Problemen bij anders rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: Problemen bij anders rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:58

veel succes :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:36

Dus, heb gisteren nog even gereden zonder bit en met zadel.
Kwam in de spring piste, was aan het instappen, had direct door dat hij weer heel alert was...
Naar alles kijken, oortjes gespitst en heel vlot stappen.
2 rondjes ingestapt (is een erg grote piste), 1 keer eens vooruit geschoten, meer niet.
Drafje gedaan ging goed, heeft wel proberen in galop te schieten maar heb dit niet toegelaten.
Luisterde ook niet zo goed om mijn buitenhand.
Is 1 keer in galop geschoten door te verschieten van iemand die er liep.
Wou dan naar de gewone piste gaan.
Toen liet hij hem niet sturen en probeerde naar de stallen te lopen.
Voltes gemaakt, tot hij luisterde, en na een tijdje lukte het.
In de piste erg braaf wat oefeningen gereden zonder porblemen, toen een galop gedaan en stopte hij telkens in dezelfde hoek en wou hem niet meer laten sturen, heb hem wel een paar rondjes kunnen voorbij lopen zonder te stoppen, maar het is hem wel 3 keer gelukt om te stoppen...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:39

Zal wel stilaan verbeteren denk ik. Denk er ook aan om te stoppen op een moment dat het goed gaat. Ook belonen als je verbetering merkt of gewoon als alles een tijdje goed gaat.

Het is niet erg dat het hem lukt om te stoppen, maar dan moet je gewoon ervoor zorgen dat het voor hem vervelender is te stoppen en stil te staan dan vooruit te gaan (niet pijn doen natuurlijk). Moest dat voorwaarts willen gaan, blijven duren, dan is het goed om het paard in kleine cirkeltjes te laten lopen. Dat zorgt ervoor dat hij zijn energie op een min of meer gecontroleerde manier gebruikt. Ook als het paard bang wegvliegt, moet je gewoon het paard aan 1 teugel inkorten en cirkeltjes draaien. Hierbij zal hij merken dat het beter is jou snelheid aan te houden omdat korte cirkeltjes vaak niet leuk zijn voor een paard dat hard wil gaan, en bij de angst heeft dit als voordeel dat hij niet veel snelheid kan maken, gecontroleerd energie gebruikt en kijkt naar de plaats/object waar hij van wil vluchten, zodat hij kan zien dat er niets is om bang van te zijn. Bij het inkorten mag het hoofd van je paard je knie raken. Breng gewoon 1 van de teugels naar je bovenbeen (zonder hard te trekken => eventueel eerst op grond inoefenen).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:14

jensvl schreef:
Zal wel stilaan verbeteren denk ik. Denk er ook aan om te stoppen op een moment dat het goed gaat. Ook belonen als je verbetering merkt of gewoon als alles een tijdje goed gaat.

Het is niet erg dat het hem lukt om te stoppen, maar dan moet je gewoon ervoor zorgen dat het voor hem vervelender is te stoppen en stil te staan dan vooruit te gaan (niet pijn doen natuurlijk). Moest dat voorwaarts willen gaan, blijven duren, dan is het goed om het paard in kleine cirkeltjes te laten lopen. Dat zorgt ervoor dat hij zijn energie op een min of meer gecontroleerde manier gebruikt. Ook als het paard bang wegvliegt, moet je gewoon het paard aan 1 teugel inkorten en cirkeltjes draaien. Hierbij zal hij merken dat het beter is jou snelheid aan te houden omdat korte cirkeltjes vaak niet leuk zijn voor een paard dat hard wil gaan, en bij de angst heeft dit als voordeel dat hij niet veel snelheid kan maken, gecontroleerd energie gebruikt en kijkt naar de plaats/object waar hij van wil vluchten, zodat hij kan zien dat er niets is om bang van te zijn. Bij het inkorten mag het hoofd van je paard je knie raken. Breng gewoon 1 van de teugels naar je bovenbeen (zonder hard te trekken => eventueel eerst op grond inoefenen).

Ok, dankje zal vooral je tips gebruiken, maar nu ga ik wel een weekje op vakantie dus kan het niet meteen doen :\

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:23

Dan is het voor na de vakantie he. Het komt wel goed volgens mij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:29

jensvl schreef:
Dan is het voor na de vakantie he. Het komt wel goed volgens mij.

Ik hoop het maar, zou hem dan na mijn vakantie als hij braaf is misschien nog na een lange tijd eens op buitenrit meenemen, maar ben er zeker van dat dat wel goed zal komen :)