Buiging in appuyement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arent

Re: Buiging in appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:49

wij beginnen appuyementen in de hoek met een paar pasjes SB door de hoek zelf, dan omzetten naar appuyement, dus variatie van bovenstaande, maar iets meer in het originele baanfiguur die je beschreef.

Ikzelf probeer de voorhand en hals soms meer met de buitenteugel te begrenzen/naar binnen te leiden als de achterhand te veel doorkomt. niet zo zeer binnenteugel. als ik te veel met mijn binnenteugel doen, 'klapt ie om' en krijg ik juist te veel achterhand voor. ik probeer mijn paard eigenlijk zo ver aan de hulpen te hebben dat ik hem over buitenteugel, buitenbeen kan controleren (natuurlijk is er meer, de buiging wordt dan voornamelijk door binnenzitbeenknobbel en binnenbovenbeen behouden)

je zou ook de buitenschouder kunnen toucheren?

Ik probeer de 'deur open te zetten' de bak in, door weinig binnenteugel te gebruiken. dan kan ie zo'n fractie (1-3 cm???) meer zijn neus voor geven en dus ietsje meer ruimte in z'n kaak.

does that make sence?
Zit je op je binnen- of buitenzitbeenknobbel? ik verlies heel erg mijn correcte buiging als ik op de buitenzitbeenknobbel ga zitten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:30

Arent- Bedankt voor uw leerrijke inbreng! It makes a lott of sence.

Als ik meer met mijn buitenteugel ga begrenzen dan komt ze nog snel te diep. Dus probeer vooral niet te veel te doen ook niet aan mijn binnenteugel.
Als ze dieper loopt dan kan ze de buiging wel aan. Maar ik weet niet als dit dan correct is. Het paard heeft geen goede oprichting van haarzelf en een korte te diep uit de borst komende hals.
Dus als ze dieper loopt dan loopt ze heel snel op de voorhand. Behalve als ze echt voorwaarts neerwaarts loopt. (Mede door haar bouw is de neus echt voor de loodlijn hierbij)
Dus ik denk dan het is logisch dat ze de buiging dan wel aankan omdat ze op haar voorhand loopt en dus vanachter niet goed meer onderkomt. Maar aan de andere kant stretcht ze dan wel de spieren in haar hals/rug. Wat is nu correct om te doen op dit moment, misschien wel beide.

Ik zit in appuyement altijd op binnenzitbeenknobbel. Paard is heel gevoelig aan zulke zaken zou het appuyement niet eens kunnen inzetten zonder op binnenzitbeenknobbel te zitten. Sterker zelfs ze zou een appuyement naar rechts inzetten.

Ohja als ik eerst rechtsappuyeer en ter hoogte van de middellijn omstel en naar het linkerappuyement ga is het gemakkelijker voor mij om de buiging te behouden. Raar maar waar...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:41

Kan je niet proberen het paard wat rechter in het lijf te houden, dus inzetten alsof je van hand wil veranderen over de diagonaal en dan pas na een paar passen een klein beetje achterhand meenemen. Ook goed voorwaarts blijven rijden, vaak komen paarden die te veel de achterhand naar binnen zetten ook terug in tempo. Niet te veel stellen en buigen, tussen 2 teugels en 2 benen naar voren rijden en dan met je buitenbeen (niet te ver terug leggen!) iets de achterhand meenemen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:19

Liesje Ik heb gewoon geen controle over de achterhand. Ze vertraagd uiteraard omdat ze zoveel buiging in haar lijf niet aankan. En ze compenseerd dan door haar kaak vast te houden. Dus ik moet meer buiging in die hals verkrijgen en minder in dat lijf. En het probleem is net dat ik niet erg veel buitenbeen moet gebruiken om die achterhand rond mijn binnenbeen te krijgen.
Haar vooruit zetten op zo'n moment is geen optie want ik denk dat ik opeens achterwaarts zou gaan dan. Ze is nogal gevoelig aan het overdonderen met hulpen. Ze zou dit niet snappen vrees ik.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:34

Dan moet je zorgen dat ze uberhaupt niet terug kan komen in tempo. Ik zou me echt minder op die buiging richten en meer op het ietwat rechter en voorwaartser houden en als dat bevestigd is weer wat laten nageven op je binnenhand. Maar dat is aan de hand van je verhaal :-)
Zolang jij zo druk blijft met die voorkant en inbuigen, blijft ze waarschijnlijk steeds sneller met die achterhand naar binnen gooien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 18:52

Liesje ik ben niet druk bezig met de voorkant. Ik ga mijn paard niet inbuigen door een beetje aan de binnenteugel te gaan frutselen. Denk niet dat je het probleem begrijpt.
Toch bedankt voor je inbreng.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:25

Controle over achterhand: achterhandwendingen rijden in stap op x. Dat is echt een superoefening! Van daar uit kun je ook galoppirouettes ooit gaan ontwikkelen.

Begrenzen met de buitenteugel kan op veel manieren: je kunt naar je heup trekken, of recht omhoog nemen, of tegen de hals leggen. Ik laat mijn hand zelfs een beetje voor, maar eerder hoog. Afhankelijk van welke schouder de meeste last (te veel) draagt neem ik die hand hoger. Ca vuist hoger. Dat helpt enorm, maar je moet goed uitkijken op welk bit je rijdt en niet rukken, dat is een zeer scherpe hulp namelijk.

Met je zit(heupen) kun je heel veel doen aan het heffen van de schoft, dan komt het hoofd doorgaans mee. Is je paard helemaal vertikaal? Is zijjn hoofd verticaal, maar nog belangrijker zijn schoft?

Als ie achter de teugel gaat moet je natuurlijk uitkijken met wat je hand doet, dat kan te hard zijn( sluit dat uit) maar hoeft niet. Kan een gebrek aan impuls zijn, dus meer been, maar ook een kwestie van duidelijk onderscheid maken tussen begrenzen en remmen.

Ik leid dat zelf graag in door 8 ten te rijden, ca 3 metervolten, wellicht voor een groot paard tot 6 meter. Dan werkelijk toelaten met je hand en alleen leiden met teugel op de hals, de richting met zit en been bepalen, dat kun je steeds verder opbouwen. Dan kun je hetzelfde in travers doen en dus je croupecontrole verbeteren, dan staan ze vaak heel lekker aan de hulpen, dus direct door in je appuyement, belonen, klaar. Heel duidelijk in jouw hoofd hebben hie dat voelt wat jij precies nu wilt, en dan direct nageven als ie dat doet, maar direct!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:58

ChocoBesnier schreef:
Liesje Ik heb gewoon geen controle over de achterhand. Ze vertraagd uiteraard omdat ze zoveel buiging in haar lijf niet aankan. En ze compenseerd dan door haar kaak vast te houden. Dus ik moet meer buiging in die hals verkrijgen en minder in dat lijf. En het probleem is net dat ik niet erg veel buitenbeen moet gebruiken om die achterhand rond mijn binnenbeen te krijgen.
Haar vooruit zetten op zo'n moment is geen optie want ik denk dat ik opeens achterwaarts zou gaan dan. Ze is nogal gevoelig aan het overdonderen met hulpen. Ze zou dit niet snappen vrees ik.

Als je al geen controle hebt over de achterhand zul je eerst daar mee aan de slag moeten toch?
Als ze vast zet kun je geen meer buiging krijgen wat dan gaat de enrgie echt de verkeerdekant op, denk juist dat jou paard meer buigt in de hals want zijn lijf kun je niet buigen namelijk alleen roteren, vraag je wel juist stelling of kan het paard het wel aannemen die stelling?
Miss moet je meer op je zit inzetten en niet met je buitenbeen, want dan kan het zijn dat het paard zijn stelling verandert omdat je te veel naar buiten gaat zitten, blijf eens overdreven aan de binnenkant zitten en haal je gewicht uit de buitenkant , zo geef je het dier de ruimte om in de juiste buiging/rotatie te blijven , want ga je te veel naar buiten zal hij altijd die buiging verliezen en dus ook de stelling want je geeft dan tegenstrijdigen hulpen,
Kun je gene filmpje maken van hoe je hem inzet , maar dan wel van recht voor of achter, want vanaf de zijkant is het lastig op een filmpje te zien hoe jou zit de hulpen geeft.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:10

Ga eens in stap beginnen, dan het laatste stukje aan draven, als het goed gaat steeds eerder aandraven.
hoofd is op dit moment niet belangrijk eerst achter.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 07:46

Arent- Oke als we uit de lappenmand zijn ga ik aan de slag met de keertwendingen. Die doet ze over het algemeen heel gemakkelijk maar links zou ze te snel durven doordraaien. In plaats van stap voor stap te wachten op mijn hulpen.
En hoe bedoel je is zijn hoofd/schoft verticaal?
Ze verliest natuurlijk wel impuls in haar linkerappuyement omdat hij ook niet correct is voor het ogenblik. Dus misschien is mijn hand dan wel snel te sterk. Ik kan haar hierin wel meer naar mijn hand toe rijden maar dan komt ze meer in die oprichting en kan ze de buiging nog moeilijker aan.
Bedankt alvast voor de nuttige tips!

Midge- Lees aub eens het topic door. Dan zou je geweten hebben dat ik voor het ogenblik geen filmpje kan maken. En ik heb uitgelegd hoe ik hem inzet. En ik zit niet aan de buitenkant. Maar op mijn binnenzitbeenknobbel. Anders zou mijn paard al geen appuyement inzetten!
En paard zet achterhand teveel naar binnen waardoor ze strak wordt in de hals en daar geen stelling meer heeft. Dus niet zelf het probleem aanpassen naargelang uw antwoord.

Montyjansen- Neen het hoofd is niet belangrijk maar wil hem wel op zijn minst recht houden op een lange zijde in travers en haar blijven over de rug rijden. In draf is hij trouwens makkelijker dan in stap. Haar stap is haar minst goede gang. Galop haar beste en daarin gaat een appuyement eigenlijk heel gemakkelijk. Maar doe dit bijna nooit want wil eerst aan andere dingen werken vooralleer ik daar aan begin.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:37

ChocoBesnier schreef:
Liesje ik ben niet druk bezig met de voorkant. Ik ga mijn paard niet inbuigen door een beetje aan de binnenteugel te gaan frutselen. Denk niet dat je het probleem begrijpt.
Toch bedankt voor je inbreng.

Misschien begrijp ik het probleem inderdaad niet.. als je toch gewoon de diagonaal op rijdt alsof je van hand wil veranderen en daarin wat stelling houdt, dan komt de achterhand toch niet voor... en als het wel gebeurt, dan zet je met 2 handen de schouder weer voor. Ik denk dat je de oefening moeilijker maakt dan hij is. Controle over de voor- en achterhand en het inbuigen op zich, moet je uiteraard van te voren voor elkaar maken, in je basistraining.
Maar goed, misschien denk ik wel te simpel ;) succes in elk geval

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:02

verticaal houden van schoft en hoofd daarmee bedoel ik het torderen van je paard voorkomen, daardoor ontstaan dingen zoals op de schouder vallen etc.

@midgie
het verkrijgen van controle over de achterhand doe je juist met oefeningen, en appuyement kan daar juist ook een van zijn, dus ik vind het helemaal niet raar of te vroeg, en ik lees ook eigenlijk een vrij subtiel pobleem in de posts.
oefeningen zijn er om het paard beter te laten lopen, de oefeningen zijn een middel, niet het doel.