ritje met Bam, moeilijk ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: ritje met Bam, moeilijk ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:45

Leuk om zo eens aan de hand van filmpjes iets rijtechnisch te bespreken! Erg leerzaam! Over het algemeen vind ik het geen slecht beeld, ik zie zelfs een heerlijk ontspannen draf, dat vind ik er echt niet slecht uit zien. Wel is het over het algemeen wat rommelig, zoals eerder al genoemd: lange teugels, rommelige overgangen, waarbij het paard uit elkaar valt en jij daarin mee gaat (voorover vallen), vervolgens krijgt het paard een lange teugel en beloning, maar bij het oppakken is er even verzet. Dan een poging tot wijken (neem ik aan), wat ook erg rommelig is. Ik zou er dus op letten dat je wat netter en consequenter rijdt. Of zoals iemand anders al zei: probeer op tijd aan te voelen dat het "mis" gaat, waardoor je eerder ingrijpt en niet "grof" hoeft in te grijpen.

Galop rechtsom vind ik er fijn uitzien, ook de overgang terug gaat netjes. Let er op, dat je paard na de overgang terug niet te lang wordt. Galop linksom ziet er lastiger uit. De aanleuning lijkt in orde, maar het geheel oogt wat "stijf", m.n. de achterhand lijkt weinig te doen, paard valt over de buitenschouder weg. m.n. op het laatste filmpje is dit goed te zien.

Nogmaals: over het algemeen is het geen verkeerd beeld, probeer netter en consequenter te rijden dan maakt het denk ik al een heel verschil. Als jij je paard normaal gesproken niet aan het werk zet, dan is het niet zo gek dat hij tijdens de les ook niet staat te springen om aan de slag te gaan. Als ik jou was zou ik proberen er wat meer aan te gaan rijden, dus niet drie rondjes door de bak galopperen, maar tempo-wisselingen, stelling afwisselen, figuren rijden, hou hem aan de praat. Je zult merken dat dat makkelijker gaat als je hem steeds bezig houdt.

Over het feit of er een medische oorzaak is, daar ga ik geen uitspraak over doen. Ik kan dat vanaf een filmpje niet beoordelen, ik ken het paard verder niet, als eigenaar kun je dat het beste beoordelen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 22:35

@unicorn_kiss: Mijn paard is inderdaad erg scheef, daarnaast is hij VERSCHRIKKELIJK sterk, en vanaf het voorgaande jaar gewend om met heele lange teugel rond te gaan. Dit omdat ik in het verleden letterlijk met bloedneuzen van hem afgestapt ben omdat hij zich verzette tegen teugeldruk en met zijn voorhoofd tegen mijn neus aankwam. Tijdje met slof gereden, hielp iets in de zin van zelfvertrouwen opbouwen, maar mijn paard heeft daar niet van leren nageven/ontspannen. Toen met veel moeite weten te overtuigen om laag te lopen, dat vond hij moeilijk, maar op den duur lukte dat perfect! alleen na een jaar waarin ik dus geen les heb gehad (instructrice hield wel een oog op me gericht hoor, en gaf ook zeker af en toe aanwijzingen) werd mij verteld dat ik het halsstrekken inmiddels wel onder de knie had :o . Dát kunnen we nu wel, en daarbij ontspant hij ook aardig (zolang ik niks vraag), tijd voor de volgende fase, iets meer oprichting.. Daarbij vind ik het moeilijk een balans te vinden. Hij heeft een hals die er echt op zit ipv ervoor, dus oprichting vind hij niet moeilijk, maar dan tegelijk nageven, RAMP!!
Hij is ook nog behoorlijk lang en loopt erg op de voorhand.
Dus ik heb een paard dat scheef is, niet wil nageven, heel lang is en snel uit elkaar valt en moeite heeft zijn achterhand te gebruiken. Ik als ruiter heb moeite om te ontspannen als hij nageeft, omdat hij voor mijn gevoel ieder moment weer kan gaan sterrekijken (hij geeft inderdaad niet écht na, en dat voel ik) waarbij ik uit het zadel gelanceerd word en een stuurloos en remloos paard onder me heb. zodra ik hem recht maak of meer gas geef in de galop verliest hij zijn balans en springt hij overkruist of changeert volledig om, soms zelfs om de 3 passen. Mond ook bijna altijd open, echt pijnlijk om te zien voor me..
thermografisch onderzoeken; waar laat je dat doen?

@heleen06
Ik durf hem inderdaad niet écht te rijden, omdat hij dan al snel in verzet gaat en ik m volledig kwijt ben. Gister zo'n dag dat ik het weer ging proberen, en dan heb ik het alleen over nette overgangen rijden (geen aanhuppel, terugvallen) enkele voltes waar ik het wil, zowel binnenstelling als zonder stelling) maar hij ging me toch over de zeik! bit vast en rennen maar, nu hebben we een flinke buitenbak en reed ik alleen, dus ik dacht; prima, dan ren je toch lekker! maar na bijna 15minuten in verlichte zit rengalop geprobeerd rond te sturen zat ik bijna te huilen, ik was kapot! hij daarentegen gaf geen kik, en rende vrolijk verder. omdat ik echt helemaal gebroken was, maar nog geen fatsoenlijk iets voor elkaar had gekregen ben ik naar de longeerbak gereden, afgestapt en teugels vastgemaakt en daar nog 30 minuten laten uitrazen. Mijn plan was, paar minuten laten rennen tot hij zelf niet meer kan en dan nog een rondje of 2 door laten lopen (stoppen als ík het zeg) maar er kwam geen rustpunt in. toch maar weer opgestapt met de gedachte "zal nu wel moe zijn, kan ik toch nog 5 minuten iets doen" weer terug in de buitenbak was het weer; bit vast en gaan. Ik kon niet meer en heb de strijd op moeten geven. hij heeft in totaal bijna 2,5 uur in rengalop als een bezetene rondgerend. Ben er erg van geschrokken, lijkt mij dat alleen adrenaline zo'n reactie kan geven, maar waar komt die adrenaline vandaan? Hij stond te hijgen als een gek en was gewoon wit van het zweetzout.

Heb m vandaag direct van zijn extra voer afgehaald (kreeg naast 1 kg basisbrok nog 3/4 merriebrok en 3/4 sportmuesli)
maar weet niet meer hoe en wat; hij is nooit een makkelijk dressuurpaard geweest, maar wel altijd eerlijk en voorspelbaar. De lol raakt er voor mij af, hij lijkt ook absoluut geen plezier in mij en het werk te hebben... ;(

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:19

nogmaals, zeer herkenbaar verhaal! Het wisselen in galop (e dan ook overkruisen) en de onbalans herken ik volledig, ookal train ik nu ook al een serieus lange tijd consequent met mijn paard. Nu heeft mijn paard een zwakke rug, en wil ik graag dáar de oorzaak van weten. Heb heel lang gedacht dat het aan mijn rijstijl lag, maar na veel lessen, en andere mensen met mijn paard laten rijden, denk ik toch meer aan een onderliggende oorzaak. Mijn paard werkt ook niet graag. Hij komt wel altijd vrolijk naar me toe uit de weide (tis ook echt een vrolijk paard, dat wel), maar bij het rijden heeft hij totaal geen voorwaartse drang, schrikt van dingen die er niet zijn en geeft weleens een bok en bij het springen bv. begint hij na een halfuur alles te weigeren. Vind alleen jammer dat er geen duidelijk beeld is van wat er aan de hand is, want kreupelen of echt stijf lopen doet hij niet. Door dat laatste denken vele mensen dat ik overdrijf en er niks aan de hand is met mijn paard.
Thermografie laat ik binnenkort doen bij totalhorsescan.nl
veel succes!

edit: een tipje voor de (links?) gebogenheid/scheefheid: hou er goed je buitenteugel bij op zijn goede kant en ga iets met je zitbeenknobbel naar binnen duwen, hierdoor moet hij zich rechter houden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:30

Ik kan je helaas geen dressuurtips geven maar wat ik wel zie is dat je naar rechts "hangt" op je paard.
Dit is voor mij heel herkenbaar omdat ik een linksgebogen paardje heb en die mij ook op rechts laat inzakken.
Voel je het niet in je onderrug/bekken?
Mijn tip is werk aan het rechtrichten,zoek eventueel daar goede begeleiding in dan is denk ik je probleem ook opgelost.
Je hebt in ieder geval een schitterend paard!! <3

Heel veel succes +:)+

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:19

Wow, ik schrik echt van je reactie. Ik had niet verwacht dat je zo in de knoop zat met je paard. Moeilijk om hier vanaf afstand terwijl ik het paard en jou niet ken een juiste reactie op te geven. Op het filmpje in je eerste post zie ik namelijk vrijwel niets van de problemen die je in je laatste post omschrijft. Natuurlijk is het niet perfect, maar ik zie een leuke combinatie, die hele leuke stukken laten zien, maar waar zeker nog wat aan te sleutelen valt, en geen "strijd" zoals je het zelf omschrijft.

Het belangrijkste nu is dat je eerst weer de lol in het rijden terug krijgt. Maar ik snap heel goed dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. en ik denk niet dat het probleem opgelost wordt en het plezier terug komt door de moeilijke dingen te ontwijken. Maar ik denk ook niet dat op deze manier verder gaan veel zin heeft. Het is een beetje een cliche antwoord, maar heb je misschien de mogelijkheid een keer een priveles te doen bij iemand anders? Het liefst ook op ander terrein? Leg je problemen uit en geef het een kans. Niet dat ik denk dat er iets mis is met je huidige instructeur/trice, maar een frisse blik doet soms wonderen.

Het is echt een fijn paard om te zien, en jij rijdt hem ook fijn. Maar als het plezier weg is en het een strijd wordt dan is dat voor niemand leuk.

Zoals hierboven ook al gezegd, heel veel succes, ik denk echt dat jullie het kunnen!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:55

Op zich vind ik het beeld ook nog wel meevallen. Al heb ik ook niet alle filmpjes bekeken. Je zegt dat hij rontgenologisch gekeurd is, is dat volledig geweest? Wat ik zelf bij mijn vorige paard gedaan heb (die had ook allerlei klachtjes waar van alles bij gekomen is), is hem een week metacam geven (pijnstiller, kun je krijgen via de dierenarts). Ik merkte toen een duidelijk verschil en aan de hand daarvan zijn we verder gaan zoeken.
Rijdt je instructrice er weleens op? Wat vind die ervan?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 16:24

@ heleen06.. De strijd hebben we inderdaad alleen als ik meer van hem vraag dan relaxed laag rondhobbelen. een frisse blik van een andere instructeur kan zeker geen kwaad. Mijn instructrice rijd hem ook af en toe en geeft toe dat hij veel moeilijker is dan dat het eruit ziet. hij is denk ik ook best wel eenkennig...

@LesleyLady hij is gekeurd toen ik m kocht, maar toen was hij 4 en had nog geen werk geleverd. Hij heeft nog geen dag kreupel gelopen en heeft superdroge benen. Ik heb dus nog niet veel reden gehad om aan zijn gezondheid te twijfelen. Maar nu we aan de bak willen protesteert hij.

Ik ga hem thermografisch laten onderzoeken denk ik, accupunctuur werd mij ook aangeraden, maar ik wil zelf ook kunnen zien hoe en wat, iemand die een onduidelijk mengseltje van kruiden inspuit.. ik zeg niet dat het niet werkt, maar voor dat ik daar aan begin wil ik eerst wat minder drastische methoden proberen. Daarbij kan direct het zadel gecontroleerd worden.. Ik zit tevens te twijfelen om om de week een dressuurles in te ruilen voor een springles, dat vind hij geweldig, maar ik heb er mee willen wachten vanwege zijn leeftijd en ik wilde eerst fatsoenlijk B dressuur zijn. Maar ik wil voorkomen dat ik een bitter en verzuurd paard creeer doordat hij alleen dingen moet doen waar hij geen moer aan vindt.

heleen06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:32

Als hij (en jij) aan die springles wel plezier beleven, dan zou ik dat zeker doen! Ik een goede springles wordt zeker ook aandacht besteedt aan het dressuurmatige, als is het dan misschien niet volgens het wedstrijdplaatje, maar wel functioneel. Probeer de negatieve spiraal waar jullie nu inzitten te doorbreken en het plezier weer terug te krijgen!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:24

vandaag heb ik een buitengewoon heerlijke rit gehad met Bram, op de poetsplaats heb ik een hem verteld dat we toe waren aan een ontspannen rit, waar we beide van konden genieten. Alsof hij me begrepen had dwarrelde we heerlijk door de buitenbak, ik kon zelfs in de galop een pasje naar voren, en weer een pasje terug rijden, hij werd niet heet en bleef vrolijk aan de gang.

volgende week komt de zadelmaker om mijn dressuurzadel te controleren en een springzadel aan te meten... de negatieve spiraal hoop ik voorgoed achter me te laten!

Bedankt voor alle tips guys, helpt me enorm

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:24

Heb je al eens overwogen hem te laten behandelen door een osteopaat? Kan in sommige gevallen een wereld van verschil geven! Als je paard fysieke problemen heeft, KAN hij gewoon soms niet nageven, over de rug lopen of ondertreden. Kan zeker geen kwaad om m eens te laten behandelen!

Verder inderdaad met de rijtechnische tips die je hebt gekregen aan de slag!
Enneh, zo dramatisch vind ik het er niet uitzien hoor, bij het lezen van je inleiding dacht ik 'Oh Jee', maar dat valt 100% mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:23

Mijn gedachte is toch: als je het gevoel hebt neit vooruit te komen krijg je niet de juiste begeleiding. Het ziet eruit alsof er een aantal dingen aan de gang zijn die allang opgelost hadden kunnen worden in de les. Als ik er als instructrice naar kijk zie ik echt veel puntjes waar ik veel positiever en prgressiever aandacht aan zou besteden dan je nu bezig bent.
Kijk eens uit naar iemand die je eens op een heel andere manier gaat begeleiden en je zit beter in goede banen kan leiden, maar je ook kan helpen een meer geschikte houding richting je paard te gaan krijgen waardoor je meer plezier aan hem kan beleven. Dit is zeker op te lossen en denk dat ondanks dat er misschien wat mis zou kunnen zijn fysiek de symptomen hier toch grotendeels uit het rijtechnische voortkomen.

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:48

Het is natuurlijk een moment opname op een filmpje wat heel anders is dan dat je paard in het echt ziet lopen, maar wat mij opviel is dat zijn bekken niet helemaal recht lijkt te staan. Een keertje nakijken lijkt mij een goed idee. Wellicht heeft een dierfysio of iets dergelijks dit met een paar keer verholpen waardoor hij makkelijker beweegt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:47

Ik denk dat TS meer gebaat is bij een instructeur die rechtrichten op plaats 1 heeft staan( bv leerling Antoine de Bodt). En dat geld ook voor de overige mensen die met soortgelijke problemen in de topic kwamen.
Zoveel problemen komen door gewoon verkeerd rijden en daar gaat een fysio echt niks aan verhelpen, kost in mijn ogen alleen maar extra geld.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:17

@Cowgirl: Daar ben ik het niet mee eens. Ik zeg uiteraard niet dat rechtrichten veel problemen kan voorkomen en oplossen, maar bij een langdurige verkeerde belasting ontstaan wel degelijk fysieke problemen.
Ik ben het wel met je eens dat veel problemen komen door verkeerd rijden, maar dat verkeerd rijden heeft dan wel een effect op het paard.
Zoveel paarden krijgen bijvoorbeeld rugproblemen door verkeerd rijden, en bij correct rijden zullen deze problemen voor een groot deel verdwijnen, maar sommige problemen krijg je niet opgelost zonder eens even naar die rug te kijken.

TS moet helemaal zelf weten wat ze hier mee doet, ik zeg ook helemaal niet dat haar paard sowieso problemen heeft, maar met het te laten nakijken kan je nooit iets verkeerd doen, in tegendeel. En dan inderdaad verder aan de slag met correcte begeleiding.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:32

Mijn tip zou zijn laat je paard eens masseren door een happy-athlete masseur(er zijn meestal gemiddeld 3 behandelingen nodig).
Mijn paard liep na de massage veel minder scheef en sprong ook weer goed aan in galop.
Stijfheid/los moeten komen is 9 van de 10 keer een spierprobleem,en deze gaan nooit vanzelf over,omdat er na een trauma een soort cement word aangemaakt,door exact op die verkleving veel druk te zetten,gaat de bloedomloop weer op gang en komt de spier letterlijk los.
Het beste kun je spierproblemen herkennen als het paard stapt,als een paard kort stapt ligt dat heel vaak aan spierproblemen die met deze specifieke massage opgelost kunnen worden.
Als je naar jou paard kijkt beweegt hij zijn achterbenen verder naar achter dan naar voren,dat kan door masseren echt verbeteren,hij kan dan zijn benen weer onder de massa krijgen en loopt dan minder op de voorhand,nageven zal dan ook makkelijker worden voor hem.
Ook is een écht passend zadel/boomloos zadel,de juiste trainig>rechtrichten en een goede tandarts vaak een wereld van verschil!!
Dit is niet te vergelijken met een fysio waarbij mijn inziens vaak geen effect is op lange termijn.
http://www.happy-athlete.nl/Hoe_te_herkennen.html

Rijtip: Meer op je buitenteugel rijden,dit is je 'muur' en binnenhand zo nodig een 'kneepje'.

Thermografie hebben wij ook eens laten doen en later ook besproken met een dierenarts,maar die gaf aan dat het weinig zin had,want als het op bepaalde plekken 'rood' is wil het eigenlijk nog niet echt iets zeggen.

Het is een leuk paard,succes!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:47

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:15

Ik zie eigenlijk een heel braaf paard dat hard zijn best doet om ondanks zijn amazone en zadel en bit toch probeert te doen wat er verwacht wordt.
Je zadel past jou niet, je hebt een grotere maat nodig, je zit niet op het juiste punt in je zadel, geeft verkeerde drukverdeling, is erg vervelend voor een paard.
Het zadel moet een stuk naar achteren, je rijdt zowat op zijn schoft, zijn schouders zijn beklemt door je zadel en dat is vervelend en daarom gooit ie zijn hoofd in de lucht om zijn rug weg te drukken van dat zadel.

Jij rijdt continu alleen maar zijn hoofd en zijn hals..met je benen en zit doe je niks, je wilt alleen maar die kop naar beneden en de hals in een krul,je rijdt met een vrachtwagenstuur maar ik zie op het filmpje dat iedereen in die bak dat doet??? ik denk dat er met dit paard niks mis is hoor, maar met je instructie wel, handen op zijn plaats houden, meevoelend zijn met de mond, niet wringen, niet scheef op je paard hangen en niet op de binnenkant van je bovenbeen hangen, maar op je zitbeenknobbels gaan zitten, en wel op de goede plaats van zijn rug.
Hulpteugels etc gaan jullie niet helpen, goede instructie passend goed geplaatst zadel en een hoop geduld van jou naar je paard toe wel!( je paard is al geduldig genoeg,en vergevingsgezind) sorry kan het niet mooier maken dan het is, je paard is wel een plaatje!!!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:38

Nou om heel eerlijk te zijn, schrik ik van je manier van rijden.
Daarin tegen heb je een super super paard, dat die nog niet lastiger is, heb je aan je top paard te danken.

Je rijdt teveel met je hand, daardoor blokkeert je paard achter en kan de achterhand er niet onder brengen.
Daarnaast valt je paard helemaal weg over de buiten schouder.

Verder zie ik in je zit dat je bijna geen been gebruikt en inderdaad zoals je zelf al zegt veel te veel boven op het zadel zit, inplaats van erin.
Ga je bovenbenen onspannen en ga proberen om eerst aan je zit te werken. Zorg dat je eerst zelf in balans blijft en lekker diep in je zadel zit.
Beugels een gaatje langer, of zelf zonder beugels rijden.

Even over het rijden:
Ga die voorkant even laten voor wat het is. Ga eerst zorgen dat je paard aan het been komt en dat het zijn balans gaat vinden.
Dus recht uit en zorgen dat hij achter sterker wordt. Dus nette overgangen rijden, ZONDER aan de mond te trekken!!!!!
Teugels langer en het paard op 4 benen leren lopen, dus helemaal terug naar het begin.

Dat je paard het hoofd de lucht in steekt is een teken:
Jij doet je paard pijn, en daarom drukt hij de rug weg. Daarvoor moet hij zijn hoofd omhoog doen en maakt hij zijn rugspieren bikkel hard, en ga jij nog veel meer stuiteren in het zadel.
Daardoor kan hij van achteren niet doorlopen en lukt het niet meer. Jou paard zal heel erg last van spierpijn hebben.

Het is inderdaad goed dat je naar de rug van het paard laat kijken...Dat is al een heel goed begin.
Daarna moet je een ander zadel kopen, die jou past. Deze is te klein voor jou.
En daardoor zit je dus helemaal niet goed in het zadel en zit je er niet in maar boven op.

Vervolgens moet je goed les gaan nemen, en je gaan verdiepen in signalen die je paard je geeft. En niet denken wat is hij lastig en vervolgens maar aan de kop trekken.
Ga je paard leren begrijpen, waarom doet hij zo.
En vooral ga goed leren paardrijden, zodat je je paard fijn kunt rijden en jullie allebei plezier eraan hebben...
Dat is toch wat je wilt??

Verder nog even inhaken op het stuk dat jij aangeeft dat het in de les helemaal niet lukt. Dit komt omdat je paard zijn spieren zo pijnlijk heeft dat hij al moeite genoeg moet doen om in balans te blijven.
Daarom kan hij alle oefeningen zoals voltes en wijken etc niet. Dus eerst zorgen dat je paard recht word en geen last meer heeft van zijn spieren.
En daarna pas gaan denken aan oefeningen als wijken. ( dit liet je in 1 van de filmpje ook zien, maar het was helemaal geen wijken. Je paard viel over de buiten schouder naar het hek toe.)

Het klinkt allemaal best negatief en hard...
Maar ga met je rijden aan het werk, anders heb je straks een heel ander paard, die of afgekeurd in het land loopt of zo vervelend wordt dat je er niets meer mee kunt beginnen, en dat zou zonde zijn.

Succes!!! Bij vragen kun je mij altijd een pb sturen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:20

Ik kan je filmpjes niet zien wat die staan op prive.
Ik laat mijn paarden regelmatig behandelen dmv dry needling. Mijn paarden hebben geen blokkades meer en vanaf dag 1 veranderen zij zowel onder het zadel als in omgang. 1 van de paarden had zijn halsspier helemaal vast zitten. Dat was ook en groot en sterk paard (1.75m+).
Misschien een optie voor jullie http://www.dryneedlingpaarden.nl/

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 05:21

Ik kan ze ook niet zien...