Scheef stijf paard hoe te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Scheef stijf paard hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:54

Ik zou never nooit laten masseren zonder eerst uit te sluiten of er iets ernstigs aan de hand is.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 05:56

Kinke schreef:
Ik zou never nooit laten masseren zonder eerst uit te sluiten of er iets ernstigs aan de hand is.

een goede masseur/fysio die stuurt echt door naar een DA als hij voelt/ziet dat er iets flink mis is hoor ;)

liljebo

Re: Scheef stijf paard hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:55

Een paard met spierpijn is een dagje wat stijf en misschien ietsje gevoelig, en voelt zich na een dagje wei weer prima. Een scheef paard kan wat onregelmatig zijn en vast zitten en kan longering best moeilijk vinden (daarom is werken aan de hand dan een betere optie, of evt met dubbele longe mits je daar zelf erg goed in bent), maar krimpt zeker niet in elkaar bij het borstelen en laat niet de symptomen zien die jij noemt

Ik heb zelf een paard wat hopeloos is gereden, scheef is en wat artrose heeft. Ik kan dit paard echter borstelen, schrobben, stevig masseren of wat dan ook zonder enige pijnreactie. Ik werk met dit paard veel aan de hand op rechte lijnen en stap in de bossen met haar. Maar ze heeft dus wel dergelijk artrose. Alleen in die mate waarin erop zitten (mits met verstand) geen probleem is en veel bewegen op rechte lijnen een voordeel oplevert. (anders wordt ze stijver en veel te dik)

Ik heb hier echter voorheen twee keer paarden gehad die wel reageerden op bv borstelen van de rug, bepaalde aanrakingen, moeite hadden met een aantal zaken. Beiden paarden waren door da goedgekeurd, maar bij beiden bleek bij nieuwe onderzoeken wel dergelijk heel veel mis te zijn.
Als ze pijn op die wijze aangeven, mag je er rustig vanuit gaan dat er heel wat meer aan de hand is dan spierpijn en scheefheid. (scheefheid kan overigens leiden tot ernstige problemen en/of een gevolg zijn van ernstige problemen)

In jou geval lijkt het mij bepaald geen overbodige luxe om naar een goede kliniek te gaan voor een second opinion na een gedegen doorlichting van het paard.
Niet alle problemen vindt je met een eenvoudig onderzoek en niet iedere dierenarts ziet alles wat een paar mankeert. Voorbeelden ten over van dierenartsen die een paard goedkeurden/niets konden vinden en waar van alles mee aan de hand blijkt te zijn. Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt.

Dit is niet een paard waar je gewoon mee gaat rijden, maar wat je terdege laat onderzoeken en waar je niet op gaat zitten voordat je met zekerheid weet wat het gedrag veroorzaakt (want een oorzaak is er... daar kun je donder op zeggen)

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:05

niet rijden, en eerst een ostheopaat of fysiotherapeut laten komen. Een paard dat pijn heeft en of naar binnen valt aan de longe, zal ik juist helemaal niet rijden. Je zou aan de hand kunnen werken vanaf de grond, en misschien wat elasticeren, als hij/zij het oke vindt. Bij tegendruk van het paard, zal ik zeker stoppen en niet verder gaan tot je er iemand bij hebt gehad. Van daaruit je traningsschema gaan bespreken en maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:23

abcde schreef:
een goede masseur/fysio die stuurt echt door naar een DA als hij voelt/ziet dat er iets flink mis is hoor ;)

Ik had het moeten verduidelijken.....in dit specifieke geval zou ik nooit laten masseren zonder haar eerst medisch te laten doorlichten. Ik vind de symptomen te ernstig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:47

Zo'n lang aanhoudende spierpijn is toch vaak een symptoom van een dieper liggend probleem.