Stilstaan bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Juliee

Re: Stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:53

Oke, super! :o

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:27

ellend schreef:
Er is echt een heel simpele oplossing!!
Ik heb dit al vele malen zo gedaan met vele paarden en het lukt ECHT altijd.
Om een paard iets te leren, op een positieve manier moet je ze altijd een keuze geven.
Je moet er zelf voor zorgen dat het paard datgene kiest wat jij wilt.
Bij niet stilstaan bij opstappen doe je het volgende: Je geeft het paard de keuze tussen stilstaan, wat je als eerste vraagt natuurlijk, of lopen, MAAR.....dan wel op mijn manier! Hij mag dus wel lopen, maar alleen maar hele kleine rondjes rond mij. Je staat links naast je paard, je pakt met je linkerhand de binnenteugel en "prikt" zachtjes met je rechter hand in de linker flank. Paard wijkt met zijn achterhand voor die druk, maar omdat je links de teugel vrij kort hebt moet hij wel rondjes om jou heen lopen. Dit vinden de meeste paarden niet zo leuk, en kiezen uiteindelijk ALTIJD voor het stilstaan! Een zeer paardvriendelijke, en snelle oplossing, waar je niemand anders voor nodig hebt! :j

Komt dit toevallig uit het boek "een paard is een paard" van Mark Rashid?
Ik vind dit een hele goede methode, maar toch gebruik ik hem als optie 2 als op een andere manier lastig doen niet helpt. Meestal heb je deze optie niet nodig. Enkel bij enorm hardnekkige paarden kan dat soms nodig zijn. Maar ik denk dat wij wel dezelfde principes gebruiken. Ik laat een paard ook altijd een keuze, in alles wat ik doe met welk paard maar ook. En ik heb gemerkt (even off-topic) dat het echt heel goed werkt om paarden met werken op de grond gewoon zo mee te werken zonder dat je hem vasthebt.