4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:50

Goos_hoeve schreef:
Het klinkt mij in de oren alsof er nog niet genoeg vertrouwen is als je erop zit.

Ja zou ik ook denken. Maar als we iets engs tegen komen en ik beloon haar en spoor haar aan om door te lopen doet ze dat ook. Dus in zoverre vertrouwt ze me dus wel.

Ik hoorde van iemand anders, die ook een paard kent met hetzelfde probleem. Die was als jong paard in de kudde frontaal op een ander geknald. Die is uiteindelijk nog wel Z dressuur geworden. Er is dus nog hoop :+

Goos_Horses

Re: 4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:54

vertrouwen moet groeien natuurlijk. Heb je de mogelijkheid om haar eens met een voor haar vreemd paard in het land te zetten?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:58

In wat voor hoofd/halshouding loopt ze als ze schrikt van een ander paard?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 15:02

Ze kwam uit een kudde en is bij ons toen in de kudde gekomen. Ook vreemde paarden dus voor haar op dat moment. Weet niet of dat de oplossing is?

En hoofd/halshouding heb ik zo niet op gelet. Maar ze doet het zowel in draf als ik 'train' zeg maar, als in stap, als met een lang teugeltje als ik uitstap.

En hoe ze aan de hand reageert als ik anderen tegemoet rijdt weet ik nog niet. Dat is iets om volgende week weer te proberen.

En om nog even op het zicht terug te komen. Daar had ik dus ook al aan gedacht, maar in andere zaken zou ik daar neem ik aan ook last van moeten hebben. Ze is een springer en dat doen we dus ook in de clubles, maar dan heeft ze geen last van der ogen iig :+ Maar denk dat ik toch een DA benader om het uit te sluiten.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:54

Ik heb een pony gehad die ook doodsbenauwd voor andere pony’s en paarden was, al konden die wel wat beter in de buurt komen dan wat jij beschrijft. Het werd heel langzaamaan wat minder, maar als iemand met een deken, of een fries ofzo op m afkwam was het weer net zo erg als in het begin. Vooral buitenconcoursen met van die A en B ponytjes die van alle kanten op haar af kwamen waren drama. Pas toen die M/Z dressuur liep werd het minder en na 2.5 jaar heb ik er zelfs nog mee gesprongen op concours, dat had eerst nooit gekunt met losrijden. Kortom ik heb ook geen tips... :7

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:40

Je ziet dit wel vaker bij jonge paarden, meestal niet zo extreem als bij de jouwe. Mijn jonge paard vind alleen in de bak ook prettiger en was dit ook meer gewend ik heb gewoon heel veel met andere gereden en gewoon geen aandacht besteed en aan het werk gezet veel figuren etc. Op wedstrijd moet je toch ook in een inrijring met anderen rijden, probeer gewoon zo vaak mogelijk te oefenen zodat je paard vertrouwen in jou krijgt maar vraag wel even of andere mensen er rekening mee houden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:56

Mijn paard had dit ind als hij op de hoefslag reed en iemanda nders dus aankwam op de binnenhoefslag (dus opgesloten tussen ander paard en de bakrand)
Reed ik dan op de binnenhoefslag dan was ern iks aan de hand. Dit gewoon vaak geoefenend. Nu heeft hij er veel minder moeite mee.

Ook veel met longeren doen dat mensen langs je gaan rijden vanaf alle kanten.

Ik vraag stalgenootjes altijd wel of ze niet TE dicht langs me heen willen, en er een beetje op willen letten.
Nu gaat het steeds beter.

Even de ogen laten controleren, en rustig proberen op te bouwen/trainen :j

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:57

Wat een lastig probleem Mandy!

Ook al eens geprobeerd om zelf stil in het midden van de bak te staan en een ander rustig paard in een grote volte om je heen te laten stappen of draven en deze dan steeds kleiner maken? Zonder je paard natuurlijk echt bang te laten worden, maar meer om eraan te wennen? Misschien iets om thuis met de pony te oefenen? Die kent ze :) Of is ze daar helemaal niet bang voor?

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:58

Mijn 3 jarige deed het in het begin ook, niet zo extreem als die van jou..
Hij draaide zich ook om en stormde er achteraan. Ik denk dat het tijd moet hebben, gaat er vanzelf uit.
Althans bij die van mij is het met tijd gewoon goed gekomen. :)
succes nog!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:14

viefdepief schreef:
Wat een lastig probleem Mandy!

Ook al eens geprobeerd om zelf stil in het midden van de bak te staan en een ander rustig paard in een grote volte om je heen te laten stappen of draven en deze dan steeds kleiner maken? Zonder je paard natuurlijk echt bang te laten worden, maar meer om eraan te wennen? Misschien iets om thuis met de pony te oefenen? Die kent ze :) Of is ze daar helemaal niet bang voor?

Ja ook al :j En ook dat een ander stil stond en ik er naar toe stapte. Ook dan springt ze het liefst opzij of krijg ik haar met moeite er langs, terwijl die ander dus gewoon stil staat.

@ Romanoff: clubgenootjes houden gelukkig goed rekening met me. En stappen me tegemoet of ontwijken me als ze draven of galopperen. Maar natuurlijk is dat niet dé oplossing, omdat je op concours ook andere tegemoet zult moeten.

Maar goed, voorlopig oefen ik stug met een aantal tips door die hier beschreven staan. Wellicht wordt het beter, of het gaat nooit over.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:28

Ik heb dr ook een gehad die dat deed. Wist ook echt niet wat ik ermee aan moest, dus ben toen een beetje gaan googlen enzo en trof wat interessante filmpjes aan.

http://www.youtube.com/watch?v=5p4ZgZFC ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=ks-mc_aLMAY

- Je laat iemand tegenover je stilstaan. Als jij wegstapt, moet diegene achteruit gaan.
- Je laat iemand anders (te paard) stilstaan in de bak en rijdt daar van achter op af. Als je dichterbij komt, moet diegene weg draven en rijd jij er achter aan. Dit doe je dan ook als diegene gewoon stapt en dan ineens wegdraaft. Je moet het zien alsof je diegene kunt 'weg drijven'. Dit om je paard minder onzeker te laten worden.
- Elkaar passeren door zelf overdreven stelling van die andere af te houden, maar de andere moet ook duidelijk stelling van jou af houden.

Je hebt hierbij inderdaad wel hulp nodig van iemand anders. Ik vond het ook nogal zweverig, maar gek genoeg werkte het echt heel snel! En ik lag er eerder ook steeds bijna naast bij die van mij.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 20:50

Als ik die vos zie in dat filmpje zie ik een heeeeel braaf paard en geen bang paard. :+ Ik snap overigens het principe uit het filmpje wel... ook nog het proberen waard.
Dat van stelling vragen is nogal lastig, omdat ze echt net zadelmak is en alle knopjes nog niet zo goed werken daarin.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:37

rowo schreef:
Goos_hoeve schreef:
Het klinkt mij in de oren alsof er nog niet genoeg vertrouwen is als je erop zit.

Ja zou ik ook denken. Maar als we iets engs tegen komen en ik beloon haar en spoor haar aan om door te lopen doet ze dat ook. Dus in zoverre vertrouwt ze me dus wel.

Ik hoorde van iemand anders, die ook een paard kent met hetzelfde probleem. Die was als jong paard in de kudde frontaal op een ander geknald. Die is uiteindelijk nog wel Z dressuur geworden. Er is dus nog hoop :+

Deze gedachte heb ik dus ook, dat er ooit een botsing is geweest met een ander paard.
Als ze slecht zou zien, dan heeft ze het ook als iemand haar van voren benaderd enz.
Dit word dan echt een kwestie van lang trainen, en vertrouwen.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:52

Ik zou proberen te stappen met longeerlijn en hoofdstel (longerlijn omdat je dan niet gelijk los hoeft te laten bij een flinke sprong) en je clubgenootjes lekker hun les laten rijden. Eerst zelf op de binnen hoefslag lopen met 5 m tussen jou en de hoefslag. Belonen als er een paard langs komt en stilstaan als iets heeeeeel eng is mag je dan toestaan maar NIET wegspringen of draaien. Belonen als dat goed gaat en stukje dichterbij. Als dat beter gaat jij op de hoefslag paard aan de hand nog steeds en andere ruiter op 2e hoefslag. Dit allemaal in stap zodat jullie beide stil kunnen gaan staan als ze echt op het punt van draaien staat.
Daarna in draf longeren in het midden en steeds meer ruimte geven tot hoefslag, en andere ruiters op de hoefslag. Dan moet ze het ineens alleen doen maar je kan wel makkelijker stelling naar jou houden met een jong paard aan de longe dan er op. Daarna erop met iemand die hetzelfde verhaal met haar aan de longe doet met jou er op.

En anders kan je altijd nog oogkleppen proberen ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 07:55

Wat ik nu ga zeggen is wellicht heel slecht, maar ik ga geen uur met haar aan de hand door de bak wandelen :o Dat is iets wat ik altijd nog kan doen als het helemaal niet wil met mij erop...

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:11

Nee hoor is helemaal niet slecht, zou er ook geen zin in hebben :+ Maar als angst echt diep zit kost het nou eenmaal tijd en vertrouwen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 08:23

Haha.... Gelukkig :D Maar dat kan ik idd altijd nog doen. Denk er wel over om haar eens mee te nemen op concours met de ander en deze mee te nemen om dan aan de hand rond te stappen.

Heb iig al genoeg aanbiedingen om me te helpen. Een bokker komt dit weekend waarsch bij mij thuis langs en ik ga naar een stal om daar tussen anderen te rijden.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:26

hoi mijn oude pony had dit probleem in het begin ook maar dan ook nog eens met fietsers
en die rijden er natuurlijk nog al wat in nederland :D
ik ben er in het begin ontelbare keren van af gevlogen omdat hij binnen 1 seconden omdraaiden en het op
en rennen zette ik was toen nog wat onervaren en moest daar echt aan wennen en niet bang worden

ik ben in het begin veel met hem gaan wandelen om te leren dat het niet eng was
en tijdens het buiten rijden parkeerden ik hem dwars dus met de flank naar het GEVAAR!!! ha ha
dan ging hij er namellijk niet van door ik denk dat hij dan wat meer overzich had
het heeft alles bij elkaar wel een half jaar geduurd

echt alleen rust en vertouwen geven helpt , want ik had ook wel eens mijn dag niet
en dan werd ik boos en gaf ik een klap met de zweep
maar daar had ik dan weer drie weken profijt van
het komt echt goed steek er tijd in zucht een keer diep en ontspan
laat de situatie over je heen komen je paard word daar ook rustig van laat hem rustig kijken en doe even niks
geen been geen kuit druk geen teugel

bij mijn pony is het helemaal goed gekomen heb nooit meer zon fijn dier gehad

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:03

Zou het kunnen zijn dat ze het gewoon ziet als één groot wezen zeg maar? Dat ze denkt dat dat wel een heul indrukwekkend paard/wezen is, waarbij ze niet zomaar in de persoonlijke ruimte durft te komen.

Wat gebeurt er als jij op één van je eigen paarden in de wei stapt en dan in haar buurt komt?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:52

Sassol schreef:
Wat gebeurt er als jij op één van je eigen paarden in de wei stapt en dan in haar buurt komt?

Niets :+ Gras is veel interessanter!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:01

Hmm... dat weerlegt mijn gekke theorie :+

Dan wordt het een kwestie van het gedrag doorbreken. Hoe vaker ze dit gedrag vertoont, hoe langer het gedrag blijft hangen. Gaat één ruiter met paard op 10m afstand goed, begin je daarmee. Of misschien dat treintje rijden (zij dan eerst achteraan) haar iets meer eenheid geeft.

Als je dus nog lest op de club, vraag dan of je in hele rustige lessen ingepland kan worden (als dit overeen komt met je vrije tijd ofcourse)

Of oefen thuis even wat grondwerk; schriktraining op de grond en erop, ALTIJD netjes volgen en op jou letten. Dan kun je in de les eerst een kwartiertje max. rondlopen, zelf stukjes draven/rennen, figuren lopen. Gewoon alles wat je zou doen als je zou inrijden aan het begin van de les. Dan erop stappen en verder rijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Onthoud: een paard voelt/hoort (heb m'n feiten niet helemaal strak merk ik) een verandering in JOUW hartslag. Daarom kunnen ze meteen vluchten, zodra 1 paard het weet, weet de rest het ook. Zodra jij dus ook maar enige spanning voelt, voeg je toe aan de situatie. (En jouw paard kan nu net even geen extra spanning gebruiken in deze situatie :Y) )

Wel een lastig probleem!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:38

Een paard van een vriendin van me had dit ook (en de mijne ook destijds maar dan veel subtieler, had er pas nog even last van toen een of andere idioot op wedstrijd met haar paard vol op de mijne knalde) en wij zijn samen aan de gang gegaan, zij op haar jonge kasteel en ik er met een goed stuurbaar paard erbij. In het begin alleen vanaf een afstand tegemoet stappen en zodra haar paard gespannen raakte draaide ik af. Dan eens een drafje erbij, maar steeds op haar teken afdraaien en uit de buurt gaan. Dat hebben we opgebouwd tot het paard genoeg op zijn gemak was om er gewoon langs te galopperen.
Ik zou dus een vriend uitnodigen bij jou thuis :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:29

@ Sassol: in plannen in een andere les is geen optie. Lukt me niet qua tijd, plus dat de opkomst van de lessen heel erg verschilt. Bak is overigens 44 x 70m dus ruimte genoeg om mekaar te ontwijken, maar daar los je het probleem natuurlijk niet mee op.
Paard voelt idd je hartslag. Maar als ik naar iemand toe draaf moet ik mezelf gewoon schrap zetten, anders lazer ik er gewoon af. Niet omdat ik zo slecht zit, maar echt omdat het zo snel gaat.
Grondwerk vind ik echt 10x niets, sorry :o Vind zoiets zo dom en nutteloos.

@ Urielle: er komt idd iemand bij mij thuis, hopelijk deze week en ik ga vaker op pad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:50

Dom en nutteloos is het zeer zeker niet, maar als het niet in je straatje ligt kan dat natuurlijk. Dan hoop ik maar dat het je erop gewoon gaat lukken ;)

Overigens als jij 'schrap zet' als je richting een paard rijdt, geef je eigenlijk aan dat ook jij van plan bent om ineens om te draaien. Je houdt het hiermee ook in stand.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:54

Klopt helemaal.... maar heb ook geen zin om er naast te liggen steeds. Dus goed zitten moet gewoon. En dat maakt het hele probleem ook zo lastig. :\ In stap gaat het wel, maar in draf is het niet uit te zitten helaas. Maar als je iemand kent die heeeel relax kan zitten en BLIJVEN zitten, dan hoor ik het graag :D