probleem aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arual1213

Re: probleem aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:38

Springt ze met longeren wel goed aan?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:17

Als ik jou was zou ik les nemen. Wij kunnen vanaf de computer echt niet bepalen waar het aan kan liggen. Meestal is het een combinatie van paard en ruiter. Dus als je echt geholpen wilt worden, neem les. :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:57

Nee aan de longe ook niet.
Ik heb les en de vorige eigenares ook en het is tijdens deze les op een volte dat ze ook verkeerd aansprong. De lesgeefster heeft haar steeds opnieuw laten proberen, dus het zal een kwestie van oefenen zijn

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:09

Vreemd, want op een volte aanspringen geeft geen garantie voor de juiste galop.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:16

debravanesch schreef:
Nee aan de longe ook niet.
Ik heb les en de vorige eigenares ook en het is tijdens deze les op een volte dat ze ook verkeerd aansprong. De lesgeefster heeft haar steeds opnieuw laten proberen, dus het zal een kwestie van oefenen zijn

klopt hellemaal heeft mijn pony ook bij mij komt het omdat hij weet dat hij hier moet aanspringen en doet het daarom juist verkeert probeer dan bijvoorbeeld met afwenden, slange volte etc. zo reageert hij op joun benen en de hulpen en niet op de plek waar hij altijd aan moet springen :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 18:58

wij leren eerst op een volte of in een hoek aanspringen omdat de stelling dan al goed zit en je ook je gewicht al wat op de binnenste zitbeenknobbel zet

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:38

En juist als je je gewicht verplaatst op de binnenste zitknobbel zal je paard moeite hebben om goed aan te springen. Je belemmert de vrijheid van de schouder die juist naar voren móet.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:33

ah, dat wist ik niet. Mij hebben ze altijd geleerd dat je je gewicht hier wat op moest zetten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:37

Ik denk heel eerlijk dat dit een ruiterfoutje is, of beter nog, een tekort in kracht van je paard waardoor jij als ruiter een beetje zou moeten ondersteunen.
Het is vaak al zo simpel als de teugels anders houden of een kleine zitaanpassing als ruiter. Maar om te weten wat het is moet er echt iemand met verstand bij je staan die mee kijkt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:59

Geeft niks! Daarom kun je van bokt erg veel leren. Maar niet zo veel als van een goede instructrice/instructeur die met je mee kijkt vanaf de grond.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:11

Vandaag weer geoefend, had hulp van iemand vanop stal, ze heeft mij eigenlijk les gegeven. Weer ging het mis met aanspringen op de rechterhand. Ze sprong steeds verkeerd aan als ik stelling vroeg. uiteindelijk heeft zij het even geprobeerd en ook bij haar lukte het eerst niet, uiteindelijk zat ze een keer goed. goed beloond natuurlijk. In totaal zat ze bij deze persoon 2 keer goed. Toen ik opnieuw weer hetzelfde verhaal. Tot ze plots op het juiste been zat (we waren al bijna 2 uur aan het rijden hé). Heb haar dan ook uitdrukkelijk beloond en lange teugel gegeven. ze heeft dan zelfs nog mogen rollen en even grazen als beloning. Het harde werk loont!!

Hopelijk loopt het volgende keer ook zo of zelf nog beter

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:38

hihi komt goed meid ;)
niet te veel zorgen maken, door meer meters te maken en te oefenen kom je er toch wel

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 20:18

ik dacht er misschien aan dat ze door de stelling (wat redelijk nieuw is voor haar) haar balans wat kwijt is.

Ik was trots op haar toen ze goed aansprong hoor, en ze heeft 2 voltes gereden en helemaal de bak rond. Ik heb haar ook laten merken hoe trots ik was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:35

Wat ik denk is dat je haar (ook, naast alle andere info die is gegeven) teveel blokkeert terwijl je stelling neemt. Geef genoeg ruimte met je binnenhand, anders kan het paard zijn achterbeen niet goed onderbrengen. Genoeg ruiters die dit fout doen. Misschien handig om hem eerst wat om je binnenbeen heen te buigen, springen ze sneller in de goede galop aan.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 20:41

Ze deed het ook toen de instructrice erop zat.
Maar het zou wel kunnen. Ik zal er extra op letten. ik moet wel zeggen dat ik nog veel met mijn been moet werken als ik stelling vraag, anders blijft ze niet mooi recht lopen als je snapt wat ik bedoel

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:50

Vandaag zat ze bij de vijfde keer aanspringen goed. Ik doe het nu steeds op een volte.
Daarna ook even in een hoek en ook hier zat ze goed. We gaan erop vooruit

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:20

hahaha goedzo,... :D
daar hebben veel mensen idd last van daarom zei ik dat je niet te veel stelling moest nemen, ik ben ook geneigd omdat dat snel te doen met het aanspringen te veel met de binnen hand werken hihi
terwijl je jou paard met je binnen been naar buiten moet drukken en binnen hand ontspannen
maar ben blij voor je dat het goed gaat

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:54

Fijn dat het met hulp wel goed is gegaan :j En het gata vanzelf steeds beter :) Blijven oefenen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:07

@dynara: ik werk nu inderdaad meer met mijn been om haar mooi rond te houden. Niet altijd even makkelijk moet ik zeggen, maar het lijkt steeds beter te gaan.
@Dilan1993: Ik merk inderdaad dat het steeds beter gaat. Ik probeer hier ook elke keer op te oefenen

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:27

als je op de binnenzitbeenknobbel zit (daadwerkelijk) zal ie makkelijker zijn gewicht met het achterbeen dragen, hij wordt gestimuleerd om zijn achterbeen onder de massa te zetten. als je buiten zit gaat je paard over het algemeen sneller lopen.

aanspringen vanuit een travers stap, dan kan ie eigenlijk alleen nog maar de juiste galop pakken (tenzij ie zich uit die travers smijt vantevoren, natuurijk) je moet de achterbenen onder controle krijgen en in je zit de ruimte geven aan de (binnen)schouder. dat kan ook zeer zeker op je binnenzitbeenknobbel. een geoei verbinding met zit, been en hand is belangrijk (voor alles eiegnjk) en dat is eigenlijk altijd gemakkelijker in stap.

moet je al galopperen? of kun je je paard ontwikkelen in stap en draf? stelling en buiging moeten wellicht al aanwezig zijn voor het mooi

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 08:03

Ik doe altijd eerst stap en draf. Hier werken we aan de stelling en buiging, die gaat al heel goed.
Zij galoppeert graag dus wil ik haar ook die kans geven

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:50

Ik spring inmiddels altijd aan met de buitenbeenhulp, die vraagt de achterhand eronder, en dan komt de galopsprong. Het binnenbeen dient voor de buiging. Ik kan dat over het algemeen met mijn zit prima controleren en draai mijn onderbeen weg ( hiel naar buiten) maar het hangt af van de bouw van het paard of die buiging gemakkelijk verloren gaat. ( en een verwarring met de hulp voor mezair zal waarschijnlijk voor jou geen probleem vormen)

Ik heb altijd dat gevoel dat met een binnenbeenhulp ik het paard op z'n buitenschouder dump. Ik moet echt willen dat ie in z'n schoft omhoog komt in die galoppas.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:58

voor aan te vragen hebben wij altijd geleerd binnenbeen net achter de singel, buitenbeen naar achter en met beide benen drijven. Ik heb al gemerkt dat ik net iets meer drijf met mijn buitenbeen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:16

meest voorkomend is toch echt een fout van de ruiter.. Of een scheef/ongebalanseerd paard, heeft hij hier in draf en stap last van?

Verkramp je zelf in de overgang? Kom je niet duidelijk door met je hulp? Blokkeer je hem niet in voornamelijk je binnenhand?

Probeer is een duidelijke ophouding op de buitenteugel te geven om de diagonale beenzetteing te verbreken en vervolgens binnehand iets van de hals zónder je paard te blokkeren en duidelijk de been hulp erbij, zelf mooi terug blijven zitten en onder je door aan laten springen, bedenk stap voor stap is wat je doet, eventueel met intructrice erbij die kan 'scannen' wat je precies doet op dat moment. :)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:24

Het verkrampen zou nog wel wat kunnen. Ik had een angst voor galopperen. Deze heb ik nu niet meer, maar mss dat ik dit onbewust nog wat doe.
Paard was/is nog wat scheef. Op de rechterhand was er een groot probleem, ze nam dan uit zichzelf volledig buitenstelling. Ondertussen lukt de binnenstelling al erg goed op beide handen in stap en draf. Het is sinds deze stelling dat ze verkeerd aanspringt, daarom dat ik ook dacht dat ze misschien opnieuw haar balans moet zoeken.