mika11 schreef:Staat ze verder overdag wel voldoende buiten?
Ik bedoel, dat ze daar 'haar ei' voldoende kwijt kan.
Ze staat vanaf 07.00 uur tot 19.00 uur buiten! Lijkt me genoeg!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Ik heb de eer gehad persoonlijk met Cantos te werken, die heeft echt een topkarakter, als je 't op de afstamming wilt gooien dan toch zeker niet op Cantos
Maar je maakt een paard met hoe je ermee omgaat, zoek daar eerst de oorzaak.
En noem dan je probleem nog eens want het is me niet helemaal duidelijk.
Op het filmpje hierboven zie ik niets bijzonders, paard bokt 2x en loopt daarna braaf haar rondjes, er zijn zoveel paarden die nog maandenlang even de kont omhoog gooien aan de longe of bij het aanspringen in galop. Als je niet tegen die 2 bokken kunt moet je geen jong paard nemen.
Maar hoe vaak rijd je haar? Hoe vaak longeer je? Hoe houd je haar, hoevaak komt ze buiten? Hoe lang rijd je en wat vraag je tijdens de trainingen?
En wat bedoel je met slaan met voorbenen? Wanneer doet ze dat?
Janneke0301 schreef:Toevallig bij Houwen gewerkt met Cantos?;p Maar om even op je vragen verder te gaan. In het filmpje deed ze het ook nog erg braaf! Het probleem is dat ze later veel ging steigeren, bokken, stampen met achterbenen en voorbenen. Dit wordt steeds erger. ( Toevallig ging het vandaag dan wel weer beter! en er heeft een ervaren vrouw naar gekeken en haar conclusie was: Staken)
Het slaan met de voorbenen is als ze stil moet staan. Bijv. Bij het zadelen, opstappen en het stilstaan onder het rijden.
anneliesdj schreef:Janneke0301 schreef:Toevallig bij Houwen gewerkt met Cantos?;p Maar om even op je vragen verder te gaan. In het filmpje deed ze het ook nog erg braaf! Het probleem is dat ze later veel ging steigeren, bokken, stampen met achterbenen en voorbenen. Dit wordt steeds erger. ( Toevallig ging het vandaag dan wel weer beter! en er heeft een ervaren vrouw naar gekeken en haar conclusie was: Staken)
Het slaan met de voorbenen is als ze stil moet staan. Bijv. Bij het zadelen, opstappen en het stilstaan onder het rijden.
Nee daarvoor al, toen hij nog bij Marc Houtzager op stal stond.
Dat laatste zou ik geen aandacht aan geven, straffen als het te erg wordt maar anders het stilstaan gewoon beperken en haar dus niet de kans geven ongeduldig te worden.
Maar na het filmpje begint ze gek te doen? En dat doet ze terwijl er alleen een zadel op ligt of wat? En wat bedoel je dan met stampen met voor en achterbenen? Doet ze dat in beweging?
anneliesdj schreef:Heeft ze wel ooit goed geleerd voorwaarts te gaan?
Als ze het aan de longe niet doet lijkt het me ook geen staken, klinkt meer alsof ze gewoon niet weet wat je bedoeld.
anneliesdj schreef:Dus je hebt wel momenten dat het goed is gegaan?
Dan moet je er gewoon even doorheen lijkt me.
Kun je niet met een ander paard mee naar buiten?
anneliesdj schreef:Dan zoveel mogelijk stoppen als het goed gaat.
Niet te lang longeren, misschien wordt ze daar ook zat van.
Zadel erop, 2 rondjes longeerlijn en erop, 2 rondjes longeerlijn en als dat ook goed gaat ga je meteen los, niet te bang zijn.
Als je haar los een paar rondjes braaf aan het lopen hebt stop dan ook gewoon, niet elke dag alles willen oefenen, geen probleem als je een keer alleen stap en draf hebt gehad, wees tevreden met kleine dingen.
Komt ze wel op de weide met een speelkameraadje? Misschien kan ze op de weide niet voldoende haar ei kwijt, heeft ze aanleiding nodig om even gek te doen?
Cantos was ook wel speels, die mocht best eens een showtje weggeven maar het was nooit gemeen, gewoon even uitzitten en dan ging hij fluitend aan het werk.
Janneke0301 schreef:_Esther_87_ schreef:Als de longe er af gaat, staat er dan nog wel iemand in het midden van de bak?
Ja dat wel hoezo?
Janneke0301 schreef:sanne83 schreef:Ik vraag me af wat je met deze informatie wilt bereiken?
Ook al doen meer paarden met deze afstamming dit, wat heb je daaraan?
Bereiken met de informatie over de afstamming om te kijken of er meerdere mensen zijn die deze afstamming op stal hebben staan en ook deze problemen hebben.
sanne83 schreef:Als je voor de korte termijn oplossing gaat, zou ik zeker een pak slaag geven![]()
Dan weet je in ieder geval zeker dat je bij dit jonge paard alle plezier en zin tot medewerking eruit hebt![]()
Een paard dat pas zo kort is ingereden is niet volledig bevestigd, dat kan niet. Die kan dus af en toe "vergeten" wat voorwaarts is. Bij elke verandering zal het paard een beetje of veel stress ervaren. Hangt van het paard af hoeveel.
Stress zorgt ervoor dat jouw prikkel (=beengeven) niet meer waargenomen wordt, ook al is dat een prikkel die in een normale stressloze situatie wel waargenomen wordt. Dat betekent dus dat je paard even niet meer "weet" wat voorwaarts betekent. Je moet het dus in die specifieke situatie weer even opnieuw uitleggen.
Hoe meer druk, hoe meer stress, hoe meer je paard je niet meer begrijpt.
Alle druk eraf dus, alle spanning wegnemen, opnieuw uitleggen en weer met de minste reactie tevreden zijn en belonen dus.

Tenzij je levensmoe bent, kun je het een poging wagen, die poging heb ik 1x gedaan. Noooit weer!
pieps schreef:Op het korte filmpje zie ik een paard wat helemaal niet in balans galopeerd. Zet hier een ruiter op en ze zal het nog moeilijker krijgen (ze valt ahw om, om te voorkomen dat ze de grond raakt moet ze rennen, om onder het vallende gewicht te komen, of dat extra gewicht kwijt).
Slaan helpt niet, ze doet niks fout want er is haar niet geleerd hoe het anders moet.
! Niet luisteren, dan ind wel voelen. Doen ze daarna braaf hun best, uitgebreid belonen 
.