In rengalop naar huis.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goudlokje13

Re: In rengalop naar huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:24

oke bedankt, vind de reacties wel wat banketstaaf geformuleerd, ik had dit bericht geplaatst om geholpen te worden, niet om afgekraakt te worden..

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:01

Ik denk dat je tinker trucjes aan het verzinnen is om onder het werk uit te komen. Je zou hem eens strenger aan kunnen pakken en vooral zorgen dat hij naar jou gaat luisteren. Ik weet uit ervaring dat het niet zomaar is opgelost maar je moet wel proberen vol te houden. Ik kan moeilijk zeggen wat je wel en niet moet doen, elk paard is anders. Heb je niet iemand die je hierin kan begeleiden. Succes!!!

goudlokje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:05

Ja dat denk ik ook, bedankt! Zijn er dan tips voor als hij er vandoor gaat, hoe ik de controle terugneem? Of oefeningen om duidelijk te maken dat ik de baas ben?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:50

Das een heel gevaarlijke manier van denken, zo los je het probleem niet op, een probleempaard ga je nooit ofte nooit aan het bit meenemen, das vragen om moeilijkheden.
In zo'n geval gebruik je een touwhalster en een leadrope (een lijn van minimaal 4,5m)
Maar ook hier is het zo dat je eerst ervoor moet zorgen dat je paard zijn aandacht bij jou houdt, en niet zomaar op goed geluk af gaat wandelen met zo'n paard.
De fout zit hier niet bij het paard, maar bij diegene die het paard begeleid.

Amaris schreef:
Mioux schreef:
Als je een bit in doet en je hebt weinig te vertellen heb je ook meer kans vind ik dat je de mond misschien beschadigd of het bit halverwege ze mond trekt. Met een halster heb je dat weer niet

Liever beschadigde mond of bit halverwege, dan een losgetrokken tinker die onder een (vracht)auto rent. Veiligheid voor alles.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:58

ik denk doordat hij nu op een andere stal staat , graag weer naar zijn oude vertrouwde stekje wil, misschien kun je iemand vragen om er naast te lopen en zo rustig aan op te bouwen. dat aan het eind iemand er naast fiets. en je helemaal op je eigen kunt daarna.

Saskia244

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:53

misschien helpt het als je eerst met een halstertouwtje naast hem loopt tot jullie in het bos zijn?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:00

Heb je dit wel eens eerder wel bewust in draf of galop gedaan? Paarden zijn wat betreft ongelovelijk slim, die onthouden dat precies.
Bij de jonge paarden doe ik altijd prefentief na een bosrit/buitenrit in de bak nog even werlen, zodat ze de link naar huis = ontspanning niet maken.
Dat zou je nog kunnen proberen, en anders stappen terug nemen. Van een kleiner rondje tot zelfs er compleet naastlopen als dat niet lukt, en alleen 5 meter heen en terug over het 'risico gebied'. Dan weer uitbouwen van waar het wel goed gaat (en als je terug bent direct aan het werk zetten dan pas ontspanning).

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:05

wat doe je als je paard er vandoor gegaan is en thuis is? geef je toe door hem dan gelijk op de wei of op stal te zetten of rijd je terug vanaf de plaats waar hij er vandoor ging en probeer je het opnieuw/