KNHS instructieweek Dressuur, Olivius Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:24

Het enige wat ik eigenlijk kan zeggen: Gooi die spanning alsjeblieft heel snel naast je neer, en rij niet voor 'het plaatje' maar ga echt rijden.
Ziet er nu allemaal zo gemaakt uit, in de houding gedrukt.

Er zitten een paar fijne foto's tussen hoor, waar het er echt naar uit ziet dat je paard lekker loopt.
Maar de rest lijkt zo geforceerd, dat vind ik jammer. :)

Kan me helemaal voorstellen dat de eerste keer zo'n proef rijden moeilijk is, maar juist dan is het belangrijk om je tijd en rust te pakken. Neem de tijd voor je oefeningen, stap voor stap en ontspanning op de eerste plaats. Met name de ontspanning van jezelf in dit geval!

Veel succes samen, fijn dat je veel geleerd hebt van de instructieweek!

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:27

Ik vind het een ontzettend leuk paard en jullie een leuke combinatie.
Ook ik zou je een centered riding instructrice aanraden. Ik denk dat je daar veel winst mee kan behalen.
Verder zie ik ook die valse knik in de hals van je paard. Dat is zonde maar met zo'n leuk paard en de juiste (!)
instructie vast goed op de lossen. Veel plezier samen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:29

Mooie foto's Veerle!

Je weet waar je aan moet werken dus daar begin ik niet aan.
Je hebt niet voor niets een week lang hard gewerkt,uitvoeren is altijd moeilijk!
En spieren er aan rijden valt niet mee met een wat ouder paard.
Gewoon door gaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:02

Pieteritus1 schreef:
Ben het met Rowdine eens: ophouding en been. Alleen vind ik dat, in combinatie met NOG NOOIT EEN Z1 PROEF gereden te hebben, toch wel wat moeilijk.
Iets wat men hier in het topic toch soms in de reacties vergeet.
Ik zou eigenlijk M2 starten, maar als je een goede M2 proef rijdt, leer je daar minder van als je overgaat naar een hogere klasse, dan eens "slecht" starten in het Z1. Je hoorde per slot van rekening per onderdeel gepunt en gecommentarieerd te worden (wat mijn fiiiijjjjne jury dus niet deed). Dus hier zou ik veel meer van opgestoken kunnen hebben, als de jury haar ding had gedaan.
En vergeet niet dat dit de aller-allereerste keer was en dat je daar ook qua commentaar wel een pietsie rekening mee kan houden.
Verder dank voor de (toch nog wel) positieve reacties!

Maar wat vind je er nu zelf van? Waar je aan moet werken? Ik zie jou alleen reageren op de heel positieve reacties, dat we ermee rekening moeten houden dat het je eerste Z start was etc etc. Dat vind ik toch wel jammer. We proberen met heel veel tact te zeggen dat je nog heel veel moet leren. Maar zelfs opbouwende kritiek vind je niet leuk, blijkt.
Dus dan maar even zo.
Ik snap best dat je misschien met Z starten hoopte op wat meer reflectie van de jury maar of het wijs is om over te stappen heeft - vind ik -te maken wat er op je protocol staat. Als je met ieder WPtje je puntjes bij elkaar hebt gespaard om te mogen starten in het Z omdat je dan eindelijk die stang en trens erin mag hangen.... Maar er staan iedere keer dezelfde zaken op je protocol die niet verbeteren, zul je er eerst voor moeten zorgen dat die verbeteren. Bijvoorbeeld je houding en zit!
Het ligt er niet aan dat je nog nooit een Z proef gereden hebt; door alle klassen heen, zul je ook dezelfde houding en zit hebben gehad. Op vrijwel alle foto's zie ik je klemmen met je benen en je hakken optrekken. En belemmer je het paard in zijn beweging door zo achterover te hangen.
Kijk zelf nu even kritisch naar je eigen foto's. Bij een juiste oprichting is het paard bergopwaarts gereden. Door de verzameling treedt het achterbeen verder onder, zakt de achterhand en komt de voorhand omhoog. Dat zie je op niet 1 foto, integendeel op een aantal foto's is de rug weggedrukt en is hij van het achterbeen af. Maar wel op alle foto's achter de LL
Dat je op het talent van je paard zo gemakkelijk door de klassen heen rolt is niet altijd zo'n voordeel. Doe jezelf een plezier en zorg er eerst voor dat de basis er is (een juiste aanleuning)
En waarom in 's hemelsnaam een stang en trens bij zo'n paard?

Overigens even terzijde, startte Danielle van Mierlo laatst een Z-proef met haar jonge (7) jarige. Gewoon op een trensje. Perfecte proef. En leerzaam om te zien hoe je een middengallop die er echt vanaf spat gewoon op je zit te rijden is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 14:10

Thanx!
Idd is Olivius ook 'al' 16 jaar en in de week training, ondanks la-ding-en voer toch minstens 50 kilo afgevallen. En hij is al niet de dikste.
Aan het einde van de week merk je echt wel aan je paard dat ze het zwaar krijgen (daar hadden meer paarden wel last van).

Volgens mij heb ik allang gezegd waaraan ik moet werken, Babootje?
Ik zit veel te gespannen, teugels vaak veel te lang (zowel op trens als S&T) waardoor het lijkt alsof ik vreselijk in de teugels hang en de routine moet erin komen.
De reden dat ik niet op alle negatieve dingen reageer, is dat ik na 2 opmerkingen best wel snap dat ik meer routine moet krijgen en dat het allemaal niet vanzelf aan komt waaien, maar ik ga niet 100x zeggen dat óók als ik op trens rijd hij achter de teugel kruipt. En als ik hem er door stress of wat dan ook niet uit krijg, moet ik dat nog leren. Klopt!
Maar deze proef was gefilmd met de bedoeling dat de jury commentaar zou geven bij elk onderdeel en dat ook zou punten. Wat ze dus niet gedaan heeft en waardoor ik niets met het filmpje kan, behalve kijken en het geluid uitzetten en zeggen wat jullie zeggen: spanning eruit, afvloeien, meer been en ophouding geven als hij duikt.
De weg naar Rome is nu eenmaal ook niet in één dag gemaakt...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:14

Rowdine schreef:
Nee hoor, met alleen je benen kom je er echt niet. Een paard dat duikt, duikt alleen maar dieper als je alleen been geeft. Met een rukje aan je teugels omhoog geef je je paard het signaal dat z'n hoofd omhoog moet. Ik heb nog nooit een duiker gehad die alleen met de benen naar boven te rijden was :)

Dan verschillen wij hierin van mening en ervaring :) geeft niet.

Vulina

Re: KNHS instructieweek Dressuur, Olivius Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:34

Ik denk dat eigenlijk ook Pletje.. Een ophouding vind ik sowieso iets heel anders dan 'een rukje' aan de teugels geven.. Daar los je écht niks mee op. Dan kun je volgens mij hem nog beter een keer laten vallen, in de zin van de teugels ineens laten vieren. Ik zou ook zeggen, been erbij en dan je hand maar iets naar voren..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:37

Met been naar voren gaat hij op dezelfde manier alleen maar harder lopen.
Ophouding omhoog dan lucht en daar achteraan drijven.
Hand naar voren en dan een boog in de teugel maakt geen aanspanning en dus geen opbollende rug.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:47

ambre schreef:
Hand naar voren en dan een boog in de teugel maakt geen aanspanning en dus geen opbollende rug.

Een paard wat duikt, denkt onvoldoende voorwaarts, is mijn ervaring. Zodra je gaat tillen (hand omhoog) dan ga je op kracht rijden. En een keer goed naar voren rijden is helemaal niet erg. Al vinden steeds meer mensen dat vreemd en/of eng...

Maar.. ieder zijn eigen manier :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:58

Pieteritus1 schreef:
Thanx!
Idd is Olivius ook 'al' 16 jaar en in de week training, ondanks la-ding-en voer toch minstens 50 kilo afgevallen. En hij is al niet de dikste.
Aan het einde van de week merk je echt wel aan je paard dat ze het zwaar krijgen (daar hadden meer paarden wel last van).

Volgens mij heb ik allang gezegd waaraan ik moet werken, Babootje?
Ik zit veel te gespannen, teugels vaak veel te lang (zowel op trens als S&T) waardoor het lijkt alsof ik vreselijk in de teugels hang en de routine moet erin komen.
De reden dat ik niet op alle negatieve dingen reageer, is dat ik na 2 opmerkingen best wel snap dat ik meer routine moet krijgen en dat het allemaal niet vanzelf aan komt waaien, maar ik ga niet 100x zeggen dat óók als ik op trens rijd hij achter de teugel kruipt. En als ik hem er door stress of wat dan ook niet uit krijg, moet ik dat nog leren. Klopt!
Maar deze proef was gefilmd met de bedoeling dat de jury commentaar zou geven bij elk onderdeel en dat ook zou punten. Wat ze dus niet gedaan heeft en waardoor ik niets met het filmpje kan, behalve kijken en het geluid uitzetten en zeggen wat jullie zeggen: spanning eruit, afvloeien, meer been en ophouding geven als hij duikt.
De weg naar Rome is nu eenmaal ook niet in één dag gemaakt...

Ik heb dat wel gelezen. Maar juist doordat ie op S&T en op gewone trens achter de LL komt kun je wel zeggen dat de aanleuning niet in orde is. Dus heeft het op S&T rijden al helemaal geen zin. Dus waarom rijd je dan in vredesnaam op S&T? Wat heeft voor jou de S&T dan voor meerwaarde? Ik zie er alleen maar - zeker voor het paard - nadelen in.
Natuurlijk moet je meer routine krijgen, maar dat komt vanzelf wel. Maar als je er niet eerst zorgt voor een goede basis, dan zal meer routine je ook niet verder helpen. Dan blijf je "hangen". En heus het is goed bedoelde kritiek. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:05

Pletje123 schreef:
ambre schreef:

Een paard wat duikt, denkt onvoldoende voorwaarts, is mijn ervaring. Zodra je gaat tillen (hand omhoog) dan ga je op kracht rijden. En een keer goed naar voren rijden is helemaal niet erg. Al vinden steeds meer mensen dat vreemd en/of eng...

Maar.. ieder zijn eigen manier :)

Het zal misschien per paard verschillend zijn wat je doet. Ik ken wel de 3e teugelwerking (hand wat omhoog) aan de ene of andere kant, maar dat is om de schouder "erin" te zetten.
Met handen omhoog bereik je juist dat het paard ronder en dus dieper gaat lopen en meer duikt.
Rukjes omhoog om je paard op het achterbeen te zetten ben ik al helemaal niet zo van eerlijk gezegd. Gewoon consequent je paard terug op het achterbeen zetten als ie ervanaf loopt dmv tempowisselingen tot ie begrijpt dat ie daar echt moet blijven.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:05

dit topic is al aardig bezocht. Fijn dat je veel feed-back mee terug hebt gehad uit je instructieweek, weet je weer wat je te doen staat :D

Als je thuis weer een stapje verder bent denk ik wel dat het idd een goed idee is om een aantal keer HC te starten in t Z. Dan ligt voor jezelf misschien de lat net wat lager zodat je zelf misschien wat minder stress/spanning krijgt en beter eraan kunt blijven rijden. Dan krijg je ZELF ook de kans om wat kilometers maken. Er zijn er immers maar weinig die meteen met hun 1e paard al binnen een jaar punten voor t Z bij elkaar hebben. Wat dat betreft is jou sport"carriere" nog erg pril.

Nu eerst even bijkomen van je "werk"vakantie en dan hop aan de slag ermee ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:08

Bij de jurycursus vond ik je wel heel netjes zitten en liep je paard wel netjes op de loodlijn op trens, dus jullie kunnen het best. Dus het commentaar van Babootje is denk ik niet helemaal juist. Hoe dan ook, met goede begeleiding kom je er wel.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:08

Ook ik vind dat je paard totaal niet ontspannen loopt.
Het lijkt of je met heel je gewicht aan de teugels hangt, wat mij zeker niet de bedoeling lijkt voor een Z1 proef.

Wat meer naar voren rijden, langer laten van voren, hem wat meer laten zakken zou ontzettend veel schelen en het er veel rustiger uit laten zien.

Succes!

Vind het wel tof hoe je op kritiek reageert!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:12

Als mijn paard achter de loodlijn kruipt laat ik de teugels altijd onmiddelijk vieren en laat ik hem voorwaarts gaan. Door dat rukje snap hij er ook geen zak meer van omdat het verder geen rijtechnisch correcte hulp is.
Als hij zijn gewicht daarna in de teugels hangt heb je helemaal niks meer te vertellen. Als je de teugels helemaal loslaat en hem naar voren rijdt MOET hij simpelweg wel op eigen benen gaan lopen en meestal komen ze op dat punt ook achter die loodlijn vandaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:15

vur schreef:
Bij de jurycursus vond ik je wel heel netjes zitten en liep je paard wel netjes op de loodlijn op trens, dus jullie kunnen het best. Dus het commentaar van Babootje is denk ik niet helemaal juist. Hoe dan ook, met goede begeleiding kom je er wel.

Heb dat niet gezien. Mijn commentaar is dus puur op de foto's gebaseerd. En dat is natuurlijk best maar een momentopname, dat begrijp ik wel. En verder ga ik af op wat TS zelf zegt (kruipt achter de loodlijn zowel met S&T als gewoon op trens). Dan concludeer ik dat er een probleem is in de aanleuning en snap ik het rijden met S&T in die zin niet.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:30

Druk bezocht hier.. Veerle: Er zijn en zullen altijd punten blijven om aan te werken, elk paard heeft zo zijn eigen aanpak nodig. En al het begin is moeilijk! Ik zie ook dat je wat ver naar achter zit, dat de aanleuning beter kan.. Maar je heb plezier in je rijden, je gaat vooruit en daar gaat het om! En ach ja het is bokt he??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:39

Uit de reacties (die soms érg offtopic gaan, maar goed) hierboven, begrijp ik dat men denkt dat mijn paard continue, altijd, 100% van de tijd achter de LL loopt? Dat is dus NIET het geval. Alleen als ik spanning heb (bijvoorbeeld bij wedstrijden of fotografen e.d.) dan kan/durf ik er niet meer aan te rijden en gaat hij zijn eigen ding doen: achter LL kruipen.
Dit zijn momentopnames uit mijn proef. Daarin zitten mooie stukken, maar ook (veel) minder mooie stukken.
Omdat ik toch wel ooit íets van Bokt op kan steken, heb ik dit topic aangemaakt.

Andere foto uit één van de trainingen:

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:45

De foto's in de OP tonen stuk voor stuk een paard wat achter de LL loopt en niet fijn is in de hals. Daar krijg je reacties op. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze weten hoe je paard ook kan lopen als ze jou en je paard niet kennen. Het probleem van achter de LL lopen wordt hier nu uitgebreid besproken inderdaad, maar volgens mij is het ook een probleem waar jullie tegenaan lopen, dat geef je zelf nu ook weer aan :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:49

En daarom reageer ik niet op alles.
Het gaat mij erover dat ook andere amazones hier in dit topic genoemd gaan worden die zooooooo super rijden op trens, maar wat heb ik daaraan?
Ik ben geen mega-talent, doe mijn best, loop tegen dingen aan en heb nog wel het lef om topic te plaatsen waarin niet alles goed gaat, maar wat ik wel wil delen. Gewoon omdat ik een week lang me een ongeluk heb getraind (naja, het afgelopen jaar al) en dat ik echt wel open sta voor kritiek, alleen moet dat wel juist onderbouwd zijn.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:51

Ach ja en?? Ze geeft toch aan waar ze aan moet werken?? Er is EN geen een paard perfect, EN geen een ruiter perfect!! Snap niet waarom mensen zich zo genuanceerd opstellen terwijl ze zelf geen haar beter zijn!! Gewoon lekker doortrainen Veerle!! Komt goed....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:53

Nou ja, ik denk dat veel bokkers al tegen je op kijken omdat je Z1 mag starten :) Ik twijfel niet aan je inzet en als je Z1 mag starten ben je misschien niet direct een megatalent, maar wel een amazone waarbij sprake is van ruitergevoel :j

Met mijn berichten wilde ik je juist positieve feedback geven.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:58

Positieve feedback is prima, maar er vallen hier meerdere mensen in herhaling! Tips zijn juist handig, maar meningen heeft ze voldoende gehoord!!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:59

De laatste foto ziet er inderdaad al beter uit!

Maar ik heb nog steeds het idee dat je jouw bovenarmspieren te veel aanspant. Iets waar ik zelf ook heel veel moeite mee heb, maar toch wel erg belangrijk is, is dat de houding totaal onafhankelijk moet zijn van het paard. Jij steunt te veel op jouw paard (volgensmij is het ook wel lastig om hem uit te zitten?), dus misschien thuis proberen zonder beugels te rijden? Dit lijkt misschien iets voor beginners, maar zelfs mijn baas die inmiddels samen met haar paard op weg is naar Londen doet dit vaker. Zodra je zit beter wordt, wordt het makkelijker om het paard uit te zitten en hoef je niet meer zo aan de teugels te gaan hangen. Wat gebeurt er trouwens als je jouw handen netjes bij elkaar, rechtop ter hoogte van de schoft houdt en hem ook daadwerkelijk van achteren naar voren te rijden ipv af te zitten wachten? Want nu lijkt het alsof je jouw handen breed zet om meer kracht te kunnen zetten. Terwijl je juist door kracht te zetten jezelf tegenwerkt. Ik weet dat het moeiljk is, maar juist in een moment van spanning is het beter om het paard voorwaarts door te Rijden dan de bekken te kantelen en af te zitten wachten op wat hij nu weer gaat doen.

Het heeft misschien wat meer tijd nodig als gedacht, maar jullie komen er wel!
Veel succes in het Z! :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:03

Udo2001 schreef:
Positieve feedback is prima, maar er vallen hier meerdere mensen in herhaling! Tips zijn juist handig, maar meningen heeft ze voldoende gehoord!!

Dat is Bokt :j