paard wilt niet gaan buigen in de hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:15

Doubtless schreef:
Je legt de nadruk verkeerd: die hakken zijn een gevolg. Oorzaak? Je beweegt je been vanaf de knie, ipv uit de heup. Je behoort je benen lang te maken, bovenbeen ontspannen, onderbeen aanspannen en om de buik heen. Tenen naar binnen zodat de knie losjes in het zadel ligt.

:j Ik heb er ook last van, je klemt heel erg met je knien waardoor je je paard belemmert. Zoals Doubtless zegt, probeer dieper te zitten en je benen te lang maken. Je een paard kan nooit goed gaan lopen als de ruiter niet goed zit, het lopen van het paard kan je zien als een spiegel van de ruiter.

Pumpkins

Re: paard wilt niet gaan buigen in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:17

heb net je filmpje gekeken, het helpt denk ik al een boel als je je beugels twee gaatjes langer maakt.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:17

maar euhmm hoe zeg ik dit. ik ga heel erg snel zegmaar mijn knieen van het zadel af draaien. waardoor mijn tenen kapstokken zijn zegmaar. ook tips voor?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:22

Da's een stuk onbalans, waar dat vandaan komt weet ik niet, dat ligt aan jou :Y)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:11

Ik zie aan je filmpje een hoop. Een strak paard dat moeite heeft om zijn pas naar voren af te maken.
En ik zie een ruiter die eigenlijk net zo strak er op zit. Wel fijn om te zien dat je je teugels eigenlijk te lang hebt. Want zou je ze goed op maat nemen belemmer je je paard omdat je arm te strak is.
Ik zou je toch echt aanraden om naar het zadel te laten kijken. En jij zitlessen nemen. Natuurlijk zou het ideaal zijn om voor je paard een osteo/fysio er bij te halen. Maar aan de andere kant, als je paard los wordt gemaakt in zijn lijf en jij gaat er op rijden met de zelfde spanning als ik op je filmpje zie, heeft een behandeling weinig nut. Ik bedoel het allemaal niet vervelend, geef m'n mening om je te helpen. Denk namelijk als jij een stuk spanning in je lijf los kan laten je gelijk fijner kan rijden.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 17:55

ja klopt, ik merk zelf dat ik nog wel beetje gespannen ben. trouwens kan ik bv gewoon zitlessen nemen op hem? of op een ander paard?
ik ben 2 maanden geleden van hem af gevallen doordat hij een hele hoge bok maakte. hij is niet echt een betrouwbaar paard pas als hij je vertrouwd kan je hem vertrouwen zegmaar.
hij heeft in de afgelopen 2 jaar 5 mensen naar het ziekenhuis gebokt..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:45

daphne_xxx schreef:
hij heeft in de afgelopen 2 jaar 5 mensen naar het ziekenhuis gebokt..

Misschien wel doordat hij last van zijn rug heeft of doordat het zadel niet lekker ligt, zou daar eerst naar laten kijken, kan al veel problemen oplossen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 12:35

hmmm ja dat zou het kunnen zijn. Want vroeger deed hij dat nooit. Vroeger is in dit geval 3 jaar geleden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:51

Ik ga mee met weidebloem.
Zitlessen kan heel goed ook op andere paarden. Al heeft mijn voorkeur om een combinatie te maken tussen eerst andere paarden en dan om en om eigen en andere paarden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:31

Misschien moet je vooral in het begin denken lang lang lang, je zit een beetje in elkaar gedoken, dat kan dan door die spanning komen? Maar lang maken, en laag ademen, maakt dat je je ook ontspannen kan gaan voelen. Beugels iets langer (dan maar even kapstoktenen, komt ook wel weer goed). Het paard maakt haar passen achter niet af, ze lijkt me vast te zitten in de achterhand, bij het kruis, in ieder geval loopt ze niet helemaal lekker, zie ik vooral in de stap. Laat inderdaad kijken naar het zadel. En ga leren met haar aan de hand in te buigen en zijwaartse oefeningen te doen, dan kan je op de grond zien hoe ze de achterbenen onder de massa moet gaan plaatsen. Het paard is nu wat uit elkaar gevallen. Dat kan ook komen doordat ze stijf in de rug is, daar zou het gebok ook op kunnen wijzen. Als je moeilijke (pijnlijke) dingen voor haar onder het zadel gaat vragen zal ze misschien antwoorden met gebok, ga daarom eerst aan de hand met haar werken, zie het maar als fysio voor je paard.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:19

het probleem is.. Ik kan niet longeren of iets. Daar gaat hij al helemaal door het lint. Ik durf het gewoon niet meer.....
Ik wil het, de wil is er maar om mijn angst opzij te schuiven is punt 2.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 06:35

Bel een goede instructeur en ga daarmee aan het werk, of stop met dit paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:28

daphne_xxx schreef:
het probleem is.. Ik kan niet longeren of iets. Daar gaat hij al helemaal door het lint. Ik durf het gewoon niet meer.....
Ik wil het, de wil is er maar om mijn angst opzij te schuiven is punt 2.....

Uhm, je durft er wel op te gaan zitten terwijl hij zo gek doet met longeren? Oe meiske. Wederzijds vertrouwen en daardoor veiligheid bouw je eerst op op de grond, en dan pas op het paard.... Als hij al zo'n moeite heeft met werk aan de hand is er wel iets mis, fysiek/mentaal of combinatie.
Denk bij oefeningen op de grond niet aan longeren. Rondjes lopen aan een touwtje is niet het werk, maar denk aan inbuigwerk, schouderbinnenwaarts, volte lopen met juiste stelling, of hoefslag volgen met vw nw, om zijn rugspieren op te rekken. Ik zou niet zo doorgaan met dit paard. Lijkt me op den duur ook te gevaarlijk worden.
Is er niemand in de buurt die je kent die je wel eens zo ziet werken waar je hulp aan kan vragen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:37

daphne_xxx schreef:
Ja hij is wel gevoelig met borstelen over de rug. Het is niet vlakbij de schoft maar meer richting de 'kont' zegmaar.

PS ik zag dit nog eerder staan in een bericht van je. Dat hij gevoelig is richting kont kan je ook zien op je filmpje, hij loopt achter onregelmatig en zoals ik al eerder schreef, lijkt hij vast te zitten in zijn bekken.
Hier kan je meer lezen over het vastzitten van het SI gewricht. http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&id=341&view=article
Een osteo erbij vragen zou ik doen, overleg het met de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 29-06-12 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:54

Yamcha schreef:
Bel een goede instructeur en ga daarmee aan het werk, of stop met dit paard.

Fijn, dat je zo opbouwend en behulpzaam reageert naar een meisje die open staat voor alle commentaar en hulp vraagt omdat ze het goed wil doen.... }:0
TS: Hoe is de relatie met de eigenaar, zou hij/zij wel open staan voor een behandeling van een fysiotherapeut/osteopaat?
Ik denk dat, voordat je weer verder aan de slag kan eerst zo iemand moet laten kijken want als je blijft doorrijden gaat het er niet fijner op worden voor het paard ben ik bang. Weet natuurlijk niet hoe je zelf financieel zit maar ik liet voor mijn bijrijdpaard in overleg de zadelmaker en fysio komen en dan deelde ik de kosten met de eigenaresse. Zij vond het allang best, zolang ik het maar regelde en erbij was. Succes!