Arabierenklier op weg naar de B!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Re: Arabierenklier op weg naar de B!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:18

Op het moment dat jij hem tegen de hand vind lopen, vind ik hem eigenlijk beter lopen dan op de andere foto's :) Hij loopt veel te diep en achter de loodlijn, ik denk dat je hem veel losser mag laten! Je handen meer dragen en de teugels iets langer laten denk ik.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:22

Probeer je gevoel te volgen, als jij er een beter gevoel bij hebt om de teugels langer te doen moet je dat doen. Want hij loopt zo best wel opgekruld en er zijn foto's uit je vorige topics waar hij echt beter liep en zat je ook beter in dat andere zadel!

Dat neusje eruit, lekker voorwaarts rijden en dan komt die hoofdhouding vanzelf wel. Ik heb een Fries en die heeft zo ook haar specifieke problemen en het enige wat helpt is niet focussen op dat het hoofd naar beneden moet of het hoofd op de loodlijn. Probeer eerst de hals te laten zakken en van achter naar voren actiever te krijgen met wat langere teugels. Geef druk met je benen, sluit hem als het ware op, en zeg met je handen "tot hier en niet verder" met een kneepje zodat je handen wel "zacht" blijven en ontspan zodra hij "zakt". Dan kun je kijken als hij die aanleuning heeft of hij je hand kan volgen. Vanuit daar kun je het van voren langzaam aan wat omhoog brengen en komt het echt wel goed.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven maar ik wil het nog wel een keer proberen als het te wazig is! :') En hoop dat je er ook iets aan hebt!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:28

Fockig hell.. heet je paard Daya? .. Ik heet namelijk Daja :D Ik had geloof ik je paardje al eerder voorbij zien komen en wou toen er al wat van zeggen. Neem aan dat ze aardig wat karakter heeft? Mijn vader zegt namelijk dat elke vrouw in onze familie met die naam niet de makkelijkste zijn :P En dat is waar haha.

IK denk dat deze instructeur je gewoon niet kan helpen met dit paard. Wat raar is want als wij al zien dat hij zo niet goed loopt, dan hoort zijn dat al helemaal te zien. Komt toch het 'de dressuurwereld ligt op zijn gat, waar is de rijkunst gebleven" weer bovendrijven. Geen kritiek toe naar jou, zeker omdat je aangeeft dat je het zelf ook niet fijn vind. Maar meer kritiek naar de huidige sport toe.

Heel benieuwd naar de foto's van morgen. Hopelijk stop je ook bij deze instructeur en vind je voor jou en je paard een die jullie wel kan leren.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:36

Als je wilt, wil ik je best een keer komen helpen. Ik woon in Hoorn, dus dat is prima te doen met de auto.
Ben benieuwd naar je nieuwe foto's van het "zelf rijden" met je andere zadel :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:46

Jolindaa schreef:
Morgen doe ik mijn trekker op en zal ik even "zelf" gaan rijden. Plaats ik wat fotos hier en dan verder de discussie voeren, goed?
Ik schrik namelijk erg van de reacties. Ik ben inderdaad maar een leek en wil alleen het beste voor Daya. Lang leve bokt, want zonder dit zou je nooit andermans mening kunnen aanhoren :)

Ja natuurlijk schrik je hiervan maar je voelt blijkbaar aan dat we voelen en weten dat je het beste wil voor Daya en daarom even aan de boom schudden in de hoop datje wakker wordt.
Ik ben benieuwd naar je foto's en. Goede reactie van je Jolindaa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:23

Naar mijn mening mag je je hand wat openen en naar voren steken. Verder is is het aan te raden rechtop in je zadel te gaan zitten, je zit bij alle foto's achterin je zadel en echt op je achterwerk! (of je zadel is niet goed voor je)

Je paardje mag echt wat langer in de hals worden. Ik zie dat je al nieuwe laarzen hebt staan, top! En het cappie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:30

In tegenstelling tot anderen vind ik je hand helemaal niet zo streng.
Als je goed kijkt naar bijvoorbeeld de laatste foto's zie je wel contact, maar niet zo heel veel druk. Teugel staat niet strak gespannen, maar zijn wel kort.

Je paardje duikt echter wel achter de loodlijn. Hij loopt niet lekker op zijn eigen benen. En omdat je je teugels kort houdt, kan hij er makkelijker achter kruipen.
Hij duikelt op de voorhand en gaat achter wat stuwen.
Ik zou de komende tijd je teugels iets langer laten, rij het neusje eruit. Achter er dan wat meer bij.
Breng hem in horizontaal evenwicht en laat hem jouw hand opzoeken. Hij ontloopt je hand nu.
Het is met een arabier wat lastiger omdat deze een hoog kruis hebben, maar zeker niet onmogelijk.

Verder ga ik met delerium mee wat je zadel betreft.

Edit. Even een foto uit je topic van mei.
Hier vind ik hem fijn lopen. Licht in je hand, neusje er net wat uit, achterbeen er fijn onder.

Afbeelding

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:33

veel mensen vinden hem te diep en achter de loodlijn lopen..
tuurlijk voor een proef klopt het..
Maar ik vind het fijn uit zien, rond en diep zodat je goed die bovenlijn/rug gebruikt. Als je voelt dat hij fijn in die aanleuning is,
mag je hem wat hoger brengen, maar toch steeds ook naar onder kunnen gaan..
Dus dat hij steeds op de juiste manier die bovenlijn aanspant om zijn hoofdhalshouding in de juiste posities te brengen.
Ik zie dit liever met het juiste gebruik van zijn bovenhals en rug, en dat hij zijn onderhals los laat.
Dan paarden die "op de loodlijn" lopen, met een onderhals en weggedrukt rug
Als je hem met een ophouding en been wat hoger brengt, probeer daar ook toe te staan, zodat hij zijn hoofd zelf draagt.
ook mbt op het op de voorhand lopen, als je een paard zo diep rijdt loopt die altijd voor het grotendeels op de voorhand, hou hem wel actief,
en als je hem hoger brengt moet dat idd vanuit een actief achter been zijn..

Let er wel op dat je recht opblijft zitten.

ga zo door ;)

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:30

Jaa, ik volg je topics ook al een tijdje en vind dat je heel erg vooruit bent gegaan. Je hebt echt het beste voor je paardje over! Ik had het topic van april nog even bekeken en het viel me op dat je eigenlijk dezelfde teugellengte hebt als hier in het topic maar hier loopt hij toch niet fijn. Heb je misschien (on)bewust spanningen als je les kijgt van je instructrice dat je paardje zo diep loopt?
Of andere dingen, een bepaalde druk?

Het enige wat ik nog kwijt wil, is dat ik het wel apart vind dat je instructrice je les geeft terwijl je geen cap op hebt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:36

teugels korter betekent niet altijd kortere afstand tussen je hand en de mond. of te diep laten lopen..! Jouwn hand geeft niet mee die is erg hard... dan kan die teugel wel te lang zijn, maar in combi met je harde korte arm weer te hard en te stug, waardoor hij zo diep moet lopen om het enigszins te behappen. Dus teugels korter, armen vriendelijker, losser en wat langer.

Vind je niet lekker zitten zoals al gezegd wordt, sterker nog ik vond de foto's eigenlijk helemaal niet prettig om te zien. Wel zie ik een leuk paard, en een leuke ruiter. Met een net wat andere aanpak zijn jullie echt een leuke combi hoor! SUCCES!

Jolindaa schreef:
Zoals ik al zei: als ik zelf ga rijden, want zo begint mijn les, dan krijg ik al snel commentaar: teugels ietsje korter. Ik volg tijdens de les altijd de raad van mijn instructrice op, maar zodra ik niemand heb die mij erop wijst dat mijn teugels korter moeten, rijd ik zoals in het derde topic. Die teugellengte.

Ik doe simpelweg wat mijn instructrice zegt, omdat ik er vanuit ga dat zij weet wat ze doet :')
Laatst bijgewerkt door Anomien op 15-06-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:38

CalvinenGino schreef:
Maar ik vind het fijn uit zien, rond en diep zodat je goed die bovenlijn/rug gebruikt. Als je voelt dat hij fijn in die aanleuning is,mag je hem wat hoger brengen, maar toch steeds ook naar onder kunnen gaan..
Dus dat hij steeds op de juiste manier die bovenlijn aanspant om zijn hoofdhalshouding in de juiste posities te brengen.
Ik zie dit liever met het juiste gebruik van zijn bovenhals en rug, en dat hij zijn onderhals los laat.
Als je hem met een ophouding en been wat hoger brengt, probeer daar ook toe te staan, zodat hij zijn hoofd zelf draagt.
ook mbt op het op de voorhand lopen, als je een paard zo diep rijdt loopt die altijd voor het grotendeels op de voorhand, hou hem wel actief,en als je hem hoger brengt moet dat idd vanuit een actief achter been zijn..

ga zo door ;)

Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Hij is niet rond.. hij is alleen achter de teugel en te diep. Er zit flinke spanning in de rug. Hij oogt voor rond, maar is dat absoluut niet.

een paard op dit niveau zo diep laten lopen, loopt automatisch te veel op de voorhand. Ook met wat meer gas erop zul je dat niet voorkomen en werk je eerder onzuiverheid in de hand, vooral omdat deze wat naar links lijkt te kijken. Eerst los in het lijf. Voorwaarts, overgangen.. dan komt het actieve achterbeen, daarna kun je pas werken aan het ronde en misschien iets lager instellen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 12:54

Ik vind het zelf niet fijn om hem zo te laten lopen, dus ongeacht wie dit wel of geen prettig beeld vind geven, doe ik dit niet uit mezelf. Ik heb net gereden, zit nog op stal. Als ik thuis ben ga ik de fotos uploaden en dan hier plaatsen.

Met trekker :D

Verder was hij wel wat gespannen. Hij is niet zo gecharmeerd van mijn instructrice en als zij te dichtbij komt voor zijn idee, kropt hij zich op en wil eigenlijk heel hard wegrennen. Hier kampte ik dus enigszins mee. Ook waren ze buiten de bak paddockgrond aan het storten, dus een boel herrie. Geen ideale omstandigheden om te lessen.
Ik geef dit echter niet de schuld, want het is gewoon feit dat hij zich wat onttrekt. Ik zal straks de fotos plaatsen.

Die laarzen moet ik eerst even inlopen, want dat is een complete ramp om die aan te hebben nu, zo stijf! Cap ligt in de kast, maar is eigen risico.

Josca, als jij daar een x zin en tijd voor hebt, ben ik zeker benieuwd hoe je ons verder kunt helpen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:00

Hoe voel jij je zelf bij je instructrice? Denk je dat ze jullie goed vooruit helpt of heb je er twijfels over?

Ik heb ook een arabier(enklier) en ik had net hetzelfde probleem als jij namelijk. Hij vond mijn instructrice niet zo sympathiek, en hij ging gespannen lopen. Mijn instructrice reed zelf vooral dressuur met 'gewone' warmbloeden en gaf constant opmerkingen als 'teugels korter', 'meer contact'. Het resultaat was dat hij gigantisch achter de teugel ging lopen en helemaal op de voorhand viel. Als ik hem wat meer teugelruimte geef komt hij vanzelf naar beneden zonder zich op te kroppen, maar dan riep mijn lesgeefster direct dat mijn teugels 'flapperden'

Als je paard je lesgeefster niet leuk vindt wil dit meestal veel zeggen, hij associeert haar met een onaangenaam gevoel en spanning en vindt haar daarom niet leuk. Op een bepaald moment moest mijn lesgeefster zelfs buiten de bak gaan staan omdat hij niet meer naar de kant wilde waar zij stond, en toen heb ik het wijze besluit genomen om iemand anders te zoeken. Hij was gewoon veel meer ontspannen zonder haar, hij ging vanzelf op zoek naar de juiste houding en hij liep niet meer weg over de schouder.

Het is misschien moeilijk om goeie instructie te vinden, zeker omdat er niet veel lesgevers zijn die echt met arabieren kunnen omgaan. Maar het is misschien wel interessant om eens een paar proeflessen te nemen en te zien of je niemand vindt die jullie beter kan helpen? Ik heb een tijdlang (dressuur)les gevolgd bij een springinstructrice, omdat zij veel ervaring had met sensibele paarden en niet zo gefocust was op dat 'aan de teugel rijden' kon zij ons beter helpen met de belangrijke dingen zoals tempocontrole, evenwicht en gebruik van de achterhand.

Er bestaat geen kant en klare oplossing, zéker niet als je met een arabier rijdt :D maar er is voor elke combinatie wel een goeie lesgever te vinden, en soms zelfs dichterbij dan je denkt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 14:07

Jeetje... Ik heb exact hetzelfde. Wat de opmerkingen betreft als 'teugels korter' en 'meer contact'! Altijd die opmerkingen en inderdaad als ik hem zonder wat te zeggen steeds wat meer ruimte geef, want dat doe ik dan toch omdat ik dan mezelf beter voel, dan krijg ik vrijwel meteen dat ze te los hangen.

Ik ga nu de fotos op de computer zetten!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 16:56

Nou hier zijn dan de foto's. Het begon wat gespannen. Hij had het koud van de regen en dan moet hij altijd eerst even zichzelf heel druk maken om zich warm te maken. Gekke paardenkop *\o/*

Daarna dus ''zelf'' gereden. Met mijn trekker dit keer, vaste haren. Nog steeds geen cap op en laarzen zijn nog steeds niet klaar om mee te rijden :Y)
Verder was hij overigens heel fijn aan het been. Lekker voorwaards en reageerde goed. Zelfs toen mijn moeder met een paraplu in de bak stond om de camera droog te houden.

Ik ga PROBEREN om zelf mijn commentaar bij de foto's te zetten, máár ik ben geen expert natuurlijk en ik wil van iedereen kunnen leren.

Instappen geen foto's van.

Handen te wijd en gekanteld. Rechthouden en bij elkaar.
Afbeelding
Ik werk wat terug met mijn hand waardoor hij weer wat te diep komt. Met meer ruimte aan de voorkant komt zijn neus er meer uit.
Afbeelding
Inzet volte, dus vandaar de binnenhand van de hals af. Let niet op mijn kop, ik sprak tegen mijn moeder _/-\o_
Afbeelding
Hier zie je goed mijn doorgehangen teugels. Ik mis hier tempo denk ik???
Afbeelding
Galopje, benen langmaken en tenen draaien. Handen meer naar voren?
Afbeelding
Weer wat doorhangende teugels, maar hij ging hier niet duiken gelukkig.
Afbeelding
Raar momentfotootje.
Afbeelding

Nou, tell me! }:0

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:05

stukken beter hoor. Er is natuurlijk nogal wat te verbeteren. Maar ik denk dat je vanaf hier toch een hele grote stap verder bent dan met die andere foto's!
Wat mij wel opvalt is dat je ook met dit zadel 'gebruik' lijkt te maken van de lepel, hierdoor komt je bovenlichaam wat naar voren of kantelt je bekken teveel naar voren.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:07

Bij het zien van de fotos dacht ik daar inderdaad ook aan. Ik maak hem morgen weer een maatje groter. Hij stond namelijk eerst altijd op 18inch, maar omdat ik zo schoof in galop had ik hem 1 maatje kleiner gezet, dus naar 17inch. Dat ging beter, maar als ik dit zo zie, moet ik gewoon leren onafhankelijk te zitten en dan zal ik die 18inch waarschijnlijk goed kunnen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:14

CalvinenGino schreef:
Maar ik vind het fijn uit zien, rond en diep zodat je goed die bovenlijn/rug gebruikt. Als je voelt dat hij fijn in die aanleuning is,
mag je hem wat hoger brengen, maar toch steeds ook naar onder kunnen gaan..
ook mbt op het op de voorhand lopen, als je een paard zo diep rijdt loopt die altijd voor het grotendeels op de voorhand, hou hem wel actief,
en als je hem hoger brengt moet dat idd vanuit een actief achter been zijn..

ga zo door ;)

ik ben het met je eens...ik zie ze liever iets dieper lopen, helemaal arabieren.
Het ziet er helemaal niet zo verkeerd uit,naar wat ik kan zien maakt hij achter goede passen.
Je instructrice is met de basis bezig,het losmaken van een paard.Het belangrijkste.
TS heb je er ook een filmpje van?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:16

Nee geen filmpje. Kan ik de volgende x wel maken, maar ik heb niet zo'n goede camera om filmpjes mee te maken dus het wordt erg onscherp en onduidelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:32

Ts de nieuwe foto's zien er direct al veel beter uit! :) Hier loopt hij weer fijn, niet zo achterlijk diep ingesteld en achter de teugel kruipend. Nee hier is hij weer ontspannen, het hoofd op de goede hoogte zonder valse krul, achterhand er onder. Deze 'met en zonder instructrice'- foto's spreken imo niet positief voor haar methode, sorry. Veel succes in de toekomst, blijf je gevoel volgen, in dit geval imo het beste! :)

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:40

Wat ik zie is dat je idd op meer op de lepel zit als echt in het zadel. Je benen heb je ook een beetje voor je, zeg maar. Probeer je hakken in dezelfde lijn te krijgen als je schouders, dan ga je zelf ook een stuk rechter zitten. Weet hoe moeilijk het is, ik zit alleen voorover gebogen ipv naar achter, maar dat is ook erg vervelend.
Succes, en een leuk paardje!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:41

Ik vind je nieuwe fotos er zeer netjes uit zien hoor ! een stuk ontspannender beeld ook om naar te kijken! Achterhand ziet er ook duidelijk veel beter uit en zit er netjes onder! Een instructrice kan soms ook fouten maken, en vaak zie je dat men te diep inrijd en zie je dat het paard gespannen loopt en t beeld dus ook niet erg mooi word t algemene plaatje

Heel goed dat je laat zien dat je naar jezelf luisterd ! Het ziet er nu echt heel mooi en top uit ! en je paardje heeft er duidelijk ook meer plezier in !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:12

Hey!
Eerst wil ik even zeggen dat ik het onzin vind dat alle arabs zo en zo gereden moeten worden, elk paard moet op z'n eigen manier gereden worden, mijn arab bijv. heeft een totaal andere bouw als de jouwe en waarschijnlijk ook een ander karakter..
Wel is het zo dat veel instructrices gewend zijn aan bepaalde paarden en van andere paarden hebben ze geen kaas gegeten.
Dus op zoek naar fijne instructie is een must, als je hier geen goed gevoel bij hebt.

Ik vind je paardje zelf heel goed lopen, veel achterhand-actie, maar ik zou persoonlijk toch ook iets meer lengte willen zien, soms kan het even goed zijn om er wat verder doorheen te rijden, maar niet als standaardhouding.(op de eerste foto's)
Dus ik snap wel dat je instructrice dat wil, alleen is het niet helemaal mijn smaak, maar hoe reageerd jouw paardje erop?
Latere foto's:
Verder zie ik dat je heel zoekende bent, om een goede halshouding te vinden, ook ben je onrustig met je handen qua stand en aanleuning, soms te los. (dan valt je paard wat uit elkaar)
Waarschijnlijk wil je instructrice daarom ook deze rondere houding....
Ook zie ik veel spanning in je benen, je houding is niet helemaal lekker.
In draf zit je wat teveel voorover met lichtrijden, (ietsje dat is normaal) dan zie je die spanning, je benen komen naar voren en omhoog om je evenwicht te bewaren.
In stap zie je duidelijk dat je teveel achterop je kont zit met een bolle rug.
Ik weet niet of dit door je zadel komt (sommige zadels nodigen hiervoor uit)maar dan moet je je bekken meer kantelen en op je doos gaan zitten en jezelf lang maken.
De laatste foto's vind ik iig onrustiger ogen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:25

Kleine opmerking: je kunt je teugels ook korter maken door je handen naar voren te houden en niet terug te werken naar je lijf, je handen onafhankelijker te dragen. Licht contact op de teugels en geen waslijntjes is belangrijk, daar heeft je instructrice gelijk in. Had hetzelfde probleem, dus weet hoe moeilijk het is, in het begin moet je er continu op letten, later gaat het meer vanzelf. Je zadel lijkt inderdaad niet helemaal bij jou te passen zoals het nu is, je zit teveel op de lepel. Voor de rest: behalve de cap (op Bokt heb je toch een beetje een voorbeeldfunctie als je foto's plaats) ziet het er nog niet zo beroerd uit hoor. Trouwens, laarzen of stijve chaps dragen helpt ook om je beenhouding stabieler te maken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 18:34

Mijn cavallo laarzen staan mooi op mijn kamer. Ik trek ze af en toe aan om in te lopen, want nu valt er nog niet mee te rijden ;) Heb ze net een dag namelijk, dus dat is onderweg!