Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Askja schreef:Dit soort problemen moet je niet oplossen met een slof, dan doe je aan symptoombestrijding. Zoek een instructeur die jou kan leren je pony nageeflijk te rijden. Dat is ie nu namelijk niet, anders zou je dit niet tegenkomen. Nageeflijkheid is niet 'kop in de krul', maar staat voor fysieke èn mentale ontspanning. Pas als je dat hebt, kun je van je pony verwachten dat ze voor je aan het werk gaat, want pas dan heb je daarvoor een basis gecreëerd. Succes!
sweetheart schreef:Askja schreef:Dit soort problemen moet je niet oplossen met een slof, dan doe je aan symptoombestrijding. Zoek een instructeur die jou kan leren je pony nageeflijk te rijden. Dat is ie nu namelijk niet, anders zou je dit niet tegenkomen. Nageeflijkheid is niet 'kop in de krul', maar staat voor fysieke èn mentale ontspanning. Pas als je dat hebt, kun je van je pony verwachten dat ze voor je aan het werk gaat, want pas dan heb je daarvoor een basis gecreëerd. Succes!
Ik snap helemaal wat je bedoelt (ben het ook met je eens), maar imo als de slof op de juiste manier gebruikt wordt, kan die je niet aan symptoombestrijding, maar juist wel aan het oplossen van het probleem. Maar opnieuw, je moet wel de basis aanpakken en de slof als hulpmiddel gebruiken, niet als oplossing of als dwangmiddel.
MaritAriel schreef:sweetheart schreef:Ik snap helemaal wat je bedoelt (ben het ook met je eens), maar imo als de slof op de juiste manier gebruikt wordt, kan die je niet aan symptoombestrijding, maar juist wel aan het oplossen van het probleem. Maar opnieuw, je moet wel de basis aanpakken en de slof als hulpmiddel gebruiken, niet als oplossing of als dwangmiddel.
Niet mee eens. Voor de basis moet je juist geen hulpmiddel gebruiken maar gewoon zorgen voor een goede training voor paard en ruiter!
0152141488 schreef:Daar ga ik eigenlijk wel mee eens om het gevoel goed te leren.
Ik denk: Als je dat gevoel niet voelt of begrijpt dan kan het paard er onder lijden.
sweetheart schreef:0152141488 schreef:Daar ga ik eigenlijk wel mee eens om het gevoel goed te leren.
Ik denk: Als je dat gevoel niet voelt of begrijpt dan kan het paard er onder lijden.
Juist, dan blijf je als ruiter tobben en sjorren terwijl even gebruik te maken van de hulp teugel je sneller leert waar je moet zijn, wel zo prettig voor paard en ruiter. MAAR uiteraard, zoals hier vele malen gezegd, gebruik hem maar tijdelijk en niet als dwang middel. Probeer er op te letten dat de slof dan zoveel mogelijk ontspannen hangt. Ik moet zeggen dat ik de slof zelf een van de prettigste hulpmiddelen vind, omdat je als ruiter zelf kan bepalen hoeveel je er gebruik van maakt, dus als je het gevoel hebt dat het goed gaat kun je hem gewoon ontspannen en rij je als het ware zonder de hulp teugel. Alleen hoef je niet continu hem vast te maken of van je paard te halen. Je hebt 'm snel bij de hand indien nodig. Al werkt het ook de andere kant op en moet je opletten dat je hem niet ongemerkt te strak pakt.
0152141488 schreef:Daar ga ik eigenlijk wel mee eens om het gevoel goed te leren.
MaritAriel schreef:sweetheart schreef:Juist, dan blijf je als ruiter tobben en sjorren terwijl even gebruik te maken van de hulp teugel je sneller leert waar je moet zijn, wel zo prettig voor paard en ruiter. MAAR uiteraard, zoals hier vele malen gezegd, gebruik hem maar tijdelijk en niet als dwang middel. Probeer er op te letten dat de slof dan zoveel mogelijk ontspannen hangt. Ik moet zeggen dat ik de slof zelf een van de prettigste hulpmiddelen vind, omdat je als ruiter zelf kan bepalen hoeveel je er gebruik van maakt, dus als je het gevoel hebt dat het goed gaat kun je hem gewoon ontspannen en rij je als het ware zonder de hulp teugel. Alleen hoef je niet continu hem vast te maken of van je paard te halen. Je hebt 'm snel bij de hand indien nodig. Al werkt het ook de andere kant op en moet je opletten dat je hem niet ongemerkt te strak pakt.
En wat dan als ze de slof weer af doet? Dan moet ze weer gaan sjorren en tobben om op het zelfde punt te komen. Voor de basis moet je geen hulp teugel gebruiken! De basis moet je zelf zien te bereiken, als dat al niet lukt, kom je nergens.