promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:52

Princesj schreef:
Pletje123 schreef:
Er lopen al genoeg mensen vast in bijv de L2, een relatief laag niveau. Als we de boel nog strenger zouden maken, dan demotiveer je een hoop ruiters en amazones. En met welk doel?

Je kunt beter investeren in het correct opleiden van instructeurs en juryleden :) dan worden de combinaties correct(er) opgeleid én beoordeeld.

Door juryleden correcter op te leiden word er ook gelijk strenger (wel rechtvaardig) gejureerd lijkt mij.

Correcter ja, strenger? Dat weet ik niet.. mijn definitie van streng is lagere punten, maar dat hoeft van mij niet. Veel juryleden zijn al niet zo gul :) maar ik vind wel dat het van achteren naar voren rijden beter gewaardeerd moet worden en het van voren naar achteren rijden juist meer afgestraft wordt.

Goos_Horses

Re: promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:01

Laat ik wel duidelijk zeggen dat iemand door moet rijden tot diegene 20 wp heeft, zodra je 10 wp hebt mag je over maar als je die 10 wp met de hakken over de sloot gereden hebt vind ik dat persoonlijk niet echt bevestigd om over te gaan.
Dat mensen hier liever thuis verder trainen is alleen maar goed, maar zo denkt het grotendeel van de wedstrijdruiters er niet over die hebben hun benodigde punten om over te gaan en die gaan huppa en zo gaan ze verder.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regen dat een paard zich verveeld in de lagere klasses omdat het paard al hoger is geweest.

Dat het zo kan tegenwoordig kan je niemand in de schoenen schuiven, geen jury geen wedstrijdruiters enkel het systeem.
Dat juryleden strengen mogen zijn vind ik absoluut! maar kan niet alles op de jury afschuiven natuurlijk.

Heb enige tijd geleden met een jury gesproken die had een combinatie in de baan gehad die enkel maar laag scoorde die heeft ie maar voor de motivatie een wp gegeven omdat anders de lol van de wedstrijden weg zou gaan. Nou sorry maar dan klapperen mijn oren aan het hoofd als ik zoiets hoor

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:05

Het blijft altijd een lastig verhaal denk ik :) maar ik stoor mij het meest aan combinaties waarbij de ruiter teveel aan de voorkant zit. Zolang die hoog geplaatst worden, zullen er veel onervaren ruiters blijven denken dat dat dé manier is. En ik denk dat juist die manier van rijden afgestraft moet worden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:07

Dat een paard zich verveeld in een klasse vind ik onzin eerlijk gezegd. je moet toch gewoon ieder paard een simpel rondje kunnen laten lopen zonder problemen?

Vanuit de juryopleiding krijg je juist mee dat je positief moet zijn. Een ruiter begint met een 10 en alles wat hij fout doet trek je daar vanaf. Dus niet andersom van een 1 en dan omhoog.
Ik denk dat een jury gewoon moet durven punten. Zowel omhoog als omlaag.
Geef die 1 of die 2 als dat nodig is, maar ook die 8 of 9 als dat echt verdiend is.

Punten geven om iemand te motiveren kan mijn inziens echt niet, maar ja je hoort wel meer rare verhalen daarin. Helaas is en blijft het daarin dat ook een jury menselijk is haha.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:08

Je zou het ook om kunnen draaien, en iemand die hoog scoort punten geven. Bij een maximaal aantal punten mag je niet meer in een lagere klasse uitkomen. Zo houd je wel doorstroom en voorkom je het "prijzenjagen", maar kunnen mensen verder inschrijven in de klasse die ze denkt dat het beste past.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:11

Leonie, sommige paarden moet je meer aan het werk zetten voordat ze gaan lopen. Met al die voltes in de B kan ik me goed voorstellen dat sommige paarden gauw verveeld raken en beginnen te ouwehoeren. Met springen zie je het ook wel :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:15

ik kan me er enigzins in vinden dat paarden zich soms vervelen bij de lagere klasses.
Maar hoe je het ook wend of keerd, het is de basis en met warm rijden ga je ook niet direct travers enzo doen. Dan maar iets minder lang losrijden om het paard alsnog actief te hebben in de ring.
Overal is natuurlijk wat op te zeggen.

Feit blijft het is een jury sport en juryleden laten zich wel eens beinvloeden, doordat de dochter van een vriendin in de ring verschijnt en ga zo maar door. Is niet goed te praten, maar dat heb je met juryleden zolang het mensen zijn en geen robots

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:16

Goos_hoeve schreef:
Laat ik wel duidelijk zeggen dat iemand door moet rijden tot diegene 20 wp heeft, zodra je 10 wp hebt mag je over maar als je die 10 wp met de hakken over de sloot gereden hebt vind ik dat persoonlijk niet echt bevestigd om over te gaan.

Heb je er dan last van als ik overga met 10 winst en die ik met de hakken over de sloot heb gereden?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:18

De B bestaat vooral uit lange lijnen. De L1 gaat al wat vlotter :)

Ach.. sommige juryleden maken inderdaad misbruik van hun positie. Objectief beoordelen is trouwens ook niet menselijk. Onbewust heb je vaak al een oordeel over een combinatie. Heeft wel eens een heel stuk over in de PaardenSport gestaan :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 11:21

Leonoor, indirect wel. Het niveau word sterk onderuit gehaald en als ik het ruk en pluk werk zie is dat om te janken dus ja indirect heb ik en het paard er last van. Er worden op deze manier dingen van paarden gevraagd waar ze simpelweg nog niet aan toe zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:25

Goos_hoeve schreef:
Leonoor, indirect wel. Het niveau word sterk onderuit gehaald en als ik het ruk en pluk werk zie is dat om te janken dus ja indirect heb ik en het paard er last van. Er worden op deze manier dingen van paarden gevraagd waar ze simpelweg nog niet aan toe zijn.

Maar is het zo dat élke ruiter die in jouw ogen te vroeg promoveert aan het rukken en plukken is dan?

Daarbij, als het bij jou allemaal prima op orde is, spring je er alleen maar bovenuit ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:04

Goos_hoeve schreef:
Het is niet iets wat mij de laatste tijd op valt maar echt al jaren, dat wedstrijd ruiters continu met de hakken over de sloot een wp rijden en zodra ze de benodigde punten hebben ze gelijk over gaan naar de volgende klasse.
Als ik zie wat er hier in de buurt op wedstrijden rond rijd is het niveau om te janken om het even cru te zeggen.

Ik zelf promoveer pas als ik in dezelfde klasse meerdere malen per proef 2 wp haal, dan pas weet ik dat het goed zit in die klasse.
Als ik continu net met de hakken over de sloot een wp rijd vind ik dat het niet goed genoeg is om te promoveren.

Hoe denken jullie daar over?

Je kan hier niet alleen mee "zeggen" dat wedstrijdruiters te snel promoveren.
Want als het "niveau" om te janken zou zijn, ligt ook hier de fout bij de juryleden.
Een combinatie die niet de basis laat zien etc zou net geen winstpunt mogen scoren.

Dan kunnen wedstrijdruiters niet te snel promoveren.

Om te stellen dat er regelmatig 2 (of meer) winstpunten moet gehaald zijn om met een gerust hart te kunnen promoveren, ben ik het ook niet mee eens.
Wederom kan er aan de basis veel NIET in orde zijn en toch 2 winstpunten (of meer) gehaald worden.

Dus kan ik eigenlijk concluderen, dat juryleden hier de plank in misslaan.

Bovenstaande heeft dan ook niet met plaatsing te maken tijdens wedstrijd, maar het goed jureren van de BASIS.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:23

Ik heb het nergens over elke ruiter of dat ik er met kop en schouders bovenuit steek.

Ik heb het over de ruiters die continu met de hakken over de sloot winst rijden.
Tenzij jij je aangesproken voeld hoef je niet zo aanvallend te reageren.
Mocht je je aangesproken voelen kan je uitleggen waarom je het zo doet en misschien wel een goed argument neer leggen waarom ik er schijnbaar verkeerd over denk

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:28

maakt toch niet uit, als je een wp kan halen ben je volgens het systeem goed genoeg. je zal niet de sterren van de hemel rijden, maar je bent goed genoeg om 'door' te gaan.

voor een wp moet je best een nette proef rijden volgensmij, als ze het te moeilijk gaan maken is het ook niet leuk meer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:34

PocoGaucha schreef:
maakt toch niet uit, als je een wp kan halen ben je volgens het systeem goed genoeg. je zal niet de sterren van de hemel rijden, maar je bent goed genoeg om 'door' te gaan.

voor een wp moet je best een nette proef rijden volgensmij, als ze het te moeilijk gaan maken is het ook niet leuk meer.

Bixie-proeven moeten inderdaad "leuk" blijven :D

Dit is ook één van de redenen waaróm er gejureerd wordt, zoals er gejureerd wordt.

Maar dan schiet mij de vraag binnen, waar ligt de grens om ruiters gemotiveerder te krijgen om wel de basis op orde te hebben?

Als een ruiter tig keer 178/179 punten scoort of tig keer 180/181 scoort?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:37

Goos_hoeve schreef:
Ik heb het nergens over elke ruiter of dat ik er met kop en schouders bovenuit steek.

Ik heb het over de ruiters die continu met de hakken over de sloot winst rijden.
Tenzij jij je aangesproken voeld hoef je niet zo aanvallend te reageren.
Mocht je je aangesproken voelen kan je uitleggen waarom je het zo doet en misschien wel een goed argument neer leggen waarom ik er schijnbaar verkeerd over denk

Ik voel me niet aangevallen, ik vind dat je aan het generaliseren bent ;)

De reden dat IK over ga is simpel, ik heb geen topper van een KWPN'er onder mijn kont en doorgaans rijd ik toch niet bovenin de uitslagen. Ik rijd met een tinker die ik niet bezit en op een gegeven moment als fokmerrie wordt ingezet. Oftewel, dan is het einde sportcarriere.

Daarbij, ik rijd voor MIJN plezier, niet voor die van een ander. Dus als ik over wil en zie dat zitten, dan mag dat, want ik heb immers die winstpunten gereden(gesprokkeld?).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:52

Blijft lastig, mijn dochter heeft een hele sensibele hete merrie in het M1 lopen. Volgens ons en de instructeur zijn ze nog niet toe aan het M2, wat ze met haar andere pony al wel rijdt.
de merrie scoort wel ieder keer rond de 187 punten en voorheen in het L2 rond de 195. Inmiddels 23 winstpunten gereden, en thuis zie je dat ze steeds beter worden maar op wedstrijd is de ontspanning nog niet genoeg aanwezig, dus we oefenen thuis stevig door, gaan op concours voor de ervaring maar de 30 begint toch echt in zicht te komen en dan zullen we wel moeten. oefenen we alleen thuis door dan is het wedstrijd ritme zoek en dan heeft ze helemaal haar handen vol.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:55

Als je voor jezelf rijd waarom dan wedstrijden rijden?
Zodat een ander kan beoordelen of je goed bezig bent?
Sorry die link zie ik niet echt.

Wat voor soort paard je hebt hoeft niets onder te doen, het ene paard is niet per defenitie beter als de ander.

Esje dat is ook lastig, maar er zijn mensen die nagenoeg elk weekend op concours gaan en nu het outdoor seizoen is begonnen zijn er ook vaak door de weeks s'avonds wedstrijden die ook nog mee gepakt moeten worden.
Minder vaak op wedstrijden gaan om thuis extra te trainen wil niet zeggen dat je maar eens per half jaar moet gaan, maar in plaats van elk weekend om het weekend of eens per maand.
Uiteraard moet iedereen zelf bepalen wat ze doen en wanneer ze promoveren maar het is toch wel opvallend aan het worden als ik hier in de regio Drenthe/ Groningen rond kijk. Het ruk en pluk werk krijgt hier bijna de overhand

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:06

Heb zo'n vermoeden dat dit een discussie zal worden zonder uitkomst, dus ik zal mijn mening niet meer geven ;)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:13

Goos-hoeve; we gaan hoogstens een keer in de 2 weken dressuren, want springen is ook leuk en daar heeft de merrie heel veel plezier in. Maar ja springen zonder dressuuur is in mijn ogen niet mogelijk dus het zal wel een aantal wedstrijden Hc starten worden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:38

Ik denk dat je het met welk systeem dan ook, nooit helemaal kunt dichttimmeren. Ik moet wel zeggen dat de mogelijkheid die hier geopperd werd (minimaal x winstpunten en daarbij minimaal 1x boven een bepaald percentage) mij best aanstaat. Maar hoe dat praktisch in te kleden zou moeten zijn met maximale aantal WP's is dan wel lastig...

Helaas zie ik ook erg veel ruk- en plukwerk om me heen, het lijkt wel of het hoe strakker je paard loopt hoe hoger je punten zijn. Is helaas ook mijn eigen ervaring in proeven, met een volledig weggedrukte rug en rondvliegende voorbenen scoor ik veel hoger dan wanneer ze wél fijn loslaat. Gelukkig ben ik zo eigenwijs dat ik toch nog steeds die losheid en ontspanning wil hebben zelf, maar ik kan me goed indenken dat mensen het dan maar voor waar aan nemen dat dat strakke is hoe het moet. Want de jury moet dat toch wel weten... Ben het dus wel eens met betere en eenduidigere bijscholingen voor jury's, én het scholingsniveau van instructeurs drastisch aanpakken. Het lijkt wel of iedere gek mag lesgeven tegenwoordig :o

leonie87 schreef:
Dat een paard zich verveeld in een klasse vind ik onzin eerlijk gezegd. je moet toch gewoon ieder paard een simpel rondje kunnen laten lopen zonder problemen?

Vind ik niet, ik heb er bijvoorbeeld zo één. Die is bij elk B-proefje weer teleurgesteld dat er niks interessanters gevraagd wordt. Ze zoekt letterlijk een beetje uitdaging. En haar geduld is heel minimaal: twee rondjes "niks" doen in haar ogen (zelfde tempo, grote volte rechtdoor van hand veranderen grote volte rechtdoor, etc, het typische B-proefje dus!) is vragen om een kabouter ;) En met wat pech dus een lelijke wiebel in je figuur en dus een 5 of minder op de lijst :+

Maar ga ik in een training aan de slag met zijgangen, snel schakelen (dat is al in het in het warmrijden), galopwissels, verzin het maar: paard leeft helemaal op en is lekker met de aandacht bij mij aan het sjouwen, op de millimeter en op de pinkjes te rijden. Dát vindt ze namelijk boeiend. Dat beetje rondjes rijden in zo'n B-proefje doet ze omdat het moet. Ik ben er dan ook van overtuigd dat hoe hoger we qua proeven komen, hoe makkelijker zij zich zal laten rijden. En het vermogen heeft ze, dat heeft ze eerder bewezen dus daar zal het ook niet aan schorten. Of ik dan goed genoeg ben als ruiter om het niveau aan te kunnen is een tweede, nu nog niet iig :P

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 08:34

Ik vind er zelf niet zoveel aan om op concours te gaan met de instelling: misschien net een winstpuntje vandaag. Dan geef ik het inschrijfgeld liever uit aan extra les. Voor mezelf heb ik ook de regel dat ik toch wel een paar keer dik in de 190 wil rijden met prijs, voordat ik promoveer.

Als een ander die elk weekend op concours gaat en dan net wel of net niet winst rijdt, wil promoveren, prima eigen keus. Ik stoor me er in ieder geval niet aan.

Ik vind wel dat bepaalde juryleden eens aangesproken mogen worden over hun puntgedrag. Bij mij in de regio zijn er wel een aantal die standaard winst cadeau geven. Lijkt mij dat de KNHS toch vrij makkelijk de 'afwijkende' punters kunnen achterhalen? Kunnen die jury's dan niet onder toezicht komen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:06

PocoGaucha schreef:

Hier ben ik het mee eens. Dat is net zoals aan een studie aan de universiteit, de ene slaagt met de allergrootste onderscheiding en de ander heeft net 60%, maar beiden zijn geslaagd en mogen hetzelfde diploma in handen nemen.
Je mag met 10 winstpunten over, de een rijdt altijd dubbel winst en de ander heeft iedere keer net winst (of net niet).

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:14

Ik vind het echt een gevoelskwestie of je over kan of niet. Het L springen zijn we matig qua punten doorgegaan en de laatste paar keren (al over de 10 wp) ineens dubbel winst. Toen ben ik gelijk doorgestroomd naar de M maar daar ging het wederom ook niet spetterend.
We leken veel te vroeg zijn overgegaan voor anderen terwijl ik er echt goed tijd voor uit heb getrokken. De overgang was voor mijn pony gewoon heel groot om in 1 keer goed te nemen.
Nu na een stuk of 10 keer M starten beginnen de wp te komen. De ene combinatie moet zich eerst wat aanpassen en oriënteren en de ander vliegt zo door de klasses heen.

Wat ik wel echt flauw vind is mensen die in klasses blijven hangen voor de prijzen :n walgelijk toch! Vorig weekend nog iemand zie rijden in de L die daar al sinds mensenheugenis rondhangt := Dat kan toch ook geen voldoening geven?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:31

Ik vind het heel erg aan de combinatie liggen. Ik ben zelf wel overgestapt na 10 wp (van B naar L1 naar M1), maar dat komt omdat ik toen ik begon met starten al trainde op L-niveau (en probeerde wat M-oefeningen mee te pakken die totaal niet M-waardig waren :') ). Toen ik L was trainde ik op M-niveau en later ook op Z-niveau (ik reed amper wedstrijden meer). Ik reed ook (bijna) altijd dubbel winst, de B heb ik drie keer gereden :') , was toen 11 en had ongeveer een jaar mijn pony die Z was met vorige eigenaar, maar het ging niet goed in het begin, knopjes vinden was lastig, hij leidde mij i.p.v ik hem en hij deed maar een beetje wat hij zelf wilde.. En maar zeggen dat het automaatjes zijn die Z-pony's, nou, vond hem moeilijker dan een paard zelf doorrijden :')

Ik ben (net als mijn toenmalige instructeur) van mening dat als je een niveau start, je al klaar moet zijn voor het volgende niveau. Ik zie ook veel mensen die na 10 wp al over gaan terwijl zij nog helemaal niet dat niveau hebben en dat is zonde. Als je steeds maar op het randje zit van een winstpunt ben ik van mening dat je nog niet klaar bent voor een niveau hoger.