SUPER slecht aan been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Re: SUPER slecht aan been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:45

Ik rijd ook wel eens een paard, die ook super slecht aan het been was, de mensen die erop rijden zijn daar niet consequent in. Als ik erop ga zitten is hij goed aan het been nu. Elke keer heel consequent 1x been geven, geen reactie, tik en niet een aaitje echt een flinke tik. Nu weet hij als ik erop ga zitten dat hij gewoon moet reageren, doet hij dat niet krijgt hij een tik. Heb nu nergens last meer van. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:52

Ik rijdt ook een paard bij die heel slecht aan het been was, hoe vaker je benen gaf, hoe trager die ging. Normaal sla ik nooit echt hard met een zweep op zijn kont, maar Jonges wat was ik zijn spelletje beu :')
Heb hem gewoon een enorme lel op zijn kont gegeven en zo hard "HEY HOE ZIT HET NOU VRIENDSCHAP?!"
geroepen 8)7 Toen ging hij altijd braafjes lopen als ik het hem vroeg :') Is trouwens hetzelfde paard als in mijn onderschrift :) Soms moet je gewoon streng maar rechtvaardig zijn, nadien heb ik hem nooit meer een pakje slaag gegeven hoor :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:57

sophie1818 schreef:
hihi k ga me best doen!! Ben ook niet helemaal streng genoeg altijd. Dus moet daar zelf inderdaad misschien ook wel even aan werken en consequent blijven.

Je bent niet streng voor jezelf dus!
Consequent zijn en blijven is de enige oplossing.
Daarbij is timing heel belangrijk. Dus blijven oefenen!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:58

Ik heb nu ook even last van dit probleem terwijl mijn paard echt heel heet is en steeds aandribbelt. Maar als ik dan been geef omdat ik echt harder wil krijg ik geen reactie. Maar als ik dat dan weer even duidelijk heb gemaakt schiet ze bij elke beweging van mijn been alweer naar voren :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:59

Ik denk eigenlijk eerder dat je zit niet goed is en dat je paard dus niet voorwaarts KAN lopen. (Omdat jij haar in de weg zit)

Hoeveel aandacht wordt er in de les besteed aan jouw zit?

wallie_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:08

ik heb ook zo'n paardje ik rij zelf met sporen, zweep en geef en haver. als die niet na 1x reageert been met een tikje en als die nog niet reageert dan geef ik hem een goeie tik. en heeeeeeeel veel overgangen rijden.
misschien een spoortje. suc6 ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:26

xJess schreef:
Ik rijd ook wel eens een paard, die ook super slecht aan het been was, de mensen die erop rijden zijn daar niet consequent in. Als ik erop ga zitten is hij goed aan het been nu. Elke keer heel consequent 1x been geven, geen reactie, tik en niet een aaitje echt een flinke tik. Nu weet hij als ik erop ga zitten dat hij gewoon moet reageren, doet hij dat niet krijgt hij een tik. Heb nu nergens last meer van. :)

Inderdaad dat hoort ook bij deze paarden. Mijn dieseltje is bij iedereen lui behalve bij mij. Maar ik sla weinig maar meestal één keer als we van stal af gaan maar als ik een tik geef dan ook echt één hele flinke. Wat ook helpt bij mijn diesel (heeft hij zo'n hekel aan) is als hij in zijn totaliteit te traag is om met suisend zweepje boven zijn oren paar keer zoeven. zo gauw hij sneller gaat gelijk stoppen. Dat geluid vindt hij niet tof. Dus ook afwisselen met bedenken van "straf" .
Deze paarden keren zich naar binnen van te veel slaan is terecht binnen dit topic opgemerkt en toen hij bij ons kwam was hij dan ook aardig afgestompt. Hij schrok nergens van en was hard in zijn mond.
Nu schrikt hij echt van een tik met de zweep omdat we daar zo zuinig mee zijn en dat wil je ook dat het paard weer respect heeft voor de zweep. TEvens is hij super zacht in de mond geworden.
Tip Aerdenhout is ook een goede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:58

pien_2010 schreef:
xJess schreef:

Inderdaad dat hoort ook bij deze paarden. Mijn dieseltje is bij iedereen lui behalve bij mij. Maar ik sla weinig maar meestal één keer als we van stal af gaan maar als ik een tik geef dan ook echt één hele flinke. Wat ook helpt bij mijn diesel (heeft hij zo'n hekel aan) is als hij in zijn totaliteit te traag is om met suisend zweepje boven zijn oren paar keer zoeven. zo gauw hij sneller gaat gelijk stoppen. Dat geluid vindt hij niet tof. Dus ook afwisselen met bedenken van "straf" .
Deze paarden keren zich naar binnen van te veel slaan is terecht binnen dit topic opgemerkt en toen hij bij ons kwam was hij dan ook aardig afgestompt. Hij schrok nergens van en was hard in zijn mond.
Nu schrikt hij echt van een tik met de zweep omdat we daar zo zuinig mee zijn en dat wil je ook dat het paard weer respect heeft voor de zweep. TEvens is hij super zacht in de mond geworden.
Tip Aerdenhout is ook een goede.

Idd, mijn pony was ook zo flegmatiek als wat, mijn paard had zo zijn buien :+ Maar zowel pony als paard kon ik uiteindelijk gewoon een Z2 proef rijden zonder sporen en zweep, is dus gewoon een kwestie van weten wat wel en niet kan :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:04

Ik vraag mij af hoe lang jouw paard al onder het zadel is, is het geen optie dat ze de hulp 'been' gewoon niet begrijpt... Dat heeft ons jonge paard nu ook, maar heb geen idee hoe ver die van jou is :)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:21

Mijn paard is 13 inmiddels dus het been zal ze dan wel snappen toch? en aan mijn zit word redelijk gewerkt. meestal 5min op het einde doorzitten zonder beugels. Trek me benen ook op nl. Zou misschien ook aan mij kunnen ligfen. Voer er op het moment haver en biks. Vanaf nu. Net les gehad en dan gaat t wwl weer goed. Iemand misschien nog tips om op een andere manier te straffen ipv een tik?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:05

sophie1818 schreef:
Mijn paard is 13 inmiddels dus het been zal ze dan wel snappen toch? en aan mijn zit word redelijk gewerkt. meestal 5min op het einde doorzitten zonder beugels. Trek me benen ook op nl. Zou misschien ook aan mij kunnen ligfen. Voer er op het moment haver en biks. Vanaf nu. Net les gehad en dan gaat t wwl weer goed. Iemand misschien nog tips om op een andere manier te straffen ipv een tik?

Tuurlijk ligt het aan jezelf.
Zoals je al aangeeft, ben je niet altijd even streng en dus niet consequent.
Dat is het probleem. Ik geef liever 1 goede tik en het dan nooit meer te hoeven doen, dan steeds weer opnieuw. Maar dan moet je zelf wel consequent zijn en blijven, anders vind ik en tik geven (hard of zacht) ook niet rechtvaardig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:19

Probeer anders eens een plastic zakje aan je zweep te maken en je paard daarmee te 'kietelen' als ze niet reageert op been. Soms moet je gewoon even creatief zijn ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:34

FriesWytske schreef:
Ik zou i.p.v. meer te gaan voeren, zoals eerder wordt geadviseerd. Eerst eens het krachtvoer af gaan bouwen. En daarna langszaam weer op gaan bouwen totdat je weer op het punt komt van traagheid. Veel paarden worden namelijk overvoerd met krachtvoer. Zou ook even een algehele controle laten doen, zoals het bloed laten en zadel laten controleren. Succes.

Ik doelde niet perse op meer voeren, ik doel op kwalitatief goed voer.
In een geval als dit is het vaak beter om de 2-3 kilo basis of sportbrok die gegeven wordt te vervangen door een kilo hoogwaardige structuurmuesli.
Veel paarden krijgen idd teveel krachtvoer maar er zijn ook gevallen waarbij mensen te 'kortzichtig' zijn en bv geen krachtvoer willen geven of alleen basisbrok geven maar daar dan wel 3 kilo van geven. Niet inzien dat een basisbrok iets anders is dan een sportbrok, muesli ed.

TS; dit heeft overigens niets te maken met jou, ik wilde alleen iets verduidelijken richtig FriesWytske ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:46

Toen ik ooit nog lestte met mijn paard had hij dat in het begin ook. Ik heb dat aangepakt door bij aanvang van de lessen. Als ie een beetje warm gelopen was, hem stil te zetten, even te wachten en dan been te geven. Op het been moest hij direct vertrekken. Als ie dat niet deed herhaalde ik dit en gebruikte het principe been, BEEN, Tikje. Als hij eenmaal het aanknopje gevonden had ging het de hele les verder goed. Een les duurde een half uurtje. Maar ik heb dit wel best lang moeten doen aan het begin van elke rit/les voor hij doorhad dat als hij gewoon vlot startte en op het been reageerde ik dit smerige spelletje niet speelde. Ik vond het K om dit te moeten doen, zo wil ik eigenlijk niet rijden. Nu Hoef ik dit vrijwel nooit meer te herhalen, heel soms een keer en dan heeft ie het meteen weer door.
Achteraf zijn mijn gevoelens hierover nog steeds dubbel. Het heeft gewerkt, maar ik denk ook wel eens dat hij in die periode ook nog gewoon in de groei was en veel minder engergie te besteden had dan nu. Dan is het niet helemaal onlogisch dat een paard flegmatiek is, die probeert gewoon zunig te zijn met zijn energie (tja niet bewust hoor, het lijf/instinkt regelt dat zelf)
Wat wel waar is in het geval van mijn paard is dat het er een is die van afwisseling houd, maar hij vind dan ook alles leuk om te doen (en ik ook dus da's mazzel)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:58

Ik vind stilzetten overgens niet zo'n fijne manier. Het wordt een trucje en/of de ruiter gaat er anders bij zitten, waardoor het een slechte oefening wordt.
Gewoon rijden en consequent zijn en veel schakelen (dus niet gehele overgangen maken)