uitspappen 5 minuten goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Re: uitspappen 5 minuten goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:48

Ik stap zelf altijd langer uit. Ik vind het niet alleen belangrijk dat ze weer op adem komt of droog is maar ook voor de spieren, helemaal in de winter. Ook stap ik altijd uit op het harde. Dat vind ik beter voor de pezen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:49

Arent schreef:
Wat is nou de reden voor dat in en uit STAPPEN? (even nadruk op een nogal specifieke bezigheid)

Dat op adem komen ben ik helemaal mee eens. Maar dat kan, ook na redelijk zware arbeid soms een kwestie van een minuut zijn... of nog niet. Moet dat ook in stap zijn? en droog? Waarom moet een paard in stap opdrogen? Is afdrogen/zweetmes/afspoelen niet effectiever (4 uur opmerking van hierboven)

Soepel maken is belangrijk aan het begin van de rit, en nog belangrijker aan de hulpen stellen, maar wat is nou precies de bedoeling van een cooling down? Kunnen we eens op de zaak ingaan ipv eeuwig dezelfde 'williekeurig-aantal-minuten-stappen' opmerkingen te plaatsen? (no offense)

Waar is het nou exact goed voor? Als het doel gedefinieerd is, kun je een verstandig antwoord geven op de vraag: Wanneer is wat nodig?

Let wel, het nog even langer met je paard bezig zijn heeft weinig met het nut van uitstappen te maken, het managen van de hoeveelheid staltijd is een vraag op zichzelf.

Het doel van de cooling down is het weer op gewone temperatuur laten komen van de spieren/ het lichaam, het weer laten zakken van de hartslag en daarnaast voor de afvoer van afvalstoffen. Tijdens de training kan er sprake zijn van verzuring, en dit kan door het uitstappen weer uit de spieren. Hierdoor herstellen de spieren sneller van de arbeid. En dat geeft weer minder kans op blessures. De noodzaak tot uitstappen is hoger bij een paard dat daarna stil (op stal) komt te staan, dan bij een paard dat weer buiten staat en vrij kan bewegen (en derhalve zichzelf ook kan uitstappen).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:28

Haha ja, maar stapt dat paard zichzelf ook uit? Mijn leasepaard gaat na gedane arbeid lekker kuil schaften hoor.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:35

hangt er vanaf wat ik heb gedaan... meestal even rustig aan stappen enzo en moet toch nog naar huis stappen dus veel langer dan 5minuten stap ik niet uit in de bak... dan nog even naar huis stappen, en nu nog een stuk naar het land... dus dan is ze wel klaar denk ik :+

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:24

naja, dan is losgooien dus een prima optie... :)

het punt van verzuring is echter nogal interessant. bereik je dat punt? is dat nodig? kun je merken of het paard zo ver gewerkt heeft en de beslissing tot noodzaak daaraan aanpassen? betekend dat dat je de spieren alweer 'opeet'? (ik ga even verderlezen op dit thema (spieren en energievoorziening), ik ben benieuwd, in mijn geval een klepel zoeken bij een klok die ik heb horen luiden :)

Aan de hand uitstappen, al is het maar de weg naar de stal, kan toch ook voldoende zijn?

Ik heb daadwerkelijk de hartslag en de ademhaling van mijn paard gecontroleerd direct na afstijgen van mijn paardje, direct na een geslaagde pirouetteoefening bijvoorbeeld (best redelijk zware arbeid). de ademhaling was practisch weer op peil voordat ik die kon tellen (na de harstlagtelling van 15 seconden) en de hartslag was nauwelijks hoger dan normaal. Ik heb het slechts steekproefsgewijs gedaan en maar een keer of drie, maar het resultaat was consequent onspectaculair. de training verliep wel redelijk rustig, en was niet bepaald lang (ca 20 minuten waarvan ca de (tweede) helft galoparbeid)

de verzuring is wat lastiger te meten, vandaar ook dat mij het zweet-thema wel interessant lijkt in deze samenhang.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:28

Hmm het is toch ook wel lastig zeggen hoeveel minuten je moet uitstappen.
Ik denk dat je er gewoon geen tijd op moet gaan zetten,
maar afhankelijk van de beweging die het paard op het moment gekregen heeft.
hoe het paard in zijn gehele 'toestand' er op dat momoment aan toe is.
Ik zelf vind het heel belangrijk om na het rijden toch wel voldoende uit te stappen.
Voor mijn eigen plezier en dat van me paard probeerde ik dat vaak buiten de bak te doen.
Na een intensieve les van een uur bijvoorbeeld ging ik standaart bij ons een rondje buiten het erg, dat was 20/25 minuten stappen.
Vaak was het toch wel minimaal 10/15 minuten en als het kon nog even aan de hand rond stappen in de bak.
Is je paard enorm bezweet en zijn hartslag enorm hoog, of zijn ademhaling nog niet rustig kun je beter nog even doorstappen.
Al hoewel sommige paarden lastig weer droog worden kun je dus het beste naar de ademhaling kijken.
Maar ja als je niet zoveel gedaan hebt en je paard niet echt aan het werk geweest is zou ik toch 10 minuten gewoon lekker stappen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:44

Op zich kan uitstappen natuurlijk nooit kwaad denk ik... Zeker als je na een intensieve training even een rondje buiten gaat stappen (20 minuutjes), door het bos oid, lijkt dat me toch een prettige ontspannen afsluiter voor zowel jou als je paard :)

wassieringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:52

het ligt er helemaal aan of je hard getraint hebt of niet.
als ik hard getraint heb en me paard zweet stap ik haar wel heel lang uit maar als ik gewoon een dag rustig aan doe dan zweet ze niet en ademt ze ook gewoon normaal dus dan stap ik meestal maar 5 minuten uit;)

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:56

Waves schreef:
ik stap altijd aan de hand 10 minuutjes uit. Vind er zelf geen moer aan om erop te zitten met een los teugeltje en paard is imo dan klaar met werken dus ga ik hem niet langer belasten. Ernaast dus, singel gaatje losser, neusriem los, beetje kroelen tussendoor, hapje gras. Ook lekker om mijn eigen benen even los te maken.

Heerlijk hoor, overgangetje van werken naar rust. Paard zo de wei in gooien vind ik ook weer zowat... doe het dus eigenlijk net zo goed voor mezelf :D

ik vind dat je helemaal gelijk hebt, zo doen wij meestal ook!
of alle tuig eraf, dan loopt ze ook keurig mee, hapje gras en hup weer verder;p

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:23

@ Arent, als ik het goed begrijp zie jij wel de nut in van een warming-up maar niet van een cooling-down? Of iig, niet in stap. Nu ben ik het wel met je eens dat een warming-up niet alleen in stap gaat, maar je het paard ook los moet werken in de draf en in galop. En ook een cooling-down gaat niet alleen in stap. ;)
Een paard zweet om het de warmte afvoer te regelen. Jij zegt dat een zwetend paard niet persé nodig is. Mijn paard zit momenteel nog hevig in het verharen en heeft nog een redelijk dikke vacht. Zodra het wat warmer is, zweet hij snel. Ook al is hij nog totaal niet buiten adem, hij zweet wel. In hoe verre heeft het zweten dan met de fitheid van het paard te maken? Laten we het even betrekken op mensen. Als ik een rondje ga hardlopen, ben ik niet buiten adem maar zweet ik wel. Ben ik dan ook niet fit? ;)
Nu rij ik momenteel twee paarden. Als ik bij alle twee de paarden precies hetzelfde doe, zweet toch de één meer dan de andere, zonder dat ze alle twee buiten adem zijn. Hoe kan dit dan volgens jou?
Oh en ergens noem je ook dat zweten ook een uiting van stress kan zijn. Ben ik het helemaal mee eens, maar in dit geval is dat zeker niet aan de hand.

Even terug komen op de vraag in dit topic. Mijn cooling-down duurt zeker wel een poosje. Ik laat hem altijd eerst een paar rondjes draven, zowel linksom als rechtsom, om vervolgens even een paar rondjes te stappen, vaak aan de hand en/of buiten de bak. En ja, dan is hij wel al op adem maar zodra ik hem warm totaal stil ga zetten koelt hij te snel af waardoor hij de volgende dag erg stijf is. Nu is er ook een verschil tussen of hij na het rijden op stal komt te staan of dat hij naar de wei gaat.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:40

Ik kan mij helemaal vinden in de argumenten van Arent.

Zweten is geen graadmeter van de intensiteit van het werk of conditie van het paard. Sommige paarden zweten al bij stappen en anderen pas na een kwartier galopperen.
Sommigen zweten alleen als het warm is. Dan ga ik meestal niet rijden. Dan wacht ik wel op de tijden dat het afgekoeld is. Dat betekent ook dat een paard soms een paar dagen stil staat.

Ik ben van mening dat als je paard zweet en er staat een koud windje dat je beter lekker naar binnen kunt gaan, even afsponsen en het paard laten rollen.
In die tijd is zijn ademhaling ook weer normaal.

Het ligt er ook aan hoe je je trainingsarbeid inricht. Ik stap meestal wat rondjes om de bak te verkennen (ook thuis vanwege al die enge bakkabouters) en even te voelen hoe de pet er vandaag op staat. Daarna ga ik lekker de up-tempo oefeningen doen (lees conditiewerk) om daarna te gaan gymnastiseren en recht te richten. Als laatste doe ik meestal de zeer gecoördineerde oefeningen in low-tempo maar wel verzameld en alles scherp aan het been/de hulpen. Op het moment dat we dan klaar zijn (idd als hij de oefening in een keer goed doet) beloon ik dat met afstappen, de singel losmaken en aan de hand terug naar stal wandelen. Binnen enkele minuten is hij weer op adem.

Voor elk paard is het weer anders. Kijk en luister naar je paard en doe wat bij jouw paard past. Denk je dat lang uitstappen daarbij hoort: prima. Waar jij en je paard je fijn bij voelen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:10

bedankt voor de tot nu gegeven reactie's
ik vind dat ik veel verschillende ideen lees over het in en uitstappen!
goed hoor!
gr hackny
p.s. meer reactie's

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:46

Ik stap vooral na een zware training dik 15 minuten uit, waarvan 5 minuten in de bak en 10 minuten op het harde. Behalve de ademhaling en het zweet vind ik het van belang dat het melkzuur de kans krijgt te verwerken , anders staat je paard ooit nogis met maandagziekte of spierbevangenheid op stal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:03

Niet rijden wanneer je paard zweet? :') Sorry maar een paard mag best een beetje zweten van mij hoor. Je merkt het echt wel wanneer je hem aan het overvragen bent en dan kan je mooi een tandje terugzetten. Als het koud is en je paard zweet zorg je dat je hem lekker droogwrijft met stro op stal en dan lekker een dekentje om. Niks aan de hand :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:14

Ik vind dat wel een goede opmerking over het zweten. Trekpaard dat ik rijd zweet in de zomer (ook 's ochtends en 's avonds) na 1 minuut stappen al, maar kan nog steeds een buitenrit van een uur aan. Ze zweet nu eenmaal heel snel op momenten dat het wat warmer is / hogere luchtvochtigheid is. Maar ook swinters na een lekkere galop is ze vaak meteen al bezweet, terwijl ze toch snel weer op adem komt en weer door kan. Met haar rijd ik alleen buiten en heb ik dus geen instaptijd die ik aanhoud. Uiteraard stappen we wel eerst een stukje voor we een tandje harder gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:44

verography schreef:
Ik vind dat wel een goede opmerking over het zweten. Trekpaard dat ik rijd zweet in de zomer (ook 's ochtends en 's avonds) na 1 minuut stappen al, maar kan nog steeds een buitenrit van een uur aan. Ze zweet nu eenmaal heel snel op momenten dat het wat warmer is / hogere luchtvochtigheid is. Maar ook swinters na een lekkere galop is ze vaak meteen al bezweet, terwijl ze toch snel weer op adem komt en weer door kan. Met haar rijd ik alleen buiten en heb ik dus geen instaptijd die ik aanhoud. Uiteraard stappen we wel eerst een stukje voor we een tandje harder gaan.

Precies. Als jij zweet bij het sporten betekent dat toch ook niet gelijk dat je jezelf overvraagt? Nee, de functie van zweten is dat je lichaam afkoelt zodat je weer lekker verder kan :)

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:18

Ok: valt een hoop door elkaar te halen.
Een paard warmt niet allen op door z'n spieren, en dus kunnen ook andere processen zweten bevorderen. ( stress door coliek geeft ook zweten bijvoorbeeld)

Als een paard op de renbaan werkt verwacht ik het behoorlijk te zweten, in de dressuur is het een beetje een andere zaak. Als ik flink ga wandelen, zweet ik ook niet, ik kan er echter wel fitter van worden. Als ik ga joggen zweet ik wel, maar ik kan eigenlijk niet echt opwarmen zonder al te joggen...

Menselijke vergelijkingen moet je altijd mee oppassen, maar ze zijn gemakkelijkerte begrijpen.

Waarom miet een spier afkoelen?uiteindelijk is het doel van het zweten dat het lichaam zich reguleerd. Ik denk dat het lichaam dat prima alleen kan.

De verzuring is wel een goed punt: lichte beweging bevorderd bloedsomloop en dus afvoer.

Verzuring treed op aan het begin (tweede) en het einde van van de inspanning ( bij mensen, maar ik begrijp tot nu toe dat dat redelijk algemeen is. Ik check nog na of daar significante verschillen zijn!) die eersteverzuringsfase word in de earobe fase al afgevoerd, en de tweede hoef je nooit te bereiken.
De sterkste fase is echter de allereersre, die geen verzuring meebrengt...

Dus: heel korte superzware inspanning geeft geen verzuring , middellange inspanning geeft geen verzuring, en tot het gaatje gaan geeft flinke, verzuring alsmede pijn aan de spieren doir schade.

Moet je tot het gaatje gaan?

Als je daarvoor ophoudt is je paard gelukkiger, heeft minder spierpijn, bouwt snel spieren.

Daarnaast is het een vraag van coordinatie. Spieren zijn over het algemeen in paren ( soms meer) die tegen elkaar in werken. Bij een nieuwe oefening die het lichaam moeilijk kan coirdineren trekjen de spieren harder tegen elkaar in. Dit kost moeite. Als de coordinatie stijgt, wirdt het overschot aa n spierkracht minder. Dus het paard zal het als makkelijker ervaren.

Als je dus om gezondheidsredenen een oaard bijvoirbeeld wil verzamelen, is zijn ontspannen gecoordineerde medewerking net zo belangrijk als zijn kracht. Daardoor kun je ook met minder stress af....
Dus hoeft je paard niet te zweten, en cooling down gwloif ik ook niet zo in, ook niet voor mensen.
De psyche van mijn paard is voir mij belangrijker, want dat is ook de sleuteltot zijn lichaam.
Motivatie geeft mij de kans aan houding te werken. Etc.

Het stapdogma komt denk ik vooral van het idee dat je paard niet een stuk speelgoed is en aandacht verdient, dat is denk ik veel belangrijker: een werkrelatie met je paard.( hoeft ook echt niets zweverigs in te houden). Dus na de arbeid aandacht geven doe ik weer wel. Mijn paard navoelen: hie is zijn gartslag, ademhaling, welke spieren zijn warm geworden, hoe loopt ie vanzelf? Hoe kijkt ie uit z'n ogen, etc etc

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:23

Even voir de duidelijkheid, ik stap soms wel uit, als ik mujn paard toch in het zweet heb moeten werken, en dus geb verzuurd, naar probeer die situatie te vermijden, net enig succes.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:56

Even bijde handen uitdraven aan een lange teugel, en dan stappen tot ze op adem zijn. En als het kan ook nog even over het harde, maar helaas kan dat nu niet meer.

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:01

Bij een zware training stap ik langer uit, bij een lichte training korter... ik stap uit tot mijn paard weer zijn rust terug heeft, maar bouw al af in de training zelf, dmv draven aan de lange teugel op het einde van de training. Verder staan mijn paarden 24/7 op het land (ook in de winter), dus na de training lopen zij zelf ook nog wel wat uit in het land. Zweten staat voor mij los van de intensiviteit van de training, mijn paard zweet in de zomer al na 1 minuut als het 30 graden is, en ook als het warm is in de lente maar hij zijn wintervacht nog niet helemaal kwijt is. Maar energie heeft hij dan nog genoeg.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:05

5 min is te kort. je moet de spieren goed laten afkoelen, meestal zo'n 10 min en is je paard vaak ook weer op adem en zijn de spieren goed afgekoeld.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:10

Ik stap bijna nooit uit in de bak. Ga altijd een blokje rond op straat en dat duurt zo'n 15min. In het was dat echt wel nodig voor mijn paard omdat zijn conditie zowat onder nul lag. Nu we al iets verder zijn in training is 15min geen must meer, maar ik vind het gewoon leuker.
Zweten vind ik ook geen referentie voor de arbeid die verricht is. De ene zweet harder dan de andere.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:34

Bij jonge paarden kan 10 minuten stappen al werken zijn.
Dan kun je dus beter gewoon stoppen dan 'uitstappen' wat in zo'n geval nog meer belasting geeft.
Na bijv flinke galop arbeid (kracht) stap ik tot de ademhaling goed is en laat als het even kan het paard nog even los lopen in de bak. Na conditie werk hoef je doorgaans niet lang te stappen.
Ook maakt de tijd van het jaar, de leeftijd van het paard, de kwaliteit van de ruiter, het trainingsniveau en de huisvesting een belangrijk deel uit. Een vast aantal minuten vind ik dus inderdaad ook zinloos.
Is een paard conditioneel zo slecht dat je 20 min moet uitstappen dan zou ik mij eens op mijn hoofd krabben over de manier van trainen of voeren.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:15

Ik stap hooguit 10 minuten uit. Licht er maar net aan wat ik precies gedaan heb in het uur.
Na 10 minuten kijk ik of zijn ademhaling weer rustig is, en of hij droog is. Daarna mag die weer op stal, zo niet dan stap ik gerust nog 10 minuten door. :Y)

eline3321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:27

Tijdens het rijden ben ik het laatste kwartier al bezig met een cooling down, lang laten lopen, vaak nog even alle spieren oprekken in alle gangen. Met de stap zorg ik dan dat het zweet kan drogen en de adem van mn paard weer normaal is. Dus meestal aan zo'n 5 a 10 minuten wel genoeg ja.