10-delige serie over praktijkproblemen. Welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:56

Dat lijkt mij weer een beetje sterk overdreven. Als ik alle mensen bij elkaar optel die ik ken met een paard en daar de mensen uithaal waarvan ik weet dat dat paard niet normaal naar de wei is begeleiden dan is dat er wel geteld 1. Eén stuks op pakweg honderd mensen/paarden. Dat is het woord ‘veel’ hier dus niet van toepassing.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:59

Zie mijn vraag over het overbouwd zijn van mijn westernpaard.
Graag wat tips over wat wel en vooral wat niet te doen met een paard met hoogte verschil.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:59

Sammie schreef:
Dat lijkt mij weer een beetje sterk overdreven. Als ik alle mensen bij elkaar optel die ik ken met een paard en daar de mensen uithaal waarvan ik weet dat dat paard niet normaal naar de wei is begeleiden dan is dat er wel geteld 1. Eén stuks op pakweg honderd mensen/paarden. Dat is het woord ‘veel’ hier dus niet van toepassing.

Ik ken bij mij op stal eigenlijk niemand die zijn paard niet fatsoenlijk naar het land kan brengen. Het zal heel erg van de stal afhangen gok ik. Op maneges zal het over het algemeen een ander verhaal zijn. Deze serie gaat echt over de problemen die je in de breedtesport (en eigenlijk zie je het soms ook wel in de subtop terug) tegenkomt en waar iedereen in de dressuur wel eens tegenaan loopt. Het zijn de "simpele" dingen die in de praktijk toch heel lastig kunnen zijn. En dat ook de betere ruiters dat moeilijk vinden zie je wel terug in bijv. de Z als een paard weer eens zonder rug en onregelmatig door een oefening heen loopt.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:06

connepon85 schreef:
bedankt! er valt echt veel te schrijven; zal echt moeten gaan kiezen ben ik bang

Vervolgserie? O:)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:16

janneke584 schreef:
Ik kom de volgende problemen vaak tegen
- Scheef
- Slecht passend zadel
- Valse knik ipv nageeflijkheid
- bij middendraf versnellen ipv verruimen
- te veel op de voorhand
- Slechte houding/zit ruiter
- Paarden die doordrammen/over je heen lopen/niet stilstaan als dat gevraagd wordt (oa bij het opstappen)
- Veel te veel spoorgebruik
- Niet voorwaarts genoeg/niet goed voor het been

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Mee eens!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:58

Renee1990 schreef:
janneke584 schreef:
Ik kom de volgende problemen vaak tegen
- Scheef
- Slecht passend zadel
- Valse knik ipv nageeflijkheid
- bij middendraf versnellen ipv verruimen
- te veel op de voorhand
- Slechte houding/zit ruiter
- Paarden die doordrammen/over je heen lopen/niet stilstaan als dat gevraagd wordt (oa bij het opstappen)
- Veel te veel spoorgebruik
- Niet voorwaarts genoeg/niet goed voor het been

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Mee eens!

Ik vind ook de punten van Janneke erg goed.

En vervolgserie? Ja als de eerste goed ontvangen wordt wel!

Sammie, artikelen weer een ideetje voor voorpaginanieuws mits goede inhoud? *\o/* haha

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:05

Ik denk dat een veel voorkomend probleem is dat het paard te sterk is, waardoor de ruiter weer te sterk wordt in zijn hand.
Lijkt me erg interessant hoe je dit kunt oplossen zonder er een trekspelletje van te maken :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:47

Suzanne_J schreef:
Ik denk dat een veel voorkomend probleem is dat het paard te sterk is, waardoor de ruiter weer te sterk wordt in zijn hand.
Lijkt me erg interessant hoe je dit kunt oplossen zonder er een trekspelletje van te maken :)

Als het wil is elk paard te sterk voor een mens.
Dus moeten wij ons gebrek in spierkracht compenseren door dat te gebruiken waar wij beter in zijn en dat zijn onze hersenen.
Als wij ons paard kunnen wijsmaken dat wij zijn leider zijn zal hij niet meer de behoefte voelen om zijn spierkracht tegen ons te gebruiken.

Karlijnxxx

Re: 10-delige serie over praktijkproblemen. Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:08

Misschien een stuk over een gedragsprobleem bij een paard en hoe deze mogelijk bij die combinatie is ontstaan en hoe het beste op te lossen.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:13

MarcR schreef:
Suzanne_J schreef:

Dus moeten wij ons gebrek in spierkracht compenseren door dat te gebruiken waar wij beter in zijn en dat zijn onze hersenen.
Als wij ons paard kunnen wijsmaken dat wij zijn leider zijn zal hij niet meer de behoefte voelen om zijn spierkracht tegen ons te gebruiken.

Ja dat begrijp ik, maar volgens mij is het wel interessant om daar een aflevering over te maken, omdat het toch een veelvoorkomend probleem is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:47

Maar de oplossing is toch simpel en kort uit te leggen? Naar voren rijden en opvangen. Impuls opwekken dus, zodat het paard zichzelf draagt. Dan heeft het paard helemaal geen reden om zijn hoofd in jouw handen te leggen. Een paard dat van achter erbij is, komt van voor in de hand gesteld.
Punt dus om mee te nemen bij de impuls dan?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:52

Je kunt de focus leggen op de symptomen (bijv. zwaar in hand, trekkerig) of kijken naar de oorzaken (bijv. te weinig impuls, zelf te streng in de hand etc.). Ik weet nog niet welke van de twee handiger is. Wel zie ik dat symptomen en oorzaken door elkaar heenlopen bij het aandragen van suggesties, wat logisch is uiteraard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:55

Suzanne_J schreef:
MarcR schreef:

Ja dat begrijp ik, maar volgens mij is het wel interessant om daar een aflevering over te maken, omdat het toch een veelvoorkomend probleem is.

Dit probleem is maar een symptoom van een veel fundamenteler probleem : jij bent geen leider voor je paard.
Cassidy en ik hebben in vroegere antwoorden in dit topic al aangegeven dat dit een goed onderwerp van de reeks zou zijn.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:05

Maar ik denk wel dat ook al geef je naast het paard de juiste signalen, je alsnog op het paard geheel verkeerde signalen kunt geven doordat je bijvoorbeeld niet doorhebt dat je te lang je hulp door blijft geven, of te weinig/te veel hulp geeft.

Daarom zie ik daar wel een splitsing in; dus twee reeksen met een verschillende focus

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:28

ik denk dat de basisruiter meer zal geholpen zijn met de symptomen
dus: bv
te zwaar in de hand
kun je de verschillende oorzaken bespreken, en de oplossingen

als je praat over te weinig impuls: voor de ruiter loopt hun paard wél met impuls, en linken dit niet met het feit dat hij te zwaar in de hand komt ...

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:20

Goed punt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:06

Karlijnxxx schreef:
Misschien een stuk over een gedragsprobleem bij een paard en hoe deze mogelijk bij die combinatie is ontstaan en hoe het beste op te lossen.

Gedragsproblemen oplossen doe je van de grond. De basis is: opvoeding, konsekwent zijn, weten waar je moet staan, wanneer je er moet staan en hoe je er moet staan. "Where to be, when to be and why to be". Als je deze dingen vanaf de grond in orde hebt, vervliegen de meeste gedragsproblemen als sneeuw voor de zon.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:24

connepon85 schreef:
Mijn vraag aan jullie is welke problemen jullie veel tegenkomen en die jullie graag terug zouden willen zien in de 10-delige serie.

Ik denk dat in de forumindex "praktijkproblemen" veel inspiratie te halen is ;) Het geeft een goed beeld welke problemen er zoal bij de (basis)ruiter speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:33

Ik denk bij praktijkproblemen ook aan problemen bij de ruiter, zoals problemen met houding:
-Tenen naar buiten
-Voorover zitten of juist extreem achterover hangen
-Stoelzit
-Angst

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:36

Zeker weten; ik heb daar ook al wel gespiekt

@Blijheid; houding is ook zeker een aandachtspunt.

Het wordt nog wel een opgave om een groot deel van de problemen in een logische reeks te gieten, maar daar zullen professionele ruiters/instructeurs mij mee gaan helpen dus het zal wel goed komen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:28

Nog iedereen bedankt voor de suggesties. Ik ga er mee aan de slag en ik laat het wel weten wanneer het eerste artikel af is! Groetjes!