Pony staakt 20m voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:39

Joolien schreef:
caresje schreef:

Het is niet jagen he.
Het is om dat achteruit lopen af te leren. (iets beter lezen)

Komt imo op hetzelfde neer, omdat de pony het niet zomaar doet lijkt mij. De pony zal niet denken van gnegne ik ga eens even stoppen en achteruit lopen.

Zo zal hij het niet denken nee, maar je hebt ze er zat tussen die het een keer kunnen flikken en er dus onder uit zijn gekomen, dat proberen ze echt nog een keer, en als het ze weer lukt.. tja.

Ik ben het er trouwens mee eens dat het me niet slim lijkt dit op te lossen met een zweep.. Maak je ze eerder bang voor de zweep en dat wil je niet.. Met achter uit lopen krijgen ze simpel hun zin niet als je ze zelf achter uit zet, uiteindelijk willen ze naar voren, want achteruit is een stuk intensiever dan simpel naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:43

Misschien kwa springen gewoon even een pauze nemen? Gewoon een maandje alleen dressuuren en buiten rijden. Of gewoon 2 weken vakantie..

Het klinkt alsof je je paard gruwelijk overvraagd... Je zult hem rust moeten geven. Waarschijnlijk gaat het daarna beter..

purny

Re: Pony staakt 20m voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:46

Ik zou hem eerst na laten kijken door de DA. Eerst de pijn laten uitsluiten, ik heb er geen verstand van maar je moet er zeker niet met een longeerzweep achteraan gaan. Want je paardje geeft niet voor niets aan dat hij niet wil in de ring. En met een longeerzweep achteraan neem je er alleen maar een probleem bij.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 18:46

Oké, ik ga het even aan mijn instructeur vragen, ik bedoel ik heb liever een bange pony voor de longeerzweep dan dat hij niet springt ;)
Hij is strak in de mond met dressuur maar dat komt groten deels door iets anders ;)

Zoals ik al eerder zei ik ga hem geen rust geven of niet meer springen een tijdje. Hij heeft gewoon vrij door de weeks en ik stop op tijd, meestal na half uur à 3/4 uur. Net zoals met les. Hij is voor de rest niet dwars bijv. Met dressuur. En op de dressuur wedstrijd springt hij nog het liefst over de hekjes

Ik laat zoiezo de kraker komen binnenkort, en hij is laats nog bij de DA geweest dus opzich hoeft dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:49

Cookie2222 schreef:
Oké, ik ga het even aan mijn instructeur vragen, ik bedoel ik heb liever een bange pony voor de longeerzweep dan dat hij niet springt ;)
Hij is strak in de mond met dressuur maar dat komt groten deels door iets anders ;)

Zoals ik al eerder zei ik ga hem geen rust geven of niet meer springen een tijdje. Hij heeft gewoon vrij door de weeks en ik stop op tijd, meestal na half uur à 3/4 uur. Net zoals met les. Hij is voor de rest niet dwars bijv. Met dressuur. En op de dressuur wedstrijd springt hij nog het liefst over de hekjes

Ik laat zoiezo de kraker komen binnenkort, en hij is laats nog bij de DA geweest dus opzich hoeft dat niet

Vrije vertaling: Ik rijd liever prijsjes met een schijtens bange pony, dan dat ik geen prijsje rijd en een tevrede paard heb

Ik walg van dit soort mensen :r

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:51

Cookie2222 schreef:

En dit meen je echt? Meisje toch je weet niet waar het probleem aan ligt, misschien heeft ie wel pijn ofzo..
Hier word ik gewoon misselijk van, zo ga je niet met een dier om!
Laat even weten waar jij bang van bent of iets niet wilt dan ga ik ook achter je aan zitten met een zweep...

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 18:54

Ho ho, nee dat bedoel ik niet XD
Ik hoef echt geen prijzen te rijden, maar ik wil absoluut nog over de eerste drie heen kunnen komen zonder problemen voor dat ik niet meer bij de ponies kan. Ik ben er al 2 jaar mee bezig om het goed te krijgen, wat met kleine vlagen beter gaat. Ik kan hem al niet longeren vanwege zijn dwarsig heid, dus erg zou ik het niet vinden als hij bang zou zijn voor de longeer zweep. Denk je trouwens dat mijn pony het nu leuk vind, met een schop en een mep met de zweep telkens als hij stopt ? Dan kan hij dus echt wel beter gewoon springen ;) liever dan 2 x met de longeer zweep dan elke keer op nieuw in het parcour hem weer een schop moeten geven. Met een schop bedoel ik dan straf, dus ieder geval naar de hindernis komen en dan krijgt hij een klopje en dan opnieuw.

En tuurlijk wil ik hem niet bang hebben, maar ik worstel hier al zo lang mee XD
Ik laat hem zoiezo eerst controleren voor dat ik nieuwe dingen ga proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:57

Dus jouw pony staakt al 2 jaar? Arme pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:58

Cookie2222 schreef:
Ik hoef echt geen prijzen te rijden, maar ik wil absoluut nog over de eerste drie heen kunnen komen zonder problemen voor dat ik niet meer bij de ponies kan. Ik ben er al 2 jaar mee bezig om het goed te krijgen, wat met kleine vlagen beter gaat. Ik kan hem al niet longeren vanwege zijn dwarsig heid, dus erg zou ik het niet vinden als hij bang zou zijn voor de longeer zweep. Denk je trouwens dat mijn pony het nu leuk vind, met een schop en een mep met de zweep telkens als hij stopt ? Dan kan hij dus echt wel beter gewoon springen ;) liever dan 2 x met de longeer zweep dan elke keer op nieuw in het parcour hem weer een schop moeten geven.

Als je hier al zo lang mee worstelt zijn er meerdere punten die je moet na gaan. Punt 1 laat dat dier controleren, punt 2 ga bij je zelf na of jij niet het probleem bent. En probeer eens een andere instructeur. Punt 3 ga eens na of je hem niet overvraagt (en dat doe je) dus geeft hem eens een week of 2 vrij. En ga daarna even alleen rustig dresuuren en buiten rijden.. Geloof me daar knappen ze soms echt van op..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:00

Cookie2222 schreef:
Ik hoef echt geen prijzen te rijden, maar ik wil absoluut nog over de eerste drie heen kunnen komen zonder problemen voor dat ik niet meer bij de ponies kan. Ik ben er al 2 jaar mee bezig om het goed te krijgen, wat met kleine vlagen beter gaat. Ik kan hem al niet longeren vanwege zijn dwarsig heid, dus erg zou ik het niet vinden als hij bang zou zijn voor de longeer zweep. Denk je trouwens dat mijn pony het nu leuk vind, met een schop en een mep met de zweep telkens als hij stopt ? Dan kan hij dus echt wel beter gewoon springen ;) liever dan 2 x met de longeer zweep dan elke keer op nieuw in het parcour hem weer een schop moeten geven.

Lees nou eens goed wat je hier schrijft.
Je probeert dus al 2 jaar een pony die niet graag wil springen aan het springen te krijgen.
Is dat alle frustratie waard, voor paard en ruiter?
Ga je later als je ouder bent en meer rijervaring hebt, hier niet met schaamte aan terug denken?

Ergens probeert dat paard je al 2 jaar lang iets te vertellen.
En bang zijn voor de zweep moet geen enkel paard, respect hebben voor wel, maar dat is iets heel anders.

Niet om je instructie af te vallen, maar zou hem of een keer helemaal na laten kijken dan wel eens elders
gaan lessen om te kijken of iemand anders een frisse kijk heeft op de zaken en allicht een andere oplossing.
Want jij kan ook nog het probleem zijn, niet bewust en niet zo bedoeld, maar misschien doe jij wel iets met
je rijden wat de vaste mensen die jij kent niet eens opvalt, maar waar je paard wel op reageerd.
Want nu vind jij het niet leuk, maar als ik het zo lees, je paard ook niet.
En ik heb altijd begrepen dat paardrijden plezier voor 2 zou zijn, nu ontbreekt dat bij jullie beiden.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:01

Komt imo op hetzelfde neer, omdat de pony het niet zomaar doet lijkt mij. De pony zal niet denken van gnegne ik ga eens even stoppen en achteruit lopen.
[/quote][/quote]
Dat heten stakers dat is ook een karakter eigenschap van een paard maar als je dat niet wilt snappen zal ik daar verder ook geen energie in steken.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:03

Cookie2222 schreef:

Winnen heeft een hogere prioriteit dan het welzijn van je pony????

Als je pony het toch eerst niet deed, moet er toch iets zijn, waarom hij het ineens niet meer wil doen?
Het zou heel goed kunnen dat je hem gewoon te veel belast hebt. Zonder rust maak je het dan dus alleen maar erger. Je kunt wel vanalles willen (springen, winnen etc.) maar soms wil je gewoon te graag. Je moet eerlijk blijven tegenover het paard en hem niet overvragen. Als jij te hoge eisen stelt, kan het paard dat niet waarmaken. Te veel en te lang belasten zal uiteindelijk wel zijn tol gaan eisen.

Kijk eerst naar jezelf en naar de gezondheid, als er uitgesloten is dat daar wat aan mankeert, kan je altijd nog naar de longeerzweep of weet ik wat grijpen.
Als een paard een keer bang is, is het onwijs moeilijk om dat er weer uit te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:04

caresje schreef:
[/quote]
Dat heten stakers dat is ook een karakter eigenschap van een paard maar als je dat niet wilt snappen zal ik daar verder ook geen energie in steken.[/quote]

Ik denk dat jij je beter in mag lezen WAAROM een paard staakt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:05

Joolien schreef:
caresje schreef:

Dat heten stakers dat is ook een karakter eigenschap van een paard maar als je dat niet wilt snappen zal ik daar verder ook geen energie in steken.[/quote]

Ik denk dat jij je beter in mag lezen WAAROM een paard staakt.[/quote]
Ik probeer alleen te helpen door te zeggen hoe ik mijn paard heb af geleerd achteruit te lopen dit heeft Anouk van Gerven mij geleerd die rijd niet voor niets 2 sterren eventing he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:06

caresje schreef:
Joolien schreef:

Ik probeer alleen te helpen door te zeggen hoe ik mijn paard heb af geleerd achteruit te lopen dit heeft Anouk van Gerven mij geleerd die rijd niet voor niets 2 sterren eventing he!

Oh we gaan nu dreigen? Dan krijg ik van die Anouk (ken haar niet) ook een verkeerd beeld, doet ze dat bij haar eigen paarden ook?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:09

Sorry als ik het niet goed begrepen heb waarom de pony staakt ik dacht dat hij gewoon dwars is zo komt het voor mij over en daarom vertel ik mijn ervaring met een dwarse pony.
Dus nogmaals sorry want ik dacht dat dit net zoon geval was als mijn pony maar dit is dus een heel ander verhaal als ik zo nog eens alles lees.
maar eigelijk snap ik er niks meer van in het begin kwam het als een dwarse pony over en nu als eentje die wss ergens last van heeft of iets mee mis is :oo .

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:10

Joolien schreef:
Joolien schreef:

Oh we gaan nu dreigen? Dan krijg ik van die Anouk (ken haar niet) ook een verkeerd beeld, doet ze dat bij haar eigen paarden ook?[/quote]
Hoezo dreigen???

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:12

Heb je hem wel eens helemaal na laten kijken door DA/osteo waarom hij dit doet? Misschien zit hij wel vast en probeert hij het op deze manier duidelijk te maken. Of is het gewoon geen wedstrijdpaard en vind hij het rijden bij jou thuis wel leuk, maar is alle stress rond de wedstrijd teveel voor hem. Dit kunnen naar mijn idee allemaal dingen zijn die een rol spelen.

Maar denk je eens in: Jij durft iets niet of je wilt iets niet en je moet het doen. Zou je het dan leuk vinden als je gedwongen word het te doen met desnoods geweld? Denk niet dat je het wilt en dan nog zo leuk zou vinden!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:13

Nouja, weigeren eerst maar gewoon net voor de sprong, meer uit bangigheid alleen voor de 'enge' sprongen maar sinds uhm iets voor het buiten seizoen is het dus heel erg geworden.
Ja precies, mijn moeder gaat maandag ieder geval de kraker/half fysio bellen. En dan kijk ik even hoe die is als hij zeg maar weer helemaal is opgeknapt daar van. Ik heb een paar keer gewisseld en die ik nu heb is met de bases en vertrouwen bezig wat dus heel goed gaat. Hij heeft mij ook in een oefen parcours binnen het tweede parcour gezien wat toen heel goed ging en hij zij dat ik het goed deed. Ohw das trouwens ook heel raar want als hij ze een keer heeft gedaan dan is er geen probleem meer. Maarja mijn instructeur geeft politie paarden les met schrik trainingen en dan springles. Dus ik ga niet naar een andere. Hij heeft deze week rust gehad, was nl weekje weg. Dus morgen weer even erop rustig beginnen. Hoe overvraag ik hem dan verder ? Want ik train minder lang minder zwaar en minder vaak dan vele andere die ik ken. Maar goed ik zal het proberen XD

Ik ben naar oefenspringen geweest met zon instructeur en die gaf dus aan wat er nog mis was met mij XD haha klinkt heel stom. Dus dit heb ik verbeterd. Opzich zie ik er niet veel verschil van. Ik ga de volgende keer weer naar een andere man om te kijken wat hij zegt.

Owh en ik ga zoiezo hem eerst laten controleren voor dat ik iets anders probeer ;)

Zoals ik al zei, hij heeft altijd moeilijk gedaan op concours. Het is alleen laats iets erger geworden wat mij dus erg stoord want we waren op de goede weg. Hij gaat telkens eind van het seizoen beter maarja dan naar binnen vind hij toch weer heel anders. Hij heeft er echt veel plezier van want hij heeft zijn oren strak naar voren en trekt heel erg aan maar in het parcours is hij gewoon dwars.

Purly geloof ik @ je hebt absoluut gelijk, ik zou het dan ook niet doen en hoe meer ik straf hoe dwarser hij ook wordt. Ik zou het alleen thuis ook niet doen en met inspringen als je echt niet wilt, want hij vind het inspringen ook zo geweldig dat ik gewoon niet het idee heb dat hij iets heeft maar gewoon op een of andere manier misschien niet wilt op groot terrein of in zijn eentje.
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 12-05-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:18

Dat hij is gewoon dwars, is niet waar, hij probeert je iets te vertellen.
Maar jullie snappen elkaar niet, de een praat zeg maar Duits en de ander in het Chinees terug.

Je paard heet Happy Day?
Wat een leuke naam, maar probeer ook zo te rijden.
Zeg echt niet dat je hem nooit mag corrigeren, maar je zegt zelf dat het probleem steeds erger wordt.
Conclusie: dat wat je tot nu toe probeert werkt NIET!
Dus moet je het anders aan gaan pakken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:20

Och arme pony. Laat het arme dier nakijken door een DA, en neem es een andere instructeur.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:20

Ik zou even geen springwedstrijden rijden en gewoon oefenspringen en allemaal gekke en velle dingen in de bak en om en voor en op de hindernis leggen.
Maar onthoud goed achteruit is geen optie gaat hij achteruit tik met de zweep, geen respect voor de zweep?
Dan maar bovenhands een tik klinkt zielig maar als er niks met zijn lichaam aan de hand is dan moet hij ook luisteren.

Is hij echt bang of stelt hij zich aan?
Als hij zich aan stelt tips kijk boven in mijn bericht
is die echt bang :

Laat hem eraan wennen aan al die gekke dingen en reclame hindernissen enzo. dat is dan de beste oplossing dan moet je het gewoon lekker rustig aan doen het maakt niks uit dat je 20 oefenspringen moet rijden en dat hij dan meer dan 4 keer weigert omdat hij het eng vind als hij gewoon een springwedstrijdje (oefen) zonder twijffel springt dan ben je pas klaar voor officieel eerder niet want met die wedstrijd stress en een bange pony kom je nergens.

Het andere, het medische zou ik even een osteopaat laten komen en vind die niks veearts, en een hoefsmid of paardentandarts kan ook veel voor je betekenen als daar iets aan de hand is beter het zekere voor het onzekere.

Succes.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 19:29

Sjolvir @ ik ben echt niet een beul ofzo en ik vind het ook gewoon goed als hij gewoon over 1 heen gaat. Als hij echt niet zou willen zou hij al de trailer niet in gaan, niet willen inspringen en absoluut de ring niet in willen. Dus ik denk dat er een heel groot deel dwarsigheid in zit. En Waarschijnlijk zal ik ook wel wat fout doen. Ik heb van alles al gedaan en ben hem nu aan het rijden met vertrouwen en afstand maarja als ik al niet bij de hindernis kom kan ik het ook niet gebruiken. Tuurlijk laat ik na kijken want dit was ik al van plan. Het probleem werd sinds laats erger toen we even een stop hadden met les, daar wordt hij op een of andere manier veel losser van dan anders. Nu zijn we met weer begonnen, en begin van het seizoen dus we moeten het weer langzaam op pakken.

Nee idd, ik heb ook niks op de planning misschien nog een bb binnenkort. Hij reageert totaal niet op mijn zweep, of hij tilt heel even zijn kontje op en gaat daarna weer verder met zijn ding. Ik heb totaal niet het gevoel dat hij bang is, hij snuift nl niet en zijn hart ritme gaat niet sneller.

En als het iets medisch was zou hij het thuis absoluut niet doen, hij stelt zich ook altijd verschrikkelijk aan dus dan hadden we het wel gemerkt.

Dit is van indoor seizoen, hier heb ik vaak oefen gesprongen waardoor hij dus wel wou. Dus tot 9 vd 10 gekomen, dus toen heel blij :) nouja je ziet niks aan hem, mijn houding is wel wat minder hier.
sprong 1.
Afbeelding

sprong 1.
]http://www.frentzfotografie.nl/images/_dsc4709_std.jpg

Ik had nog iets bedacht , corrigeer me aub als het niet dier vriendelijk is ofso. Ik had dit eerder gehoord wat veel hielp, nl een ballonetje met iets water aan mijn zweep en zodra hij achteruit gast kapot slaan op zijn kont, hier door zal hij waarschijnlijk niet meer achteruit gaan. Maar hoe ik hetzo nu lees dan wordt hij natuurlijk bang voor achteruit lopen, wat opzich niet super erg zou zijn maar natuurlijk wel zielig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:42

Maar als je dat balonnetje gaat toepassen zal hij misschien een angst voor water ontwikkelen en dan ben je nog verder van huis. Hij kan het dan niet goed zien denk ik en dan zal hij hoogstwaarschijnlijk panisch worden wanneer hij afgespoten word bij zijn achterhand.

Ik vind dat je hem ook wel een beetje afwisseling kan geven.. Ga eens lekker dressuren met hem en bouw vanaf de grond een goede band met hem op. En laat hem eerst eens nakijken. Want nu ga je weer andere methodes toepassen die averechts kunnen werken en nieuwe angsten kunnen ontwikkelen. Hij zou uiteindelijk op jou moeten vertrouwen en met die methodes van je, zal dat niet gaan gebeuren.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:50

En mss een keertje laten vrijspringen over rare hindernissen want mss als jij gespannen bent met rare hindernissen zit je hem een beetje in de weg en kan hij er ook rustig zelf aan wennen en uitzoeken hoe en wat ;) .