N.v.t.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:04

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:05

0152141488 schreef:
Ja, ik heb les.

Overleg dit dan met je lesgever :j die kent jou en je paard het beste en die weet wat voor een oefeningen goed zijn voor je paard om die achterhand beter te krijgen.

blue_sky

Re: Slof gebruiken om pony te te controleren als ze wegschiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:11

Zorg in elk geval eerst dat je je paard in de bak ten alle tijde onder controle hebt voordat je met hem naar buiten gaat. Voor je eigen veiligheid en die van je paard. Als ze echt willen gaan dan gaan ze met of zonder slofteugel. En een slof zou dan buiten nog wel eens voor heel gevaarliljke situaties kunnen zorgen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:16

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-07-25 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:27

Ik ben het met MaritAriel eens. Dit is (in de bak) een rijtechnisch probleem.
Ik heb vooral het idee dat ze niet in (verticale) balans is, daardoor op haar schouder valt en een reactie hierop is vaak rennen om het op te kunnen vangen. Het is dus een kwestie van je paard recht op te zetten en ervoor te zorgen dat hij niet op zijn schouder valt.

Ik zou dus zeker geen slof gebruiken. Dit kan makkelijk zonder hulpteugels opgelost worden, mits je de goede begeleiding hebt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:04

.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:32

Is een ander soort hulpteugel geen optie? Een Theidemann teugel bijvoorbeeld? Een slof is prima, mits je er goed mee om kunt gaan, maar niet het soort hulpteugel waar ik persoonlijk gebruik van zou maken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:33

.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:57

Een hulp teugel kun je zeker gebruiken als HULPmiddel en niet als dwangmiddel. Ik raad je wel aan (zoals eerder genoemd) om dit in combinatie te doen met les. Je slof teugel hoort eigenlijk altijd in een ontspannen boogje te hangen. Mocht (om wat voor reden dan ook) je paard opeens gaan rennen dan kun je die erbij pakken om hem/haar even terug te nemen als je de controle volledig kwijt bent. Maar probeer te leren aan voelen wanneer je paard gaat rennen en het dan op te lossen en te voorkomen (voorwaarts/figuur rijden/ overgangen enz), dan heb je de slof niet nodig.

Als de slof ook in een boogje hangt dan kan je paard ook niet de slof gebruiken om zijn rug weg te drukken. Als je de slof te strak pakt, dan loopt hij wel met zijn neus op zijn borst, maar van ruggebruik is dan totaal geen sprake. Terwijl als de slof in een boogje hangt, moet je er nog altijd zelf aan rijden om hem zijn rug te laten gebruiken, en voorkomt de slof alleen dat hij zijn hals/hoofd absurd ver omhoog gooit. Voor een beginnende (dressuur) ruiter kan het moeilijk zijn om daarvandaan weer terug naar beneden te werken. De slof belemmert die extreme beweging waardoor je als ruiter ook weer makkelijker komt waar je moet zijn. Je leert daar dan ook meer van, omdat je het stapsgewijs kan aanpakken. Daarom dan dus... HULP teugel. Het helpt jouw en je paard, jij hoeft niet te sjorren aan je paard, en dat vind hij waarschijnlijk wel zo prettig. Maar blijf jezelf controleren dat je er niet onbewust een dwangmiddel van maakt.

Zoals ook eerder genoemd, klinkt dit probleem vooral rij technisch. Goed les, zal dus de basis zijn. :) Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:02

Tijdelijk kan dat als HULP-teugel gebruikt worden, wat dus wilt zeggen dat je het paard er niet mee forceert. In principe moet het je doel zijn altijd met zo weinig mogelijk hulpmiddelen te rijden. Ook een slof als hulpteugel vind ik enkel goed als het een zeer tijdelijk gebruik is. Probeer je eigen technieken aan te passen. Dat is veel beter dan naar materiaal grijpen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:10

.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:15

Dit soort problemen moet je niet oplossen met een slof, dan doe je aan symptoombestrijding. Zoek een instructeur die jou kan leren je pony nageeflijk te rijden. Dat is ie nu namelijk niet, anders zou je dit niet tegenkomen. Nageeflijkheid is niet 'kop in de krul', maar staat voor fysieke èn mentale ontspanning. Pas als je dat hebt, kun je van je pony verwachten dat ze voor je aan het werk gaat, want pas dan heb je daarvoor een basis gecreëerd. Succes!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:40

Askja schreef:
Dit soort problemen moet je niet oplossen met een slof, dan doe je aan symptoombestrijding. Zoek een instructeur die jou kan leren je pony nageeflijk te rijden. Dat is ie nu namelijk niet, anders zou je dit niet tegenkomen. Nageeflijkheid is niet 'kop in de krul', maar staat voor fysieke èn mentale ontspanning. Pas als je dat hebt, kun je van je pony verwachten dat ze voor je aan het werk gaat, want pas dan heb je daarvoor een basis gecreëerd. Succes!

Ik snap helemaal wat je bedoelt (ben het ook met je eens), maar imo als de slof op de juiste manier gebruikt wordt, kan die je niet aan symptoombestrijding, maar juist wel aan het oplossen van het probleem. Maar opnieuw, je moet wel de basis aanpakken en de slof als hulpmiddel gebruiken, niet als oplossing of als dwangmiddel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:43

sweetheart schreef:
Askja schreef:

Ik snap helemaal wat je bedoelt (ben het ook met je eens), maar imo als de slof op de juiste manier gebruikt wordt, kan die je niet aan symptoombestrijding, maar juist wel aan het oplossen van het probleem. Maar opnieuw, je moet wel de basis aanpakken en de slof als hulpmiddel gebruiken, niet als oplossing of als dwangmiddel.

Niet mee eens. Voor de basis moet je juist geen hulpmiddel gebruiken maar gewoon zorgen voor een goede training voor paard en ruiter!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:27

Inderdaad. Dit probleem is afkomstig van een foutje in de training. Ik ben op zich ook volledig tegen gebruik van hulpteugels omdat ze meestal hun paard dwingen in een bepaalde houding, en sowiezo omdat er dan niet wordt gekeken naar de eigenlijke oorzaak. Maar als een slof eens 2 uurtjes eraan hangt vind ik dat nog gaan. Het is altijd beter van niet, maar als ze zich er veiliger mee voelen dan vind ik dat gebruik, dus zeer kort en bijna geen gebruik, nog aanvaardbaar.
Maar het is het beste hem niet te gebruiken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:02

.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:35

MaritAriel schreef:
sweetheart schreef:

Niet mee eens. Voor de basis moet je juist geen hulpmiddel gebruiken maar gewoon zorgen voor een goede training voor paard en ruiter!

Ja maar soms heb je die hulp wel even nodig om het gevoel te leren krijgen en om bepaalde zaken in wat kleinere stapjes te verdelen. :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 10:53

.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:16

0152141488 schreef:
Daar ga ik eigenlijk wel mee eens om het gevoel goed te leren.
Ik denk: Als je dat gevoel niet voelt of begrijpt dan kan het paard er onder lijden.

Juist, dan blijf je als ruiter tobben en sjorren terwijl even gebruik te maken van de hulp teugel je sneller leert waar je moet zijn, wel zo prettig voor paard en ruiter. MAAR uiteraard, zoals hier vele malen gezegd, gebruik hem maar tijdelijk en niet als dwang middel. Probeer er op te letten dat de slof dan zoveel mogelijk ontspannen hangt. Ik moet zeggen dat ik de slof zelf een van de prettigste hulpmiddelen vind, omdat je als ruiter zelf kan bepalen hoeveel je er gebruik van maakt, dus als je het gevoel hebt dat het goed gaat kun je hem gewoon ontspannen en rij je als het ware zonder de hulp teugel. Alleen hoef je niet continu hem vast te maken of van je paard te halen. Je hebt 'm snel bij de hand indien nodig. Al werkt het ook de andere kant op en moet je opletten dat je hem niet ongemerkt te strak pakt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:50

sweetheart schreef:
0152141488 schreef:
Ik denk: Als je dat gevoel niet voelt of begrijpt dan kan het paard er onder lijden.

Juist, dan blijf je als ruiter tobben en sjorren terwijl even gebruik te maken van de hulp teugel je sneller leert waar je moet zijn, wel zo prettig voor paard en ruiter. MAAR uiteraard, zoals hier vele malen gezegd, gebruik hem maar tijdelijk en niet als dwang middel. Probeer er op te letten dat de slof dan zoveel mogelijk ontspannen hangt. Ik moet zeggen dat ik de slof zelf een van de prettigste hulpmiddelen vind, omdat je als ruiter zelf kan bepalen hoeveel je er gebruik van maakt, dus als je het gevoel hebt dat het goed gaat kun je hem gewoon ontspannen en rij je als het ware zonder de hulp teugel. Alleen hoef je niet continu hem vast te maken of van je paard te halen. Je hebt 'm snel bij de hand indien nodig. Al werkt het ook de andere kant op en moet je opletten dat je hem niet ongemerkt te strak pakt.

En wat dan als ze de slof weer af doet? Dan moet ze weer gaan sjorren en tobben om op het zelfde punt te komen. Voor de basis moet je geen hulp teugel gebruiken! De basis moet je zelf zien te bereiken, als dat al niet lukt, kom je nergens.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:52

0152141488 schreef:

Dat gevoel moet je leren krijgen. Jou lesgever kan aangeven wanneer jij op het goede punt zit. Op die manier moet je voelen, niet door middel van een slofje. Jij moet nu werken aan de basis, als je basis goed is, dan kun je verder werken. En de basis moet je bereiken op eigen kracht, samen met je pony. Niet doormiddel van een hulpteugel.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:55

.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:18

Past je zadel wel goed?
En weet je zeker dat ze geen blokkade in haar rug/hals heeft oid?

Ik heb het idee dat het niet echt is omdat ze ondeugend is, gezien jij ook aangeeft dat ze het moeilijk vind om haar achterhand te gebruiken.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:24

.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:05

MaritAriel schreef:
sweetheart schreef:

En wat dan als ze de slof weer af doet? Dan moet ze weer gaan sjorren en tobben om op het zelfde punt te komen. Voor de basis moet je geen hulp teugel gebruiken! De basis moet je zelf zien te bereiken, als dat al niet lukt, kom je nergens.

Nee juist niet, want dan heeft ze het gevoel te pakken en heeft ze al geleerd om van een paard die maar enkele centimeters zijn hoofd omhoog doet weer terug te rijden naar goed laag en lang. Die slof heeft er dan voor gezorgd dat ze geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar slechts euhm... horizonkijken. Als ze dat onder de knie heeft en voelt wanneer ze het paard verliest (dus het contact verliest en het paard 'eruit' komt) dan kan de slof eraf. Kans is groot dat ze dan het op tijd al aanvoelt en ze alsnog geen sterrenkijker hoeft te herstellen, maar indien het paard dan toch uitkomt, weet ze beter er mee om te gaan.

Even een ander voorbeeld ter verduidelijking. Als je 10 kilometer wilt hardlopen, maar je hebt dat nog nooit gedaan, begin je ook niet direct met 10 kilometer, maar begin je ook eerst met 1 km, en dan langzaam opbouwen. Dus stap voor stap leer je bij en verleg je je kunnen, stap voor stap kom je richting die 10 km.

Ik zeg ook elke keer dat normaal tijdens het rijden, als het paard goed loopt, de slof in een ontspannen boogje moet hangen, dan maakt ze er dus totaal geen gebruik van. :)

Snap je wat ik bedoel? (Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn :) )