Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:12

Ik heb het gelezen..

Maar dat kwam er pas later bij..

_Apple_

Re: Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:26

Ik had trouwens even niet gekeken naar hoe de paarden liepen op de foto's, maar ik keek eigenlijk gewoon naar het schuim.
Maar ik hoorde meerdere dingen, suikerklontje, zure appels en appelstroop.
Maar welke werkt nou het beste? En met appelstroop, moet je dat gewoon over het bit smeren, of uitwrijven?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:27

Maar waarom moet je pony schuimen?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:29

Het staat best wel mooi, maar het is ook zo dat mijn pony appelstroop vast wel lekker vind op z'n bitje.
Trouwens, dan zou honing toch ook kunnen?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:34

Wat een onzin weer. Waarom moet er zo veel aan paarden gefrummeld worden zodat het mooier lijkt voor de ruiter. Ik snap dat echt niet. Net als dat in de krul trekken. Voor het oog van de amateur ziet het er mooi uit, maar een kenner ziet gelijk dat het paard niet ontspannen loopt en zijn rug dus niet loslaat.

Mijn pony schuimt helaas heel erg en ik vind dat jammer. In mijn ogen is dat namelijk niet perse een teken van nagevelijkheid.
In een editie van Hoefslag stond een keer een artikel over schuimen, waarin stond dat het niet goed is als paarden te veel schuimen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:40

Nathachou schreef:
Wat een onzin weer. Waarom moet er zo veel aan paarden gefrummeld worden zodat het mooier lijkt voor de ruiter. Ik snap dat echt niet. Net als dat in de krul trekken. Voor het oog van de amateur ziet het er mooi uit, maar een kenner ziet gelijk dat het paard niet ontspannen loopt en zijn rug dus niet loslaat.

Mijn pony schuimt helaas heel erg en ik vind dat jammer. In mijn ogen is dat namelijk niet perse een teken van nagevelijkheid.
In een editie van Hoefslag stond een keer een artikel over schuimen, waarin stond dat het niet goed is als paarden te veel schuimen.

Ik keek even op je profiel en dat kun je op deze foto idd wel zien ja. Maar dat is mij ook wat té. Ik ben gewoon even benieuwd waarom mijne niet.
Afbeelding

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:54

Is gewoon per paard verschillend. De mijne kauwt altijd heel erg op het bit, waardoor hij heel veel schuimt. Ik zou willen dat het minder was. Daarnaast heeft mijn pony nog moeite met de ontspanning, doordat hij vroeger als het ware in de krul getrokken werd door zijn vorige eigenaren.

Maar in mijn ogen is het nogal overbodig om naar manieren te gaan zoeken zoals suikerklontjes en appeltjes om je paard maar meer te laten schuimen, omdat jij het mooier vindt.

Hier heb ik een artikel van de Ros:
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/be ... chuim.html

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:57

Ik snap het er nut niet van in?

Dat wil toch niet zeggen dat je slecht rijd of niet goed?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:59

Nathachou schreef:

helemaal mee eens!!! schuimen hoeft idd niet. waarom wil je dat je paard schuimt?

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:02

Warbling schreef:
Bij westernpaarden zie ik het ook zeer, zeer weinig. Vraag me dan toch af hoe dat komt. Gewoon puur interesse hoor :)

Omdat wij (bijna) nooit met zoveel druk rijden :D

Schuimen doen geen van mijn paarden, wel een vochtig laagje, da's meer dan genoeg.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:03

Dat vind ik ook!

Je paard/pony hoeft er toch niet uit te zien of hij een overdosis drugs heeft gehad?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:15

Dat een paard schuimt omdat hij niet kan slikken, vind ik onzin. De mijne had met bitloos soms een dun, niet erg vochtig schuimlaagje rond de lippen.
Deze persoon op bokt maakte zich er zelfs zorgen over!
Dat komt doordat hij zijn kaken ontspant. Meer is het ook niet, en sommige paarden doen het wel, andere niet. Ze kunnen ook ontspannen lopen zonder de kaken genoeg los te laten om een schuimrandje te vormen.
Wat kan wijzen op problemen met slikken is toch echt gewoon kwijlen, niet gewoon een schuimrandje. Dit zie je, jammer genoeg, vaker met stang en trens, omdat dat toch een hele hoop ijzer in hun mond is, bij niet passende bitten en tonglepels komt het ook vaak voor. Ook kan kwijlen voorkomen bij teveel druk op de neus (dus ook bij bitloos).

Er moet een goed onderscheid worden gehouden tussen beide dingen!
ROS heeft hier een zeer interessant artikel over! Zeker lezen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:41

Heel kort door de bocht kun je het ook zo stellen;
Niet schuimen of beetje schuimen = goed
Overmatig schuimen met speekseldraden = slecht

Mijn paard schuimt ook niet en als ik bijvoorbeeld hier op wedstrijden kijk (ijslandersport) zie ik weinig schuimende paarden en áls die er zijn schuimen ze licht en niet overmatig.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:46

Cyruss_ schreef:
Na mijn weten is schuimen een teken van ontspanning..? Dus graag wat uitleg over niet goed kunnen slikken/irri/vervelend.
Het paard gaat kauwen/sabbelen op het bit, waardoor er schuim ontstaat. Soms ligt het ook aan het materiaal van het bit. Zo heb je bij koper of aurigan (hoog koper waarde in metaal) dat je paard sneller gaat schuimen.

Ken ook paarden die bitloos ook gaan schuimen... Dit lijkt me vrij onlogisch dat ze dan niet goed zouden kunnen slikken.

Volgensmij komt het door de houding dat ze slecht slikken kunnen en niet door het bit. :)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:52

En hoe kan het dan dat mijn paard ook zonder bit, normale houding, ook schuimt? Niks word afgekneld, en kan dus ook gewoon normaal slikken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:58

Vealosz, denk dat mijn post daarbij van toepassing is.
Veel mensen zien graag het overmatige schuimen, wat een probleem aangeeft eigenlijk, terwijl minimaal of gewoon wat schuimen wel gewoon prima is.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:59

Ah zo. Oke :), bedankt voor je reactie.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:16

_Apple_ schreef:
Ik rij nu met dit bit:
[ Afbeelding ]
En ik heb ook nog deze:
[ Afbeelding ]
Welke is het best te gebruiken?

de bovenste werkt in op het gehemelte en de dubbelgebroken werkt in op de tong.
daar kan ook verschil in zitten.
de mijne rijdt het liefst op het dubbel gebroken bit. Lekker aan het sabbelen er op en soms wel en soms bijna geen schuim. zegt ook niet alles hoor.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:11

je hoeft je er echt niet druk over te maken hoor. het ene paard schuimt eerder als de ander.
:)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:20

Voor het bit zou ik advies gaan vragen bij een tandarts. Die kan het gebit van jouw paard beoordelen en aanbevelingen doen voor een goed passend bit. Gaat er namelijk niet om welk bit het meeste schuim zal gaan produceren, maar van welk bit jouw paard het minste hinder ondervind.
Het bit insmeren met allerlei 'troep' of slechte dingen zoals suikerklontjes geven zou ik nooit doen. Is niet voor een paardenlichaam gemaakt en kan enkel ellende geven.
Maar het lijkt mij juist dat het belangrijker is dat een paard ontspannen loopt dan dat het schuim bij de mond heeft??

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:03

Ongelofelijk!!! Schuim is mooi?! Waarom? Omdat de toppers met schuimende paarden rijden!
Belachelijk.
Ik sta weer eens volkomen versteld. Dat was al weer eventjes geleden. Bedankt.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:10

Mijn paard schuimt ook totaal niet, maar geloof niet dat ik me daar druk om maak... ;)

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:36

juliedo24 schreef:
Nathachou schreef:

helemaal mee eens!!! schuimen hoeft idd niet. waarom wil je dat je paard schuimt?

Helemaal eens met bovenstaande, het gaat erom dat je je paard op de juiste manier laat nageven, en of ie dan wel of niet schuimt dat is geen teken van goed of fout. En dat het mooi staat is echt een verkeerde instelling. Het rijden is geen modeshow. Het gaat om het welzijn van je paard en niet wat jij vind dat mooi staat. Ik hoop dat je door de verschillende reacties anders gaat denken over het schuimen. :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:30

Mijn paard heeft altijd een klein beetje wit schuim op de lippen aan de binnenkant, aan de buitenaknt zie je dan een klein wit streepje :) niet zo'n hele witte toet.

Vroeger reed ik een tinker, die schuimde ook maar die reed ik bitloos.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:34

Nathachou schreef:
Wat een onzin weer. Waarom moet er zo veel aan paarden gefrummeld worden zodat het mooier lijkt voor de ruiter. Ik snap dat echt niet.

Als de ruiter appelstroop op het bit gaat doen of appels geven zullen weinig paarden daar problemen mee hebben hoor. :D