Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arent schreef:Wat is nou de reden voor dat in en uit STAPPEN? (even nadruk op een nogal specifieke bezigheid)
Dat op adem komen ben ik helemaal mee eens. Maar dat kan, ook na redelijk zware arbeid soms een kwestie van een minuut zijn... of nog niet. Moet dat ook in stap zijn? en droog? Waarom moet een paard in stap opdrogen? Is afdrogen/zweetmes/afspoelen niet effectiever (4 uur opmerking van hierboven)
Soepel maken is belangrijk aan het begin van de rit, en nog belangrijker aan de hulpen stellen, maar wat is nou precies de bedoeling van een cooling down? Kunnen we eens op de zaak ingaan ipv eeuwig dezelfde 'williekeurig-aantal-minuten-stappen' opmerkingen te plaatsen? (no offense)
Waar is het nou exact goed voor? Als het doel gedefinieerd is, kun je een verstandig antwoord geven op de vraag: Wanneer is wat nodig?
Let wel, het nog even langer met je paard bezig zijn heeft weinig met het nut van uitstappen te maken, het managen van de hoeveelheid staltijd is een vraag op zichzelf.

Waves schreef:ik stap altijd aan de hand 10 minuutjes uit. Vind er zelf geen moer aan om erop te zitten met een los teugeltje en paard is imo dan klaar met werken dus ga ik hem niet langer belasten. Ernaast dus, singel gaatje losser, neusriem los, beetje kroelen tussendoor, hapje gras. Ook lekker om mijn eigen benen even los te maken.
Heerlijk hoor, overgangetje van werken naar rust. Paard zo de wei in gooien vind ik ook weer zowat... doe het dus eigenlijk net zo goed voor mezelf

Sorry maar een paard mag best een beetje zweten van mij hoor. Je merkt het echt wel wanneer je hem aan het overvragen bent en dan kan je mooi een tandje terugzetten. Als het koud is en je paard zweet zorg je dat je hem lekker droogwrijft met stro op stal en dan lekker een dekentje om. Niks aan de hand
verography schreef:Ik vind dat wel een goede opmerking over het zweten. Trekpaard dat ik rijd zweet in de zomer (ook 's ochtends en 's avonds) na 1 minuut stappen al, maar kan nog steeds een buitenrit van een uur aan. Ze zweet nu eenmaal heel snel op momenten dat het wat warmer is / hogere luchtvochtigheid is. Maar ook swinters na een lekkere galop is ze vaak meteen al bezweet, terwijl ze toch snel weer op adem komt en weer door kan. Met haar rijd ik alleen buiten en heb ik dus geen instaptijd die ik aanhoud. Uiteraard stappen we wel eerst een stukje voor we een tandje harder gaan.