Dominante merrie gaat op buitenrit achterwaarts de gracht in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:24

die van mij doet dat ook wel eens, meestal gewoon omdat ik ergens heen wil (het erf af, in ons eentje :o ) en hij daar dan niet zoveel zin in heeft.
Ik drijf erg door met mijn zit, ookal doet hij nog niks, ik blijf gewoon doordrijven met mijn zit.
Als hij het dan nog waagt om stil te staan, leg ik mijn been aan en steek mijn handen naar voren. Als hij dan toch achteruit loopt of omhoog komt, tja, dan krijgt hij een flinke tik, en het maakt me dan niet uit met welk tempo hij naar voren gaat, als hij maar naar voren gaat :+ , eigenlijk hebben we hier nu ook geen last meer van.

sharir

Re: Dominante merrie gaat op buitenrit achterwaarts de gracht in

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:44

Hier ook eentje, bij haar voel je het totaal niet aankomen.
Ze zoekt wel iets om bang van te zijn. Snoeihard omdraaien, en in galop terug.
Daarna vol in z'n achteruit.vooruit schoppen slaan geeft het resultaat nog een keer omdraaien en kop tussen haar benen. En gaan met die banaan. Tot nu toe ben ik er altijd op blijven zitten. En ben zo eigenwijs om het elke keer op te zoeken. Wil er gewoon vanaf. Ik ben nu zover dat het galop terug 2 passen is in plaats helemaal de straat uit.
En dat ik kan sturen in het achteruit. Blijf ook meelezen voor DE oplossing.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:13

De oplossing is vaak rijtechnisch op te lossen, zweep , trappen maakt het alleen maar ongeloofwaardiger voor het paard, ik zou gewoon afstappen als het paard het even niet meer ziet zitten, of een ander paard vooruit sturen. waarom erop blijven en nog meer stres en gevaar opzoeken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:16

Afstappen of een ander paard vooruit sturen vind jij een rijtechinische oplossing?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:26

anneliesdj schreef:
Afstappen of een ander paard vooruit sturen vind jij een rijtechinische oplossing?

Nee dat is geen rijtechische oplossing , dan zul je meer in de bak moeten trainen , maar als je perse naar buiten wil is afstappen of een ander paard voorop laten gaan beter dan je paard met een zweep slaan toch?
Het is niet het paard zijn fout tenslotte maar de fout van de ruiter , zelf ben ik net gestart te rijden met een ander paard, ben veel bezig in de bak maar ook wil ik met haar het bos wel eens in en zij vind het dus soms ook nog moeilijk om mij te geloven buiten dus ik stap af of stuur laat een ander paard voor gaan , maar weet zeker als ik een jaar verder ben dat ze meer op mij gaat bouwen , maar dat geeft geen garantie voor de toekomst omdat het nu eenmaal paarden zijn en ook paarden in gevangenschap hebben hun natuurlijke instinct behouden en in sommige situaties reageren ze nu eenmaal zo en dat moet je ook als ruiter respecteren toch?
Waarom door een plas heen trappen of langs een enge vuilnisbak als de oplossing veel rustiger kan door een ander paard voor te laten gaan of af te stappen, een paard ziet dat echt niet als gewonnen hoor, maar zal je de volgende keer miss eerde rgeloven als je zegt dat het ok is en die kabouters echt niks doen, hou e rook rekening mee dat een paard het anders ziet als wij voor ons is een blikje heel normaal , maar voor een paard kan het een heel eng ding zijn, dus als je daar geen rekening mee wil of kan houden als ruiter moet je ook niet buiten gaan rijden , want het braafste paard kan een keer ergens van schrikken of voor weg willen, dat los je dan niet op met slaan , maar met vertrouwen, zo denk ik er tenminste wel over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:28

In de bak trainen heeft geen zin, daar weet je paard dat het geen zin heeft.
Ze willen vaak niet van huis weg en maken misbruik van de situatie (voelen dat de ruiter angst heeft), aanpakken is de snelste en effectiefste manier.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:39

anneliesdj schreef:
In de bak trainen heeft geen zin, daar weet je paard dat het geen zin heeft.
Ze willen vaak niet van huis weg en maken misbruik van de situatie (voelen dat de ruiter angst heeft), aanpakken is de snelste en effectiefste manier.

Nou dan heb je nog een hoop te leren , zeker over het gedrag van paarden , paarden denken niet zoals ons en een paard maakt nooit misbruik van de situatie en als dat wel zo is is dat de ruiter zijn fout, hoe eerlijk is het dan om het dier daarvoor te straffen??
Als een paard iets doet omdat de ruiter angst heeft is dat toch ook de ruiter zijn fout zo,n ruiter hoort niet eens op buiten rit te gaan, want dan kun je wachten op dit soort gedrag van het paard, een paard is een kudde dier en volgt de leider en als hij geen leiding krijgt en onzeker is zal hij dus zo reageren , hij kan tenslotte niet anders, het is zijn instinct en die kun je niet verandere tenslotte ja door een goeie betrouwbare leider te zijn en een leider zal nooit vechten met zijn lagere in rang, maar geeft leiding .
Miss wat meer over het gedarg gaan leren en eens een goeie kudde gaan opserveren waar duidelijk een leider aanwezig is, dan zul je miss het gerag beter gaan begrijpen .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:43

Heel moeilijk om gewoon te lezen en te begrijpen of niet?

Het paard wil niet van huis weg en loopt achteruit richting sloot= een ruiter die bang is in de sloot te vallen.
De ruiter was niet bang toen het paard nog gewoon luisterde. Een beetje slim paard probeert het 3 keer en heeft door dat het bij een sloot wel werkt en op een kaal weiland niet dus doet het alleen nog bij de sloot, enige oplossing is het paard duidelijk te maken dat je bij een sloot ook niet onder de indruk bent. Paard heeft inmiddels zijn slechte gedrag een paar keer bevestigd gezien dus is niet simpel overtuigd (reageert dus niet meer op de gewone been/stemhulpen)
En een paard maakt zeker wel misbruik van onkunde of angst van de ruiter, als jij denkt van niet heb jij nog heel wat te leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:57

Ja idd en daarom zou ik gewoon afstappen als ik angst heb en niet kundig genoeg ben, wel eens gehoord dat een paard van nature tegen de druk gaat?
Je kan het ook zien dat het paard zijn instinct volgt inplaats van misbruik te maken van de ruiter.
Zeker heb ik nog heel veel te leren , elke ruiter heeft dat, maar ik geef het paard niet de schuld maar zoek de fout bij mezelf, dan kom je echt veel vaker veel verder, miss iets om voor jezelf ook eens te gaan onderzoeken dat een paard niet zo denkt als een mens en nooit misbruik zal maken , maar alleen maar wil overleven, wij mensen maken misbruik van dingen en denken dat paarden dat ook doen, en als ze dat wel doen dan is dat aangeleerd gedrag ja en dat moet er ook weer met de zweep uit geslagen worden, sorry maar zo werk ik nu eenmaal niet met mijn paarden. Ik leer elke dag weer van mijn paarden en heb nog een hoop te leren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:00

Zucht, waarom is het altijd zo zwart wit? Het moet er meteen maar 'uit geslagen' worden en de fout ligt volledig bij het paard.

Dat heb ik helemaal niet gezegd, het is ook de fout van de ruiter, die had al eerder moeten ingrijpen dan was het nooit zo ver gekomen. Maar als je eenmaal zo ver bent kun je kiezen; je stapt af en gaat naar huis met als resultaat dat je nooit meer alleen kunt buitenrijden. Of je pakt even door, laat je paard merken dat je dit gedrag niet accepteerd en kunt verder gewoon leuk buitenrijden omdat jij de leider bent van je paard :)*

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:07

In een heel ver verleden had ik een pony die ik toen verzorgde (werd later mijn eigen pony) en die weigerde al jaren om in haar eentje het dorp uit te lopen. Met andere paarden erbij was er niets aan het handje, maar zodra ze alleen liep weigerde ze de dijk af te lopen het dorp uit. Ze ging in de ankers en haalde alles uit de kast om maar voor elkaar te krijgen dat er weer omgedraaid ging worden. Dat is haar dus ook altijd gelukt (ze flikte hetzelfde met water en trailerladen).
Toen kwam ik en ik accepteerde dat gedrag niet. We hebben een mega vechtpartij gehad, maar ik won en heb het probleem nooit meer gehad. Nu ik wat jaartjes ouder ben, kan ik bedenken dat er heel wat had kunnen gebeuren, maar toch, als ik er aan terug denk, ik laat me verdorie door zo'n eigenwijze poedersuiker-bok niet vertellen wat we gaan doen!

We zijn daarna overigens heel wat jaartjes gelukkig samen geweest hoor en ik was stapelgek op haar, maar jeetje, wat een koppig figuur was dat!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:14

Vechten werkt meestal niet...puur omdat je in de situatie waarin ze het doen eigenlijk niet alles op alles kan zetten....ivm verkeer, sloten, hekjes etc etc. ....en dat weten ze.

Ik doe tegenwoordig niets meer!

En dat zijn ze ook snel beu!

Dus stopt een paard en gaat ie achterwaarts...dan laat ik hem lekker achterwaarts gaan...probeer hem alleen absoluut niet om te laten draaien. En dan wacht ik rustig af tot ie weer naar voren gaat (belonen)...geen been gebruiken.

Mij paard is ook dominant en zoekt gewoon een reden om te knokken...en daar doe ik dus lekker niet aan mee omdat ik weet dat ik dan verlies. Op mijn manier win ik altijd, je hebt alleen engelengeduld nodig.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:26

aeolusnr1 schreef:
Natuurlijk werkt een tik van de zweep wel, maar je moet dan idd wel even door durven tikken hé, desnoods recht achter de staart en teugels niet aannemen geef vooraan wel genoeg vrijheid dat ze idd vooruit kan gaan.
De fout zit ook hier niet bij het paard, die is gewoon gebruik aan het maken van de vrijheid die jij hem geeft.
Niet te soft zijn hoor.

Paan schreef:
Helaas werkt een tik met de zweep niet bij mijn ruin. Hij blijft gewoon achteruit te gaan. Ik ben nu aan het oefenen met hem stil te laten staan als hij achteruit gaat. En dan maar blijven staan tot dat het hem gaat vervelen en hij uiteindelijk wel vooruit wil. Geduld is hierbij wel vereist.

Ik geloof dat ik mijn paard ondertussen goed genoeg ken om te zeggen dat een zweep niet werkt. En het heeft ook niks met vrijheid te maken bij hem. Bij hem is het meer angst en inzekerheid. En dat sla je er niet uit!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:40

Tjaaa ik ga hier eigenlijk mee met de mening van "Anneliesdj" , er is hier nooit sprake geweest van een regelrecht gevecht met het paard, ook niet van mishandeling met de zweep, maar te soft is ook nooit de goede oplossing.
En ik denk dat het hier meer een soort woordenwisseling betreft.
Maar wat een voorgaande als reactie gaf, ik reageer niet , geef geen correcties en wacht gewoon af tot het paard weer naar voren wil stappen ????????????
Wat een onzin is dat.
Zoiets kan idd ook werken, maar je gaat op die manier niet echt heel ver geraken.
Wij gaan dit verlengde weekend naar de ardennen met de paarden, en gaan daar 4 dagen rondtrekken, elke dag ongeveer 40km en dit berg op en af en door water en beken en over heel onherbergzaam gebied, als ik dan elke keer moet wachten tot paardlief , zin heeft om verder te lopen, tjaaa dan ben ik zeker dat ik nooit zal aankomen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:48

Ik zie dat eigenlijk iedereen zijn paard naar voren wil hebben wanneer het paard achteruit gaat.. Als die van mij zo graag achteruit wil dan zullen we achteruit gaan!

Oftewel, stel de achteruit knop in en zet hem net zo lang in zijn achteruit tot het achteruit gaan zijn neus uit komt. En dan vooral niét vooruit gaan als hij maar enig teken geeft niet meer achteruit te willen, nee dan ga je nog even 10 meter door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:53

superlise schreef:
Ik zie dat eigenlijk iedereen zijn paard naar voren wil hebben wanneer het paard achteruit gaat.. Als die van mij zo graag achteruit wil dan zullen we achteruit gaan!

Oftewel, stel de achteruit knop in en zet hem net zo lang in zijn achteruit tot het achteruit gaan zijn neus uit komt. En dan vooral niét vooruit gaan als hij maar enig teken geeft niet meer achteruit te willen, nee dan ga je nog even 10 meter door.

Dan mag je op de mijne ;) ... die blijft dan achteruit lopen, door sloten en zelfs door schrik/prikkeldraad heen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:58

Ik neem aan dat je met zo'n paard ook niet langs prikkeldraad gaat lopen? Altans ik noem dat vragen om problemen, je paard zet vast niet alleen bij prikkeldraad of sloten de achteruitknop aan?
Dus je neemt een plek waar je achteruit kán lopen, in het bos oid, een stukje door de bosjes is nog niet zo'n ramp en je nog wel een soort van stuur achteruit (zo niet, leer hem dan eerst in de bak achteruit achtjes te lopen zodat je kan sturen) en geloof me ik heb nog nooit 1 paard gezien die het leuk vind om 10 minuten achteruit te moeten lopen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:47

superlise schreef:
Ik neem aan dat je met zo'n paard ook niet langs prikkeldraad gaat lopen? Altans ik noem dat vragen om problemen, je paard zet vast niet alleen bij prikkeldraad of sloten de achteruitknop aan?
Dus je neemt een plek waar je achteruit kán lopen, in het bos oid, een stukje door de bosjes is nog niet zo'n ramp en je nog wel een soort van stuur achteruit (zo niet, leer hem dan eerst in de bak achteruit achtjes te lopen zodat je kan sturen) en geloof me ik heb nog nooit 1 paard gezien die het leuk vind om 10 minuten achteruit te moeten lopen :+

Wat heb ik er aan om op momenten dat ik geen probleem heb, mijn paard eindeloos achterwaarts te laten gaan?
Die link gaat ze echt niet leggen.
Want normaliter zit er bij die van mij prima achter uit en zijwaarts stuur op, maar niet als madam
iets anders in d'r hoofd heeft dan ik, dan is de Z pony plots klaps alles vergeten wat ze ooit geleerd heeft.
Nee, ik zeg het fout, alles wat ze geleerd heeft kan ze dan tegen je gebruiken :+ ! (achterwaarts, ongevraagde zijgangen etc.)

Alleen jammer als je dan zoals ik een paard hebt dat overal en altijd probleem loos buiten reed en rijdt, op 1 x na.
Met links en rechts steile slootkanten en eind verderop maar aan 1 kant en aan de andere kant prikkeldraad, maar goed we zaten aan de slootkant.
Vond mijn oplossing op dat moment een prima opl. (vorige blz. van dit topic)
En nee, er was daar geen optie tot buiten rijden zonder die sloten, die lagen daar nou eenmaal langs de enige weg.
Meenemen aan de hand naar volgende dorp, wist meteen dat madam totaal niet bang was en relaxt terug gereden.
Volgende buitenrit fietser mee met zweep en dus gelukje dat ze het op stuk probeerde zonder sloot.
Nooit meer problemen gehad, op die keer na.
Heb d'r ook niet hoeven mishandelen, maar ik weet dan ook dat ik dominante zelfbewuste merrie heb, die tikje eigenwijs kan zijn.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:07

Ik bedoelde ook niet dat je eindeloos achteruit moet op momenten dat je geen probleem heb, ik bedoel dat het paard vast ook wel op anderen plaatsen ''staakt'' behalve bij slootjes of prikkeldraad. Daarnaast vind ik in de bak achterwaarts een achtje rijden geen verkeerde oefening maargoed dat maakt verder weinig uit.

En prima dat jou oplossing gewerkt heeft maar volgens mij waren er meer mensen met dit probleem, en mijn oplossing heeft ook váák gewerkt bij verschillende paarden dus ik dacht wie weet heeft iemand er hier wat aan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:37

Imo kun je best een paar keer flink met de zweep erover. Mits! Het gedrag niet meer veroorzaakt word door angst, maar reeds aangeleerd is omdat het paard er voor beloont is, of de ruiter dat nu wilde of niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:41

Gypsy schreef:
Imo kun je best een paar keer flink met de zweep erover. Mits! Het gedrag niet meer veroorzaakt word door angst, maar reeds aangeleerd is omdat het paard er voor beloont is, of de ruiter dat nu wilde of niet.

Dus eerst leert de ruiter(of di ehet nou wil of niet) het aan en dan moet het er uit geslagen worden, mm hoe diervriendelijk zijn we op bokt?
Een paard wat er geen rede voor heeft gaat echt niet achteruit lopen, wel een seen paard in het wild of in de wei achteruit een sloot in zien rennen, nou ik nooit , dus wie maakt de fout altijd de ruiter , miss daar eens met de zweep erover dan??

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:57

Tja je moet wat.... Met aai aai lief paardje kom je er helaas niet als ze dit soort geintjes kennen.
Ponylief waarbij ik af moest leren, heeft het van begin af aan zonder tekenen van angst gedaan, kende haar pas net, geen idee wat er daarvoor mee gedaan is. Gewoon in the middle of nowhere, goh heb niet zo'n zin meer, hop achteruit die dijk af, recht op prikkeldraad af.
Ze doet het inmiddels nooit meer, ook als ze echt bang is, weet ze dat ze beter steun bij mij kan zoeken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:12

10 minuten achterwaarts rijden (wat ook wel niet mooi recht en gecontroleerd zal gaan) is bijzonder belastend voor een paard. Als je wil dat je paard nog langer meegaat zou ik dat niet doen.

TS heeft het gewoon veel te ver late komen! Bij de eerste staking had je al door moeten pakken, als je dat nu nog moet doen wordt het een onsmakelijk gevecht. Maar goed, je zal wel moeten. Ik zou beginnen met grondwerk! Consequent zijn, leiderschapsoefeningetjes doen en dan als je naar buiten gaat ook consequent doorpakken bij de eerste neiging om te stoppen en naar achteren te gaan. Met doorpakken bedoel ik overigens: niet twijfelen, ervan overtuigd zijn dat jullie daar heen gaan waar JIJ wil en fysiek paard opsluiten van achteren en opzij, vrij van voren en sporen erin (tik met de zweep) en de bereidheid er nog 10 tikken bovenop te doen als het moet. Meestal is de overtuiging alleen al voldoende.

Overigens vind ik het levensgevaarlijk (voor andere weggebruikers met name) dat je het zover hebt laten komen en zo de openbare weg op gaat. Dat je er allerlei zaken bij haalt als hengstigheid en hormonen snap ik wel, dan hoef je niet naar jezelf te kijken. Maar ook dominante, hengstige merries kan je gewoon leren dat ze naar jou moeten luisteren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:14

Midgie: hoe doe jij het dan? Lief vragen of hij alsjeblieft er langs wil? Sorry, kon het niet laten. Dit valt niet te trainen in de bak, simpelweg omdat mijn paard in de bak geen dingen tegenkomt waarvoor hij op de handrem moet. Voor een paard is 1+1 geen 2 of 3, maar zijn dat 2 totaal verschillende situaties.

Wat bij ons het beste werkt is het gedrag voor zijn. Doordat ik hem inmiddels zo goed ken dat ik aan voel wanneer hij wil gaan staken, en kan ik extra been geven, stemhulpen gebruiken etc dat helpt vaak voldoende. Maar ben ik er niet op tijd bij en gaat hij toch op de handrem (dan is been ook achterwaarts in eerste instantie en ja, wij hebben ook wel eens samen in de sloot gelegen) dan pak ik hem stevig aan en krijgt hij een flinke tik. Verder ga ik mee met al gegeven tip van iemand mee nemen op de fiets die evt kan helpen. Daar heb ik in het begin ook veel steun aan gehad.

Ga er wel in mee dat de openbare weg nu niet slim is, probeer eerst eens een rondje bos oid.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:16

Uhh ik denk dat het toch een stuk minder belastend is dan wanneer jij in het prikkeldraad hangt, in de sloot ligt of een botsing met een auto krijgt. Dan maar de volgende dag wat spierpijn, gaan ze echt niet dood van hoor.

Overigens ben ik het ook met Gypsy eens, maarja aangezien mensen het hier hebben over een ''tikje met zweep'' denk ik dat achterwaarts dan beter is voor die personen want met een tikje kom je sowieso niks verder. Als je écht flink de zweep erover haalt lopen ze wel hoor maarja dat is sieluuuugggg.