Ook wij hebben een bittenprobleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Ook wij hebben een bittenprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 09:35

Als ik HO zeg, gaat mijn paard langzamer. Dat weet ie. Kan ook wel gewoon stappen in het parcours als ik wil. Maar op hoog tempo tussen 2 hindernissen kan ik niet afwenden bijvoorbeeld en ook niet direct afremmen. Ik moet net dat tikje meer hebben qua controle.
Gezien mijn onderschrift gaat het verder in de SGW gewoon meer dan goed, maar ik wil wel eens iets minder hoeven terug te werken (dat zie ik namelijk wel eens terug in mijn stijlpunten), zodat ik het paard ook niet teveel hoef te 'pijnigen'.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:21

Als ik zo al je posts hier lees, komt het allemaal op 1 ding terug en dat is controle. Dat krijg je niet door honderd keer van bit te veranderen maar door je zit te verbeteren en schakelwerk. Het knouwen wat je paard doet is toch echt een uiting van ongemak. Je geeft zelf aan dat je te hard moet werken in je parcours, dus is je paard in het parcours niet genoeg aan je zit en moet je te hard ingrijpen met je hand. Toch terug naar de basis.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 13:10

Aan houding en zit wirdt momenteel hard gewerkt met een erg goeie instructrice (dressuur) en voor het springen volg ik momenteel ook zitlessen :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:19

Wat voor tandarts komt er bij je paard?
Ik zou een second opinion doen bij een andere tandarts die incl. veearts komt kijken. Of naar een goed aangeschreven kliniek op het gebied van mondproblemen.
Die van mij ging jaren naar een goede tandarts, maar na het hele koliek gebeuren het ik het allemaal nog eens beter laten bekijken. En bleek helemaal achter in de kaak, wat je als 'normale tandarts' bijna niet kan zien toch een probleem gebied te zitten. Wat achteraf bleek toch een uitwerking heeft gehad op zijn manier van eten en mogelijk een aandeel in de oorzaak van de koliek is geweest.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:21

Je hebt een samberafstamming zie ik, laat ik nou precies hetzelfde probleem gehad met mijn samber. Uiteindelijk was het probleem het bit niet (andere bitten hielpen heel even), maar rijtechnisch. Samber paarden reageren vaak ongemerkt heel sensibel (maar wel heel betrouwbaar) op hun verzorg/rijmens. Daarom zijn het zulke fijne paarden! (vind ik zelf).
Centered riding lessen hebben van een nerveuze bok een ontspannen sul gemaakt, vrij snel ook trouwens. Waren hele kleine miscommunicaties die het hem deden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:26

Volgens mij gaat het om de sambertino?
Maar imo heeft Roxxiejj veel ervaring (meer dan meenigeen op bokt :+ ) met samber afstammelingen. Ik denk ook niet dat het probleem voortkomt uit de omgang met het paard, qua sensibiliteit.
Eerder een mond, en wanneer dat uit te sluiten is, een 'verwachtings' probleem vanuit het paard.
Medisch zou je moeten verhelpen en wanneer dit niet ter zake is, de negatieve verwachting bij het paard wegnemen. Maar daar gaat veel tijd in zitten en ik kan me voorstellen dat je het niet door durft te zetten wanneer je er niet 100% zeker van bent dat het medisch in orde is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:40

Ik heb ook al redelijk wat van Samber gezien (grote fan hier, heb er een met dezelfde afstamming als sambertino), en vaak is het wel een type paard dat sensibel reageerT op ruiter/omgeving, maar niet op een gemene manier. Juist dat maakt het zulke fijne paarden!
Maar kan ook een valkuil zijn. Niet geschikt voor elk type ruiter.
Maar probeer eens te zoeken in kleine rijtechnische zaken, dingen als ademhaling, houding en elasticiteit van je armen.
Als de oplossing niet simpel is, zoek je te ver.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 18:44

c_alsemgeest schreef:
Volgens mij gaat het om de sambertino?
Maar imo heeft Roxxiejj veel ervaring (meer dan meenigeen op bokt :+ ) met samber afstammelingen.

:+:
Dit is nummer 2 van de 3 inderdaad. Alle 3 hetzelfde karakter. Inderdaad sensibel, gevoelig, maaaaar uiterst werkwillig.
Nitro is echt het meest hardwerkende paard wat ik ken, hij doet echt alles. Helaas wel veel op eigen houtje (pirouttes in zetten, reageren op de kleinste hulpen). Hij wordt dus om die reden snel heet, dat afvloeien is moeilijk, maar handelbaar :j

Dat centered riding, kun je me dat in hoofdlijnen uitleggen?

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:50

Ik vind het erg fijn om te lezen hoeveel je zelf al uitgeprobeerd hebt! Ik kan je helaas niet verder helpen, maar het is toch leuk om te zien dat je er zelf al zoveel aan gedaan hebt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:30

Ja hoe leg je dat uit, Ehh. Ik ben er toevallig ingerold. Het is een soort van bewust zijn van je eigen lichaam, kleine aanpassingen in jezelf die nog veel meer halen uit een oefening. Vind het zelf een erg fijne manier, vind het niet heel anders dan 'normaal', alleen dan meer nadruk op jezelf. 99% van de keren is het probleem in onze combinatie met een belachelijk kleine verandering in mezelf op te lossen. Denk aan andere draaiing van heup, tot anders gebruiken van je ogen waardoor je net dat beetje extra lossigheid uit jezelf haalt.(ja ik ben helemaal geen zweverig persoon verder hoor).
En die sambertjes, geweldig zijn ze he :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 11:00

Ik weet wel dat ik heel flexibel ben in mijn heupen, waardoor die ook onbewust draaien. Daar werk ik dus nu al aan met begeleiding. Ik weet ook dat 90% van de problemen voortkomen uit mijn houding en zit. In de cross is het alleen ook vaak dat paard zoveel adrenaline opbouwd dat hij het er even van neemt, extra spurt gasgeven bijvoorbeeld.

Sambertjes: ik wil geen andere paarden dan Sambers. Je kan ermee door het vuur en ze gaan voor je door het vuur :j einde vant jaar wil ik er misshien weer 1 bijkopen, natuurlijk ook weer een Samber :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:21

Ik ben geen wedstrijdcrosser maar herken die adrenalinestoot. In mindere mate heb je die als je van wilde bosritten houd, wanneer de achterhand de aanknop gevonden heeft maar nog niet mag (turbo!!), normale hindernissen etc. En had vooral bij dat laatste altijd een 'paard waar ga je met dat meisje heen??' effect. Maar moet zeggen dat ik dat niet meer meegemaakt heb sinds verandering in mezelf. Ik had te stille handen/armen (zit je eens stil, is het nog niet goed Hah). Hij schudde dan ook met zijn hoofd.
Maar die sambers he, wil niks anders meer :D. Die van mij kan met kleine kinderen over een drukke markt lopen zonder één kik, maar vraag een, voor hem vreemde om hem op het land te zetten... :=
En dat meewerkende en scherpe is geweldig gewoon. Ik moet altijd wennen bij andere paarden dat niet al te lui wordt.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:50

Roxxiejj : Mooie Samber nakomeling zeg!! super bezig zo te lezen :D Ik deel je ervaring betreft samber nakomelingen