fjord hangt heel erg aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:19

Mijn fjord doet is ook wel eens. Niet heel vaak, hij doet het het meest als hij iets moeilijk vindt. Ik geef hem dan een klein kuitdrukje, dan loopt hij 9 van de 10 keer wel weer 'normaal'.

En voor je andere probleem, lijkt het mij goed om hem veel te laten buigen, dus veel voltes, slangenvoltes, gebroken lijn en etc. te rijden. Mijn fjord vindt dit ook lastig hoor!

Succes ermee :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:24

Dakotah schreef:
Ik bedoel dus dat ze uit zichzelf meer op de voorhand lopen.
Bekijk ze maar in de wei, hangen ze meer voorover dan andere rassen.

ben ik niet met je eens, spring gefokt paarden lopen ook veel meer op de voorhand. en vaak NF pony's ook.

Doriine

Re: fjord hangt heel erg aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:25

ben ik ook niet met je eens. Mijn ene fjord deed het wel , mijn andere fjord dus niet.

fjordengek11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:30

oke het voornamelijkste is loslaten wanneer hij wilt leunen en als hij het bit vasthoud veel viguren rijden, iedereen super bedankt ik denk dat het me wel gaat lukken het zal wel moeilijk gaan maar ga het proberen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:44

fjordengek11 schreef:
hebben fjorden eigelijk daar altijd moeite mee ? dat ze leunen ?

Nee, maar fjorden ruiters blijkbaar wel ;) .
Fjorden zijn ook gewoon paarden met wel vaak korter dikker nekje dan het gemiddelde paard,
maar dat heeft weer niets te maken met hangen.

Paard kan maar zoveel hangen als dat de ruiter terug trekt.
Dus er geen trekspelletje van maken, ruiter versus paard, want dan gaat de ruiter het toch niet winnen.

Lees hier 2 dingen, ruiter hangt aan teugels en paard houdt bit vast, denk dat het op 1 probleem neerkomt.
Paard loopt niet in aanleuning, zal wel niet helemaal los zijn in zijn rug en niet recht.
Niet vervelend bedoeld, maar goede instructie zou je zo een eind op weg kunnen helpen.
Is niet iets wat je vandaag op morgen gaat oplossen, je kan wel beginnen met het oplossen, maar gaat je wel tijd kosten.

Als je paard gaat hangen inderdaad, been geven, maar ook loslaten, waarbij de timing het allerbelangrijkste is en meteen het moeilijkste.
Gok het er even op dat je paard ook niet helemaal recht is, dus daar moet je ook aan werken.
Figuren rijden, voltes, overgangen etc.

Wat is je eigen rijniveau, kan je bv netjes een volte openen en sluiten? Kan je wijken?
Neem er wel de tijd voor, is niet iets dat je in een week even oplost en ik gok het erop gezien de aard van je probleem dat je lesgever erbij nodig hebt.
En dan niet 1 die met een slof of andere hulpteugel aankomt om je paard er even doorheen te werken,
lijkt wel een snelle oplossing, maar daarvoor zijn die hulpteugels niet bedoeld.

fjordengek11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:49

oke ik wil zelf nooit aan hulpteugels beginnen ik wil het zelf oplossen met hulp niet met middelen die het niet verhelpen zelf kan ik aardig mooie voltes rijden maar niet wijken heb ik nog niet geleerd zelf wil ik er echt tijd aan gaan steken om de problemen aan te pakken vooral met veel lessen heb zelf over 3 weken vakantie en dan ga ik zeker elke dag er aan werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:03

heb een tijdje een fjord gereden die dit ook deed. Als mevrouw ging hangen liet ik acuut de teugels los en gaf ik dr ook nog een heis achteraan. Na twee keer had mevrouw het door en haalde dit grapje niet meer uit. Dat het mij zo snel is gelukt was, is puur geluk. want haal je dit grapje uit op het verkeerde moment dan lig je er naast en je paardje staat minimaal een halve bak verder zonder ruiter.
Of anders wordt het toch echt rijtechnisch oplossen dmv je paardje aan de gang houden, overgangen en voltes en vooral niet trekken of op druk rijden, dit nodigt uit tot hangen.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:06

Voor het hangen in de teugels is het enige wat ik je kan adviseren is met lange teugels rijden &veel drijven. ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:39

Ja...maar de fjord van mn werk geeft dan gas, en dát wil ik ook niet

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:19

Fjorden zijn nu eenmaal wat horizontaal gebouwd met een vrij zware hoofd-hals verbinding, maar dat mag de pret niet bederven! Een paard wat voor hangt/stug is/vasthoud, moet je eerst beginnen bij wat het belangrijkste is, ontspanning en impuls in dit geval, heeft hij wel voldoende impuls? Als die dat niet heeft is het voor dat paard onmogelijk om aan de voorkant los te laten en goed na te geven. Ik zou me als ik jou was goed bezig houden met schakelen, en ook bij het terugrijden,let erop dat hij op het achterbeen terug komt en niet op de voorhand,been erbij dus! Blijft hij echt hangen, spoor hem is een keer goed naar voren, hop uit dat leuke hang houdinkje van hem en aan de hulp!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:36

Ik heb het hier al een keer gelezen, maar ik herhaal het nog maar een keer. Een paard wat zwaar op de hand is (ja daar komt de uitdrukking vandaan) heeft een probleem aan de achterkant.
Naar mate het paard actiever is met de achterbeentjes komt hij aan de voorkant wat meer omhoog. De motor moet dus wat harder gaan werken. Het is mogelijk dit te beinvloeden door lang en laag te gaan rijden. Door L&L te rijden rekt het paard de rugspieren, leert de buikspieren te gebruiken wat het makkelijker maakt de om met de achterbenen goed onder te treden. Ergo, de motor komt beter in beweging en de voorzijde van het paard wordt meer opgericht. Ook helpend is het doen van oefeningen voor de billen van het beest, tempowisselingen en hellingen en heuvels stappen. Het paard moet achter kracht en souplesse ontwikkelen wil hij voor beter uit de voeten kunnen.

Het advies om de teugels dan maar los te laten zodattie op zijn snuffert valt is iets wat misschien wel even werkt, maar hiermee wordt het onvermogen van het paard niet opgelost. Het beest doet het niet expres, zijn bouw dwingt hem hiertoe. Daarom vind ik het nogal onzinnig en onvriendelijk (om niet te zeggen nogal misselijk)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:37

Nooit gaan terugtrekken, dat vinden ze natuurlijk alleen maar leuk en werkt voor geen meter ;)
Ik zou een flinke ophouding maken en loslaten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:38

net wat mrie zeg; paard achgter zijn broek aan zitten, op zijn eigen benen laten lopen en lekker voorwaarts rijden. Veel figuren rijden!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:38

Roselie schreef:
Nooit gaan terugtrekken, dat vinden ze natuurlijk alleen maar leuk en werkt voor geen meter ;)
Ik zou een flinke ophouding maken en loslaten.

Dan ben je het voor aan het oplossen, en dat is naar mijn mening symptoombestrijding ipv het probleem oplossen. Zoals al gezegt en zoals ik ookal in mijn post vermelde, zorg dat het zaakje achter goed is voordat je voor maatregelen gaat nemen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:40

Daarom mijn 2e post eronder ;)
Dus ik bedoel;
Paard voorwaarts rijden, op zijn eigen benen laten lopen en dan pas eventueel die ophouding ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:45

Ophoudingen hebben geen enkele zin. Als ik mijn been niet naar voren kan zetten omdat mijn spieren te kort zijn, heeft het toch ook geen zin om me een klap te geven. Dat is alleen maar vervelend en vaak ook nog pijnlijk. Ik snap niet, Roselie, wat je met een flinke ophouding wilt bereiken??? Vind je dat niet wreed? Als hij eenmaal flink doorloopt op eigen benen is namelijk het probleem weg...
Laatst bijgewerkt door mrie op 07-06-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:46

Gelukkig maar dat het ene paard het andere paard niet is he ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:47

Roselie schreef:
Gelukkig maar dat het ene paard het andere paard niet is he ;)

Ik stelde je een vraag.... <<)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:49

Ja dat weet ik;bij mijn fjord werkt het wel, maar die is ook niet helemaal correct ingereden misschien dat dat het is. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:51

Mijn merrie had dit ook en wat bij haar heel goed hielp was overgangen. En dan vooral draf-halt-draf. Dan werd ze echt zo licht als een veertje

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:55

Heel veel overgangen rijden en ook in een gang schakelen in tempo. Dus stap, draf, wegdraven, weer terugnemen in rustige draf, bijna overgaan in stap en hup been en weer wegdraven.
Verder inderdaad bij hangen been geven. Vooruit!!!
Een paard kan alleen het bit vastnemen als jij ook vasthoudt.
Mijn tip, maar ook die is al voorbij gekomen: ga op zoek naar goede les! Dit los je in je eentje niet even met wat tips van hier op!
Heel veel succes!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:03

Mrie ik vind je pb erg brutaal zeker de woorden ik Ben blij dat ik jouw pony niet ben, PARDON?
Ik heb hem al 15 jaar en hij is 26 Jaar en gezond

Als ik rijdt natuurlijk lekker voorwaarts rijden en overgangen. Soms is een ophouding nodig
Misschien had ik flinke weg moeten laten want dat doe ik niet

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:07

Roselie schreef:
Mrie ik vind je pb erg brutaal zeker de woorden ik Ben blij dat ik jouw pony niet ben, PARDON?
Ik heb hem al 15 jaar en hij is 26 Jaar en gezond

Als ik rijdt natuurlijk lekker voorwaarts rijden en overgangen. Soms is een ophouding nodig
Misschien had ik flinke weg moeten laten want dat doe ik niet

Ik reageer tenminste netjes vis pb zodat je niet plein publiek aangesproken wordt. En jij werkt in het onderwijs.... Girl toch

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:08

Ik vind het eerder laf dan netjes om het via pb te doen ;)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:14

Nou maar weer ontopic :)