moe of gewoon impulsverlies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willie10

Re: moe of gewoon impulsverlies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:12

van de winter heeft ze ook gewoon brok gehad en toen was ze wel lekker voorwaarts maar nu krijgt ze het alleen na het rijden en toen 's ochtends en 'savonds.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:55

InekeH87 schreef:
Brok is lang ook niet altijd de juiste oplossing, ik ken een hoop paarden die juist sloom en lui worden van brok en dat juist niet moeten krijgen. In brok zijn voor sommige paarden de eiwitgehaltes namelijk te hoog. Als ik mijn merries brok geef hebben ze een paar uur later al bulten op de hals, voelen ze stijf en worden ze verschrikkelijk sloom. Geef ik ze een goede muesli met hele granen en laag in eiwitten heb ik dat probleem absoluut niet en zijn het heerlijke soepele paarden.
TS kan brok proberen, maar het is niet de klinklare oplossing die jij nu zo geeft.

Meusli is echt hetzelfde als brok, maar dan niet gepalletteerd.
Ik denk dat een paard wat spontaan 'bulten en verstijving' krijgt van een nette brok (A-merk, dus geen fabrieksrotzooi), een serieus ander gezondheidsprobleem heeft, niet te vergelijken met de klacht 'wat laconiek'.
Dat zo'n paard geen last heeft van de eiwitten welke in hele granen zitten (de eiwit zit juist in de granen ;) ), is omdat je paard waarschijnlijk lang niet alle hele granen vermaalt (en dus in feite helemaal niet opeet, enkel van voor naar achter transporteert maar niet verteert).

Je hebt brok en je hebt brok.
Ik voer zelf Equiral Stud en heb met geen enkel van mijn paarden voerproblemen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:00

Ik voer uiteraard geen standaard muesli, dus de vergelijking met gewone brok gaat dan echt niet op. Ik heb hier 2 merries op stal die erg gevoelig zijn voor eiwitten en in standaard brok of muesli zit teveel eiwitten en troep die ze niet kunnen hebben. En dat zijn dieren die verder perfect gezond zijn, ze kunnen alleen niet goed tegen de hoge eiwitgehaltes in brokken. Ik heb meerdere soorten brokken geprobeerd, maar ik ben er zelf absoluut niet tevreden over. De goedkope brokken heb ik sowieso nooit gevoerd, daar begin ik niet eens aan.
Maar goed dit is off topic, TS heeft aangegeven dat haar paard met brokken geen problemen heeft.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:36

De rest hoeft nooit te werken bij ons dus krijgt ook nooit brok oid worden allemaal veeeeel te gauw dik en doen niks dus hebben nu ook niks nodig want staan 24/7 op de wei, ben net even geweest om te voeren , ga ik nu elke dag maar doen uit school hele schep brok en toch maar de geplette haver want van de winter heeft dit wel geholpen dus ga het nog maar even aankijken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:13

Niet ineens heel veel gaan geven he?
Denk dat een halve kilo per dag om mee te beginnen wel verstandig is. Dan even een dag of 5 aankijken wat dat met je pony doet. Je zou daarna nog eens een kwart kilo erbij kunnen geven en dan weer een dag of 5 kijken wat er dan gebeurt.
Niet ineens 2 kilo (of meer) gaan geven hoor - want het gras wat je pony nu krijgt is immers ook al 'rijker' dan het hooi/kuil van de winterdagen.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 19:40

nee ik snap het, maar ze heeft wel veel nodig en afgelopen winter kreeg ze 2 kg s ochtends en s avonds, dus ben nu begonnen met 1 kilo bijelkaar en dat 1x per dag