Paard laat zich vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:52

Prettywomann schreef:
Laat hem eerst lekker bij komen en piel gewoon wat met hem om totdat het paard weer wat ontspannen is, daarna zou ik inderdaad wat al eerder is vermeld Gert van 't Hof bellen, die kan veel betekenen... heb ook zoiets gehad alleen dit paard ontplofte als je ging draven.

Waarom zou jij dan specifiek Gert van het Hof aanraden bij een paard dat zo bang is dat het zich laat vallen?
Gert kan bij sommige paarden prima werken, maar ook bij een paard dat zich laat vallen uit pure angst? Is daar niet wat meer voor nodig dan de no nonsense aanpak van van het Hof?

midgie

Re: Paard laat zich vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:54

Gert van het hof zou ik zeker niet doen word daar al misselijk van als ik er naar kijk, arme paarden,

Een paard laat zich niet zomaar vallen is zeker geen dominant verhaal zoals ik ook al langs zag komen, een paard wat zich laat vallen is doodsbang en wat is de oorzaak daar van, die zou ik eerst opzoeken en met respect naar het paard toe werken, neem de tijd en zoek de juiste hulp, neem neem contact op met de juiste mensen die wel respect vol naar dieren zijn , er zijn er genoeg te vinden en dan heb ik het neit over mensen zoals van het Hof of een zogenaamde trainings stal , want daar gaat het juist vaak mis ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:26

Gert van het Hof heb ik niets op tegen, vraag me wel af of sommige paarden moeten worden aangeboden. Gewoon een jong paard waar niets mee loos is of een dominant dier, kan je prima naar Gert brengen.
Maar een paard wat enorm angstig is of enorm gestressed zou ik dan weer niet daar naar toe brengen. En met dit geval zou ik het dier helemaal niet meer uit handen geven, maar iemand aan huis laten komen, zodat ik er zelf bij kan zijn.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:50

Misschien een idee om na een tijdje rust, weer beginnen met poetsen. Ik zelf doe bij mijn jonge dieren op een gegeven moment een kruk/opstapje pakken. Als dat normaal is dat het bij ons staat stap ik tijdens de borstel beweging op de kruk en blijf door mijn knieën gezakt. Heel langzaam kom ik omhoog zodat ze wennen dat ik groter kan zijn dan het paard.

Als dit allemaal normaal is steun ik heel licht met 1 hand op de rug, dit bouw ik zo ver uit dat ik tijdens het poetsen over het dier heen kan hangen.

Misschien kan je op deze manier het vertrouwen een beetje terug winnen en gaat het paard snappen dat vallen niet nodig is omdat het niet eng is.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 06:44

Paard eerst maar weer eens paard laten zijn. Lekker buiten met soortgenoten.
Met een ouder dier samen gaan wandelen, naast elkaar op de poetsplaats poetsen en vooral heel veel geduld en duidelijkheid.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:14

Ik heb vroeger een verzorgpony gehad die dit ook deed. Ze was toen wel al bereden. Bij haar kwam het door een ontsteking in de rugspier. Zodra er gewicht op haar kwam draaide ze in paniek om haar as om vervolgens zich zo te laten vallen. De eerste keer was dat echt doodeng. Het heeft na die ontsteking nog weken geduurd voordat ze weer echt vertrouwen had dat het zadelen geen pijn meer deed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:26

esje01 schreef:
Paard eerst maar weer eens paard laten zijn. Lekker buiten met soortgenoten.
Met een ouder dier samen gaan wandelen, naast elkaar op de poetsplaats poetsen en vooral heel veel geduld en duidelijkheid.

Ik denk dat dat inderdaad de beste oplossing is.
Zet hem maar een paar maanden weg om alles te vergeten en begin dan heel rustig opnieuw.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:33

paar maanden rust in weidegang bij kudde en dan van kleinste basis terug opbouwen lijkt mij ook het beste hier. Het paard is wss zijn vertrouwen in mensen kwijt. Dat zal terug langzaam moeten opbouwen. Ze hebben hem op de trainingsstal verpest, en dat moet jij dan terug (eventueel met hulp) terug opbouwen.
Ik wens eigenaar en paard nog veel succes toe.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:41

Vind ik zelf erg kort door de bocht. Niemand weet wat er met het paard is gebeurt, voor hetzelfde geld is het een medische oorzaak. Zou het eerst eens goed duidelijk willen hebben wat er aan de hand is want een paard gaat echt niet zomaar liggen. Dat er rust en vertrouwen nodig is lijkt me duidelijk, maar met alleen dat is het paard niet mee geholpen. Je zult moeten gaan achterhalen waarom dit gebeurt en dan kun je er op gaan anticiperen.
jensvl schreef:
paar maanden rust in weidegang bij kudde en dan van kleinste basis terug opbouwen lijkt mij ook het beste hier. Het paard is wss zijn vertrouwen in mensen kwijt. Dat zal terug langzaam moeten opbouwen. Ze hebben hem op de trainingsstal verpest, en dat moet jij dan terug (eventueel met hulp) terug opbouwen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:45

Dat is ook zeker waar. Goede aanvulling. Het is zeker de moeite waard om hem medisch te laten checken en het is belangrijk om erachter te komen wat er op de trainingsstal is gebeurd. Dan kan je daarop verder inspelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:53

chocobroodje schreef:
Vind ik zelf erg kort door de bocht. Niemand weet wat er met het paard is gebeurt, voor hetzelfde geld is het een medische oorzaak. Zou het eerst eens goed duidelijk willen hebben wat er aan de hand is want een paard gaat echt niet zomaar liggen. Dat er rust en vertrouwen nodig is lijkt me duidelijk, maar met alleen dat is het paard niet mee geholpen. Je zult moeten gaan achterhalen waarom dit gebeurt en dan kun je er op gaan anticiperen.
jensvl schreef:

Het is wel duidleijk dat dit een mentaal probleem is, een paard laat zich niet zomaar vallen.
Achterhalen wat er gebeurt is is erg lastig want een trainings stal zal hun fout nooit toegeven , helaas gebeuren dar vaak dingen die niet door de beugel kunnen, want elk paard verdient rust en vertrouwen, dit is een paard die duidelijk zijn angst laat zien, maar je heb du sook paarden die dat niet doen en zich dus laten behandelen als een stuk vuil en dat doen ze ook enkel en alleen om te overleven.
Idd rust en vertrouwen is bij elk paard erg belangrijk, dat verdient elk paard ook de gene die wel meewerken want juist daar gaat ook vaak heel veel mis , de gene die zich laten vallen en/of gaan vechten die laten duidelijk merken dat wij mensen te ver gaan, maar heel vaak word daar niet naar geluisterd, maar worden ze bestempeld als ... knol een paard wat zich laten vallen geeft echt duidelijk iets aan.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:28

Ik heb speciaal een account aangemaakt toen ik dit bericht zag. Ik heb twee jaar geleden ook zoiets meegemaakt. Met een merrie die achteroverviel, zodra je er een zadel oplegde. Volgens de eigenaar was het 'onder het werk uit willen komen' en die heeft er met een lange zweep op zitten slaan.. Het gevolg was een paard dat nu al achterover klapte als je maar met het shabrak aankwam.. Soms kon je zonder problemen het zadel opleggen, maar was je bijvoorbeeld even met het hoofdstel bezig en klapte ze alsnog achterover. Ze gaf NOOIT waarschuwingen, nooit eerst een kleine steiger.. Nee, altijd BOEM als een schildpadje op haar rug. Levensgevaarlijk, maar ik wou haar toch een kans geven.

We hebben haar eerst op de wei gezet met een longeersingel en een zadel, in de hoop dat dat zou helpen maar dat bracht niet veel verbetering.. Het moment van opzadelen was nog altijd wat het meeste stress bracht. Wij hebben dit opgelost door heeeeel veel vooruit te werken. We longeerde altijd eerst de 'stress' eruit voor we uberhaupt met een zadel in de buurt kwamen, anders ging ze zich onnodig druk zitten maken en steigde haar 'stress' levels veel te snel. Ik liet haar rustig 20 minuten galopperen.. Tot ze ontspande, haar koppie liet zakken en rustig werd. Tijdens het opzadelen lieten we haar rondjes stappen, vergt enige handigheid maar dit was voor haar de beste manier om de spanning af te kunnen laten vloeien. Ik hield altijd een arm door de longeerlijn, stapte naast haar op een grote cirkel en legde zo het zadel op. Ik had haar geleerd super op mijn stem te reageren, dus als ik ook maar iets aarzel zag was klikken genoeg om haar weer vooruit te krijgen. Als het zadel eenmaal vastzat, deed ik haar weer aan de longeerlijn tot de spanning er uit was.

Hierna lieten we haar korte periodes stilstaan, veel belonen met wortels.. "Enge dingen" zoals aansingelen deden we ook alleen maar als er iemand een wortel of een bakje voer voor haar neus kon houden. Dit leidde haar aandacht af en maakte tegelijk de ervaring ook wat prettiger. Toen dit goed ging liet ik haar lopend naar me toe komen en stapte ik op terwijl ze stapte (zodat ze weer voorwaarts in dr koppie dacht). Dat uiteindelijk weer verder uitgewerkt naar stilstaan bij opsteigen.. Al moet ik zeggen dat ik voor de veiligheid haar had aangeleerd dat zodra één voet in de beugel zat ze weg mocht stappen. Gewoon omdat ze het altijd zo onverwacht deed en ik het risico niet wou nemen dat er iets mis ging. Eigenlijk is dit altijd goed gegaan en is ze nooit achterover geslagen met mij erop. Al moest mijn baas haar niet proberen op te zadelen of vast te houden, want ik was meteen weer terug bij af.. Dit is een probleem dat enorm veel tijd kan kosten, ik ben er 3/4 jaar mee bezig geweest denk ik.. Uiteindelijk is ze helemaal goed gekomen en heeft ze zelfs een nieuwe baas gekregen die stapelgek op haar is.

Ik hoop dat je iets hebt aan m'n verhaal. Ik weet natuurlijk niet hoe het paard zich laat vallen, maar je kan het altijd eens proberen om het paardje voorwaarts te houden terwijl je opsteigt.. (Op een krukje gaan staan en iemand anders langs laten stappen).. Of heel stom, volstoppen met eten terwijl je opsteigt. Veel trainingsstallen doen dit niet, omdat ze vinden dat een paard maar moet luisteren.. Maar soms moet je heel creatief worden om een probleem op te lossen en kan zoiets simpels al een uitkomst bieden. :)!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:02

Hoe gestoord om een paard dat zo reageert uit angst nog wat te gaan slaan.
Ik ben blij dat het terug in orde is geraakt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:24

Ook al is het lichamelijk dan nog is een paar maanden rust natuurlijk heel belangrijk en nooit verkeerd, zeker bij een jong paard in de groei!
Dus dat zou ik zelf eerst eens proberen voor ik zo'n paard door de hele molen laat gaan, want stel het is het vertrouwen in de mens, dan zal dat in dit geval er niet beter op worden!
Nog buiten dat iedereen wel weet wat een dierenarts tegen woordig kost.

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:56

jensvl schreef:
Ik denk dat dit gedrag kan voorkomen uit 2 dingen:
werk willen ontwijken.
of foute interpretatie van de bedoeling van iemand op de rug.

Als hij werk wil ontwijken, heeft hij op de een of andere manier uitgevonden dat als hij zich laat vallen, hij niet moet werken.Hoewel dat het mogelijk is heb ik hier eigenlijk nog niet van gehoord.
Van een foute interpretaie van de bedoeling heb ik al wel gehoord (eigenlijk gelezen). Ik denk dus ook dat dit het probleem is.
Het klinkt mss raar dat een paard zich laat vallen omdat hij denkt dat dat moet als er iemand op zijn rug kruipt, maar denk eens na vanuit het standpunt van het paard.
Hij heeft leren wijken voor druk in alle richtingen (deel van de opleiding en dan zeker bij een trainer), en deed dat wss op lichte druk voordat ze de eerste keer erop wilde gaan zitten.
Na af en toe wat gewicht in de stijgbeugel te leggen, is er iemand op gaan zitten.
Het paard denkt nog steeds dat hij moet wijken voor druk. Nu komt alle druk vanaf boven. Het is veel druk die erop rust, dus voor het paard lijkt zijn opdracht duidelijk. Gaan liggen, want dat is de enige manier om te wijken voor druk die van boven komt.
Het enige dat we het paard moeten duidelijk maken is dat hij niet moet wijken voor die druk.
Natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Als dit het eerste paard is dat ze zelf opleid kan ze het best een andere trainer als hulp inschakelen.
Onthoud 1 ding. Hoewel het paard, als je het slaat, wss zal gaan rechtstaan is dat niet de oplossing van het probleem. Waarom niet? Het paard denkt dat hij het juiste doet. Hij vertrouwt je bovendien genoeg om bij jou in de buurt te gaan liggen. Het paard slaan zou dat vertrouwen voorgoed kunnen beschadigen.
Nu slaan niet de manier is, ga ik proberen te schetsen wat volgens mij een redelijke kans van slagen heeft.

Hoewel ik het eigenlijk nooit aanraadt, raad ik je nu toch aan tijdelijk het grondwerk stop te zetten.
Ik heb begrepen dat het paard niet graag opgezadeld wordt. Als het niet lukt, stuur dan maar een pb met kort uitgelegd wat zijn gedrag is tijdens het opzadelen. Dan kan ik een pb terugsturen met wat je het beste doet. Oefen wat met op en afzadelen, en doe af en toe wat leid-en volgoefeningen in ruil voor wijken voor druk bij grondwerk. Als hij geen problemen meer heeft met opzadelen, dan kan je beginnen wat gewicht op zijn rug te leggen. Kies voor iets dat je op het zadel kan vastbinden en wat het paard geen pijn kan doen. Begin met iets van 5 kilo. Bouw dat langzaam op in enkele weken tijd (of langer, afhankelijk van wat het paard aangeeft) totdat je het gewicht van een ruiter bereikt hebt. Bouw verder op tot 10kg meer dan het gewicht van de ruiter. Dan begin je terug op de plaats waar je zelf was voordat hij naar de trainer ging. Dat wil dus zeggen terug beginnen met wat gewicht in de stijgbeugel leggen en zo verder opbouwen.
Doe dit heel rustig aan. Volgens mij werkt dit omdat je een paar stappen terugzet en het paard wat tijd meer tijd geeft. Waarschijnlijk is de trainer te snel geweest met willen opstappen, en heeft hij het paard te licht gemaakt op wijken voor druk voordat hij gewend was iemand van zijn gewicht te dragen. Hierdoor werd het voor het paard verwarrend. Hij had beter het wijken voor druk daarna pas verder verfijnd. Nu moet je dus op deze manier (of een andere manier als je zelf een goed kan bedenken) het paard door middel van zeer langzame drukverhoging laten weten dat hij niet moet wijken voor druk die langs boven op zijn rug inwerkt.

Als je nog vragen hebt, of je wil van het opzadelprobleem vanaf, mag je altijd een pb sturen of het op dit forum posten natuurlijk.
Ik zou je willen vragen me op de hoogte te houden, want dit is een intrigerend geval. Ik zou heel graag de afloop weten.
Ik stel me ook altijd bereid om persoonlijk eens langs te komen als je niet te ver van mij vandaan woont.

Amen. Volgens mij is dit echt een heel goede tekst... Heb er niks aan toe te voegen!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:58

Misschien voor later nadat hij weer normaal doet bij het zadel e.d. op doen, je hebt ook inrijden met een pop die gewicht in zich heeft. Iemand bij mij op stal heeft dat ook gedaan met haar paard die aan 1 kant geen oog meer heeft. en dat beviel erg goed. Misschien een idee? Dan maakt het niet uit als hij gaat liggen! die pop blijft toch wel zitten ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:15

Inderdaad. Eerst rust en medische check. Proberen erachter te komen wat er gebeurt is en dan na minstens een maand rust (beter nog langer) bij kuddegenoten in de wei, kan je langzaam terug beginnen.

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:19

Ik weet niet of het al gezegd is, ik heb namelijk niet de tijd om alle reacties te lezen.. :=
Maar ik zou em eerst gewoon lekker pauze geven,
het weiland in, loslaten in de bak, spelletjes spelen.
Zodat er terug een vertrouwensband komt..
Na een tijdje kan ze bevoorbeeld hem loslaten in de piste,
en als hij rustig is, gewoon met een dekje in de piste gaan zitten.
Dit blijven doen tot hij naar haar toekomt, en dan rustig terug kennis laten maken met dat vreemde lapje.
Ook zeker belonen, en niet vanaf de eerste keer opleggen.
Anders gaat hij het dekje weer associëren met rijden.
En zo stilletjes aan opbouwen?

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:37

Ik zou persoonlijk niet stoppen, je gaat dan denk ik alleen tijdelijk het probleem uit de weg...
Als de eigenaar was zou ik helemaal opnieuw beginnen, aangezien het nu in het begin al fout gaat. Maar dan heel rustig. Ga een keer gewoon in de wei zitten, ga lekker met hem wandelen. En bouw het zadel langzaam op, je kunt ook gaan wandelen met het zadel op. En als de verhoudingen weer goed zijn tussen ruiter en paard kun je weer voorzichtig naar het op stappen toe werken. Ook lijkt het me dat ze moet gaan werken aan persoonlijke ruimte en wederzijds respect. Het paard moet de ruiter vooral weer gaan vertrouwen voordat je verder gaat. Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:11

Stoppen is niet het probleem uit de weg gaan maar even een adempauze voor het paard creëren. Het paard moet even tijd hebben om die ervaring te verwerken. Dus buiten gewone verzorging en er af en toe gewoon bij zijn, niet mee werken de eerste tijd. Het stoppen is natuurlijk maar tijdelijk.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:03

Ik kan je geen advies even over je paard, omdat ik geen idee heb wat het beste is...
Maar!! Ga aub verhaal halen bij die stal!!!! Ik ken een stal waarbij ze ook paarden omver trekken om de wil te doorbreken, bij de meeste paarden is het met veel geduld en goede training weer hersteld maar bij anderen duurt het al jaren.. Als je weet wat er gebeurt is, kun je ook beter reageren.

Eigenlijk zou het bekend moeten worden welke stallen dit zijn, helaas wordt je dan beschuldigd van smaad. Maar als ik dan lees dat de stal waarvan ik t weet op handen wordt gedragen hier op bokt, bah... Kan de woorden niet vinden...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:41

Hun technieken aanhalen valt toch niet onder smaad dacht ik?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:28

Ik ben ook niet van plan de stal/trainer te gaan noemen. Ze staan normaliter gewoon keurig aangeschreven, dat is ook het rare.
Ik heb mijn stalgenoot verder nog niet gezien of gesproken, dus kan geen update geven

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:34

Je kunt hem naar nikki tuiten brengen.

ze had zelf ook een pony die dat deed, zelfs met hoeven krabben.

ze is vriendelijk en consequent.

als je meer info wilt kun je mij even mailen! :)

fenna_pinky@hotmail.com

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:41

Wat ik trouwens het meest opvallend vind is dat ik diverse pb's heb gekregen van diverse mensen die zeggen dat ze kunnen en willen helpen.
Als je dan een pb terug stuurt met meer informatie over werkwijze etc krijg je radio stilte :?