Paard komt de bocht niet door in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:47

tjady schreef:
Het lijkt erop dat je teveel aan de binnenteugel zit. Je paard gaat tegenhangen en valt over de buitenschouder weg. Als je teveel aan de binnenteugel komt, dan kan ze niet doorgalopperen, je blokkeert het binnenvoorbeen. Dan vallen ze in draf of bij aanspringen springen ze verkeerd aan.
Veel meer begrenzen met de buitenteugel en met buitenteugel en buitenbeen de bocht in sturen, binnenhand geeft ruitmte.
Kijk maar eens of je de binnenhand even naar voren kan steken en of je paard dan dezelfde ontspanning houdt.

Succes ermee en als het niet lukt, dan gewoon even andere dingen oefenen. Beter niet geleerd dan verkeerd geleerd. :)

Bedankt! Ik vraag sowieso wel altijd buitenstelling in de wending maar die kan ik niet de hele wending aanhouden, dat lukt niet, ik weet niet waarom... en dan krijg ik dus: (zie bovenstaand). Ik werkte vroeger ( was niet meer met dit paard) wel te vaak met de hand. Deze is heel gevoelig in d'r mond en daarom heb ik d'r nu bijna helemaal op de zit gereden omdat ik zo veel schrik heb om dat fijne te verpesten :')

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:18

Jumpiewunpie: als het eerste stukje wel lukt en dan daarna niet meer. Dan loopt ze dus idd door je begrenzing van je buitenteugel heen. Een reactie is dan vaak aan de binnenteugel trekken, niet bewust, maar een tegenreactie zeg maar. Met alle gevolgen die je omschrijft.
Als het dus heel vaak zo gaat of gegaan is, dan kan je niet verwachten dat het nu gelijk weer gaat lukken. Het is voor haar makkelijker om niet te doen dan wel en ze komt er mee weg. Ga het vooral oefenen in draf en kleine stukjes in galop. Kleine stukje galopperen, terugnemen en weer aanspringen. Zodra ze door je begrensing heen loopt, terug nemen. Niet laten doordenderen. Als je haar maar terug neemt op de buitenteugel.
Als je buitenstelling vraagt, dan ook echt je binnenhand toestaan. In galop kan je geen buitenstelling vragen, dan valt ze eruit. Hou haar dan recht.
Het zal veel oefenen worden, maar als het eenmaal lukt. Dan heb je ook wat.
Het is ook heel herkenbaar dat het op de ene hand moeilijker is dan op de andere. Vaak hoor ik zeggen, mijn paard heeft een makkelijke en moeilijke kant. Ik zie het meer als ik heb een makkelijke en moeilijke kant.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:19

tjady schreef:
Jumpiewunpie: als het eerste stukje wel lukt en dan daarna niet meer. Dan loopt ze dus idd door je begrenzing van je buitenteugel heen. Een reactie is dan vaak aan de binnenteugel trekken, niet bewust, maar een tegenreactie zeg maar. Met alle gevolgen die je omschrijft.
Als het dus heel vaak zo gaat of gegaan is, dan kan je niet verwachten dat het nu gelijk weer gaat lukken. Het is voor haar makkelijker om niet te doen dan wel en ze komt er mee weg. Ga het vooral oefenen in draf en kleine stukjes in galop. Kleine stukje galopperen, terugnemen en weer aanspringen. Zodra ze door je begrensing heen loopt, terug nemen. Niet laten doordenderen. Als je haar maar terug neemt op de buitenteugel.
Als je buitenstelling vraagt, dan ook echt je binnenhand toestaan. In galop kan je geen buitenstelling vragen, dan valt ze eruit. Hou haar dan recht.
Het zal veel oefenen worden, maar als het eenmaal lukt. Dan heb je ook wat.
Het is ook heel herkenbaar dat het op de ene hand moeilijker is dan op de andere. Vaak hoor ik zeggen, mijn paard heeft een makkelijke en moeilijke kant. Ik zie het meer als ik heb een makkelijke en moeilijke kant.

Wat bedoel je met binnenhand toestaan? De buitenstelling (licht, niet overdreven) is om ervoor te zorgen dat ze niet zo snel omstelt zodat ze weg kan.

En hoe kan ik haar met d'r achterhand juist houden? Want vooraan loopt ze vaak goed maar achteraan wijkt ze zeg maar een beetje.

tjady

Re: Paard komt de bocht niet door in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:19

Als je een beetje buitenstelling vraagt, dan doe je je binnen hand een klein beetje naar voren. je houdt wel verbinding, maar geeft wel ruimte om de buitenstelling aan te kunnen nemen. Anders komt er teveel druk op de binnenteugel. Dan goed je buitenbeen erbij houden, dat ze haar kont niet naar buiten kan draaien.
Korte stukje oefenen en daarna weer rechtstellen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:11

tjady schreef:
Als je een beetje buitenstelling vraagt, dan doe je je binnen hand een klein beetje naar voren. je houdt wel verbinding, maar geeft wel ruimte om de buitenstelling aan te kunnen nemen. Anders komt er teveel druk op de binnenteugel. Dan goed je buitenbeen erbij houden, dat ze haar kont niet naar buiten kan draaien.
Korte stukje oefenen en daarna weer rechtstellen.

Oke, bedankt!