Omdat ze gewoon rechtdoor loopt. Ze doet haar hoofd wel opzij maar haar benen gaan rechtdoor. Als omheining heb ik palen met lint ertussen.
XladyX
Geplaatst: 28-05-12 19:35
Kun je niet eventueel een stukje van het land afzetten met een (stuk) schriklint (het is maar 10 m toch? dan moet dat kunnen lukken). En dan van tevoren even een rondje met haar aan de hand lopen om de nieuwe 'grens' te laten zien. Dan kun jij rustig oefenen met het opstijgen en wegrijden zonder dat ze meteen naar het andere einde van het land kan rennen en dus veel vaart kan maken. Verder, aangezien je aangeeft dat ze het in een rijbaan niet doet, heb ik meer het idee dat het een spelletje is/een manier om haar energie kwijt te raken dan dat het angst of pijn is. Inderdaad even laten rennen of longeren van tevoren is ook ene goed idee.
Om te beginnen leer je dan one-rein stop fatsoenlijk aan. Voor veel mensen wordt dat gezien als 'omtrekken', maar dat is alles behalve de bedoeling met de one-rein stop. Deze stop behoort zoals alles eerst op de grond aangeleert te worden. Zorg dat je daarbij nog maar zeer weinig kracht nodig hebt. Dan pas opstappen. En dan begint het vermoeiende deel. Als ze gaat stappen of draven of galoperen, blijf je zitten, en begint langzaam de kracht op de teugels te vergroten. Als je een kracht hebt bereikt van 1.5kg, ga je over naar de one-rein stop. Als je die goed hebt geoefend, zal je het paard ermee kunnen stoppen. Vanaf de moment dat het paard stilstaat, stijg je af. Probeer zo snel mogelijk terug op de grond te zijn als het paard stil staat. Dat doe je enkele keren, en je paard zal liever wachten op jou hulpen dan daarvoor. Als je niet weet hoe je de one-rein stop wilt aanleren, wil ik wel een pb sturen, maar die zal pas voor tegen het einde van de week zijn.
XladyX: dat is wel een goed idee ja. Jens: ik heb er al eens naar gekeken maar ik weet niet of ik dat wel alleen kan aanleren! Volgens mij gaat het heel makkelijk verkeerd en ik wil ook geen domme dingen doen.
Ik wil gerust een pb sturen met een stappenplan van hoe het moet, als je dat wilt. Als je niet te ver weg woont ben ik bereid om eens te laten zien hoe je het aanleert. Hier op bokt zullen wss nog wel meer mensen zitten die weten hoe het moet, en mss dichtbij wonen.
Op Paardnatuurlijk staat het omschreven hoe je de ORS kunt aanleren. Wel vraag ik me af of dat een oplossing is voor dit probleem. Het zal ergens een oorzaak hebben; probeer die te achterhalen.
had ik ook, nu niet meer mijne was nog gewoon jong en ik hem ḿ gelongeerd net voor het rijden, dat helpt
Hemasa
Geplaatst: 01-06-12 23:33
En als je nou van die harde/rengalop (neem aan dat ze dat doet als je opstapt?) een mooie, zachte arbeidsgalop maakt? Als je pony bij het hek stopt, probeer haar dan opzij te sturen en weer verder te gaan. Je galoppeert eerst een paar rondjes totdat je in een goede galop zit, en als je daarna terug gaat in draf, meteen overgaan in middendraf. Daarna gewone draf en daarna stappen. Het is natuurlijk niet heel goed voor haar bloedsomloop als je meteen na het opstappen in galop gaat, maar als het hiermee overgaat dan is dit wel een goede oplossing. Hoop dat het werkt!