paard negeert het bit, en reageert op kopstuk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: paard negeert het bit, en reageert op kopstuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:56

Ik zou never nooit gaan fietsen met een paard :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:19

mijn raad die ik meestal geef in zo'n geval is medisch check up om er zeker van te zijn dat er geen blokkades zijn, en verder werken aan je eigen technieken om het paard zo licht mogelijk te krijgen.
Als je meer info wil over hoe je het paard aan de hand van simpele technieken lichter kunt laten luisteren, wil ik je altijd een pb sturen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:18

Colway schreef:

Ik ook niet :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:20

Nibbit schreef:
Colway schreef:

Ik ook niet :n

En waarom dan wel niet :o

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:23

Levensgevaarlijk, als er wat gebeurt lig je zo om met de fiets, paard los met alle gevolgen van dien..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:25

Ik zie niet meer risico dan wanneer je erop zit (je kan eraf vallen) of ernaast loopt (paard kan over je heen lopen).
Nu ben ik ook wel een zeer capabele fietser die dagelijks het voetgangerscentrum van Delft trotseert :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:29

Aan mijn fietskunsten schort niets, ik vindt het gewoon levensgevaarlijk. Een paard is nooit 100% te vertrouwen, op de fiets heb je veel minder te 'vertellen' dan aan de hand of erop aangezien je je op een instabiele positie begeeft.

maar goed, los van dat...

TS lukt het je wel om in de rijbaan je paard goed bij je te houden en gehoorzaam te laten zijn naar de hulpen?

Ik neem binnenkort mijn paard mee op vakantie (veluwe) er gaat dus gewoon een pessoabit en een tiedemanteugel mee. Weet niet of ik ze nodig ga hebben, maar liever wat harder aanpakken en op die manier ongelukken minimaliseren

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:31

Als je er naast loopt kun je het paard met je elleboog om je heen draaien, dat lukt op de fiets niet.
En als je er op zit blijf je in de meeste gevallen dat een paard wegschioet wel zitten en kun je hem dus sturen, dat lukt niet als je op de fiets zit en los moet laten...

Maar nu weer ontopic? :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:34

wanneer is het paard voor het laatst bij de tandarts geweest? Zo niet, laat die eerst eens komen... voordat je er scherper geschut in gaat hangen.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:27

Maritje1991 schreef:
Misschien eerst uitzoeken WAAROM hij gaat rennen?

leg jij mij dan misschien even uit hoe ik dat nog verder uit kan zoeken. ;) hij vind het gewoon leuk om steeds harder te gaan dus dat heb ik al gevonden he

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:29

Nibbit schreef:
Ik zou zeggen; martingaal er aan, dan kan hij het hoofd niet zo hoog brengen en hou je controle.

nee dit hebben we al uitgeprobeert en helaas werkt het niet

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:34

Anoeska schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar soms kom je niet verder met een beetje grondwerken op je eigen terrein en rijden in je eigen binnenbak. Soms moet je de dingen waar het probleem zit gewoon aanpakken. En als dat in het buitenrijden zit, dan zal je toch een keer naar buiten moeten. Met sommige paarden kan je 100 jaar grondwerken, maar als je buitenkomt gaat de knop om (zeker als je daarvoor alleen een eeuwigheid heb lopen grondwerken op eigen terrein :) ). Als je daar voor je eigen veiligheid dan een hulpteugeltje bij nodig hebt is dat helemaal geen schande. Ik vind het wel belangrijk dat dit een tijdelijk iets is, om je even door het probleem heen te helpen. Een paar keer naar buiten met een slofje om de rem er goed op te zetten is prima, maar het moet wel bij een paar keer blijven.

ja dit klopt wel, het paard rijd ook gewoon bijna altijd buiten, en soms gaat het ook goed vooral als hij alleen rijd en gewoon alleen mag stappen en langzaam draven maar als je hem door laat draven of galoperen gaat hij steeds harder dat is het probleem ook alleen en indd luistert hij in de bak prima en dan in het bos is die weer helemaal blij en wil die lekker rennen

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:37

Magrathea schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan de TS hè. Als het in de bak ook al zo-zo is qua verstandshouding is het niet zo gek dat hij zo los gaat op buitenrit :+ Als het iets is wat echt alleen buiten gebeurd moet je wel naar buiten blijven gaan.

Gaan jullie ook al wandelen met hem? Of fietsen? Hoe gaat dat?

aan de hand wandelen van mijn huis naar de wei is hij gewoon weer een schatje lekker rustig, maar dat doet hij in het bos ook hoor in stap hij is altijd wel lief en bedoelt het volgens mij niet gemeen, maar hij vind hard rennen gewoon lekker, lekker zijn energie deruit, en bij de meeste paarden gaat dat wel over als ze een paar x bos in zijn geweest maar hij gaat bijna elkedag naar het bos maar hij blijft het rennen leuk vinden.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:41

Ilsemarie schreef:
wanneer is het paard voor het laatst bij de tandarts geweest? Zo niet, laat die eerst eens komen... voordat je er scherper geschut in gaat hangen.

half jaartje geleden hadden we naar zijn tanden laten kijken, en toen had hij indd kleine hakjes aan zijn tanden die zijn toen weg gehaald maar sins dien gaat het nog steeds niet echt beter, het gaat wel beter dan toen we hem net hadden toen was het helemaal een draakje

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:42

ik ben er nu ook achter gekomen dat hij beter luisterd als je iets vraagt dan wanneer je hem dwingt, ik heb met een scherper bit gereden maar hij reageert dan veel moeilijker hij gooit zijn hoofd in de lucht en werkt echt tegen , ik denk dat hij het gewoon echt niet prettig vind zon ding in zijn mondje, dus rijden nu toch maar weer met de hackemore

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:46

xxanoukxx1 schreef:
hallo, ons paard is een grote kwpn-er en hij gaat in het bos erg vaak als we dan een rustig galopje willen doen steeds harder en harder galoperen en dan ineens bijv. een mountainbike pad in, dan kan je zo hard trekken als je wil aan een bit om het te stoppen , maar hij gooit alleen maar zijn hoofd omhoog, en gaat steeds harder en harder., nou hadden we dat laatst meer en toen krijgen we hem echt niet meer stil en we waren bijna bij het treinspoor waar en trein aan kwam dus we pakte hem aan zijn kopstuk en trokken daaraan naar achter, toen stopte hij wel heel snel, toen de volgende dag deed hij precies het zelfde dus me moeder was eraf gegaan en had de teugels eerst langs het kopstuk gedaan en dan door zijn bit zodat hij het dus voelde aan zijn kopstuk ook (het zijn hele lange teugels) en toen reageerde hij wel weer prima, maar om nou altijd zo te rijden ziet er ook wel raar uit,, heeft iemand misschien tips? of heeft dit ook (gehad) met zijn of haar paard?

paard hebben we ook geprobeert met een hackemore dat ging wel wat beter, maar nou wilde we toch gewoon over gaan op het bit omdat je van hackemore altijd verhalen hoort dat je zijn neus kan breken, en uiteraard trekken we niet met alle kracht met die hackemore, dan laten we hem maar gewoon rennen, maar soms moet ik toch wel aardig wat druk op zijn neus zetten in sommige situaties dat het anders fout af kan lopen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:47

hij wil dus niet gedwongen worden, dat snap ik wel maar als je bijna onder een trein ligt met paard en al MOET hij luisteren. anders word het gewoon bloedlink

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:50

misschien pakt hij het bitje tussen zijn tanden, als je dan blijft trekken dan kan die het alleen maar beter vasthouden. wat je dus kan proberen is je handen naar voren 'gooien' en ze weer opnieuw aan te nemen. dit heb ik ook wel eens moeten gebruiken. ook bij een paard wat graag rende, en dan lekker bleef doordrammen. na een paar keer luisterde die gewoon op de 'normale' rem. ik herken het precies, stap is er niets aan de hand, bij draf moet je opletten en als je gaat galoperen kan het gewoon niet langzaam. dan pakte die het bit vast en luisterde nergens meer na, wat ik dus hierboven hem omschreven hielp want hij pakte zijn bit niet meer vast, en ik kon ineens wel alle tempo's galopperen. en paarden zijn zo anders in de bak en in het bos, dat is echt niet te vergelijken. deze pony was amper in galop te krijgen in de bak als je met 1 vinger liet merken dat je wou stoppen stond die al stil.

misschien kun je een grotere open plaats zoeken in het bos waar je op voltes etc. kan oefenen. dat je probeert om daar gewoon een volte te galopperen en haar op de volte terug te nemen. dan heb je altijd de volte om op terug te vallen. wat je ook kan doen is een touwhalster onder je hoofdstel doen, als ze er dan vandoor gaat kun je op je touwhalster remmen en op je bit. dan ben je niet van 1 ding afhankelijk. maar dan moet je wel handig zijn met veel touwtjes in je handen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:54

goede tip wel

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:10

Citaat:
En waarom dan wel niet :o

Touw kwam om mijn handrem terecht, paard schrok, ging galopperen, en daar lag ik. Daar heb ik een heel mooie wond aan over gehouden wat nu een groot litteken is en een paard dat bijna een 60 km/h weg op was gerend (hij kwam op het touw te staan, hierdoor had hij ook over de kop kunnen gaan). Ga NOOIT fietsen met een paard!

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 11:53

Oh dat over fietsen maak mijn geen zorgen over hij is met mijn moeder wel is mee gegaan aan de fiets en is dan net eenhondje en met mijn andere paard fiets ik ook altijd dat gaat primaOh