Wie helpt ons verder in de L2 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Wie helpt ons verder in de L2 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:05

Ik denk toch dat je teveel voert.
mijn sportpaard word getraind op ZZZ/LT niveau en staat op 1 sportbrok, 250 gr graan, 250 gr reform meusli en twee a drie plakken hooi per dag, ze ziet er meer dat goed uit en zit enorm mooi in haar vel.
Ook denk ik dat je van een wat flegmatiek dier, nooit een rete snelle kan gaan maken, ik zou de proef gewoon veel meer afwerken want met netjes rijden kom je nog steeds heel erg ver!, meer aan de halshouding werken en je eigen houding.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:15

toch vind ik jou paard fatsig overkomen....hij mag naar mijn idee wel wat afvallen...

ook mag hij veel meer voorwaartser in t begin zit ze hem nog net niet naar voren te porren als een beginner...doe dan sporen af en rijd hem naar voren dmv zweep...

op een gegeven moment word een paard afgestompt door de sporen en reageert hij straks alleen nog maar op grotere sporen ipv je been...geen reactie been geef je hem 1 goeie harde tik met de zweep
ook mogen je beugels wel paar gaatjes langer je knieën komen nog net niet over je zadel heen

ga veel overgangen rijden hierdoor moet je de achterhand activeren om mee te doen.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:47

Bedankt voor jullie reacties !

Ondertussen zijn haar beugels een paar gaatjes langer.
Ze rijdt tijdens de training zonder sporen ; geeft been, geen reactie nog eens been met zweep.
Oefeningen : tempowisselingen & contragalop.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:56

vanwaar die contra?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:13

Ik lees ook al even mee, en kan ook niet goed volgen waarom welke oefeningen worden gebruikt om de pony beter te laten worden.

Naast de contra zag ik op de vorige pagina ook aanspringen in galop vanuit stap... Waarom?

Daarnaast is de aanleuning lang niet voor elkaar. Ga terug naar de basis. Pony mag zeker 50-75 kilo afvallen. En dan zorgen dat de basis weer voor elkaar is. Twee benen is vooruit, één been is opzij.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:38

Pony wordt minder gevoerd en meerdere keren getraind in de week (4 dgn.)

Contragalop en aanspringen in galop van uit stap, zijn oefeningen om het kruis en de lendenen van het paard sterker mee maken.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:52

mits het goed uitgevoerd word!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:05

Precies, en ik geloof niet dat pony en ruiter daar al aan toe zijn, als ik het filmpje zo bekijk.

Als het paard voor nu scherp aan de hulpen staat, makkelijk kan schakelen en weet dat twee benen vooruit is en één been opzij, ben je een stuk verder.
Je kan wel allerlei ingewikkelde oefeningen gaan doen, maar als het in de basis niet correct is (en dat gebeurt ook bij paarden die al Z zijn geweest), helpt het gewoon niet.
Ik denk dat er voor deze combinatie meer dan voldoende werk ligt in de basis die ik in de eerste zin van deze alinea heb genoemd. Niet gaan klooien met oefeningen boven het huidige kunnen. Die vloeien op den duur JUIST voort uit bovengenoemde.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:15

Ik denk juist dat het weg laten van de sporen, meer slecht doet, dan gaat dat ruitertje nog meer zitten drijven waardoor ze straks niet eens meer normaal kan stil zitten.
en ik zou me helemaal niet bezig huiden met zaken als contra en dat soort oefeningen, heeft totaal 0,0 waarde.
eerst de basis eens voor elkaar krijgen, en dat kan zomaar minstens een jaar in beslag nemen!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:31

Het gaat zo niet veel verder komen, ben ik bang..
Eerst moet er gewerkt worden aan de voorwaartse beweging, (vanuit de achterhand) die voorkant kan beter even wachten, zo loopt het paardje toch niet goed nageeflijk en door de kaak, blijft heel gespannen.
Dan krijg je dus dat hij niet naar voren kan (en wil) en dat moet toch eerst gebeuren, want zo zal hij nooit beter voor het been worden en soepeler van voren.
Er is een een belangrijk stuk basis overgeslagen.
Het lijkt alsof deze wedstrijd in het twiske is?
Daar in de buurt weet ik wel iemand die kan helpen.