altijd geleerd (nu doet ze dat bij jou wel, dus klopt die theorie niet helemaal meer.. :+ , maarja...) Waarschijnlijk zal het rijden ook steeds beter gaan als je haar op de grond een keer flink op haar kop geeft. Zal haar met liefde eens komen longeren :=

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 10:34

Zie foto's heb altijd een zweepje met rijden , maar ook puur voor geen reactie aan been tikje bij..
Ik wil geen manege knol die ongevoelig word.. Dus als ik been geef en wil bijv van stap naar draf om iets simpels te noemen en ik geef licht been en ik krijg geen reactie, krijgt ze nog een 2 de kans maar ik ga niet ( zoals je bij sommige ruiters ziet ) 10 schoppen in haar buik geven.. Nee naar 2 keer drijven komt er een tikkie bij .. En eigenlijk is het dan wel meteen van ow ja er werd wat gevraagd, en heb ik hem meestal niet meer nodig..

Ze verzint wel steeds weer iets nieuws :P
de eerste keer bokte ze steeds op de zelfde plek.. ja dit gaat ook niet ongestrafd ze krijgt dan wel een tik en ik rij tot het over is.. vaak geeft ze wel snel op, maar ze probeert het wel..

Overgens weet ik dat ik over het algemeen te lief voor haar ben..

Ik ga nu aan dubbele longe beginnen omdat wanneer ze voor mij staat en ik wil beginnen met longeren ( ze weet dondersgoed wat het is.. dan draait ze zich weg en zorgt ze dat ze ten alle tijden met haar hoofd bij mij of mijn kant op blijft staan zo dat ik haar niet aan kan sturen of kan drijven om haar rondje te gaan lopen..
Hoop dat je snapt wat ik bedoel beetje lastig uitleggen

In het bos/strand heeft ze me nodig is ze onzeker en steunt ze op mij hier doet ze dus weer totaal niets

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 10:38

Vet leuk om te zien!
Ik had echt precies het zelfde probleem .. Deed ook eerste galopje en dacht even een volte te maken en toen kreeg ik ook zo'n lekkere bok haha:D

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:43

Denk niet dat je paard ongevoelig wordt als een manegepaard als je hem even een flinke tik geeft als hij bokt... Ik denk dat hij daar eerder van schrikt en het daarna niet meer doet. Als je je zweepje consequent gebruikt wordt je paard er ook niet ongevoelig van.
Dat je paard je steeds uitgeprobeerd is normaal, ook i.v.m de leeftijd. Dat zal steeds minder worden en daar ga je wel doorheen komen.

Ik snap wat je bedoelt met longeren, misschien is het handig daar eens professionele hulp voor te laten komen, want longeren is een kunst op zich en het is natuurlijk altijd handig als je je paard fatsoenlijk kunt longeren.

Heel normaal dat ze daar onzeker is en het dus beter gaat, maar ze wordt natuurlijk steeds zekerder buiten en dan is het natuurlijk handig als je weet hoe je haar het best in kan houden als ze gaat bokken of ander ongewenst gedrag vertoond. En waar kun je dat beter oefenen als in de bak? :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:14

Was niet bang dat ze ongevoelig werd voor de zweep en als ze bokt krijgt ze ook een tik. Ik wil alleen niet dat ze ongevoellog wordt voor mijn been dus geen reactie is tikkie bij

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:36

Lindy1982 schreef:
Was niet bang dat ze ongevoelig werd voor de zweep en als ze bokt krijgt ze ook een tik. Ik wil alleen niet dat ze ongevoellog wordt voor mijn been dus geen reactie is tikkie bij

Oh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Daar heb ik niets op aan te merken :)

suus_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:42

Wat een stoere pony heb je daar zeg! en dat bokje := :')
Ze mag nog wel iets zakken in de hals vanuit haar schoft, zodat ze echt haar lichaam kan gaan gebruiken. Verder vind ik je er erg netjes opzitten!

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:04

waauw ziet er goed uit !!
probeer alleen je handen rechtop te houden en je tenen niet naar buiten te steken! ;)
veder ziet het er goed uit vind ik ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:45

Wat een heerlijk dier!!

Ik vind het met een jong dier juist fijner om op de volte de galop te doen. Dan hebben ze al een natuurlijke buiging. Rechte lijnen in de bak is dan juist fijn.

Dat bokken zal ze inderdaad doen omdat ze het moeilijk vindt. Niet opletten, negeren en lekker doorrijden. Dan zal het er snel genoeg uit zijn.

Zadel moet wel goed naar gekeken worden!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:13

Wat ik me afvraag na de foto's is of je we een paar vingers tussen de schoft en de rug kunt krijgen???