Stelling vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:33

Stelling
* Het achter de kaak zijdelings inbuigen van het hoofd
* Is een teken (en makkelijker bereikbaar maken) van het loslaten in het lichaam
* Is onderdeel van oefeningen zoals wijken voor de kuit en schouderbinnenwaarts

Stelling is plaatselijk: in de voorhand van het paard, en alleen in de verbinding hoofd/hals. De bovenste drie halswervels (van de zeven halswervels die het paard heeft) zijn bij de stelling betrokken. Voor de rechtop zittende ruiter worden het binnenoog en het binnenneusgat net zichtbaar. Stelling komt tot stand wanneer de ruiter met het binnenbeen richting buitenteugel drijft en met de binnenhand lichte stelling vraagt, waardoor het paard zal nageven op de binnenteugel.
Als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen en zal hij de hulpen beter omzetten in wat de ruiter van hem vraagt.

nu begreep ik net als ik het goed heb gelezen dat je moete hebt met de galop?

kun je de hulpen omschrijven die je geeft

Nayomie

Re: Stelling vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 17:47

Binnenbeen iets achter de singel. Buitenbeen op de singel. Binnenteugel van de hals. Buitenteugel tegen de hals aan. En iets losser.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:51

de galop. (Pas aan beginnen als je een beetje aardig kan doorzitten) Want, voor de juiste galop hulpen moet je nl. kunnen doorzitten. Bij de galop heb je de linker- en rechtergalop. Op de linkerhand (= linksom door de rijbaan rijden) vragen we galop links aan.
Linksom, linkerhand, dus buitenbeen is het rechterbeen! ( ik stap nu over op de begrippen buitenbeen en binnenbeen). De hulpen op een rijtje:
* doorzitten
* buitenbeen iets achter de singel.
* ietsje meer druk op de buitenteugel als op de binnenteugel.
* binnenbeen aandrijven.
* gewicht ietsje naar binnen verplaatsen.
en dat allemaal tegelijk!!!!.
Geef deze hulpen in een hoek (bocht) van de rijbaan. Dan zal je paard wat makkelijker in de juiste galop aanspringen. Zit je eenmaal in de galop, mag je je buitenbeen weer op de normale plaats brengen. Elke galop sprong begeleiden met je benen.
En je blijft natuurlijk zitten!

De achterbenen zijn de motor van het paard. Grof gezegd zitten z'n voorbenen er alleen maar onder, om te voorkomen dat het paard op z'n 'snufferd' valt. De teugels hebben een begrenzende werking. Drijf je aan (met je beenhulpen), waardoor het paard z'n achterbeen verder naar voren zet en je begrenst 'm met je teugel, zal hij z'n achterbeen hoger optillen i.p.v. verder (=verzamelde stap/draf/galop). Met minder teugeldruk. zal het paard z'n achterbeen verder naar voren zetten (=uitgestrekte stap/draf/galop). Het is dus een 'spel' tussen aandrijven en begrenzen.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:53

ik hoop dat je hier iets aan hebt mocht je nog vragen hebben mag je ook altijd en PB sturen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:02

uniong schreef:
de galop. (Pas aan beginnen als je een beetje aardig kan doorzitten) Want, voor de juiste galop hulpen moet je nl. kunnen doorzitten. Bij de galop heb je de linker- en rechtergalop. Op de linkerhand (= linksom door de rijbaan rijden) vragen we galop links aan.
Linksom, linkerhand, dus buitenbeen is het rechterbeen! ( ik stap nu over op de begrippen buitenbeen en binnenbeen). De hulpen op een rijtje:
* doorzitten
* buitenbeen iets achter de singel.
* ietsje meer druk op de buitenteugel als op de binnenteugel.
* binnenbeen aandrijven.
* gewicht ietsje naar binnen verplaatsen.
en dat allemaal tegelijk!!!!.
Geef deze hulpen in een hoek (bocht) van de rijbaan. Dan zal je paard wat makkelijker in de juiste galop aanspringen. Zit je eenmaal in de galop, mag je je buitenbeen weer op de normale plaats brengen. Elke galop sprong begeleiden met je benen.
En je blijft natuurlijk zitten!

De achterbenen zijn de motor van het paard. Grof gezegd zitten z'n voorbenen er alleen maar onder, om te voorkomen dat het paard op z'n 'snufferd' valt. De teugels hebben een begrenzende werking. Drijf je aan (met je beenhulpen), waardoor het paard z'n achterbeen verder naar voren zet en je begrenst 'm met je teugel, zal hij z'n achterbeen hoger optillen i.p.v. verder (=verzamelde stap/draf/galop). Met minder teugeldruk. zal het paard z'n achterbeen verder naar voren zetten (=uitgestrekte stap/draf/galop). Het is dus een 'spel' tussen aandrijven en begrenzen.

dat is per paard verschillend ik spring op mijn buitenbeen aan, en mij binnen been is los, maar ik ken ook mensen die op het binnen been aan springen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:21

Ik kan doorzitten.
Ik leer in de hoek aanspringen, doorzitten en een beetje naar binnen laten kijken. Maar bedankt voor de tips ! :D

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:22

zeker als je straks verder wil in de dressuur hoort het aanspringen op het binnen ben

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:22

wat is verder in de dressuur?? wissels op het buiten been zijn makelijker hoor?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:24

Morgen ga ik rijden, kan ik meteen oefenen.
Op de rechterhand is het wat makkelijker.
Hij loopt ook bij voltige. Op de linkerhand heeft hij er meer moeite mee

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:37

sucses met oefenen. nog een tip duik in de theorie boeken daar kun je heel veel van leren

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:41

Ik heb hier enkel gedragsboeken :=
Maar ik google wel regelmatig dan.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:49

zoek gewoon wat op stelling buiging aanleuning contact lengtebuiging ophouding halveophouding daar kun je heet veel van leren

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:51

Contact weet ik wel. De rest wil ik echter meer info. Maar dat zoek ik wel via google

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:53

sucses er mee als je vragen hebt hoor ik het wel Via PB en als je in de buurt woont wil ik je ook wel een keer komen helpen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:05

hey,

Ik ben aan hetzelfde aan het werken met mijn schatje en dit lukt aardig. Het is belangrijk om het paard bij je te houden door druk met het been. Ik doe mijn binnenhand inderdaad wat van de hals.
Ik ben, onder begeleiding, begonnen op een volte, als het paard naar binnen ging werd de volte gewoon kleiner, dan met je binnenbeen werken om groter te maken. Zo ben ik begonnen en vervolgens de hoefslag volgen.
(mijn beestje doet het al aardig goed) Nu is het nog wat spieren kweken

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:07

Rechterhand gaat beter als linkerhand. Maar ik denk dat het een kwestie van oefenen is :D
Op de rechterhand ging het hoofd 45 graden naar binnen draaien! :oo

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:09

Bij mijn paard is rechts de moeilijke hand :-)
blijven oefenen. Elke keer opnieuw stelling blijven vragen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:10

Linkerhand is zijn wat lastigere kant. Dan gaan we juist op die hand oefenen. :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:16

begin even met de goede kant, dan weten ze al wat er verwacht zal worden

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:18

Goede kant gaat hem gemakkelijk af hoor. (Mij trouwens ook := )

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:22

dat gevoel ken ik, maar het is natuurlijk de bedoeling dat beide kanten lukken hé

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:22

Ja, dus daarom gaan we op de andere hand ook oefenen :j

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:28

Als het mij lukte zal het u ook lukken. Geloof mij, die van mij liep met haar kont bijna naar het midden van de piste gericht ;-)
En onthoud ook dat elk paard op een andere tempo leert

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 19:30

Ja dat klopt. De tijd zal het leren :j

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:14

Waarom vraag je stelling door je binnenhand van de hals af te zetten? Wanneer ik binnenstelling vraag zorg ik eerst voor gelijke teugeldruk. Met de gelijke teugeldruk vraag ik op de lange zijde van de hoefslag buitenstelling door kleine ophoudingen te maken met mijn buiten teugel. Dit doe ik pas als mijn paard ontspannen nageeft op de gelijke teugeldruk.
Stelling naar binnen op dezelfde wijze.
Wanneer ik mijn stelling over wil laten gaan in buiging geef ik ruimte op mijn buiten teugel. De hoeveelheid ruimte op mijn buiten teugel bepaald de mate van buiging van mijn paard