Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:14

mika11 schreef:
Staat ze verder overdag wel voldoende buiten?
Ik bedoel, dat ze daar 'haar ei' voldoende kwijt kan.

Ze staat vanaf 07.00 uur tot 19.00 uur buiten! Lijkt me genoeg!

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:22

anneliesdj schreef:
Ik heb de eer gehad persoonlijk met Cantos te werken, die heeft echt een topkarakter, als je 't op de afstamming wilt gooien dan toch zeker niet op Cantos :P

Maar je maakt een paard met hoe je ermee omgaat, zoek daar eerst de oorzaak.
En noem dan je probleem nog eens want het is me niet helemaal duidelijk.
Op het filmpje hierboven zie ik niets bijzonders, paard bokt 2x en loopt daarna braaf haar rondjes, er zijn zoveel paarden die nog maandenlang even de kont omhoog gooien aan de longe of bij het aanspringen in galop. Als je niet tegen die 2 bokken kunt moet je geen jong paard nemen.

Maar hoe vaak rijd je haar? Hoe vaak longeer je? Hoe houd je haar, hoevaak komt ze buiten? Hoe lang rijd je en wat vraag je tijdens de trainingen?
En wat bedoel je met slaan met voorbenen? Wanneer doet ze dat?

Toevallig bij Houwen gewerkt met Cantos?;p Maar om even op je vragen verder te gaan. In het filmpje deed ze het ook nog erg braaf! Het probleem is dat ze later veel ging steigeren, bokken, stampen met achterbenen en voorbenen. Dit wordt steeds erger. ( Toevallig ging het vandaag dan wel weer beter! en er heeft een ervaren vrouw naar gekeken en haar conclusie was: Staken)

Ik rij haar 3 a 4 x in de week. Daarbij wordt ze ook gelongeerd. 1x daarvan is alleen maar longeren zonder dat ik erop ga. Ze komt elke dag lekker buiten van 07.00 tot 19.00 uur. Ik ben in totaal 30 a 40 minuten met haar bezig qua inspanning. Wat ik van haar vraag:

Wat ik doe is even longeren rechtsom en linksom alle gangen. Dan zadel erop. Weer even longeren rechtsom en linksom. Dan gaan we erop aan de longe. Stap draf en galop rechts en linksom. Dan los rechtsom en linksom. En daarbij dan wel het stilstaan. Dit was het dan ook. Geen oefeningen rond of met de achterhand. Eerst moet ze vooruit leren denken.

Het slaan met de voorbenen is als ze stil moet staan. Bijv. Bij het zadelen, opstappen en het stilstaan onder het rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:27

Janneke0301 schreef:
Toevallig bij Houwen gewerkt met Cantos?;p Maar om even op je vragen verder te gaan. In het filmpje deed ze het ook nog erg braaf! Het probleem is dat ze later veel ging steigeren, bokken, stampen met achterbenen en voorbenen. Dit wordt steeds erger. ( Toevallig ging het vandaag dan wel weer beter! en er heeft een ervaren vrouw naar gekeken en haar conclusie was: Staken)

Het slaan met de voorbenen is als ze stil moet staan. Bijv. Bij het zadelen, opstappen en het stilstaan onder het rijden.

Nee daarvoor al, toen hij nog bij Marc Houtzager op stal stond.

Dat laatste zou ik geen aandacht aan geven, straffen als het te erg wordt maar anders het stilstaan gewoon beperken en haar dus niet de kans geven ongeduldig te worden.
Maar na het filmpje begint ze gek te doen? En dat doet ze terwijl er alleen een zadel op ligt of wat? En wat bedoel je dan met stampen met voor en achterbenen? Doet ze dat in beweging?

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:49

anneliesdj schreef:
Janneke0301 schreef:

Nee daarvoor al, toen hij nog bij Marc Houtzager op stal stond.

Dat laatste zou ik geen aandacht aan geven, straffen als het te erg wordt maar anders het stilstaan gewoon beperken en haar dus niet de kans geven ongeduldig te worden.
Maar na het filmpje begint ze gek te doen? En dat doet ze terwijl er alleen een zadel op ligt of wat? En wat bedoel je dan met stampen met voor en achterbenen? Doet ze dat in beweging?

Oke! Uhm even kijken hoe ik dit het beste uit kan leggen. Dit filmpje is 2,5 week geleden gemaakt. Daar ging het werken met haar nog prima! Daarna dat is los ben gaan rijden begon het kloten. Dus het kloten zonder iemand op haar rug is er niet. Alleen dat stampen met de benen. Maar het echt kloten begint als je erop gaat zitten en de longe van haar afgaat. Dan doet ze het even goed. Dan gaat ze stil staan en naar achteren. Dan ga je vooruit drijven. ( met een losse teugel ). En als je vooruit drijft gaat ze steigeren en bokken en stampen met de voorbenen ( een soort van spaanse pas stilstaand ). Er is wel altijd iemand die met een longeerzweep achter haar aanloopt mocht ze stil gaan staan maar ook dan maakt haar niets uit. Ze heeft dan totaal geen respect voor de zweep. Daarin tegen wel als ze aan de longeerlijn zit.

Ik zet graag door en ben absoluut niet bang van haar maar ik wil er wel zeker van zijn dat het puur voortkomt uit staken en niet vanuit andere dingen. Alles wat lichamelijk betreft is bijna uitgesloten.

anneliesdj

Re: Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:56

Heeft ze wel ooit goed geleerd voorwaarts te gaan?
Als ze het aan de longe niet doet lijkt het me ook geen staken, klinkt meer alsof ze gewoon niet weet wat je bedoeld.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 00:02

anneliesdj schreef:
Heeft ze wel ooit goed geleerd voorwaarts te gaan?
Als ze het aan de longe niet doet lijkt het me ook geen staken, klinkt meer alsof ze gewoon niet weet wat je bedoeld.

Voorwaarts kent ze als geen ander! Aan de longe doet ze dit erg goed! En onder het zadel snapt ze het ook. Je hebt paarden die het inderdaad echt niet begrijpen maar deze kent het super. Zelfs onder het zadel snapt ze het woordje: stap draf en galop.

Ik zal eens kijken of er een filmpje gemaakt kan worden van haar onder het zadel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:08

Dus je hebt wel momenten dat het goed is gegaan?
Dan moet je er gewoon even doorheen lijkt me.
Kun je niet met een ander paard mee naar buiten?

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 00:14

anneliesdj schreef:
Dus je hebt wel momenten dat het goed is gegaan?
Dan moet je er gewoon even doorheen lijkt me.
Kun je niet met een ander paard mee naar buiten?

Ja ze heeft haar goede momenten maar de laatste 2 weken dus niet totdat ik vandaag een tikkeltje verbetering zag. Ik zal het hier even neerzetten hoe het morgen/overmorgen is gegaan. Ik denk ook dat ze er doorheen moet. Die aanpak maar eens proberen. Met een ander paard naar buiten gaat helaas niet. Er staat maar 1 ander paard en deze geeft niet het goede voorbeeld :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 00:30

Dan zoveel mogelijk stoppen als het goed gaat.
Niet te lang longeren, misschien wordt ze daar ook zat van.
Zadel erop, 2 rondjes longeerlijn en erop, 2 rondjes longeerlijn en als dat ook goed gaat ga je meteen los, niet te bang zijn.
Als je haar los een paar rondjes braaf aan het lopen hebt stop dan ook gewoon, niet elke dag alles willen oefenen, geen probleem als je een keer alleen stap en draf hebt gehad, wees tevreden met kleine dingen.

Komt ze wel op de weide met een speelkameraadje? Misschien kan ze op de weide niet voldoende haar ei kwijt, heeft ze aanleiding nodig om even gek te doen?

Cantos was ook wel speels, die mocht best eens een showtje weggeven maar het was nooit gemeen, gewoon even uitzitten en dan ging hij fluitend aan het werk.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 00:34

anneliesdj schreef:
Dan zoveel mogelijk stoppen als het goed gaat.
Niet te lang longeren, misschien wordt ze daar ook zat van.
Zadel erop, 2 rondjes longeerlijn en erop, 2 rondjes longeerlijn en als dat ook goed gaat ga je meteen los, niet te bang zijn.
Als je haar los een paar rondjes braaf aan het lopen hebt stop dan ook gewoon, niet elke dag alles willen oefenen, geen probleem als je een keer alleen stap en draf hebt gehad, wees tevreden met kleine dingen.

Komt ze wel op de weide met een speelkameraadje? Misschien kan ze op de weide niet voldoende haar ei kwijt, heeft ze aanleiding nodig om even gek te doen?

Cantos was ook wel speels, die mocht best eens een showtje weggeven maar het was nooit gemeen, gewoon even uitzitten en dan ging hij fluitend aan het werk.

Ik zal je advies eens opvolgen! Ze komt 7 dagen in de week met een andere ruin in de wei. Meer keus hebben we niet! Morgen eens oefenen dan!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:09

Als de longe er af gaat, staat er dan nog wel iemand in het midden van de bak?

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:27

_Esther_87_ schreef:

Ja dat wel hoezo?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:29

Janneke0301 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ja dat wel hoezo?

Omdat het voor een paard bijzonder weinig uitmaakt of er al dan niet een longe aan hem hangt. Het maakt echter wel uit als de persoon op de grond ineens weg is (buiten de bak) omdat hij het dan alleen moet doen met degene op zijn rug (die hij niet kan zien) wat nogal eens onzekerheid en daardoor terughoudendheid kan veroorzaken. Maar dat kan het dan niet zijn....Lastig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:45

Janneke0301 schreef:
sanne83 schreef:
Ik vraag me af wat je met deze informatie wilt bereiken?
Ook al doen meer paarden met deze afstamming dit, wat heb je daaraan?

Bereiken met de informatie over de afstamming om te kijken of er meerdere mensen zijn die deze afstamming op stal hebben staan en ook deze problemen hebben.

Dat begrijp ik :')

Ik vraag me alleen af wat je, concreet, met die informatie gaat doen. Stel dat meerdere met deze afstamming het doen, wat dan? Kan je de afstamming de schuld geven? Wat heb je daar verder in de praktijk aan?

Hetzelfde vraag ik me af over de conclusie dat het "staken" is. Lijkt me ook een vrij onzinnige conclusie. Dat het paard niet doet wat jij van hem vraagt, was al duidelijk, lijkt me :D
De oorzaak/reden van het gedrag opzoeken en aanpakken lijkt me een stuk nuttiger.

Voor sommige paarden maakt het wel degelijk een levensgroot verschil als de longeerlijn eraf gaat of eraan zit.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:03

Ik zal nu wel afgeslacht worden(hihi), maar ik denk dat de merrie gewoon een pak slaag moet hebben.
Ze is slim, heeft geleerd wat het haar opleverd als ze geen zin meer heeft(hoewel een paard niet zo denkt) en sluit zich af voor voorwaartse hulpen(o.a longeerweep).
Ik weet niet waar je de merrie rijd?Een grote bak of een afgezet stuk/longeerbak?
Als degene in het midden te laat is, heb je het stakingsgedrag al beloont.
Je zal terug moeten gaan naar het begin, op een klein stuk gaan rijden en degene op de grond moet vliegensvlug zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:29

Hoe heb jij tot nu toe gereageerd op het staken?

Ik zou als je los gaat rijden even wat minder longeren vantevoren. En dan op tijd stoppen, vóórdat het paard staakt. Het rijden moet een positieve ervaring worden, geen machtsstrijd. Natuurlijk zul je een keer je leiderschap moet vaststellen onder het zadel, maar dit zou toch niet voor moeten komen als het paard het allemaal nog moet leren.
(Niet zo heftig dat het paard niet meer voorwaarts wilt)

Ik zou dus even het idee loslaten van 'moeilijk paard' en je doel stellen op beloning/positiviteit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:39

Als je voor de korte termijn oplossing gaat, zou ik zeker een pak slaag geven :j

Dan weet je in ieder geval zeker dat je bij dit jonge paard alle plezier en zin tot medewerking eruit hebt +:)+

Een paard dat pas zo kort is ingereden is niet volledig bevestigd, dat kan niet. Die kan dus af en toe "vergeten" wat voorwaarts is. Bij elke verandering zal het paard een beetje of veel stress ervaren. Hangt van het paard af hoeveel.
Stress zorgt ervoor dat jouw prikkel (=beengeven) niet meer waargenomen wordt, ook al is dat een prikkel die in een normale stressloze situatie wel waargenomen wordt. Dat betekent dus dat je paard even niet meer "weet" wat voorwaarts betekent. Je moet het dus in die specifieke situatie weer even opnieuw uitleggen.
Hoe meer druk, hoe meer stress, hoe meer je paard je niet meer begrijpt.
Alle druk eraf dus, alle spanning wegnemen, opnieuw uitleggen en weer met de minste reactie tevreden zijn en belonen dus.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:57

Een collega van mij heeft met Casantos (v. Cantos) gewerkt, en wist mij te vertellen dat die een sterk karakter had..
Als hij een 'dwarse' dag had ging Henk altijd met hem springen en daarna was hij weer fijn :j

Helaas heeft mijn paard dat van Casantos mee gekregen.. als zijn hoofd op NEE staat, is het bij hem ook NEE.. :+
Echt staken kan ik het niet noemen, maar wel alles verzinnen om er onderuit te komen..
En de volgende dag loopt ie weer als een zonnetje...

Misschien is jouw paard wel een mengeling van diverse factoren..
Wellicht een stukje karakter, icm vrouwelijke hormonen, icm spierpijn ivm groei.. :(:)
Maar het is aan de ruiter om hiernaar te luisteren en dit in goeie banen te leiden..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:31

sanne83 schreef:
Als je voor de korte termijn oplossing gaat, zou ik zeker een pak slaag geven :j

Dan weet je in ieder geval zeker dat je bij dit jonge paard alle plezier en zin tot medewerking eruit hebt +:)+

Een paard dat pas zo kort is ingereden is niet volledig bevestigd, dat kan niet. Die kan dus af en toe "vergeten" wat voorwaarts is. Bij elke verandering zal het paard een beetje of veel stress ervaren. Hangt van het paard af hoeveel.
Stress zorgt ervoor dat jouw prikkel (=beengeven) niet meer waargenomen wordt, ook al is dat een prikkel die in een normale stressloze situatie wel waargenomen wordt. Dat betekent dus dat je paard even niet meer "weet" wat voorwaarts betekent. Je moet het dus in die specifieke situatie weer even opnieuw uitleggen.
Hoe meer druk, hoe meer stress, hoe meer je paard je niet meer begrijpt.
Alle druk eraf dus, alle spanning wegnemen, opnieuw uitleggen en weer met de minste reactie tevreden zijn en belonen dus.

Ook jonge paarden moeten grenzen geleerd krijgen.
En aangezien een jong paard weleens "vergeet" wat ze geleerd heeft, moet je haar daar aan herinneren.
Kom op zeg, al dat mutsige gedoe met een aaitje hier, aaitje daar.
Voorwaarts moet ze, en voor de rest moet ze niets, en dan zo kort mogelijk.
Imo is dit gevaarlijk gedrag, wat van kwaad naar erger gaat.
Braaf is braaf en dan ben je snel klaar, is ze stout dan herinner je haar even aan wat de bedoeling was met een goed getimede en goed gemikte klap met de zweep.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:37

Denkd at het ook met spieropbouw, groei e.d te maken heeft.

Die van mij was ook beleerd, maar toen wij er mee aan de slag gingen, was 10 min longeren en kon ik er 7 min op rijden, dan was hij al bekaf.
Alsj e dan juist doorvroeg dan werd hij ook boos, na behoorlijk wat maanden verder kunnen we nu 30 min echt redleijk fanatiek rijden, ook met figuren etc. Maar het belangrijste blijft nog steds voorwaarts, en ontspanning.
Ik weet van mijn paard dat hij ontzettend veel energie nodig had voor het groeien, spieropbouw e.d.

Ohz is vrij inspannend voor die jonge dieren, en de een laat zich niet even makkelijk bewerken als de ander.

Die van mij heeft echt wel karakter, als het hem niet zint mept hij ook wel eens naar je been, als je dan rustig verder rijd doet hij het wel voor je, maar hij laat wel merken dat hij het niet overal mee eens is.
Ze hoeven ook niet altijd Ja en amen te zeggen.

Jij hebt ook nog een merrie, als ze echt ene beettje merriemerrie is krijg je daar nog je handen vol aan :D

Ik zou zeggen, neem je tijd! Laat haar ook dingen VERwerken, het longeren voor het rijden afbouwen.
Ze hoeft morgen niet al in de L te lopen toch?

Hoe meer je haar met respect maar CONSEQUENT behandeld en het rustig opbouwd, hoe meer plezierj e straks van deze dame hebt!

@ Svdijk; Zweepje zweepje. Helaas werkt dat niet voor elk paard. Die van mij gaat dan totaal door het lint (als je erop zit) :n Tenzij je levensmoe bent, kun je het een poging wagen, die poging heb ik 1x gedaan. Noooit weer! :=
Tuurlijk heeft die van mij wel eens een correctie tik gehad, en weet hij ook donders goed waneer hij zn grens overgaat.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:47

@ romanoff: ik bedoel ook een corrigerende tik, je moet niet doorgaan en zeker niet om elke pasje dat ze zachter gaat een tik verkopen.
Het is een jong paard, en ik vind ook dat de opbouw van groen naar ingereden erg snel is gegaan.
Maar dat neemt niet weg dat de merrie gewoon niet overeind mag gaan wanneer je been geeft.
Niet snappen en niet kunnen heb ik alle begrip voor, stilstaan mag ook nog van mij, maar overeind gaan is echt not done.
Daarbij is deze merrie al 4, en is ze net wat slimmer dan een 3 jarige, ook al heeft ze enkel op de wei gestaan.
Ik zie het in mijn omgeving ook, maar dan wat betreft te lang tuttelen maar niet corrigeren.
Heeft helemaal geen effect, even doorpakken en dan weer lief zijn is imo de juiste oplossing.
Wanneer het paard ouder is, en dan bedoel ik echt ouder(dus een jaar of 8) en gaat dit gedrag vertonen, dan is er in 99% van de gevallen wat mis, maar bij dit paard van TS is er gewoon niet op tijd ingegrepen.
Blijkt al uit het feit dat het paard geen "geduld" heeft, dat breid zich elke keer een beetje verder uit en nu zit ze met een staker.
Als ze het allemaal zo slecht zou begrijpen, dan zou ze ook aan de longe tekenen daarvan moeten laten zien.
Persoonlijk denk ik dat er teveel is gevraagd van het paard, o.a het snelle beleren en ik denk dat de merrie vanaf de longe los word gelaten in een grote bak.

Overigens ben ik zelf met mijn 3 jarige hengst bezig, en die is ook niet standaard, hij is juist wat onzeker(vind het eng als ik hem op zijn borst tik om achter me te blijven, en springt daar juist door heen).
Dat heb ik ook anders opgelost.
Net zoals hij vorige week ineens naar me uithaalde met een achterbeen, even gecorrigeerd en nu is hij weer zo mak als een lammetje.
Het begint gewoon al op de grond.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:04

Op het korte filmpje zie ik een paard wat helemaal niet in balans galopeerd. Zet hier een ruiter op en ze zal het nog moeilijker krijgen (ze valt ahw om, om te voorkomen dat ze de grond raakt moet ze rennen, om onder het vallende gewicht te komen, of dat extra gewicht kwijt).
Slaan helpt niet, ze doet niks fout want er is haar niet geleerd hoe het anders moet.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:56

pieps schreef:
Op het korte filmpje zie ik een paard wat helemaal niet in balans galopeerd. Zet hier een ruiter op en ze zal het nog moeilijker krijgen (ze valt ahw om, om te voorkomen dat ze de grond raakt moet ze rennen, om onder het vallende gewicht te komen, of dat extra gewicht kwijt).
Slaan helpt niet, ze doet niks fout want er is haar niet geleerd hoe het anders moet.

Onder het zadel gaat ze niet rennen, maar bokken, stoppen en achteruit of steigeren.
Ik ben het met je eens dat ze niet in balans loopt, maar ze word volgens mij ook gelongeerd op een stuk wei, waar ze uit glijd vanwege vochtig gras en geen aanleuning vind op de bakrand.
Ik zie ook een longeur die moeite doet om het paard op de cirkel te houden, zijn allemaal dingen die voorkomen had kunnen worden door het dier in deugdelijk stuk te longeren en te rijden.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:39

Ik zou niet zo longeren.. ze breek giga uit, en trekt zich scheef. Dat is geen bevordering voor haar balans. In een afgezette longeercirckel zou veel praktischer zijn.

@ Svdijk; Nee goed. Dan zitten we op dezelfde lijn :D! Niet luisteren, dan ind wel voelen. Doen ze daarna braaf hun best, uitgebreid belonen :j
Overeind komen is ind not done.

Mja kwa ruiter kan ik niet zo beoordelen of ze te lief is voor haar paard :).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:23

laat iemand eens filmen wat er nu precies gebeurd en hoe jij daarop reageert. het zou mooi zijn dat hier te plaatsen, maar anders gewoon puur voor jezelf. soms zien dingen er anders uit, dan het beeld wat je er bij hebt.

zoals ik eerder al zei is het bij mijn merrie opgelost door naar voren te rijden. en daar heb ik niet voor niks iemand anders voor laten komen, want dit resulteerde met eerst omhoog en wat gespring. maar daarna naar voren. een paard moet weten dat hij ten alle tijden naar voren moet als je dit vraagt. mijn paard is dat ook niet lief gevraagd, maar als hij dan goed reageerde werd hij er ook voor beloond. ze leren dat vrij snel wat wel en niet de bedoeling is :)